Hur mycket bör en tvååring kunna?

Mirre

Trådstartare
Såg en hästannons på fb med en tvååring, inriden och riden i alla gångarter.
Var en del diskussioner i kommentarerna huruvida de gick för fort fram med hästen eller ej. Vissa tyckte att en tvååring riden i alla gångarter är ok, andra att man vänjer vid ryttare under hösten/vintern mellan två och tre år. Inte att hästen rids så pass mycket under sommaren det år den blir två. Hästen i annonsen var född 2014 och filmen i annonsen, där hästen reds, var filmad sommartid.
Tycker det känns tidigt, men det kanske det inte är?
 
Och kissing spines är väldigt vanligt på fullblod. Om det beror på att dom rids in så tidigt el avelsarbete kan inte jag svara på.
 
Såg en hästannons på fb med en tvååring, inriden och riden i alla gångarter.
Var en del diskussioner i kommentarerna huruvida de gick för fort fram med hästen eller ej. Vissa tyckte att en tvååring riden i alla gångarter är ok, andra att man vänjer vid ryttare under hösten/vintern mellan två och tre år. Inte att hästen rids så pass mycket under sommaren det år den blir två. Hästen i annonsen var född 2014 och filmen i annonsen, där hästen reds, var filmad sommartid.
Tycker det känns tidigt, men det kanske det inte är?
Beror ju på vilken ras. Många fullblod som ska gå löp är ju inridna o ev startade då men halvblod brukar ju i många fall ridas in efter betet som 2-åringar, så jo, det är tidigt tycker jag. Men säkert inget ovanligt.
 
Fullblod går ju i alla gångarterna som tvååringar om inte växtperioderna sätter stopp.

Men hur bra mår de egentligen av det? Trots att de växer fortare än andra raser är de fortfarande långt från färdiga och många går sönder i väldigt unga år.
Rida in för galopp är dessutom inte det samma som att rida in för tex dressyr. Det är de lättaste träningsjockeyna som rider in och de sitter inte på hästen på samma sätt som en vanlig ryttare.

Tidig inridning av halvblod görs pga att möjlighet till ekonomisk vinst och framgång i unghästklassar värderas högre än hästens framtida hälsa och hållbarhet.

Jag hade aldrig köpt en inriden 2 åring, jag vill att mina hästar ska hålla och bli gamla.
 
Såg en hästannons på fb med en tvååring, inriden och riden i alla gångarter.
Var en del diskussioner i kommentarerna huruvida de gick för fort fram med hästen eller ej. Vissa tyckte att en tvååring riden i alla gångarter är ok, andra att man vänjer vid ryttare under hösten/vintern mellan två och tre år. Inte att hästen rids så pass mycket under sommaren det år den blir två. Hästen i annonsen var född 2014 och filmen i annonsen, där hästen reds, var filmad sommartid.
Tycker det känns tidigt, men det kanske det inte är?


Tidigt tycker jag också. Särskilt om den inte bara blivit insutten utan faktiskt riden i alla gångarter.

Men jag är halvblodsmänniska.
 
Fullbloden rids som tvååringar ja, men så är väl skadestatistiken ganska hög där också.
Så hur lämpligt det faktiskt är kan ju kanske diskuteras.
Känns tveksamt att hästen i annonsen kommer hålla speciellt länge, tyvärr för det var en fin häst.

Men om man ska matcha hästen för treårstest då?
Hur lägger man upp det då för att hästen ska klara testet men utan att gå för fort fram med den?
 
Men hur bra mår de egentligen av det? Trots att de växer fortare än andra raser är de fortfarande långt från färdiga och många går sönder i väldigt unga år.
och @Mirre

Studier har visat att de fullblod som startar som tvååringar springer längre och springer in mer pengar.

(antagligen på grund av förselektion, endast de som är färdiga för det startar som tvååringar, de flesta gör faktiskt inte det)
 
Fullbloden rids som tvååringar ja, men så är väl skadestatistiken ganska hög där också.
Så hur lämpligt det faktiskt är kan ju kanske diskuteras.
Känns tveksamt att hästen i annonsen kommer hålla speciellt länge, tyvärr för det var en fin häst.

Men om man ska matcha hästen för treårstest då?
Hur lägger man upp det då för att hästen ska klara testet men utan att gå för fort fram med den?

När jag red in mitt halvblod började jag hänga på henne under hösten som 2,5-åring (hon var dessutom ganska tidigt född, slutet av mars). Hängdes på ett par gånger och sedan satt jag upp helt och ridningen då bestod i att jag åkte på henne ut i skogen på helgerna. Under vintern reds hon i kortare perioder med viloperioder mellan (jag jobbade i stall och under insittningen åkte jag hem på helgerna för det och närmare vintern hämtade jag ner henne till jobbet 3-4v i stöten, sen åkte hon hem ungefär lika länge). Under arbetsperioderna jobbades hon ett par gånger i veckan och av de passen reds hon både ute och inne.
Hon gick treårstest i maj och gick därefter på bete.
 
När jag red in mitt halvblod började jag hänga på henne under hösten som 2,5-åring (hon var dessutom ganska tidigt född, slutet av mars). Hängdes på ett par gånger och sedan satt jag upp helt och ridningen då bestod i att jag åkte på henne ut i skogen på helgerna. Under vintern reds hon i kortare perioder med viloperioder mellan (jag jobbade i stall och under insittningen åkte jag hem på helgerna för det och närmare vintern hämtade jag ner henne till jobbet 3-4v i stöten, sen åkte hon hem ungefär lika länge). Under arbetsperioderna jobbades hon ett par gånger i veckan och av de passen reds hon både ute och inne.
Hon gick treårstest i maj och gick därefter på bete.
Så gör jag med de jag rider in. Fast de står helt under senhösten och förvintern. Börjar lite igen i mars, bete hela sommaren som treåring. Håller på med en nu, precis suttit på för första gången. Han ska gå en fem-tiominutersrunda i skogen 5-10 ggr innan han åker hem och vilar. Jag tror det ger hållbarare hästar att belasta lite tidigt och har inget med ekonomisk vinning att göra.
 
Under sommaren det året min var två år så började vi introducera longering, tömkörning och löshoppning. Det sistnämnda var hon inte alls mogen för, så vi la det projektet på is tills våren som treåring, då hade polletten trillat ner. Annars gick vi enbart promenader. Hon hade sadel på sig under hösten, hade träns med bett under grimman (leddes i grimman) under samma period. Jobbade mycket med lastträning, men då hade hon aldrig gjort det innan.

Reds sen in under våren som treåring, vilade planerat hela sommaren, vilade oplanerat stora delar av hösten p.g.a. andra omständigheter, vilade sen hela vintern planerat och sattes igång på våren som fyraåring. Men reds inte "riktigt" regelbundet och mer som en vuxen häst förrän vid årsskiftet mellan fyra och fem.
 
Jag tycker inte att det finns något egenvärde i att ryttartämja hästen så tidigt. Om man gör ett bra grundarbete så ska inte det behöva vara något problem att sitta upp oavsett om hästen är 2, 2,5 eller 3 år. Och med tanke på att kroppen inte är färdig så kan man lika gärna vänta med den biten.

Jag köper gärna en tvååring som har fått mycket träning - men då mental träning. Stå i gången, stå ensam i box och hage, gå promenader i olika miljöer. Det är mycket mer intressant för mig än huruvida någon har åkt på den.

Av mina egna tvååringar förväntar jag mig, om jag har haft dem sedan de var föl, att man ska kunna gå tömkörningspromenader överallt med dem. Plus då allt i stycket ovan, och lastning förstås.
 
Utan att veta något om annonsen i fråga så tänker jag att det också påverkar VEM som rider in hästen, utöver individens mognadsnivå.
Tänker att ett proffs ofta kan komma ganska långt med inridningen på kort tid eftersom den vet vad den sysslar med, medans vanligt folk kan behöva mer tid på sig. Därför kan det ju se om som att inridningen blivit forcerad, men man kanske bara har haft bra timing och gjort rätt saker.

Sen finns det väl inget direkt syfte med att hästen ska vara inriden på sommaren när den är 2 år.. Man kan gott vänta ett halvår till och hinna utan problem till tex treårs. Är ju inte mkt de behöver kunna då.
 
Fullbloden rids som tvååringar ja, men så är väl skadestatistiken ganska hög där också.
Så hur lämpligt det faktiskt är kan ju kanske diskuteras.
Känns tveksamt att hästen i annonsen kommer hålla speciellt länge, tyvärr för det var en fin häst.

Men om man ska matcha hästen för treårstest då?
Hur lägger man upp det då för att hästen ska klara testet men utan att gå för fort fram med den?

Ridningen på treårstestet är inte mer avancerad än ett ridborgarmärke, d v s hästen ska visas riden i alla tre gångarter i båda varven. Finns inga som helst krav på att den ska gå i form, man får longera innan uppsittning och man ska sitta upp från pall.

Många hästar är ridna 10-15 gånger innan testet.
 
Jag har en 3-åring som reds in i februari i år. Den reds i 3 veckor, skritt, trav och galopp och gick gå över bommar, gjorde ett litet skutt på 30-40 cm uppsuttet. Den dagen han hade gjort sitt lilla skutt kände vi att han kunde det han skulle och han har varit ledig sen dess. Gått på bete hela sommaren med jämngamla kompisar och nu till helgen ska jag ta hem honom. Kommer rida honom ca 3 veckor nu igen o repetera det han lärde sig sist sen blir det vintervila. I januari sätts han igång igen, går då jan-feb, vilar i mars, börjar i april igen o räknar med att hoppa pay and jump i slutet av maj. Målet för honom är Champion of the Youngsters i augusti och han kommer matchas med pay and jump i juni, lokala tävlingar i juli för att vara klar i augusti. Veckovilor kommer att läggas in under sommaren.

Har kört detta receptet på mina senaste 6 unghästar och det har funkat bra, ser ingen vits i att rida mer än så på en unghäst. Han är givetvis longerad, löshoppad, lastvan, kan stå i stall o hage själv och har ett gott självförtroende.
 
Såg en hästannons på fb med en tvååring, inriden och riden i alla gångarter.
Var en del diskussioner i kommentarerna huruvida de gick för fort fram med hästen eller ej. Vissa tyckte att en tvååring riden i alla gångarter är ok, andra att man vänjer vid ryttare under hösten/vintern mellan två och tre år. Inte att hästen rids så pass mycket under sommaren det år den blir två. Hästen i annonsen var född 2014 och filmen i annonsen, där hästen reds, var filmad sommartid.
Tycker det känns tidigt, men det kanske det inte är?
Beror helt på vad det är för ras :) travhästar & galopphästar är i träning som tvååringar medan islandshästar ser gänliga och inte alls färdiga ut någonstans i samma ålder & rids in vid 3-4år.
 
Såg en hästannons på fb med en tvååring, inriden och riden i alla gångarter.
Var en del diskussioner i kommentarerna huruvida de gick för fort fram med hästen eller ej. Vissa tyckte att en tvååring riden i alla gångarter är ok, andra att man vänjer vid ryttare under hösten/vintern mellan två och tre år. Inte att hästen rids så pass mycket under sommaren det år den blir två. Hästen i annonsen var född 2014 och filmen i annonsen, där hästen reds, var filmad sommartid.
Tycker det känns tidigt, men det kanske det inte är?

Som flera svarat så är det ju inte helt onormalt att ett tvåårigt fullblod är " inriden" , sutten på och styrd i alla gångarter.
Man ska dock komma ihåg att vi ( har jobbat i galoppstall i 17 år) börjar jobba med ungdomarna typ såhär års, och att de är oftast födda mkt tidigare än ex. Halvblod , visar ngn individ efter introducering av bett, sadel och/ eller longering att hen inte är redo så stannar vi i processen. Backar helt eller låter hästen bara bli borstad, ledd och van vid att ngn håller fötter osv.

Anledningen till att man börjar med kapplöpningshästarna tidigare är ju dels för att de utvecklas tidigare ( pga avel) men framförallt för att belastningen som de ska hålla för kräver att man s.a.s. " spänner bågen långsamt".
De flesta jag varit med och ridit in ( fullblod) skulle jag klassa som " inridna" ( helt ok med att någon sadlar, tränsar, sitter upp och styr, bestämmer gångart och kan gasa och bromsa) vis 2 år och typ 2-3 månader , medan vissa nye varit aktuella att galoppera på förrän de var närmare 4.
 

Liknande trådar

Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
33
· Visningar
2 898
Senast: iNHALE
·
Ridning Jag har just nu väldigt mycket tid framför datorn och har hittat ett antal brittiska Youtubare som filmar sina uteritter med GoPro. Jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 490
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
3 409
Senast: Fiorano
·
Tjatter Efter att ha läst tråden "Hjälp, jag har för mycket prylar" som femtioelva köpare/spekulanter har de mest konstiga frågor och klagomål...
Svar
1
· Visningar
827
Senast: Happimess
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp