Hur mycket cancer kan en häst ha?

Status
Stängd för vidare inlägg.

ztsu

Trådstartare
Igår var vet. ute och checkade av min gubbe. Han skulle främst kolla hullet, som vi ju arbetar hårt med att få upp. Han tyckte vi var på god väg men sa att min häst aldrig kommer bli varesig normalmusklad eller ha normalt hull, eftersom cancern äter upp honom inifrån. Han uppskattade att 150kg av kroppsvikten är tumörer. Kan det verkligen stämma? Låter väldigt mycket. Hörde jag fel? Kan han ha sagt 50kg? Låter också mycket i mina öron. Hur mycket cancer kan en pigg och levnadsglad häst ha??
 
Vad var orsaken till veterinärens gissning? (Om du vill får du gärna skicka pm med veterinärens namn av ren nyfikenhet). Jag kan inget om cancer hos häst, men behandlas det inte?
 
Oj det låter ju extremt mycket! Själv hade jag aldrig trott att 150 kilo av en häst var tumörer. Och om det vore så så borde han väl inte vara speciellt pigg och glad känns det ju som.
 
Igår var vet. ute och checkade av min gubbe. Han skulle främst kolla hullet, som vi ju arbetar hårt med att få upp. Han tyckte vi var på god väg men sa att min häst aldrig kommer bli varesig normalmusklad eller ha normalt hull, eftersom cancern äter upp honom inifrån. Han uppskattade att 150kg av kroppsvikten är tumörer. Kan det verkligen stämma? Låter väldigt mycket. Hörde jag fel? Kan han ha sagt 50kg? Låter också mycket i mina öron. Hur mycket cancer kan en pigg och levnadsglad häst ha??
Låter helt galet, vad var det för oseriös veterinär. Det går väl för det första inte att se vad hästen har för tumörer inuti kroppen utan röntgen? Och sen för det andra om hästen aldrig kommer att bli normalmusklad eller få normalt hull så kan man ju undra över hur hästen verkligen mår. Om en sådan häst överhuvudtaget bör ridas om det redan innan står klart att hästen aldrig kommer komma igång.
 
Så hästens underviktig, undermusklad och bär på 50-150kg med cancertumörer :crazy:

Den kan knappast må bra, borde ha ont även om den kanske ser pigg ut.
Det är nästan en hel människa (jag väger själv 58kg) minst med bara tumörer på den hästen i det skicket som beskrivs.
Är den röntgad?
 
Igår var vet. ute och checkade av min gubbe. Han skulle främst kolla hullet, som vi ju arbetar hårt med att få upp. Han tyckte vi var på god väg men sa att min häst aldrig kommer bli varesig normalmusklad eller ha normalt hull, eftersom cancern äter upp honom inifrån. Han uppskattade att 150kg av kroppsvikten är tumörer. Kan det verkligen stämma? Låter väldigt mycket. Hörde jag fel? Kan han ha sagt 50kg? Låter också mycket i mina öron. Hur mycket cancer kan en pigg och levnadsglad häst ha??

Hur kan man beräkna hur många kg kroppsvävnad som är tumörer genom besiktning hemmavid, eller är det hudtumörer? :confused: 50 kg tumörer tror jag är fullt möjligt. Säkert 150 kg också... Att människor går och kånkar på 10 kg tumörer verkar inte hur ovanligt som helst och googlar man vidare verkar det finnas de som opererat bort uppåt 35 kg tumör också... Men då har de ju inte levt problemfria liv heller.
 
Han hade sagt 50kg. Jag hade hört fel. Vad bra. Kunde inte sova inatt jag tänkte på 150kg tumörer.
 
Jag hade haft svårt att sova även för 50 kg tumörer och att hästen är i underhull. Varför tas den inte bort?
 
Jag hade haft svårt att sova även för 50 kg tumörer och att hästen är i underhull. Varför tas den inte bort?

För att den är pigg, glad och inte på något sätt lider?

Han mår inte dåligt. Han är jättepigg och levnadsglad. Veterinären (två olika) har varit ute och tittat på honom tre gånger senaste månaderna (i samband med vaccination) och säger att det syns att han mår bra och lever ett bra hästliv. Han börjar också ta sig i både hull och vikt. Vad vet. menade igår är att hästen aldrig kommer bli i toppform. Men han är ju å andra sidan 20 år gammal, tumörer eller ej.

Alla som träffar honom tycker att han är en trevlig och glad häst. Han är alltid glad och nyfiken. Han är inte halt och han ömmar ingenstans. Har som sagt haft vet. ute att kolla på honom flera gånger. Han älskar att vara ute och springa och tuffar på först i skogen med öronen spetsade framåt. VARFÖR skulle jag ta bort en häst som mår bra? Herregud, det finns väl hur många hästar som helst med dåligt hull och dåligt med muskler? Jag har haft honom i några månader och han är redan som en helt annan häst. Han älskar livet.

Ang. tumörerna så hade jag mycket riktigt hört fel. Vet. hade sagt 50kg. Jag vet att tumörerna kommer att ta hans liv förr eller senare. Men som vet. sa igår, då kommer jag veta det. Om det vänder och han slutar bättra på hullet och istället börjar falla ur ännu mer, ja då är det kanske dags. Men inte idag.
 
Låter helt galet, vad var det för oseriös veterinär. Det går väl för det första inte att se vad hästen har för tumörer inuti kroppen utan röntgen? Och sen för det andra om hästen aldrig kommer att bli normalmusklad eller få normalt hull så kan man ju undra över hur hästen verkligen mår. Om en sådan häst överhuvudtaget bör ridas om det redan innan står klart att hästen aldrig kommer komma igång.

Jag inser att jag skrev otydligt. Jag skulle inte använt ordet normal. Det var inte det vet. sa. Han sa att han aldrig kommer bli i toppform igen.
 
Okej. Min tanke var mest att om hästen säg ska väga 400kg, men är i underhull och bara väger 350kg, om dä 50kg av dessa 350 är tumörer är undervikten ganska ordentlig. Självklart så antar jag att du känner din häst väl och kan se att hästen mår bra:).
 
Jag inser att jag skrev otydligt. Jag skulle inte använt ordet normal. Det var inte det vet. sa. Han sa att han aldrig kommer bli i toppform igen.
Okej, men det låter mera sunt, det är ju svårt oavsett att få en äldre häst i toppform. Att komma upp i hobbyform är ju ändå realistiskt.
 
Okej. Min tanke var mest att om hästen säg ska väga 400kg, men är i underhull och bara väger 350kg, om dä 50kg av dessa 350 är tumörer är undervikten ganska ordentlig. Självklart så antar jag att du känner din häst väl och kan se att hästen mår bra:).

Jag skulle tro att han skall väga betydligt mer, han är 170cm+ i mankhöjd.

Ja, jag ser att hästen mår bra och alla omkring mig ser att hästen mår bra. Vet. (båda) har också sagt att hästen ser ut att må bra. Och att han inte har ont. :)
 
Okej, men det låter mera sunt, det är ju svårt oavsett att få en äldre häst i toppform. Att komma upp i hobbyform är ju ändå realistiskt.

Ja, och vi är på god väg. Det är en bra bit kvar, men det går framåt. Det är ungefär fem veckor mellan bilderna.

20141218_172210_54933b21e087c35cc3e62b26.jpg


20141016_200358_54909ad5ddf2b34a1d7c0474.jpg
 
Så det är en skimmel med melanom. Det är helt omöjligt för veterinären att ens anslå hur hästen ser ut inuti, det är inte ens säkert att din häst HAR tumörer i inre organ, den kanske bara har ytliga i huden. Med andra ord behöver inte hästens hullproblem bero på cancer, det kan lika gärna vara tänder, magproblem, fel foder (gamla hästar behöver MASSA mat) etc. Otroligt oseriös veterinär!
 
En bekant hade hittat en en knöl i halsen på sin skimmel, efter vidare undersökningar på klinik visade sig att den hade melanom i hela nervsystemet och fick avlivas. :(
 
Jag vill bara hoppa in och säga att du mycket väl kan ha många år kvar med din häst trots mycket skimmelmelanom. Mitt sto blev 27 år och togs bort av helt orelaterade anledningar, hon hade skimmelmelanom minst hela tiden jag hade henne, 15 år. Hon hade dock inga som helst hullproblem, var också pigg och levnadsglad. Hennes blev långsamt mer och mer, som sagt tidigare i tråden så är det ju omöjligt utan röntgen att veta hur mycket de har inom sig, men så länge din häst är pigg, glad och inte blir omöjlig att hålla i vettigt hull så har ni troligtvis många år kvar :)
 
Blev lätt skärrad har ett tag ... Trodde du hade en häst 170 cm som vägde 350 kg ... Hästen på bilden ser ju helt ok för att vara en lite äldre promenadhäst ... Och den väger säker runt 500 kg! Om den har melanom så är ju det vanligaste problemen med dessa att de blir så stora att hästen inte kan kissa / bajs utan att det blöder eller att den blir dålig av
Ngt inre och blir den dålig så vet du ju att det är dax att ta farväl! Så jag hade precis som du säger låtit hästen njuta av livet så länge som den är glad och pigg!
 
Låter lagom kul när ngn veterinär förkunnar att hästen äts upp inifrån pga cancern och tumörerna väger + 50 kg .....

Tycker inte det är så stor skillnad på bilderna .
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Min häst har varit lite trött sedan de började gå på bete (dagtid, inne på natten) för ca en vecka sedan. Både hon och hagkompisen har...
Svar
8
· Visningar
2 460
Hästvård Min kompis häst är helt ur slag i sommar. Fullblod 8 år som debuterade fälttävlan i maj, men efter det blivit helt orkeslös och flåsar...
4 5 6
Svar
101
· Visningar
23 728
Senast: EmmaW
·
Hästvård Vet inte riktigt vad jag ska ta mig till, så jag tänkte försöka söka lite hjälp här på Buke. Min ponny har varit hostig nu en ganska...
Svar
3
· Visningar
1 676
Senast: TinyWiny
·
Hästvård Läget ligger till så här. Har en Haflinger. De har gått på samma bete i 3 månader (hon och en fjording), det är knappt något gräs alls...
Svar
12
· Visningar
1 581

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp