Hur mycket får en triangelmärkt häst ridas?

Twihard

Trådstartare
Hur mycket får en triangelmärkt häst användas till? Jag vet att de inte får tävlas men om det är en häst som har kronisk skada/sjukdom men som inte visar syptom - utan i perioder ex är halt - får de tränas då? Ex på pay and ride? Eller för tränare.

Rent hypotetisk fråga. :)
 
Det finns inget som reglerar hur hästen brukas utanför tävling och försäkring annat än isåfall ev. djurskydd som träder in precis på samma sätt som med djur allmänt isåfall , dvs i extremfall för att djuret lider allmänt och anmälan skett utifrån det . Grunden för triangelmärkning är att hästen diagnosticerats så att den kroniskt inte kan utföra det arbete den avsetts för och träningsmässigt endast kan och ska brukas lätt utifrån den diagnosen.

En triangelmärkt häst får utöver tävling och att försäkringen lösts ut, inte utföra arbete inom verksamhet som tex ridskola .
 
Senast ändrad:
Läs i försäkringspapprena vad som gäller i specifika fall. Vanligtvis gäller att en triangelmärkt häst inte får tränas för tävling, inte heller tävlas eller gå i verksamhet. Pay&ride ser jag som träning för tävling.
 
Exakt som @TinyWiny skriver så får man varken träna för tränare, dressyr eller hoppning, eller vara med på träningstävlingar av något slag. Försäkringsbolagen brukar ha mycket bra info om vad man får göra med en sån häst ridmässigt. Och sen ska man ju tänka på varför hästen alls blev triangelmärkt, även om vissa tror det sker lättvindigt tror inte jag det. Mindre hältor är ju svårt att märka men hästen har ju ändå ont.
 
Exakt som @TinyWiny skriver så får man varken träna för tränare, dressyr eller hoppning, eller vara med på träningstävlingar av något slag. Försäkringsbolagen brukar ha mycket bra info om vad man får göra med en sån häst ridmässigt. Och sen ska man ju tänka på varför hästen alls blev triangelmärkt, även om vissa tror det sker lättvindigt tror inte jag det. Mindre hältor är ju svårt att märka men hästen har ju ändå ont.
Fast träna för tränare får man göra. Det finns många varianter av träning, gäller bara att anpassa träningen efter hästen där.
 
Sen blir jag lite fundersam när man läser här, varför skulle man ens VILJA träna en triangelmärkt häst? Finns ju en anledning till att den blev utdömd och för hästens bästa måste det ju ändå vara att antingen då gå i avel eller bara som skogsmulle. Att träna den på volter mm är ju i 99 fall av 100 det den inte tålde och om det är det man vill syssla med varför ens köpa en triangelmärkt häst? Tycker hela resonemanget är helt åt skogen.
 
Nej det får du inte då all träning jämställs med träning för tävling. Fråga försäkringsbolaget ska du se.
Det verkar ju direkt sinnessjukt. Hur många av landets ryttare tränar egentligen hästen då de åker till tränare? Det vanligaste är garanterat att de tränar sig själv och har hästen som träningsredskap.
Om det är som du säger så betyder det att man itne får utveckla sig om man har en triangelmärkt häst vilket då går ut över hästen som fortsätter att bli riden på ett sämre sätt. Kan något sådant verkligen vara godkänt enligt djurskyddslagen?
 
Det verkar ju direkt sinnessjukt. Hur många av landets ryttare tränar egentligen hästen då de åker till tränare? Det vanligaste är garanterat att de tränar sig själv och har hästen som träningsredskap.
Om det är som du säger så betyder det att man itne får utveckla sig om man har en triangelmärkt häst vilket då går ut över hästen som fortsätter att bli riden på ett sämre sätt. Kan något sådant verkligen vara godkänt enligt djurskyddslagen?
Som sagt, varför ens träna en häst som är triangelmärkt? Om den håller för promenadridning så är det ju promenadridning som ska göras, där ingår ingen regelrätt träning.
 
En triangelmärkt häst är tänkt enbart att användas till sällskap/avel/lättare promenadridning, den ska inte användas i någon form av regelbundet arbete. Det är det som försäkringsbolagen har bestämt.
Ridskolor som är anslutna till förbundet får överhuvudtaget inte använda triangelmärkta hästar, finns att läsa om på förbundets hemsida.
 
Som sagt, varför ens träna en häst som är triangelmärkt? Om den håller för promenadridning så är det ju promenadridning som ska göras, där ingår ingen regelrätt träning.
Vad är regelrätt träning? Träning behöver ju inte betyda kraftig samling med diverse dressyrrörelser utan kan innebära at man i lugnt tempo tränar ryttaren på att hjälpa sin häst till en bra form. En tränign behöver inte heller betyda att man sitter på volter i 1 timme utan kan innebära kanske 20 minuters ridning till större delen på rakt spår.
Även en promenadridningshäst behöver använda sin kropp på ett ändamålsenligt sätt. Det kan den inte göra om den har en dålig ryttare. Det är ju inte direkt något att blunda för att de flesta skador som uppkommer på våra hästar beror på skit i sadeln så om försäkringsbolagen då cementerar ägaren til en triangelmärkt häst i den dålig aridningen så resulterar det i två saker.
1. Den triangelmärkta hästen kommer få mer problem.
2. Personens nästa häst kommer troligen gå sönder på precis samma sätt som den föregående.
 
Vad är regelrätt träning? Träning behöver ju inte betyda kraftig samling med diverse dressyrrörelser utan kan innebära at man i lugnt tempo tränar ryttaren på att hjälpa sin häst till en bra form. En tränign behöver inte heller betyda att man sitter på volter i 1 timme utan kan innebära kanske 20 minuters ridning till större delen på rakt spår.
Även en promenadridningshäst behöver använda sin kropp på ett ändamålsenligt sätt. Det kan den inte göra om den har en dålig ryttare. Det är ju inte direkt något att blunda för att de flesta skador som uppkommer på våra hästar beror på skit i sadeln så om försäkringsbolagen då cementerar ägaren til en triangelmärkt häst i den dålig aridningen så resulterar det i två saker.
1. Den triangelmärkta hästen kommer få mer problem.
2. Personens nästa häst kommer troligen gå sönder på precis samma sätt som den föregående.
Än en gång, en triangelmärkt SKA inte användas alls i regelbundet arbete om den hade hållit för det hade den inte blivit triangelmärkt. Jag förstår din grundtanke men det enda jag refererar till är det som försäkringsbolagen har bestämt. Och det grundar sig såklart på djurskydd. Finns ingen veterinär som dömer ut en häst de räknar med kan tillfriskna, då hade den inte blivit utdömd. Och om du läser vad TS skriver just i denna tråden så visar ju faktiskt hästen hälta av o till o det var ju anledningen till att den blev utdömd....och om man vill träna och lära sig mer bör man inte köpa en triangelmärkt häst alls. Nu tror jag att jag gjort rätt klart i detta ämnet så tänker inte upprepa mig mer. :)
 
Än en gång, en triangelmärkt SKA inte användas alls i regelbundet arbete om den hade hållit för det hade den inte blivit triangelmärkt. Jag förstår din grundtanke men det enda jag refererar till är det som försäkringsbolagen har bestämt. Och det grundar sig såklart på djurskydd. Finns ingen veterinär som dömer ut en häst de räknar med kan tillfriskna, då hade den inte blivit utdömd. Och om du läser vad TS skriver just i denna tråden så visar ju faktiskt hästen hälta av o till o det var ju anledningen till att den blev utdömd....och om man vill träna och lära sig mer bör man inte köpa en triangelmärkt häst alls. Nu tror jag att jag gjort rätt klart i detta ämnet så tänker inte upprepa mig mer. :)
Du behöver inte upprepa dig men det du skriver är så fel ur djurskyddssynpunkt att jag blir förbannad (dock inte på dig :) ). Det du skrev ovan var generellt och mitt svar var generellt. Jag kommer aldrig att kunna acceptera att man inte får utvecklas som ryttare för att man har en skogsluffarhäst då det går ut över hästen.
 
Fast rider man den så lite som det är tänkt så går det nog inte ut över hästen? Om du luffar runt i skogen ett par dagar i veckan för nöjes skull tror inte jag den tar skada ur djurskyddssynpunkt om den inte är halt vill säga. För det är nog det jag är mest rädd för, hästar som har långvariga hältor blir ju ofta kompensatoriskt halta, t ex bägge fram, o då kanske en ovan ryttare inte känner att den är halt alls...
 

Liknande trådar

Träning Ni som har två eller fler hästar och ”vanligt” jobb/familj, hur lägger ni upp aktiveringen av hästarna? Har ni några smarta idéer/tips...
Svar
12
· Visningar
1 238
Hästhantering Kan ju börja med att vi har en vet tid på tisdag, men någon som har en aning om vad som kan vara fel eller haft liknande problem? Jag...
2 3
Svar
45
· Visningar
4 276
Senast: JohannaB
·
Ridning Kan någon förklara för mig hur man gör? Alltså rent tekniskt. Jag kan all teori om det, få igång bakkärran ex genom övergångar...
2 3
Svar
44
· Visningar
4 169
Senast: Bri
·
Ridning Jag har just nu väldigt mycket tid framför datorn och har hittat ett antal brittiska Youtubare som filmar sina uteritter med GoPro. Jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 488

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattbilder #9
  • Uppdateringstråd 29
  • Hjälp mig utvärdera rasförslag?

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp