Hur mycket får en triangelmärkt häst ridas?

Måste ha varit en rätt illa senskada för att bli triangelmärkt?
Står faktiskt en bukehäst i stallet jag haft min häst i som är triangelmärkt pga en senskada. Han är helt hel nu trots ett väldigt aktivt liv.

Och ja, jag anser att många triangelmärkts alldeles för lättvindigt. Som Agria tex har det att ifall kostnaderna för skadorna förväntas gå över hästens livvärde så dömer dom ut hästen om man vill istället för att behandla hästen. Alltså kan man få sådana hästar triangelmärkta utan problem även ifall skadorna kan bli helt bra.
 
Står faktiskt en bukehäst i stallet jag haft min häst i som är triangelmärkt pga en senskada. Han är helt hel nu trots ett väldigt aktivt liv.

Och ja, jag anser att många triangelmärkts alldeles för lättvindigt. Som Agria tex har det att ifall kostnaderna för skadorna förväntas gå över hästens livvärde så dömer dom ut hästen om man vill istället för att behandla hästen. Alltså kan man få sådana hästar triangelmärkta utan problem även ifall skadorna kan bli helt bra.
Nej det kan man inte för det krävs att en veterinär först anser att hästen ska dömas ut. Det är inte försäkringsbolaget som gör den bedömningen.
 
Är det lagreglerat att hästen inte får gå i verksamhet? Min ridskola hade ett triangelmärkt halvblod som gick i verksamheten på 2000-talet.

Beror på vad du avser med lagreglerat. Svenska Ridsportförbundet har fastställt att hästen inte skall användas i ridskoleverksamhet. Anslutna ridskolor kan därmed få problem med ridsportförbundet om de använder triangelmärkta hästar detta till trots.
 
Än en gång, en triangelmärkt SKA inte användas alls i regelbundet arbete om den hade hållit för det hade den inte blivit triangelmärkt. Jag förstår din grundtanke men det enda jag refererar till är det som försäkringsbolagen har bestämt. Och det grundar sig såklart på djurskydd. Finns ingen veterinär som dömer ut en häst de räknar med kan tillfriskna, då hade den inte blivit utdömd. Och om du läser vad TS skriver just i denna tråden så visar ju faktiskt hästen hälta av o till o det var ju anledningen till att den blev utdömd....och om man vill träna och lära sig mer bör man inte köpa en triangelmärkt häst alls. Nu tror jag att jag gjort rätt klart i detta ämnet så tänker inte upprepa mig mer. :)

Fast det där är väl en sanning med modifikation.

Triangelmärkning har ju gjorts på ganska ospecifika grunder, tidigare. Det är möjligt att det skärpts till numera, men det verkar inte helt ovanligt att man fått en häst triangelmärkt efter någon senskada. Hästen har sedan "vilat sig frisk" under lång tid och sedan långsamt satts igång och visat sig hålla alldeles utmärkt.

Veterinärens bedömning om prognos är ju jättesvår!

Triangelmärkning sker av försäkringsekonomiska skäl.
Vi hästägare har en massa saker för oss av ekonomiska skäl: vi veterinärbesiktar inför köp för att få något slags ekonomisk garant, vi låter triangelmärka för att få ut försäkringspengar.

Veterinärerna ska göra en bedömning av prognos, som självklart är jättesvårt och kan visa sig ha varit felaktigt - med facit i hand.

Med detta sagt:
En triangelmärkt häst anses inte hålla för regelrätt träning. Därmed bör man avstå från träningsridning på en sådan häst.
Att rida för instruktör tycker dock inte heller jag är självklart uteslutet: man kanske tränar sig på att få en god sits och rider huvudsakligen i skritt. Man kanske tränar trail-hinder som inte är värst fysiskt ansträngande för hästen.

Att tävla, ens träningstävlingar, tycker jag dock är helt felaktigt. Att vilja lura försäkringsbolag är också helt fel att göra.

Det fanns ju ett projekt för ett antal år sedan där man köpte upp hästar i stället för att triangelmärka dem (ägaren fick sina pengar och var nöjd). En ganska stor andel av hästarna gick att rehabilitera till "normalt bruk" men det tog tid.
Jag har för mig att det var Agria som var det aktuella försäkringsbolaget.
Detta visar ju att en icke föraktlig andel av de triangelmärkta hästarna hade kunnat rehabiliteras - givet att man gav det hela tid och hade tillräckliga kunskaper.

Vi människor är många gånger otåliga: hästen får inte vila tillräckligt länge för att kunna rehabiliteras utan vi vill kunna använda hästen till träning och tävling. Och vi kanske saknar kunskapen för att bygga upp på rätt sätt.
 
Nej det kan man inte för det krävs att en veterinär först anser att hästen ska dömas ut. Det är inte försäkringsbolaget som gör den bedömningen.
Det är inte så svårt, man skickar in till bolaget, behandlande veterinären skickar in och beskriver fallet och skadan, det görs en bedömning och blir behandlingarna dyrare än vad hästen är livförsäkrad i så kan hästen dömas ut. Rätt eller fel är en annan sak, men det är så Agria fungerar.

Försäkringsbolag vill tjäna pengar, så enkelt är det med det.

Behandlande veterinären gör ju bara en bedömning om vad den tycker, vill ägaren ändå ta bort hästen så har inte den så mycket med det att göra.
 
Fast det där är väl en sanning med modifikation.

Triangelmärkning har ju gjorts på ganska ospecifika grunder, tidigare. Det är möjligt att det skärpts till numera, men det verkar inte helt ovanligt att man fått en häst triangelmärkt efter någon senskada. Hästen har sedan "vilat sig frisk" under lång tid och sedan långsamt satts igång och visat sig hålla alldeles utmärkt.

Veterinärens bedömning om prognos är ju jättesvår!

Triangelmärkning sker av försäkringsekonomiska skäl.
Vi hästägare har en massa saker för oss av ekonomiska skäl: vi veterinärbesiktar inför köp för att få något slags ekonomisk garant, vi låter triangelmärka för att få ut försäkringspengar.

Veterinärerna ska göra en bedömning av prognos, som självklart är jättesvårt och kan visa sig ha varit felaktigt - med facit i hand.

Med detta sagt:
En triangelmärkt häst anses inte hålla för regelrätt träning. Därmed bör man avstå från träningsridning på en sådan häst.
Att rida för instruktör tycker dock inte heller jag är självklart uteslutet: man kanske tränar sig på att få en god sits och rider huvudsakligen i skritt. Man kanske tränar trail-hinder som inte är värst fysiskt ansträngande för hästen.

Att tävla, ens träningstävlingar, tycker jag dock är helt felaktigt. Att vilja lura försäkringsbolag är också helt fel att göra.

Det fanns ju ett projekt för ett antal år sedan där man köpte upp hästar i stället för att triangelmärka dem (ägaren fick sina pengar och var nöjd). En ganska stor andel av hästarna gick att rehabilitera till "normalt bruk" men det tog tid.
Jag har för mig att det var Agria som var det aktuella försäkringsbolaget.
Detta visar ju att en icke föraktlig andel av de triangelmärkta hästarna hade kunnat rehabiliteras - givet att man gav det hela tid och hade tillräckliga kunskaper.

Vi människor är många gånger otåliga: hästen får inte vila tillräckligt länge för att kunna rehabiliteras utan vi vill kunna använda hästen till träning och tävling. Och vi kanske saknar kunskapen för att bygga upp på rätt sätt.

Vet inte om andra bolag också haft det, men Agrias projekt kallades "himlen kan vänta" och var väldigt framgångsrikt. :)
 
Det är ett hypotetiskt fall detta då :)

Om det är en häst som KANSKE blir helt symtomfri efter 2-3 år (många skador behöver tid) men som en veterinär anser i dagsläget kan triangelmärkas då chansen är stor att den ändå aldrig blir bra - fast att en liten chans finns. En sådan häst kommer ju troligen aldrig komma upp i höga klasser igen (msv och uppåt) men kanske tränas lite lagom hemma i lätt c klasser (utom tävlan men alltså nivå) om man har tur (och den blir symptomfri). Får den ändå inte tränas så fast den efter flera år är symptomfri? Några gånger i veckan i lugnt mak, ingen hoppning utan lite varannan dag på mysnivå? :)
 
Det är inte så svårt, man skickar in till bolaget, behandlande veterinären skickar in och beskriver fallet och skadan, det görs en bedömning och blir behandlingarna dyrare än vad hästen är livförsäkrad i så kan hästen dömas ut. Rätt eller fel är en annan sak, men det är så Agria fungerar.

Försäkringsbolag vill tjäna pengar, så enkelt är det med det.

Behandlande veterinären gör ju bara en bedömning om vad den tycker, vill ägaren ändå ta bort hästen så har inte den så mycket med det att göra.
Fast hur får du en behandlande veterinär, som svurit en ed på att rädda liv, att skriva den skrivelsen ang en häst veterinären tror kan bli frisk? Och hur är den veterinären hos försäkringsbolaget då funtad som går rakt emot vad den behandlande veterinären tror? Det funkar inte så. Den behandlande veterinären är ju den som rekommenderar, försäkringsbolaget tar sen beslut men det blir inget sånt beslut om den behandlande veterinären tror att hästen blir frisk.
 
Det är ett hypotetiskt fall detta då :)

Om det är en häst som KANSKE blir helt symtomfri efter 2-3 år (många skador behöver tid) men som en veterinär anser i dagsläget kan triangelmärkas då chansen är stor att den ändå aldrig blir bra - fast att en liten chans finns. En sådan häst kommer ju troligen aldrig komma upp i höga klasser igen (msv och uppåt) men kanske tränas lite lagom hemma i lätt c klasser (utom tävlan men alltså nivå) om man har tur (och den blir symptomfri). Får den ändå inte tränas så fast den efter flera år är symptomfri? Några gånger i veckan i lugnt mak, ingen hoppning utan lite varannan dag på mysnivå? :)

Har du läst svaren ovan? Man får kontakta sitt försäkringsbolag och ta reda på vad de anser hästen kan användas till men eftersom jag har haft kontakt med flera olika av dom så tvivlar jag i högsta grad på att du får hoppträna en häst som någon fått ut försäkringsvärdet på.
 
Det verkar ju direkt sinnessjukt. Hur många av landets ryttare tränar egentligen hästen då de åker till tränare? Det vanligaste är garanterat att de tränar sig själv och har hästen som träningsredskap.
Om det är som du säger så betyder det att man itne får utveckla sig om man har en triangelmärkt häst vilket då går ut över hästen som fortsätter att bli riden på ett sämre sätt. Kan något sådant verkligen vara godkänt enligt djurskyddslagen?
Köp en frisk häst eller gå på ridskola om du DU vill utvecklas.
 
Har du läst svaren ovan? Man får kontakta sitt försäkringsbolag och ta reda på vad de anser hästen kan användas till men eftersom jag har haft kontakt med flera olika av dom så tvivlar jag i högsta grad på att du får hoppträna en häst som någon fått ut försäkringsvärdet på.

Ja jag har läst svaren ovan. Och nej detta gällde inte en hopphäst och nej jag ska varken köpa en häst/märka en häst eller avliva en. Jag frågade allt hypotetiskt.
 
Köp en frisk häst eller gå på ridskola om du DU vill utvecklas.
Jag har en frisk häst.
Frågan är hur någon som triangelmärker sin häst ska göra. Ska de sluta utvecklas som ryttare? Ska de fortsätta rida dåligt vilket i många fall är orsaken till att hästen blev triangelmärkt?
Jag skulle troligen aldrig triangelmärka en häst (mina är för lågt försäkrade för att det ska ge något) då det endast skapar problem i nästa steg när försäkringen inte täcker någonting så frågan är inte aktuell för mig men jag tycker det är skit att djuren ska drabbas av en byrokratregel. Man kan träna för annat än tävling enligt mig.
 
Jag har en frisk häst.
Frågan är hur någon som triangelmärker sin häst ska göra. Ska de sluta utvecklas som ryttare? Ska de fortsätta rida dåligt vilket i många fall är orsaken till att hästen blev triangelmärkt?
Jag skulle troligen aldrig triangelmärka en häst (mina är för lågt försäkrade för att det ska ge något) då det endast skapar problem i nästa steg när försäkringen inte täcker någonting så frågan är inte aktuell för mig men jag tycker det är skit att djuren ska drabbas av en byrokratregel. Man kan träna för annat än tävling enligt mig.
Ja man kan träna mycket avsuttet om det är för att hästen(?)ska hålla.
 
Frågan är hur någon som triangelmärker sin häst ska göra. Ska de sluta utvecklas som ryttare?

Om de vill behålla den triangelmärkta hästen och fortsätta rida på den (om det går): svar JA, generellt sett.
Annars får man väl köpa sig en annan frisk häst. Det är människan som har valt hästen och inte tvärtom, så då får man ju ta sitt ansvar som människa.
 
Om de vill behålla den triangelmärkta hästen och fortsätta rida på den (om det går): svar JA, generellt sett.
Annars får man väl köpa sig en annan frisk häst. Det är människan som har valt hästen och inte tvärtom, så då får man ju ta sitt ansvar som människa.
Nej jag lägger ner. Uppenbarligen finns det bara svart och vitt och gråtoner är ickeexisterande.
Jag kommer aldrig anse att det är okej att låsa fast vare sig djuret eller människan i en situation som förstör djurets möjligheter till ett gott liv men det var kanske lite för radikalt för vill man utvecklas så vill är det bara för att tävla eller pressa sitt djur för hårt.
 
Nej jag lägger ner. Uppenbarligen finns det bara svart och vitt och gråtoner är ickeexisterande.
Jag kommer aldrig anse att det är okej att låsa fast vare sig djuret eller människan i en situation som förstör djurets möjligheter till ett gott liv men det var kanske lite för radikalt för vill man utvecklas så vill är det bara för att tävla eller pressa sitt djur för hårt.

Men då är det ju inte svårare än att man struntar i att triangelmärka sin häst om man vill fortsätta att t ex träna, så slipper man bry sig om försäkringsbolagens triangelmärkningsregler.
 
Nej jag lägger ner. Uppenbarligen finns det bara svart och vitt och gråtoner är ickeexisterande.
Jag kommer aldrig anse att det är okej att låsa fast vare sig djuret eller människan i en situation som förstör djurets möjligheter till ett gott liv men det var kanske lite för radikalt för vill man utvecklas så vill är det bara för att tävla eller pressa sitt djur för hårt.
Fast det är ju ingen som tvingar någon att triangelmärka sin häst. Om man vill fortsätta träna så gör man inte det.
 
Men då är det ju inte svårare än att man struntar i att triangelmärka sin häst om man vill fortsätta att t ex träna, så slipper man bry sig om försäkringsbolagens triangelmärkningsregler.
Du hann visst före :) Man måste nog inse att om man väljer att triangelmärka och får ut sina försäkringspengar så har man iom det valt att inte ha kvar möjligheten till tex träning. Precis som om man hade valt att avliva - det är oåterkalleligt även om hästen hade haft en liten chans att bli bättre.
 
Ni verkar tro att en triangelmärkt häst är skadad och obrukbar för all framtid. Så är ofta inte fallet! Himlen kan vänta projektet visar mycket tydligt att många utdömda hästar inte alls borde varit utdömda. Det är möjligt att det är svårare att döma ut nu än förr (verkar dock inte så...) men det finns helt klart många hästar med trekant på låret som fungerar fint som hobbyhästar.

Det finns ingen automatik i att det är djurplågeri att träna sin märkta häst för tränare, tvärtom om tränaren är vettig så kan det hjälpa hästen att hålla bättre.
Tävla får man inte, men all träning är inte "träning för tävling" bara för att en person står i mitten och pratar.
 

Liknande trådar

Träning Ni som har två eller fler hästar och ”vanligt” jobb/familj, hur lägger ni upp aktiveringen av hästarna? Har ni några smarta idéer/tips...
Svar
12
· Visningar
1 228
Hästhantering Kan ju börja med att vi har en vet tid på tisdag, men någon som har en aning om vad som kan vara fel eller haft liknande problem? Jag...
2 3
Svar
45
· Visningar
4 269
Senast: JohannaB
·
Ridning Kan någon förklara för mig hur man gör? Alltså rent tekniskt. Jag kan all teori om det, få igång bakkärran ex genom övergångar...
2 3
Svar
44
· Visningar
4 165
Senast: Bri
·
Ridning Jag har just nu väldigt mycket tid framför datorn och har hittat ett antal brittiska Youtubare som filmar sina uteritter med GoPro. Jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 488

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp