Hur mycket foder ska jag ge?

Adhara

Trådstartare
Hur mycket kraftfoder och hö/ensilage ska jag ge en häst som är mellan 1,50-1,60 cm Mkh?
 
Det beror på vad hästen väger, hur mkt den borde väga, var den bor, ålder, hur mkt den arbetar, hur värdena i höet/ensilaget ser ut, vilket/vilka kraftfoder det handlar om mm. mm.
 
Precis som @Elo skriver. Samt rekommenderad minsta giva är 1,5 x 100-kroppvikt. Alltså om din häst väger 500kg ska den ha minst 1,5 x 5= 7,5 kg torrsubstans grovfoder.
 
Så om ditt hö har 87% torrsubstans ska du ge minst ca 8,5 kg, har ditt hösilage 75% torrsubstans ska du ge minst nästan 9,5kg
 
Just nu förbereder vi oss för att ta hem henne och hon kommer inte förren ett tag så jag vet inte riktigt vad hon borde väga eller rasen. Men hon är född 2013 och vi hade väl tänkt rida mellan 5-7 dagar i veckan och då rida mellan 30 min-2 h. Och då träna hoppning eller snett igenom och rätt igenom m.m. Jag vet inte vad hon äter just nu så jag är lite osäker men hon är 158 cm i mkh.
 
Just nu förbereder vi oss för att ta hem henne och hon kommer inte förren ett tag så jag vet inte riktigt vad hon borde väga eller rasen. Men hon är född 2013 och vi hade väl tänkt rida mellan 5-7 dagar i veckan och då rida mellan 30 min-2 h. Och då träna hoppning eller snett igenom och rätt igenom m.m. Jag vet inte vad hon äter just nu så jag är lite osäker men hon är 158 cm i mkh.

Som sagt var, hennes mankhöjd är helt ointressant. Enbart vikten är äv vikt (eeeh...) Beroende på kroppsform kan två hästar med samma mkh väga väldigt olika mycket.

Grattis till den nya hästen!

1, Ta reda på vad hästen äter nu. (glöm inte att ta med hö/silage från detta stall för att hjälpa henne/undivka problem med magen) Och när du ändå är i kontakt, ta reda på vikten.
2, Ta reda på hur analysen för höet/silaget som serveras i stallet där ni skall ha henne.
3, Hur kommer hästen hållas där? (hur många timmar inne? I hage? Vilken sorts hage? Lösdrift? Antal fodringar/dag? osv)
4, Ta hjälp av kunnig person för att hjälpa till att beräkna foderstat. Detta görs utifrån behovet hos hästen (ålder, vikt, arbete, klimat, osv osv) som man ställer mot tillgången (hö/silage + ev kraftfoder + mineraler/vitaminer).

Utan att veta behov och tillgång är det helt omöjligt att hjälpa till med foder förutom det som @prallan sagt; minimibehovet av grovfoder för att hålla magen i gott skick. Sen bör man inte heller ge mer kraftfoder än 1kg/100kg häst, och helst mkt, mkt mindre än det. Drömmen är att få ett grovfoder där man kan ge generöst, men som täcker behovet utan att man behöver ge något kraftfoder alls.
 
Tänkte på en sak som inte har med foder att göra men hästen är ju bara 4 år så tänk på att inte rida för hårt/för mkt :) jag har aldrig haft så ung häst men har hört att många använder sig av "regeln" 3 år gammal-går 3 dagar i veckan 4år gammal-går 4 dagar i veckan :)
 
Tänkte på en sak som inte har med foder att göra men hästen är ju bara 4 år så tänk på att inte rida för hårt/för mkt :) jag har aldrig haft så ung häst men har hört att många använder sig av "regeln" 3 år gammal-går 3 dagar i veckan 4år gammal-går 4 dagar i veckan :)

Vill också understryka att inte rida 5-7 dagar på en häst som är född -13! Min är född våren -12 och henne rider jag 3 dagar (gör annat den fjärde dagen)! Dessutom brukar man säga 3 år ca 30 min/pass vid 4 år ca 40 min/pass, alltså inga 2 timmars pass, på tok för tidigt! Var rädd om hästen istället! Är du inte van vid unga hästar (med tanke på hur du tänkt rida!!) så ta hjälp :).
 
Du är elva år gammal och söker stallplats till en HINGST på tre år. Nu ska du hämta hem en treåring som du kallar henne? Som du tänker rida lite snett igenom på 5-7 dagar i veckan.
Trollar du?
Jag hoppas verkligen att dina föräldrar har hästvana annars.
 
Hade tänkt rida henne som hon blev riden i sitt flera hem och ddå red hon länge och mycket och dt är mycket lättare att hitta hem till ston och valacker och väldigt svårt att hitta hem åt HINGSTAR! Så jag söker en stallplats åt honom men jag har redan fixat en åt henne och dessutom så är båda inte mina utan en är min brorsas hoppas det besvarar det du inte förstår @Luff
 
Hade tänkt rida henne som hon blev riden i sitt flera hem och ddå red hon länge och mycket och dt är mycket lättare att hitta hem till ston och valacker och väldigt svårt att hitta hem åt HINGSTAR! Så jag söker en stallplats åt honom men jag har redan fixat en åt henne och dessutom så är båda inte mina utan en är min brorsas hoppas det besvarar det du inte förstår @Luff
Har dina föräldrar någon hästvana? Och din bror som ska rida en treårig hingst som du ska sköta om? Är det han som behöver ha mindre än en timma till sjukhus?
 
Har dina föräldrar någon hästvana? Och din bror som ska rida en treårig hingst som du ska sköta om? Är det han som behöver ha mindre än en timma till sjukhus?
Och nu är annonsen som en elvaåring, snart tolv år gammal tjej lagt in om stallplats till en treårig tinkerhingst borta. Den behövde ligga inom en timme från sjukhus och TS behövde hjälp ibland med mockningen men hon kunde hjälpa till med insläpp om hon fick reda på i vilka boxar dom andra hästarna stod.
 
Och nu är annonsen som en elvaåring, snart tolv år gammal tjej lagt in om stallplats till en treårig tinkerhingst borta. Den behövde ligga inom en timme från sjukhus och TS behövde hjälp ibland med mockningen men hon kunde hjälpa till med insläpp om hon fick reda på i vilka boxar dom andra hästarna stod.
Annonsen diskuterades i annan tråd, och ett förslag är att barnet gärna vill ha en häst :)
 
Har dina föräldrar någon hästvana? Och din bror som ska rida en treårig hingst som du ska sköta om? Är det han som behöver ha mindre än en timma till sjukhus?
Kollade tillbaka på denna nu och Inom en timma till sjukhus är för att vi bor nära DANDERYDS SJUKHUS och om jag skulle säga kevingeringen är chansen att någon skulle veta vart jag menar 0% liksom. Men det spelar iaf ingen roll.
 
Snälla lilla du, om det här är på riktigt så tycker jag väldigt synd om hästen/hästarna och jag hoppas att någon vettig vuxen kommer att stoppa det.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Halloj, Här finns så många med mycket erfarenheter o kloka idéer så jag slänger ut frågan😊. Har letat efter hösegel till vår lastbil av...
Svar
1
· Visningar
580
Senast: Freazer
·
Hästvård Hur mycket gör det om hästen inte får i sig allt avmaskningsmedel? Blandade det i foder men vet inte om det inte dög eller om...
Svar
4
· Visningar
471
Senast: aglaonema
·
Foder & Strö Hej! Vi har haft lite svårt att få tag i nytt hö nu när vårat har tagit slut, men nu har vi äntligen hittat ett med okej värden...
2
Svar
29
· Visningar
1 977
Senast: Ise
·
Hästvård Hej! För att göra historian kort så har jag haft mitt sto utlånad på foder i ca 2,5 år till en tjej som tagit föl på mitt sto. Jag har...
Svar
11
· Visningar
1 271
Senast: nexxa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp