Hur mycket hösilage ger ni era hästar?

Men då hade du ju ett symtom, hästen orkade inte det den borde orka, och du löste det. Den typen av symtom räknar jag in i att se sin häst.

.

Det är ju först viktigt att skriva vad man menar. ”Titta på sin häst” är för mig att okulärbesiktning den.
Sedan kan jag tycka att ett symptom som detta bara visar sig när man kommer upp i träning men trots det bör ju hästen alltid, oavsett vilken träning, rätt mängd protein. Vilket man då inte kan se, eller alltid märka.

Det är allt för många hästar som får för mycket energi och alldeles för lite protein. Om inte kan man se det på mänga hästar som fäller allt för sent på året. Vilket min häst också gjorde. Jag hade dock ingen aning om att det berodde på det eftersom det var något ”nytt” för en herrans massa år sedan.
 
Jag ska erkänna att jag blir provocerad av det du skriver. Jag ska ta det i två punkter.

1. Hästar är inte tabellhästar så en analys är värdelös. Hur många gånger har vi inte läst det här dåliga argumentet? Om man år ett gör en analys och utifrån den och tabeller matar sin häst så ser man, ja just det ser, hur hästen utvecklas. När man ser utvecklingen så korrigerar man och så håller man på tills man får önskat resultat. Och vad ger då detta? Jo mycket enkelt år två gör man återigen analys och kan helt plötsligt ge hästen vad den behöver direkt eftersom man då utifrån förra årets beräkningar vet vad den behöver.

2. Alla som kan något om analyser vet det här. Av den anledningen tar man ut prover från flera balar och analyserar. Man får då, om man nu kan ta prover, ett bra medelvärde som faktiskt är mycket mer användbart än en gissning.


Till TS jag ger mina som väger runt 500 kg 25-30 kg/dygn var. Vad det hjälper dig är oklart. TS är 23% och de står på halm.
Exakt vad är det som skiljer i det som jag skrev och det som du skrev?

Jag har inte rekommenderat att sluta analysera, bara att ta allt med en hälsosam nypa salt.

Jag vet analyser tagna på det sätt du beskriver från samma parti som visat på nästan inget av en mineral en gång och alldeles för mycket av samma mineral den andra gången.

Du kan inte ta för givet att alla vet. Jag har flera hästägare i min närhet som plikttroget räknar med analys för att det är så man SKA göra (annars blir man attackerad av såna som dig) och individanpassningen tappas bort.
 
Det är ju först viktigt att skriva vad man menar. ”Titta på sin häst” är för mig att okulärbesiktning den.
Sedan kan jag tycka att ett symptom som detta bara visar sig när man kommer upp i träning men trots det bör ju hästen alltid, oavsett vilken träning, rätt mängd protein. Vilket man då inte kan se, eller alltid märka.

Det är allt för många hästar som får för mycket energi och alldeles för lite protein. Om inte kan man se det på mänga hästar som fäller allt för sent på året. Vilket min häst också gjorde. Jag hade dock ingen aning om att det berodde på det eftersom det var något ”nytt” för en herrans massa år sedan.
Läs mitt andra svar som även passar här.

Jag ber om ursäkt för att mina inlägg inte är romanlånga och ger en fullständig bild av allt. Det är ju trots allt ett diskussionsforum och inte en uttömmande forskningsrapport.
 
Jag ska erkänna att jag blir provocerad av det du skriver. Jag ska ta det i två punkter.

1. Hästar är inte tabellhästar så en analys är värdelös. Hur många gånger har vi inte läst det här dåliga argumentet? Om man år ett gör en analys och utifrån den och tabeller matar sin häst så ser man, ja just det ser, hur hästen utvecklas. När man ser utvecklingen så korrigerar man och så håller man på tills man får önskat resultat. Och vad ger då detta? Jo mycket enkelt år två gör man återigen analys och kan helt plötsligt ge hästen vad den behöver direkt eftersom man då utifrån förra årets beräkningar vet vad den behöver.

2. Alla som kan något om analyser vet det här. Av den anledningen tar man ut prover från flera balar och analyserar. Man får då, om man nu kan ta prover, ett bra medelvärde som faktiskt är mycket mer användbart än en gissning.


Till TS jag ger mina som väger runt 500 kg 25-30 kg/dygn var. Vad det hjälper dig är oklart. TS är 23% och de står på halm.
Precis! Hästen slipper vara någon sorts testpilot och få brister varje vinter och det ser jag som en självklarhet att hen ska slippa! Sedan finns det en aspekt till som är nog så viktig. En häst som inte mår riktigt bra och som inte har visat några andra symptom än visar det ofta först genom att inte svara som hen brukar på foderstaten. I bästa fall kan man då hjälpa hästen medans tid är eftersom man vet exakt vad hästen behöver ha i normalfallet. Har man koll på sin hästs normala foderbehov, temp, hur hen känns i kropp och ben, när hen brukar fälla, hurdan pälsen brukar vara, på ston hur brunsten brukar vara, hur varma/om några täcken hen behöver vid vilken typ av väder och kyla och hur hästen brukar bete sig i box och hage så får man tidiga indikationer på att något inte står rätt till om något av det ändras.
 
Exakt vad är det som skiljer i det som jag skrev och det som du skrev?

Jag har inte rekommenderat att sluta analysera, bara att ta allt med en hälsosam nypa salt.

Jag vet analyser tagna på det sätt du beskriver från samma parti som visat på nästan inget av en mineral en gång och alldeles för mycket av samma mineral den andra gången.

Du kan inte ta för givet att alla vet. Jag har flera hästägare i min närhet som plikttroget räknar med analys för att det är så man SKA göra (annars blir man attackerad av såna som dig) och individanpassningen tappas bort.
En analys kan aldrig bli bättre än det prov som är taget. Tar man provet rätt får man också ett tillförlitligt svar.

Om de plikttroget räknar för att man ska göra det men ändå inte har fattat konceptet så kan de ju inte. Det säger ju sig självt. För att vissa gör fel gör det inte konceptet fel precis lika lite som ett analysprov som är feltaget inte gör att man inte kan lita på ett analyssvar som kommer från ett prov som är rätt taget.
 
Exakt vad är det som skiljer i det som jag skrev och det som du skrev?

Jag har inte rekommenderat att sluta analysera, bara att ta allt med en hälsosam nypa salt.

Jag vet analyser tagna på det sätt du beskriver från samma parti som visat på nästan inget av en mineral en gång och alldeles för mycket av samma mineral den andra gången.

Du kan inte ta för givet att alla vet. Jag har flera hästägare i min närhet som plikttroget räknar med analys för att det är så man SKA göra (annars blir man attackerad av såna som dig) och individanpassningen tappas bort.
Har oxå testat att ta och skicka in fler analyser från samma skörd, fick inga jätte avvikelser.
Prover tagna efter strägning men innan balning.
 
Läs mitt andra svar som även passar här.

Jag ber om ursäkt för att mina inlägg inte är romanlånga och ger en fullständig bild av allt. Det är ju trots allt ett diskussionsforum och inte en uttömmande forskningsrapport.

Alltså.....varför så dryg? I den diskussion vi för måste ju jag också få tala om hur jag tolkar det du skriver så du förstår mina svar. Du har ju svarat utifrån din mening och förklarar den. Det är ju det som är diskussion.

Sedan tror ju inte jag att du egentligen menar att du har långa forskningsrapporter som visar att okulärbesiktning och symptombehandling räcker för en bra foderstat.
 
Exakt vad är det som skiljer i det som jag skrev och det som du skrev?

Jag har inte rekommenderat att sluta analysera, bara att ta allt med en hälsosam nypa salt.

Jag vet analyser tagna på det sätt du beskriver från samma parti som visat på nästan inget av en mineral en gång och alldeles för mycket av samma mineral den andra gången.

Du kan inte ta för givet att alla vet. Jag har flera hästägare i min närhet som plikttroget räknar med analys för att det är så man SKA göra (annars blir man attackerad av såna som dig) och individanpassningen tappas bort.
Läs ditt inlägg igen. För att förenkla har jag lagt in det som ett citat nedan. Skillnaden i vad vi skriver är milsvidd. Du pratar ner analysen väldigt ordentligt genom att förklara hur värdelös den är. Du nämner iofs att du själv analyserar men det är inte den huvudsakliga informationen. Vill du att andra ska förstå ditt inlägg på annat sätt än vad jag och flera andra här gjort så får du nog fundera över hur du uttrycker dig.

Men då hade du ju ett symtom, hästen orkade inte det den borde orka, och du löste det. Den typen av symtom räknar jag in i att se sin häst.

Jag använder analys absolut. Som en grund att stå på. Men det är inte den säkra lösning som folk förespråkar.
Samtliga hästar jag räknat till har haft rejäla personliga variationer i hur mycket som behövs för rätt resultat.

Hur många här har skickat in flera analyser på samma parti? Jag lovar att ni får olika resultat på mineralerna om ni gör det.
 
Hej!

Båda våra får minimum 1,5 kg ts/100 kg häst. Den store (600 kg, som inte så lätt blir tjock) får ca 15 kg silage/dag. Den lilla (436 kg i fredags, går väldigt lätt upp i vikt) får 10 kg silage/dag.

Den store kan stå på fri tillgång, och bör göra det, men bor just nu i sjukhage och då måste han tyvärr begränsas litegrann. Den lilla kan inte under några omständigheter stå på fri tillgång, hon slutar aldrig äta och blir tjock och får ont :-(.

När det blir kallare får båda halm till natten för att dryga ut. Den store får nu halm i nät i båda hage och box för att magen ska vara lugn.

Vi har analys på silaget och jag har koll på ts-halten, eller jag hade iaf när jag räknade ut vad de skulle äta. :-)

/L
Hej!

Vi har lite diskussioner i stallet om hur mycket hösilage man bör ge sina hästar. (Detta hösilage är oanalyserat)

Hur många kg hösilage ger ni era hästar per dygn?
 
Läs ditt inlägg igen. För att förenkla har jag lagt in det som ett citat nedan. Skillnaden i vad vi skriver är milsvidd. Du pratar ner analysen väldigt ordentligt genom att förklara hur värdelös den är. Du nämner iofs att du själv analyserar men det är inte den huvudsakliga informationen. Vill du att andra ska förstå ditt inlägg på annat sätt än vad jag och flera andra här gjort så får du nog fundera över hur du uttrycker dig.
Jag har inte alls sagt att analyser är värdelösa. Jag försöker bara påpeka att det finns brister som är viktiga att belysa.

@Efwa jag har verkligen inte menat att vara dryg. Jag använder uttryck som att "titta på sin häst" för att jag inte tycker att det finns rum i ett forum att förklara exakt allt som jag lägger i det. Jag har aldrig tagit ifrån dig din rätt att tolka. Självklart finns det alltid rum för missförstånd.

Genomgående hakar ni båda (och någon annan vars nick jag inte kommer ihåg) upp er på att det ska vara svart eller vitt när jag i samtliga mina inlägg berättat att min åsikt är grå. Jag anser att man ska analysera och räkna och bedöma hur ens häst mår. Vilket jag tolkar även är er åsikt så jag förstår inte varför all denna fientlighet. Men om vi helt enkelt inte kan förstå varandra är det ingen mening med att fortsätta förpesta den här tråden för alla andra.
 
I år har vi dunderhösilage, så min ponny på 350 kg får 5,5 kg hösilage och 3 kg halm (ger så mycket halm så att det finns rester kvar på morgonen, men inte mer). För fem år sedan med sämre värden fick han 9 kilo hösilage och hade halmbädd. Så det kan ju skilja rätt mycket mellan olika partier.

Jag tycker att jag är bra på att fodra med ögat, men det är skönt att ha analys. Utan tar det ju ett antal veckor innan man har en hum om hur hösilaget är, i värsta fall för att hästen lagt på sig eller fallit ur. Och så måste man lägga ytterligare ett par veckor på att rätta till det. Det är ju bättre för hästen om det blir rätt från början. Och mineralerna syns inte med något "hästöga".
 
Genomgående hakar ni båda (och någon annan vars nick jag inte kommer ihåg) upp er på att det ska vara svart eller vitt när jag i samtliga mina inlägg berättat att min åsikt är grå.
Lägg inte ord i munnen på mig tack. Jag hakar upp mig på att du använder negativa ord istället för neutrala eller possitiva.
 
hemma fick hästen 10 kg hösilage + 3-6kg halm (fritt men det var vad han åt), uträknat på att den bör "klara sig" på sju kg hösilage näringsmässigt. Dundervärden.

På bortaplan får den 12kg. Den får i sig ungefär samma näring borta som hemma.
 
Men då hade du ju ett symtom, hästen orkade inte det den borde orka, och du löste det. Den typen av symtom räknar jag in i att se sin häst.

Jag använder analys absolut. Som en grund att stå på. Men det är inte den säkra lösning som folk förespråkar.
Samtliga hästar jag räknat till har haft rejäla personliga variationer i hur mycket som behövs för rätt resultat.

Hur många här har skickat in flera analyser på samma parti? Jag lovar att ni får olika resultat på mineralerna om ni gör det.

Jag har. Snarlika resultat på energi, protein o makro (bonden hade men jag ville ha mikro o provet fanns inte kvar).

Vi vill ha fri tillgång för att hästarna inte ska stressa kring maten. Två lättfödda som måste begränsas sommartid för att inte bli dåliga i magen och feta. Ger hösilage med hög kvot o det fungerar jättebra. 1 ha hage o de äter ca 10 kg/häst och dygn i snitt så de ligger snarare i underkant av vad de borde äta egentligen.
 
Jag har inte alls sagt att analyser är värdelösa. Jag försöker bara påpeka att det finns brister som är viktiga att belysa.

@Efwa jag har verkligen inte menat att vara dryg. Jag använder uttryck som att "titta på sin häst" för att jag inte tycker att det finns rum i ett forum att förklara exakt allt som jag lägger i det. Jag har aldrig tagit ifrån dig din rätt att tolka. Självklart finns det alltid rum för missförstånd.

Genomgående hakar ni båda (och någon annan vars nick jag inte kommer ihåg) upp er på att det ska vara svart eller vitt när jag i samtliga mina inlägg berättat att min åsikt är grå. Jag anser att man ska analysera och räkna och bedöma hur ens häst mår. Vilket jag tolkar även är er åsikt så jag förstår inte varför all denna fientlighet. Men om vi helt enkelt inte kan förstå varandra är det ingen mening med att fortsätta förpesta den här tråden för alla andra.
också försökt skriva om analyserna. Att det inte är svart o vitt och efter reportage i ridsport om det kunde vara svårt och få tillförlitligt svar för det gäller och ta proven rätt.Men det hackades mest så jag la ner :)
 
också försökt skriva om analyserna. Att det inte är svart o vitt och efter reportage i ridsport om det kunde vara svårt och få tillförlitligt svar för det gäller och ta proven rätt.Men det hackades mest så jag la ner :)

Fast det är ju bättre alla dar i veckan att ha ungefärligt innehåll jämfört med att inte ha en susning , hur man än sen vänder och vrider på det .

Att sen en del hästägare inte fattat hur man bör förhålla sig till analys när man räknar foderstat är ju en annan sak.
Tex ser man ofta många som tror att antalet kilo grovfoder måste vara exakt x kilo för annars blir det ”fel” - dvs folk tror att om det skulle fodras med 15 kg istället för tex 12 kg så blir foderstaten totalt skev osv :cool:
Återigen så det betyder ju inte det att analys inte är att föredra utan att det brister i folks kunskap .

TS: lite nyfiken på vad för diskussion som föranledde tråden. Om det rörde sig om minimigiva kg/TS etc så har du fått svar i tråden, men utöver det blir ju vad andra ger i kilo totalt meningslösa svar eftersom de inte går att ställa mot något - dvs innehållet i fodret.
 
Fast det är ju bättre alla dar i veckan att ha ungefärligt innehåll jämfört med att inte ha en susning , hur man än sen vänder och vrider på det .

Att sen en del hästägare inte fattat hur man bör förhålla sig till analys när man räknar foderstat är ju en annan sak.
Tex ser man ofta många som tror att antalet kilo grovfoder måste vara exakt x kilo för annars blir det ”fel” - dvs folk tror att om det skulle fodras med 15 kg istället för tex 12 kg så blir foderstaten totalt skev osv :cool:
Återigen så det betyder ju inte det att analys inte är att föredra utan att det brister i folks kunskap .

TS: lite nyfiken på vad för diskussion som föranledde tråden. Om det rörde sig om minimigiva kg/TS etc så har du fått svar i tråden, men utöver det blir ju vad andra ger i kilo totalt meningslösa svar eftersom de inte går att ställa mot något - dvs innehållet i fodret.
jag har varken nu eller tidigare hävdat att man inte ska göra analys.Bara påpekat att det är inte lätt att göra poverna rätt inte ens enligt experterna.
 
Mitt halvblod på 164cm/530kg har fri tillgång på grovfoder. Ute ett torrt hösilage, hon äter ca 10-14 kg under 12-16 timmar. Inne får hon hö och drar runt det i hela boxen om jag ger mer än 4kg. Har halm i nät utifall höt tar slut. Hon äter lite av det ibland.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Jag undrar hur många hästar man bör ha per hösilage-bal? Jag hämtar hösilage i en stor ”låda” gjord av pallkragar. Jag gör så för...
Svar
6
· Visningar
593
Senast: a1agnlju
·
Foder & Strö Hej! Efter en tid i sjukhage har min häst tyvärr tappat en del i hull (varit lite stressad och då ätit dåligt) och behöver få upp henne...
Svar
12
· Visningar
583
Senast: Anna-Bella
·
Foder & Strö Kort sagt har vi katastrofvärden på hösilaget, smrp på 29… 🤦🏻‍♀️ Vad ger man en liten welshponny för proteintillskott utan att det blir...
Svar
14
· Visningar
848
Senast: Amk
·
Foder & Strö Dotterns D-ponny, arabiskt fullblod, går på lösdrift. Får analyserat hösilage 3 ggr/dag. Fri tillgång på halm halva dygnet ungefär...
Svar
4
· Visningar
759
Senast: mily
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp