Hur mycket hösilage ger ni era hästar?

@cajo1312 Hur blött är ert hösilage? Lutar det åt torrt som hö, eller blött som ensilage?
Stor skillnad i vad man behöver ge för att de ska komma upp i rätt TSmängd/dygn.

Också nyfiken på hur disskussionerna låtit och vad du själv tycker! :D

Har en maxad Dponny, 4år, äter dryga 8kg hösilage per dygn, TS ligger på 81%. Står på halm.
Ska enligt analysen vara ett mycket bra hö. Kvot på 8,1. Beräknat enligt SLU på detta så får han mer protein än vad han behöver. Beräknat både på 400 och 450kg (har inte vägt honom ännu), både med och utan arbetstillägg på MJ. Men ponnyn föll ur kvickare än kvickt.. Har nu gett lite Groov Protein utöver höet, istället för "grund-kraftfoder" som han fick mest för skramlets skull, och han har fyllt ut jättefint. Kvot ca 8,4 nu.

Det är bra med analys att få ett hum om vilken ände man ska börja i, men man måste ju ändå titta på hästen och ändra därefter.
 
Min medryttarhäst får så mycket han vill äta, han är tyvärr inte lika stor i maten som man skulle önska.
När han får i hönät inne och står i ensam hage ute så får vi i honom kring 12-15 kg. Trots fri tillgång äter han mindre om han går i större hage med sällskap och han äter också mindre om han får hösilaget ”på golvet” i boxen (blandar bara ut det med halmen).

80% torrsubstans. Tysk dressyrhäst på ca 165-168 cm som har svårt att hålla hull och lätt tappar muskler i överlinjen. Önskar att han vore ett matvrak ;)
 

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Jag undrar hur många hästar man bör ha per hösilage-bal? Jag hämtar hösilage i en stor ”låda” gjord av pallkragar. Jag gör så för...
Svar
6
· Visningar
585
Senast: a1agnlju
·
Foder & Strö Kort sagt har vi katastrofvärden på hösilaget, smrp på 29… 🤦🏻‍♀️ Vad ger man en liten welshponny för proteintillskott utan att det blir...
Svar
14
· Visningar
827
Senast: Amk
·
Foder & Strö Dotterns D-ponny, arabiskt fullblod, går på lösdrift. Får analyserat hösilage 3 ggr/dag. Fri tillgång på halm halva dygnet ungefär...
Svar
4
· Visningar
731
Senast: mily
·
Foder & Strö Hej! Hur gör ni som enbart har en häst och köper in eget hö/hösilage? Aldrig haft så innan. Van vid att 4-5 hästar delar på balar med...
Svar
11
· Visningar
1 355

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Hiss och diss del 5
  • Vad gör vi? Del CXCIV
  • Varför finns Israel?

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp