Hur mycket kostar en allroundhäst?

Ja självklart, så menade jag inte. Tänkt mer på att jockeys generellt är väldigt små, så även om fullblod är avlade för att vara fysiskt starka vid tuff ansträngning, så kanske de inte orkar bära så värst stora ryttare?
Fast det är ju för de ska springa så fort det bara går som ryttare och sadel är så lätta :)
 
Jag håller enbart och ensast med när det gäller högre klasser. Inte när det gäller lätta klasser, det klarar dom flesta hästar av och nej jag håller verkligen inte med om att bara hoppavlade hästar har känslan och tekniken. Det är som sagt igen lätta klasser detta handlar om, inga höga.
Och det betyder att alla är sådana menar du? För det är din erfarenhet? Ta då till dig att andra har andra erfarenheter och faktiskt sett många bra hopphästar för lätta klasser som inte är av halvblodstyp och inte avlade för hoppning specifikt.
Okej skriver det ännu en gång nu då, jag pratar om lätta klasser. Skrivit många gånger att det krävs mer av hästen om man vill över lätt nivå.

Är 110cm svårt för ryttaren betyder inte det att det är svårt för hästen. När jag köpte min dressyrstammade hoppälskande häst med stor begåvning för hoppning var det svårt för mig pga olycka att ta mig över 50cm, det blev då även veligt för honom då jag hämmade honom väldigt. Med en annan ryttare flög han lätt över 130 och hade även tävlat det. Slutade för övrigt med att jag kom upp i hans nivå tillslut efter ett par år.

Du skriver ju själv att din dressyrhäst hade stor begåvning för hoppning. Alla hästar har inte det. Då är det inte så lätt.

Sen absolut, med en riktigt skicklig ryttare på ryggen så kan hästarna såklart prestera bättre. Fast de flesta av oss är ju inte riktigt skickliga, utan mer medelmåttiga. Vi lägger inte hästarna perfekt alltid, vi gör misstag ibland.

Jag tror man blir lite hemmablind om man själv bara rider hästar som går 1,30. De flesta ekipage kommer inte dit, det krävs massor av både häst och ryttare. Grattis till dig, såklart, men du måste ju samtidigt ha insett att du inte är genomsnittlig? De flesta hästar i Sverige tävlar inte hoppning alls, än mindre 1,10.

Sen blir jag faktiskt nyfiken, kan du inte visa något exempel på en resultatlista i 1,10 med många bra hopphästar som inte är av halvblodstyp? Resultatlistorna finns ju på equipe, jag tog en ur högen i Enköping, t ex, lokal 1,10 i våras, och av 55 hästar i startlistan är alla halvblod utom en som är fullblod.
 
Senast ändrad:
Du skriver ju själv att din dressyrhäst hade stor begåvning för hoppning. Alla hästar har inte det. Då är det inte så lätt.
Du missar vad jag skriver, jag skriver inte att alla hästar har en inbyggd förmåga att hoppa. Jag skriver att inte det alltid är så att alla bra hopphästar är specifikt hoppavlade.
Sen absolut, med en riktigt skicklig ryttare på ryggen så kan hästarna såklart prestera bättre. Fast de flesta av oss är ju inte riktigt skickliga, utan mer medelmåttiga. Vi lägger inte hästarna perfekt alltid, vi gör misstag ibland.
Igen så missar du vad jag skriver, varför ska man leta efter en häst som inte har en egen vilja och ett intresse för hoppning? En medelmåttig ryttare kan abslut rida runt en lätt klass på ett vettigt sätt sålänge den vågar och och har en häst som tycker det är kul och vet vad den gör. Mycket inom hoppning handlar om att våga rida hästen, våga hoppa och inte hämma hästen. Är man nervös så spelar det mindre roll hur duktig hästen är, det kan ändå vara svårt att hoppa. Jag tyckte tex det var svårt under metern pga mina minnen av olyckan. Hästen hade dock inte svårt för det.
Jag tror man blir lite hemmablind om man själv bara rider hästar som går 1,30. De flesta ekipage kommer inte dit, det krävs massor av både häst och ryttare. Grattis till dig, såklart, men du måste ju samtidigt ha insett att du inte är genomsnittlig? De flesta hästar i Sverige tävlar inte hoppning alls, än mindre 1,10.
Återigen så missar du vad jag skriver, jag kom tillslut upp till min hästs nivå, det tog flera år. Och sen innan dess så hoppade jag aldrig över 110, då hoppade jag bara travhästar på ridläger och ett antal korsningar som hoppade super, det var sånna jag lärde mig hoppa på från början tills olyckan då. Jag tycker jag är väldigt genomsnittlig faktiskt, jag hade bara tur att få en häst som var bra i hoppning men samtidigt så egen att ingen tävlingsryttare ville ha honom och därför såldes billigare till mig som inte var intresserad av att tävla. Dock som sagt, man lär sig genom åren och jag har kämpat med min hopprädsla lång tid.
Sen blir jag faktiskt nyfiken, kan du inte visa något exempel på en resultatlista i 1,10 med många bra hopphästar som inte är av halvblodstyp? Resultatlistorna finns ju på equipe, jag tog en ur högen i Enköping, t ex, lokal 1,10 i våras, och av 55 hästar i startlistan är alla halvblod utom en som är fullblod.
Nej det har jag ingen lust med att bevisa och gå igenom startlistor. Jag går på min erfarenhet efter alla stall jag stått i, ridläger och träningsläger jag varit på där alla sorters hästar har varit med på. Tror du inte på mig så tro inte på mig då.

Som sagt igen, dom flesta som köper andra raser är inte tävlingsmänniskor, det betyder inte att hästarna inte kan hoppa bara för att dom inte syns på tävlingsbanorna.
 
Då blir det väl på chans, eller räknar du med att alla friska hästar över ponnymått kan gå 1,10? I så fall absolut, finns massor av travare t ex till salu under 50 000.

En engelsk ridhäst över 150 cm utan exteriöra avvikelser räknar jag med att den klarar 110 cm. Varmblodstravare, kallblod, fjordingar, westernhästar och andra grövre eller markbundna raser räknar jag bort. Det finns ju exemplar där också som kan gå 110 cm, men det är inte givet.
 
Verkat vara många som missat i denna diskussionen att halvblod till stor del ÄR fullblod tillbaka i leden och att det flera godkända fullblodshingstar i halvblodsaveln.

I UK är tex Hingstar efter Landgraaf (fullblod) fortfarande extremt populära.

Fullblod är utmärkta ridhästar och framavlade för att bli galopperade/ridna i en snabb fart (till skillnad mot travare som varken avlas för uppsutten ridning eller en gångart som gynnar hoppning). Många galoppörer tävlar ju inte bara på rakt spår heller utan har häckhinder att ta sig över. = måste kunna hoppa.

Har haft ett utmärkt hoppande halvblod som hade mestadels fullblod i sin halvblod stam... just saying.
 
Verkat vara många som missat i denna diskussionen att halvblod till stor del ÄR fullblod tillbaka i leden och att det flera godkända fullblodshingstar i halvblodsaveln.

I UK är tex Hingstar efter Landgraaf (fullblod) fortfarande extremt populära.

Fullblod är utmärkta ridhästar och framavlade för att bli galopperade/ridna i en snabb fart (till skillnad mot travare som varken avlas för uppsutten ridning eller en gångart som gynnar hoppning). Många galoppörer tävlar ju inte bara på rakt spår heller utan har häckhinder att ta sig över. = måste kunna hoppa.

Har haft ett utmärkt hoppande halvblod som hade mestadels fullblod i sin halvblod stam... just saying.
Vad jag känner till så var Landgraf efter Ladykiller xx men själv var han holsteiner då hans mor var holsteiner och inte fullblod.
 
Vad jag känner till så var Landgraf efter Ladykiller xx men själv var han holsteiner då hans mor var holsteiner och inte fullblod.

Ja ursäkta menade precis ladykiller (sorry det var länge sen jag var och kikade i hoppaveln) - men lady killer är ju fullblod :)
 
En engelsk ridhäst över 150 cm utan exteriöra avvikelser räknar jag med att den klarar 110 cm. Varmblodstravare, kallblod, fjordingar, westernhästar och andra grövre eller markbundna raser räknar jag bort. Det finns ju exemplar där också som kan gå 110 cm, men det är inte givet.

Vad menar du med engelsk ridhäst? Engelska hästar är ju rätt ovanliga. Eller menar du hopp- och/eller dressyravlade varmblodsraser? För då är det ju hästar avlade för ändamålet. Och det definitivt araber t ex som inte skulle kunna gå 1,10. Och en del halvblod också, för den delen. Som är dressyravlade eller så ängsliga att de inte klarar tävlingsmiljön.

Åker man till en lokal tävling, där hästarna ändå är tränade för hoppning, och anses redo för tävling, så är det ju uppenbart att inte alla hästar där inte enkelt går 1,10. Helt uppenbart, det är ju bara att titta i resultatlistan. Det finns fjortonåringar som går 90 cm med åtta fel eller mer. Är det rimligt att de kommer kunna gå 1,10? Då har vi inte ens räknat de hästar som aldrig startar i första läget...
 
Jag förstår inte varför man måste snöa in sig på halvblod. En helt normal häst oavsett ras ska klara en 1.10 hoppning, herregud det är en LA för en D-ponny, hur många går inte det i Sverige? Från en mankhöjd på 140 cm. Vad TS verkar vara ute efter är en frisk och sund häst storlek mindre hen kan tävla lätta klasser i, där ridbarhet, lydighet och korrekthet premieras. Inte gångarter som Valegro eller en hoppförmåga för Grand Prix.

Det finns dessutom många exempel på hopp och ffa fälttävlanshästar som är mycket högt i blod och inte stora som tävlar på högsta nivå. Titta bara på Sam, Michael Jungs häst som vunnit princip allt som går att vinna, han är e fullblod och ue fullblod. All In har fullblod i tredje ledet. Roger Yves Bost fantastiska Myrtille har fullblod i tredje ledet och är dessutom Selle Francais som ofta står mycket högt i blod.

Jag förstår allvarligt inte varför svenska ryttare, i alla fall här på Buke, snöat in sig så mycket på halvblod. TS kan lika gärna leta efter en förvuxen ponny a la connemara (det fanns en tidigare tråd om det) som i allmänhet är en sund och frisk ras med hyggliga gångarter och bra hoppförmåga som dessutom tävlar på betydligt högre höjder än TS vill och går FEI dressyr som TS inte heller kommer att vilja göra. De är dessutom betydligt billigare och passar TS budget mycket bättre än ett halvtaskigt halvblod, antigen helt grön eller med skador eller annat i bakgrunden.

Som någon sa tidigare, det är individen som räknas inte rasen. Om jag var TS skulle jag leta en sund, frisk, någorlunda välutbildad häst och sedan spelar rasen absolut ingen roll. Tilläggas ska att fullblod även är avlade för att hålla, jag gillar ju också steeplechasehästar som ofta är en modell grövre fullblod och som tävlar upp till 10-12 års ålder och håller för att gå på banor med bastanta hinder på olika underlag.
 
Åker man till en lokal tävling, där hästarna ändå är tränade för hoppning, och anses redo för tävling, så är det ju uppenbart att inte alla hästar där inte enkelt går 1,10. Helt uppenbart, det är ju bara att titta i resultatlistan. Det finns fjortonåringar som går 90 cm med åtta fel eller mer. Är det rimligt att de kommer kunna gå 1,10? Då har vi inte ens räknat de hästar som aldrig startar i första läget...
Att du skriver så måste även betyda att du kan allt om ekipagen, även hur hästarna är med en annan ryttare tex. Som sagt så spelar det mindre roll hur duktig hästen är om ryttaren hämmar den. Sen finns det även många hästar som river på tävling men sällan hemma också förmodligen pga av ryttaren av någon anledning. Det är svårt att veta sånt genom att bara titta på en tävling. Man kan inte dömma ut hästars kapacitet på det sättet utan att veta nåt om dom, väldigt mycket beror faktiskt på ryttaren och ofta i låga klasser tycker jag att skickligheten bland ryttare inte alltid är jättestor.
 
Är på gång att köpa stor häst och budgeten är begränsad. Ponnyerna ska säljas så jag kommer få loss en del pengar, men behöver ändå spara en buffert för resa till provridningar, utrustning, veterinärbesiktning, transport hem och andra kostnader som kommer i samband med köp. Kommer därför, om jag får ungefär det jag tänkt för ponnyerna, ha runt 45-50 tusen att röra mig med. Går det ens att hitta en vettig allroundhäst för de pengarna?
Det här är ingen köpesannons, jag vill inte veta vad ni har till salu utan bara om jag kan få en sån häst jag vill ha för pengarna...
* Inriden, inhoppad och inte yngre än 5 år
* Inte äldre än 13-14 år
* Lätt i hantering, lastning etc.
* Behöver inte ha startat, men bör kunna gå runt 100-110 med träning
* Snäll och lättsam i ridningen, mycket motor eller så är helt okej men inte en svår häst
* Frisk

Går det ens att få tag på? Det känns som, när jag läser annonser, att hästar i den prisklassen antingen har egenheter som gör dem svåra i ridningen, är gamla, har pålagringar eller lösa benbitar, eller har en exteriör som gör att de inte kan hoppa mer än små skutt. Jag har inga problem med en häst som inte är helt igång, en som behöver mer grundutbildning eller såna saker. Och den behöver inte vara runt 170 som jag upplever är mest eftertraktat, utan jag VILL ha en liten plutt på runt 160.

Ni som kan mer än mig om hästaffärer. Är jag helt rökt och behöver stå hästlös X antal månader för att spara ihop och ha möjlighet att skaffa min drömhäst? Eller kan det gå?

Absolut kan du hitta en häst för de pengarna.
 
Vad menar du med engelsk ridhäst? Engelska hästar är ju rätt ovanliga. Eller menar du hopp- och/eller dressyravlade varmblodsraser? För då är det ju hästar avlade för ändamålet. Och det definitivt araber t ex som inte skulle kunna gå 1,10. Och en del halvblod också, för den delen. Som är dressyravlade eller så ängsliga att de inte klarar tävlingsmiljön.

Åker man till en lokal tävling, där hästarna ändå är tränade för hoppning, och anses redo för tävling, så är det ju uppenbart att inte alla hästar där inte enkelt går 1,10. Helt uppenbart, det är ju bara att titta i resultatlistan. Det finns fjortonåringar som går 90 cm med åtta fel eller mer. Är det rimligt att de kommer kunna gå 1,10? Då har vi inte ens räknat de hästar som aldrig startar i första läget...

Hästarna på en lokal tävling är sällan tränade för hoppning. De som faktiskt tränar för hoppning går snabbt vidare till de högre klasserna (120 cm och uppåt i alla fall). Resten rider hopplektioner och åker runt på tävlingar för att det är roligt. Lokala tävlingar samlar ju verkligen bottenskrapet av talanglösa tävlingsryttare som bara vill ha roligt, så att det är många hästar som inte går felfritt är ju inte konstigt. Hästarna hade nog ofta klarat banan bättre själva än med ryttaren på. Det finns ju folk som rider på lokal nivå i 5-10 år med samma häst och aldrig tar sig till regional tävling.
Jag tycker att du gravt överskattar ryttarnas förmåga och gravt underskattar hästarnas.
 
Att du skriver så måste även betyda att du kan allt om ekipagen, även hur hästarna är med en annan ryttare tex. Som sagt så spelar det mindre roll hur duktig hästen är om ryttaren hämmar den. Sen finns det även många hästar som river på tävling men sällan hemma också förmodligen pga av ryttaren av någon anledning. Det är svårt att veta sånt genom att bara titta på en tävling. Man kan inte dömma ut hästars kapacitet på det sättet utan att veta nåt om dom, väldigt mycket beror faktiskt på ryttaren och ofta i låga klasser tycker jag att skickligheten bland ryttare inte alltid är jättestor.

Alla hästar som inte har världens bästa ryttare i sadeln hämmas ju av sin ryttare, så det blir ju lite bakvänt. Om jag säger att en häst kan gå 1,10, så menar jag att den kan det med en 1,10-ryttare i sadeln. På tävling, såklart. Enstaka hinder på träning kan ju de flesta klara med rätt coachning.

Ungefär som att jag själv inte säger att jag kan hoppa 1,30, även om jag säkert skulle kunna det om jag fick sitta på världens bästa häst.

Absolut är det inte alltid så skickliga ryttare i en 1,10, men det är ju så det är att vara en lättklasshäst, då får man klara jobbet med en sån i sadeln.

Jag dömer inte ut vare sig hästar eller ryttare i lätt klass, tvärtom menar jag att det faktiskt inte är så busenkelt att nolla 1,10 som det ibland låter, att det kan vem som helst enkelt klara. Då förringar man hur mycket arbete, träning och förutsättningar som faktiskt ligger bakom en snygg och felfri runda i 1,10. Det är absolut inte alla som klarar det, varken hästar eller ryttare. Jag har sett många som köpt egen häst för att tävla 1,10 och uppåt, inte haft råd med en färdig utan köpt en som borde kunna med träning, och sen faktiskt aldrig kommit upp ens på 1,10, än mindre högre. För att det faktiskt är rätt svårt, och inte så busenkelt som det ofta låter här på Buke. Att det är bara tuta och köra, det klarar alla hästar och alla ryttare enkelt. Eller till och med att för 1,10 behöver man inte kunna rida, de hindren klarar alla hästar ändå, oavsett hur man rider eller hur man kommer. Så är det inte, det finns många hästar som inte tål att komma fel, som stannar eller river om man gör för mycket fel, även om det "bara" är en meter.
 
Hästarna på en lokal tävling är sällan tränade för hoppning. De som faktiskt tränar för hoppning går snabbt vidare till de högre klasserna (120 cm och uppåt i alla fall). Resten rider hopplektioner och åker runt på tävlingar för att det är roligt. Lokala tävlingar samlar ju verkligen bottenskrapet av talanglösa tävlingsryttare som bara vill ha roligt, så att det är många hästar som inte går felfritt är ju inte konstigt. Hästarna hade nog ofta klarat banan bättre själva än med ryttaren på. Det finns ju folk som rider på lokal nivå i 5-10 år med samma häst och aldrig tar sig till regional tävling.
Jag tycker att du gravt överskattar ryttarnas förmåga och gravt underskattar hästarnas.

"Bottenskrapet av talanglösa ryttare"?

Härlig inställning... :cautious:

För allt vad du vet tillhör TS den kategorin ryttare (de flesta gör ju det), och då antar jag att det inte spelar nån roll vilken häst hon köper. En gång talanglöst bottenskrap, alltid talanglöst bottenskrap, eller vad säger man?

Alla som inte får betalt för att tävla rider väl för att det är roligt (får man hoppas), så det torde väl vara den absolut vanligaste sortens ryttare. Ens folk som är proffs i bemärkelsen att de jobbar med hästar på heltid får ju nödvändigtvis betalt för tävlandet, utan det gör man just precis för att det är roligt. Så att man rider för nöjes skull och inte för pengarna - ska det vara ett bevis på att man inte kan rida så är det nästan ingen som kan rida.
 
Senast ändrad:
"Bottenskrapet av talanglösa ryttare"?

Härlig inställning... :cautious:

För allt vad du vet tillhör TS den kategorin ryttare (de flesta gör ju det), och då antar jag att det inte spelar nån roll vilken häst hon köper. En gång talanglöst bottenskrap, alltid talanglöst bottenskrap, eller vad säger man?

Alla som inte får betalt för att tävla rider väl för att det är roligt (får man hoppas), så det torde väl vara den absolut vanligaste sortens ryttare. Ens folk som är proffs i bemärkelsen att de jobbar med hästar på heltid får ju nödvändigtvis betalt för tävlandet, utan det gör man just precis för att det är roligt. Så att man rider för nöjes skull och inte för pengarna - ska det vara ett bevis på att man inte kan rida så är det nästan ingen som kan rida.

Vart skulle de sämsta tävlingsryttarna hålla till om inte i de lägsta klasserna menar du?

Det är skillnad på att träna hoppning och att rida hopplektioner. Det ena är målmedveten träning för att komma framåt och det andra är att ta lektioner utan större eftertanke.
Ridning är en hobby för de allra, allra flesta. Alltså får man väl ändå utgå från att de gör det för att det är roligt.
 
Fast du har ju sagt att din är helt galen och att det är självmord att hoppa med den?

Va? Nej nu blandar du ihop eller har feltolkat vilt?

Jag har sagt att jag inte vill hoppa terräng (fasta hinder) med henne innan JAG blivit starkare och lärt mig rida ihop henne bättre. Eftersom hon blir taggad och stark i hoppning och inte stannar hur fel hon än ligger.

Du kan ju inte lasta hästen för att JAG är en otränad, dålig ryttare. Med en annan ryttare skulle hon utan problem kunna både hoppa terräng och för all del starta högre i banhoppning än med mig. Men jag är en liten klen lort som innan henne inte hade hoppat på 8 år, tyckte 50 cm var högt och dessutom inte ridit på flera år - dvs helt otränad. Hej spaghettiben. När jag blir osäker blir jag passiv.

4 månader efter köp tränade vi hoppning och så startade vi P&J. Sen tävlade vi klubbhoppning. Och 8 månader efter köp startade vi lokal hoppning, och tränade på 90 utan att jag var minsta höjdrädd. Inget av det hade blivit av om hon varit galen. Tvärtom, det är hennes förtjänst helt och hållet.

Men jag måste lära mig att använda beeenen även när det går fort, och rida mellan hindren. Svårare än man kan tro, tydligen ;)

Så. Lasta inte hästen för mina tillkortakommanden - som hon dessutom är bussig nog att inte utnyttja direkt.

Tillägg - men en bättre ryttare skulle hon utan problem gå 1.10 apropå vad som diskuterats i tråden. Med MIG kommer hon antagligen aldrig gå 1.10 dock... jag dör mest troligt av skräck redan på framridningen...
 

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
5 967
Senast: Sirap
·
Hästhantering Hej! Jag har sedan ett tag tillbaka varit medryttare på ett äldre sto som trots sin ålder är väldigt pigg och glad i ridningen. Hon går...
Svar
6
· Visningar
426
Senast: tessan.g
·
Ridning Hej, jag ska börja rida fei med min ponny nu om ca en månad. Jag inser själv att jag måste rida mer och inte bara kan åka runt och...
Svar
4
· Visningar
963
Senast: Amanda_F
·
Hästmänniskan Har legat vaken i minst 1,5 timme i sängen. Min son på 7 månader har vaknat till några gånger och sökt närhet. Ammar fortfarande lite...
Svar
5
· Visningar
1 444
Senast: Hedinn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp