Hur mycket kostar en allroundhäst?

Va? Nej nu blandar du ihop eller har feltolkat vilt?

Jag har sagt att jag inte vill hoppa terräng (fasta hinder) med henne innan JAG blivit starkare och lärt mig rida ihop henne bättre. Eftersom hon blir taggad och stark i hoppning och inte stannar hur fel hon än ligger.

Du kan ju inte lasta hästen för att JAG är en otränad, dålig ryttare. Med en annan ryttare skulle hon utan problem kunna både hoppa terräng och för all del starta högre i banhoppning än med mig. Men jag är en liten klen lort som innan henne inte hade hoppat på 8 år, tyckte 50 cm var högt och dessutom inte ridit på flera år - dvs helt otränad. Hej spaghettiben. När jag blir osäker blir jag passiv.

4 månader efter köp tränade vi hoppning och så startade vi P&J. Sen tävlade vi klubbhoppning. Och 8 månader efter köp startade vi lokal hoppning, och tränade på 90 utan att jag var minsta höjdrädd. Inget av det hade blivit av om hon varit galen. Tvärtom, det är hennes förtjänst helt och hållet.

Men jag måste lära mig att använda beeenen även när det går fort, och rida mellan hindren. Svårare än man kan tro, tydligen ;)

Så. Lasta inte hästen för mina tillkortakommanden - som hon dessutom är bussig nog att inte utnyttja direkt.

Tillägg - men en bättre ryttare skulle hon utan problem gå 1.10 apropå vad som diskuterats i tråden. Med MIG kommer hon antagligen aldrig gå 1.10 dock... jag dör mest troligt av skräck redan på framridningen...

Ja, helt galen och självmord att hoppa på.. Jag kan inte tolka det på annat sätt mer än det du beskrev då i den tråden :p

Jag har fö, för att ansluta till frågan, lagt FT-planerna på is. Jag är inte redo att ta död på varken mig eller hästen än. Vi måste få ordentlig ordning på banhoppningen först innan vi ens tänker tanken på fasta hinder.

Du kanske skulle kolla vad det innebar innan du raljerade?

Jag tar iaf inte ut en häst som blir så taggad av hinder att den går ifrån mig i terräng. Särskilt inte när den hoppar hur galet den än kommer. Det är en sak krascha bomhinder, en annan med fasta hinder.

Så det handlar om säkerhet, både min och hästens. Vi måste få bort att det är rent som lotto mellan fina nollor och plockepinn. För vi kommer slå oss fördärvade annars.

OM hon stoppat när hon ligger helt fel skulle jag gärna ta ut henne redan nu, men inte iom att hon glatt chansar även ur närmast omöjliga lägen.

Det här är en vuxen häst. Hoppad en hel del, god kapacitet. Men som också blir totalt överladdad och jag inte riktigt rår på då (mitt fel), och i kombination med att hoppa ut alla lägen hur fel det än blir. Vilket ibland går bra och ibland leder till totala krascher. I banhoppning är det bara bygga upp hindret igen, men samma sak i terräng... Att hon går iväg, blir flack, kommer galet men hoppar ändå. Det kan ta död på både henne och mig när vi landar rakt i/på hindret, hon hakar, inte får upp frambenen etc.

Så, jag måste bli starkare, hon måste lära sig att endera bedöma avsprång mer omsorgsfullt eller låta mig välja.

Annars så jag hoppar gärna stockar mm så snart de är lindrigt styrbara och har heller inga problem blanda banhoppning och terräng. Eller ta ut en äldre häst som kan stoppa på bana i terräng. Men en sån som fröken röd tar jag INTE ut ens under pistolhot. Just för det blir farligt, både för häst och ryttare. Tyvärr - annars hade vi varit på kurs redan i somras. Istället filade vi på hoppningen och jag räknar med att få göra det nästa säsong med (det har hänt massor men det är en del kvar)
 
Ja, helt galen och självmord att hoppa på.. Jag kan inte tolka det på annat sätt mer än det du beskrev då i den tråden :p

Ja, läser du så ser du att det är precis vad jag skrev? JAG rider inte tillräckligt bra än och tänker därför inte hoppa FASTA hinder eftersom hon aldrig stoppar hur fel hon än ligger. Dvs det blir självmord på fasta hinder. Och JAG måste bli bättre ryttare/starkare.

Det innebär varken att hon är (eller blir) "galen" som du skrev, eller är självmord att hoppa. Däremot skulle det vara självmord om JAG hoppade henne terräng. En duktig ryttare skulle jag inte hysa minsta oro för att släppa ut henne i terräng med.

Så vad förstår du inte?

Hon har gjort fina nollrundor med en passiv halvskraj flugviktspassagerare (= jag) vilket nog för anses bevisa att hon är synnerligen befriad från galenskap. Tack och lov :)

Tillägg - jag har ju sett henne hoppad av betydligt skickligare ryttare på betydligt högre höjd än vi hoppar. Utan att gå iväg och utan att komma fel. Så även om det måhända hade varit bekvämt att skylla på hästen så ligger ju allt hos mig...
 
Vart skulle de sämsta tävlingsryttarna hålla till om inte i de lägsta klasserna menar du?

Det är skillnad på att träna hoppning och att rida hopplektioner. Det ena är målmedveten träning för att komma framåt och det andra är att ta lektioner utan större eftertanke.
Ridning är en hobby för de allra, allra flesta. Alltså får man väl ändå utgå från att de gör det för att det är roligt.

Låt mig gissa, du tänker att du tränar målmedvetet när du åker på hoppträning, men de andra du inte känner, de bara tar hopplektioner utan eftertanke? Enligt dig då?

Likaså att den som rider för nöjes skull inte kan ha talang eller vara seriös i sin satsning - hur tänker du då?

Att de som rider lättklass är de sämsta tävlingsryttare innebär inte med nödvändighet att de är "talanglöst bottenskrap". Som en jämförelse: jag undervisar på universitetet. En del studenter får inte mer än godkänt. Är de då "talanglöst bottenskrap"? Verkligen inte. För de har ju ändå kommit in på universitetet, klarat kurserna och genomfört sin utbildning. Det finns ju grader i helvetet, om man säger så.
 
Ja, läser du så ser du att det är precis vad jag skrev? JAG rider inte tillräckligt bra än och tänker därför inte hoppa FASTA hinder eftersom hon aldrig stoppar hur fel hon än ligger. Dvs det blir självmord på fasta hinder. Och JAG måste bli bättre ryttare/starkare.

Det innebär varken att hon är (eller blir) "galen" som du skrev, eller är självmord att hoppa. Däremot skulle det vara självmord om JAG hoppade henne terräng. En duktig ryttare skulle jag inte hysa minsta oro för att släppa ut henne i terräng med.

Så vad förstår du inte?

Hon har gjort fina nollrundor med en passiv halvskraj flugviktspassagerare (= jag) vilket nog för anses bevisa att hon är synnerligen befriad från galenskap. Tack och lov :)

Tillägg - jag har ju sett henne hoppad av betydligt skickligare ryttare på betydligt högre höjd än vi hoppar. Utan att gå iväg och utan att komma fel. Så även om det måhända hade varit bekvämt att skylla på hästen så ligger ju allt hos mig...

Jag menar beskrivningen ovan som du gör av din häst för inte tankarna direkt till en klok häst med självbevarelsedrift .
 
Jag menar beskrivningen ovan som du gör av din häst för inte tankarna direkt till en klok häst med självbevarelsedrift .

Nej då får jag ta på mig det i så fall. (Sen om hon skulle ha självbevarelsedrift på fasta hinder eller ej är ju okänt - jag törs inte ta reda på det).

Det hon är är en bussig häst som är extremt ärlig på hinder och aldrig stannar utan alltid försöka hur mycket i skiten hennes pilot än satt henne. Varken mer eller mindre.
 
Nej då får jag ta på mig det i så fall. (Sen om hon skulle ha självbevarelsedrift på fasta hinder eller ej är ju okänt - jag törs inte ta reda på det).

Det hon är är en bussig häst som är extremt ärlig på hinder och aldrig stannar utan alltid försöka hur mycket i skiten hennes pilot än satt henne. Varken mer eller mindre.

Alltså nej jag syftar på din beskrivning när ni hoppar banhoppning .. En häst som chansar i alla lägen, kraschar hellre än stannar och blandar nollrundor med plockepinn.. Du kanske inte menar så som det lät eller som jag tolkar det ?
 
Alltså nej jag syftar på din beskrivning när ni hoppar banhoppning .. En häst som chansar i alla lägen, kraschar hellre än stannar och blandar nollrundor med plockepinn.. Du kanske inte menar så som det lät eller som jag tolkar det ?

Det beror helt på var du vill lägga felet. Vill du lägga det hos hästen är det feltolkat. Vill du lägga det hos mig är det rätt tolkat.

Vi blandade noll med plockepinn - helt rätt (eller 12 - 4 - 0 - 0 - 0 - 0 - 12 - 0 - utg). Om JAG rider så blir det fina rundor. När jag tappar henne så blir det skitrundor (eftersom hon blir flack och jag febrilt försöker bromsa vilket innebär att jag stör henne typ hela jävla tiden).

Kraschat har vi tack och lov aldrig gjort - däremot varit nära en gång. sen om man vill beteckna en bussig häst som alltid försöker som ärlig på hinder eller utan självbevarelsedrift får nog vara upp till var och en. Jag anser en häst som hoppar det man styr på vara bussig.

Men diskussionen känns väldigt off topic?
 
Alla hästar som inte har världens bästa ryttare i sadeln hämmas ju av sin ryttare, så det blir ju lite bakvänt. Om jag säger att en häst kan gå 1,10, så menar jag att den kan det med en 1,10-ryttare i sadeln. På tävling, såklart. Enstaka hinder på träning kan ju de flesta klara med rätt coachning.
Vad är en 110-ryttare för något? Min åsikt är att bara man vågar (förutsatt att man har en viss känsla och balans såklart) rida så kan man klara sig runt en bana på den höjden utan större problem. Sen finns det hämma och det finns hämma. Många hästar klarar upp situationer oavsett medans vissa påverkas mera av ryttaren.
Absolut är det inte alltid så skickliga ryttare i en 1,10, men det är ju så det är att vara en lättklasshäst, då får man klara jobbet med en sån i sadeln.
Vadå då får man klara jobbet med en sån i sadeln? Ska hästen menar du helt gå oberoende av ryttaren bara för att hästen har kapaciteten att klara en 110cm bana? Ridning är ju ett samarbete mellan häst och ryttare och hästen påverkas självklart av ryttaren oavsett hur duktig den är.
Jag dömer inte ut vare sig hästar eller ryttare i lätt klass, tvärtom menar jag att det faktiskt inte är så busenkelt att nolla 1,10 som det ibland låter, att det kan vem som helst enkelt klara. Då förringar man hur mycket arbete, träning och förutsättningar som faktiskt ligger bakom en snygg och felfri runda i 1,10. Det är absolut inte alla som klarar det, varken hästar eller ryttare. Jag har sett många som köpt egen häst för att tävla 1,10 och uppåt, inte haft råd med en färdig utan köpt en som borde kunna med träning, och sen faktiskt aldrig kommit upp ens på 1,10, än mindre högre. För att det faktiskt är rätt svårt, och inte så busenkelt som det ofta låter här på Buke. Att det är bara tuta och köra, det klarar alla hästar och alla ryttare enkelt. Eller till och med att för 1,10 behöver man inte kunna rida, de hindren klarar alla hästar ändå, oavsett hur man rider eller hur man kommer. Så är det inte, det finns många hästar som inte tål att komma fel, som stannar eller river om man gör för mycket fel, även om det "bara" är en meter.
Fast som sagt igen, hästar kräver ju ryttare som klarar av det också. Det hjälper inte att hästen har kapacitet när inte ryttaren klarar det på ett bra sätt. Vissa tycker hoppning är svårt oavsett, vissa har lättare att bedöma avstånd och ha känslan för det. Inget konstigt med det. Är väl ingen som skrivit att varken häst eller ryttare behöver träna för att klara en bana på ett bra sätt? Däremot så har dom flesta med rätt ryttare kapaciteten att klara av en lätt klass om dom har viljan och känslan för hinder. Man ska inte underskatta en hästs vilja och glädje att hoppa och det krävs ingen direkt superteknik för att komma över lägre hinder.
 
Låt mig gissa, du tänker att du tränar målmedvetet när du åker på hoppträning, men de andra du inte känner, de bara tar hopplektioner utan eftertanke? Enligt dig då?

Likaså att den som rider för nöjes skull inte kan ha talang eller vara seriös i sin satsning - hur tänker du då?

Att de som rider lättklass är de sämsta tävlingsryttare innebär inte med nödvändighet att de är "talanglöst bottenskrap". Som en jämförelse: jag undervisar på universitetet. En del studenter får inte mer än godkänt. Är de då "talanglöst bottenskrap"? Verkligen inte. För de har ju ändå kommit in på universitetet, klarat kurserna och genomfört sin utbildning. Det finns ju grader i helvetet, om man säger så.

Nej, jag är själv i kategorin som åker på lektioner i både hoppning och dressyr utan större eftertanke. Jag har inget mål att komma framåt i min ridning, bara att ha kul och inte bli sämre i alla fall.

Jag har inte skrivit att den som rider för nöjes skull inte kan ha talang eller vara seriös i sin ridning, vart får du det ifrån?

Jag skrev att de sämsta ryttarna finns i de lägsta klasserna, hur får du det till att alla som rider lättklass är talanglösa? Även eliten startar ju unghästar i lättklass?

Det blir väldigt svårt att hålla en diskussion om du inte läser vad jag skriver och istället hittar på själv.
 
Det beror helt på var du vill lägga felet. Vill du lägga det hos hästen är det feltolkat. Vill du lägga det hos mig är det rätt tolkat.

Vi blandade noll med plockepinn - helt rätt (eller 12 - 4 - 0 - 0 - 0 - 0 - 12 - 0 - utg). Om JAG rider så blir det fina rundor. När jag tappar henne så blir det skitrundor (eftersom hon blir flack och jag febrilt försöker bromsa vilket innebär att jag stör henne typ hela jävla tiden).

Kraschat har vi tack och lov aldrig gjort - däremot varit nära en gång. sen om man vill beteckna en bussig häst som alltid försöker som ärlig på hinder eller utan självbevarelsedrift får nog vara upp till var och en. Jag anser en häst som hoppar det man styr på vara bussig.

Men diskussionen känns väldigt off topic?

Alltså jag kan ju bara gå på din beskrivning.. nej jag tycker inte diskussionen känns off topic alls utan mer bara en förklaring till priset på din häst.

Ja vi ser helt olika på det här med bussig häst.
 
Självklart går det att hitta vad TS söker i den budgeten. Finns massor av importer tex. En i klubben har tagit hem ett par polacker som faktiskt är rätt fina, rör sig tevligt och hoppar bra. De hästarna har inte kostat en krona övr 50' och då är de inte helt tokigt stammade heller. Sen finns det förstås massor av risker med att kpa importer också. En annan vän köpte ett mycket speciellt sto där det senare visade sig att den egentligen skulle avlivats pga lynnesfel-men fel häst avlivades vilket kom fram när den skulle tilläggsregistreras och chippet inte stämde...

Att köpa billigt betyer inte att det är nödvändigtvis dåliga hästar. Men det brukar medföra lite större risker.
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag har sedan ett tag tillbaka varit medryttare på ett äldre sto som trots sin ålder är väldigt pigg och glad i ridningen. Hon går...
Svar
6
· Visningar
410
Senast: tessan.g
·
Ridning Hej, jag ska börja rida fei med min ponny nu om ca en månad. Jag inser själv att jag måste rida mer och inte bara kan åka runt och...
Svar
4
· Visningar
961
Senast: Amanda_F
·
Hästmänniskan Har legat vaken i minst 1,5 timme i sängen. Min son på 7 månader har vaknat till några gånger och sökt närhet. Ammar fortfarande lite...
Svar
5
· Visningar
1 432
Senast: Hedinn
·
Hästmänniskan Jag har blivit erbjuden att överta en häst från en ridskola, som ska triangelmärkas. Den kommer att vara ridbar men bara för...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 670
Senast: ako
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp