Hur mycket kostar en tävling hos er?

Dressyrtjejen_97

Trådstartare
Satt och funderade på det här med priserna på tävlingar. Är det någorlunda enhetligt över landet? Eller skiljer det sig en del/rätt mycket? Tycker ni att tävlingarna håller ett rimligt pris?
Själv tävlar jag på (framförallt) LB nivå. Lokalt och regionalt. I främst Södermanlands, men till viss del även södra Stockholms distrikt. Här kostar en lokal runt 260-300 kr och regional 300-350 kr.
Med tanke på alla krav på ÖD, domare etc. etc. förstår jag prissättningen. Absolut. Men jag kan tycka att åtminstone kring 350 kr är lite i överkant.
Hur är det hos er? :)
 
Vi arrangerade nyss en kvällstävling. La den som lokal och valde att inte ge anmälningsavgiften åter på varken ponny eller häst. LC Clear Round kostade 180:-, och LB1/LB2 och LA3 kostade 200:-. Endast 1-3e placerade fick plakett men alla fick hederspriser och vinnarna i LB2 och LA3 fick segertäcken. Vi hade även en partävling i LB1 med ett par som vinnare som fick rosett+varsitt täcke. Parridningen kostade inget extra i år, men är så populär att vi ska lägga en mindre avgift på den nästa år. Med ca 50 starter per kväll gjorde vi möjligen en vinst på ca 4.000:-/kväll.

Regionala klasser på samma nivå brukar ligga på 220-250:-. MsvC 250-300, MsvB 270-400.
 
Vi arrangerade nyss en kvällstävling. La den som lokal och valde att inte ge anmälningsavgiften åter på varken ponny eller häst. LC Clear Round kostade 180:-, och LB1/LB2 och LA3 kostade 200:-. Endast 1-3e placerade fick plakett men alla fick hederspriser och vinnarna i LB2 och LA3 fick segertäcken. Vi hade även en partävling i LB1 med ett par som vinnare som fick rosett+varsitt täcke. Parridningen kostade inget extra i år, men är så populär att vi ska lägga en mindre avgift på den nästa år. Med ca 50 starter per kväll gjorde vi möjligen en vinst på ca 4.000:-/kväll.

Regionala klasser på samma nivå brukar ligga på 220-250:-. MsvC 250-300, MsvB 270-400.

Du håller till uppe i Norrland va? :D
Det låter ju helt underbart billigt! :nailbiting: :bump:
Dessutom verkar det finnas ett bra utbud av LC-LB. Här är lokala/regionala så gott som alltid B:2+A:3 eller B:3+A:4....
 
Med tanke på hur lite klubbarna får ut så gnisslar inte jag på nånting under 400 per klass eftersom jag endast rider en klass om dagen. Men tror det ligger runt 250-300 här (allra sydligaste Norrland, Gävleborg) i normalfall för LB.
 
@Dressyrtjejen_97 Tja, Mittsvenska är det, så inte riktigt i den nordligaste delen ;). Vi gränsar till Gävleborgs distrikt och de ligger väldigt lika oss i startavgifter. Här är inte så många LC för stora hästar. I år vet jag tre tävlingar och då är det vi som arrangerat två av dem :p. Inte en särskilt populär klass heller. Vi har bara haft 3 starter/gång vi haft den. Men eftersom vi lägger det som CR gör det inte så mycket. Tar ingen särskiilt extra tid och för de som är nya på banan är det trots allt guld att få möjligheten att rida LC. Däremot är det mycket LB men främst LB2. Det är det programmet folk vill rida helt enkelt. Nu när vi körde både LB1 och LB2 hade vi hälften så mycket starter i LB1. En tävling här uppe nästa helg har LB2 och LB3 och då har intresset varit svagare för LB3. Möjligen saknas det ett LB-program till på lång bana för att kunna variera programmen mer.
 
@Dressyrtjejen_97 Tja, Mittsvenska är det, så inte riktigt i den nordligaste delen ;). Vi gränsar till Gävleborgs distrikt och de ligger väldigt lika oss i startavgifter. Här är inte så många LC för stora hästar. I år vet jag tre tävlingar och då är det vi som arrangerat två av dem :p. Inte en särskilt populär klass heller. Vi har bara haft 3 starter/gång vi haft den. Men eftersom vi lägger det som CR gör det inte så mycket. Tar ingen särskiilt extra tid och för de som är nya på banan är det trots allt guld att få möjligheten att rida LC. Däremot är det mycket LB men främst LB2. Det är det programmet folk vill rida helt enkelt. Nu när vi körde både LB1 och LB2 hade vi hälften så mycket starter i LB1. En tävling här uppe nästa helg har LB2 och LB3 och då har intresset varit svagare för LB3. Möjligen saknas det ett LB-program till på lång bana för att kunna variera programmen mer.

Äh, jag är både "kartblind" och allmänt dålig på geografi (i vilket Cornflakes paket hittade jag mitt A i geografi? :nailbiting:), men du bor alltså i södra Norrland då?
Nej, LC verkar -av vad jag hört- inte anordnas särskilt mycket på storhästtävlingar någonstans. Men iaf jag saknar B:1an och B:2an. B:2an finns till viss del, men här är det mest B:3, vilket jag tycker är lite trist då jag och H.H inte alls funkar något vidare i det programmet (vi har testat hemma!). Saknar förövrigt gamla B:0an....
 
@Dressyrtjejen_97 Ja, håller till strax utanför Sundsvall så det är södra norrland :). Är fö ett riktigt bra område hästmässigt. Här är sju anläggningar som regelbundet anordnar tävlingar från lokalt till regionalt. De flesta av oss med 1-3 tävlingar/ år :). Gränsar som sagt till Gävleborg och har då flera föreningar till som anordnar tävling. För att rida lätt klass kör jag i princip aldrig mer än max en timme till tävling.
 
@Dressyrtjejen_97 Ja, håller till strax utanför Sundsvall så det är södra norrland :). Är fö ett riktigt bra område hästmässigt. Här är sju anläggningar som regelbundet anordnar tävlingar från lokalt till regionalt. De flesta av oss med 1-3 tävlingar/ år :). Gränsar som sagt till Gävleborg och har då flera föreningar till som anordnar tävling. För att rida lätt klass kör jag i princip aldrig mer än max en timme till tävling.

Det låter ju som rena drömmen! :D
Jag försöker planera hösten, och inser att jag runt 1h - 1h 15 min är vad jag kommer att få lägga i restid för att få ihop några tävlingar :down:
 
Nej, LC verkar -av vad jag hört- inte anordnas särskilt mycket på storhästtävlingar någonstans. Men iaf jag saknar B:1an och B:2an. B:2an finns till viss del, men här är det mest B:3, vilket jag tycker är lite trist då jag och H.H inte alls funkar något vidare i det programmet (vi har testat hemma!). Saknar förövrigt gamla B:0an....

Här i Värmland anordnas det väldigt mycket LC klasser.
 
Vår klubb tar runt 300-350 kr för varje tävling och låt oss räkna lite :)

I våras hade vi 80 starter vi säger att vi tog 320 kr i startavgift = 25600 kr
Tävlingen började kl 8 och slutade kl 19 det blir 11 h för överdomaren som tar 200 kr/tim plus milersättning men vi struntar i den och räknar bara på timmarna = 2200 kr
Domaren i första klassen tar samma och första klassen tog 5 tim = 1000 kr
Andra klassen samma sak= 1000 kr
Avgift till distriktet 20 kr per start= 1600 kr
Avgift låna ridhuset 10 kr per start = 800 kr
Rosetter 20 placerade = 400 kr
Plaketter 20 placerade = 400 kr

Det blir då kvar 18200 kr vilket kan låta mycket men då ska man tänka på "avbetalning" på dressyrstaket, kostade 20000 kr nytt förra året, högtalarsystem 35000 kr, avgifter till Equipe beroende på antal starter, milersättning för 3 domare, funktionärsmat (vi får inte driva cafeterian själv, det gör de som äger anläggningen)
Har man dessutom svårt med sponsorer och måste ge startavgiften tillbaks till placerade( i detta fall skulle det kostat 6400 kr) så blir det inte jättemycket kvar.
Eller alltså vi går ju med vinst men för att kunna fortsätta ha tävlingar som folk vill komma på så måste man ju investera i nya grejer hela tiden och vi har ju tävlingar för att vi ska kunna göra andra saker gratis för våra medlemmar samt anmäla till olika allsvenskor som kostar ca 2000 kr per lag. Jag håller dock med om att det blivit lite väl dyrt att tävla så vi håller på och kollar på om vi kan sänka anmälningsavgifterna. Någon klubb måste ju börja men det är svårt när man får fullt fast man tar 320 kr, då finns det ju ingen anledning att sänka :p
 
Vår klubb tar runt 300-350 kr för varje tävling och låt oss räkna lite :)

I våras hade vi 80 starter vi säger att vi tog 320 kr i startavgift = 25600 kr
Tävlingen började kl 8 och slutade kl 19 det blir 11 h för överdomaren som tar 200 kr/tim plus milersättning men vi struntar i den och räknar bara på timmarna = 2200 kr
Domaren i första klassen tar samma och första klassen tog 5 tim = 1000 kr
Andra klassen samma sak= 1000 kr
Avgift till distriktet 20 kr per start= 1600 kr
Avgift låna ridhuset 10 kr per start = 800 kr
Rosetter 20 placerade = 400 kr
Plaketter 20 placerade = 400 kr

Det blir då kvar 18200 kr vilket kan låta mycket men då ska man tänka på "avbetalning" på dressyrstaket, kostade 20000 kr nytt förra året, högtalarsystem 35000 kr, avgifter till Equipe beroende på antal starter, milersättning för 3 domare, funktionärsmat (vi får inte driva cafeterian själv, det gör de som äger anläggningen)
Har man dessutom svårt med sponsorer och måste ge startavgiften tillbaks till placerade( i detta fall skulle det kostat 6400 kr) så blir det inte jättemycket kvar.
Eller alltså vi går ju med vinst men för att kunna fortsätta ha tävlingar som folk vill komma på så måste man ju investera i nya grejer hela tiden och vi har ju tävlingar för att vi ska kunna göra andra saker gratis för våra medlemmar samt anmäla till olika allsvenskor som kostar ca 2000 kr per lag. Jag håller dock med om att det blivit lite väl dyrt att tävla så vi håller på och kollar på om vi kan sänka anmälningsavgifterna. Någon klubb måste ju börja men det är svårt när man får fullt fast man tar 320 kr, då finns det ju ingen anledning att sänka :p

Fast nej jag tycker nog inte att det ska behöva sänkas, precis som du säger ska ju avgiften täcka upp för andra saker, tävla är lyx, ingen rättighet, vill då får man betala det de kostar. Vi ska vara glada att folk är funktionärer gratis tycker jag!
 
@Jfrelin Väldigt intressant att se er budget! Vi kommer billigare undan med vissa saker. Vi köpte in nytt dressyrstaket förra året plus en extra uppsättning bokstäver då vi brukar låna en grannklubbs staket när vi har dubbla banor. Staket+bokstäver kostade 25', jag fixade sponsor på 20' och sen ordnade jag clinic där vi fick in resterande summa. När det kommer till servering har vår föräldrasektion hand om den och håller oss med funktionärsmat samtidigt som de går med ganska bra vinst varje tävling. Datorer och högtalarsystem är förstås ytterligare en kostnad, men den delar vi med hoppningen som drar in lite mer pengar på sina tävlingar:p. Vi sparar även in en öd-kostnad då vi har en öd i klubben som jobbar ideellt på våra egna tävlingar. (Är samma på hoppningen med "egen" domare, däremot är banbyggare snordyrt har jag lärt mig-de tar ca 5.000:- för en dag!!).

Dressyrtävling är relativt smidigt att anordna och kräver inte vansinnigt mycket funktionärer. Nu sist hade jag tre pers i sekreteriatet/domartorn (speaker, resultaträknare och en i luckan som tog emot ryttare), två skrivare, två protokollspringare (u-seks uppgift att tillhandahålla), en på parkeringen. Jag som tävlingsledare är ganska flytande och fixar prisutdelningar. Eftersom dessa tävlingar låg mitt i semestertider var det svårt att få till funktionärer och detta var minsta möjliga men flöt otroligt smidigt! Men onekligen är ideell och gratis arbetskraft grunden i att öht kunna anordna tävlingar.
 
Där jag bor kostar en dressyrstart runt 200 kronor. Billigaste klasserna jag startat har legat på 140. Tävlar de allra lättaste klasserna, men på vissa tävlingar har det varit lokalt i de lätta och regionalt senare samma dag/dagen efter, och då med klasser upp till medelsvår C. Inser tacksamt att jag kommer lindrigt undan när jag för det mesta startat två klasser/gång.
 
Vår klubb har också räknat lite på det och våra uppskattningar ser ungefär ut som den som @Jfrelin gjorde. För att gå runt och lite med vinst måste startavgiften för varje klass vara 300-350 kr.
Den vinst klubben gör per tävling innebär till exempel att vi kan ha lag i allsvenskan både vår och höst och KM behöver inte kosta lika mycket för den startande.

Vi är en klubb med enbart privatryttare och har ingen ridskoleverksamhet eller egen anläggning utan hyr anläggning när vi har tävlingar.
 
@Jfrelin

Dressyrtävling är relativt smidigt att anordna och kräver inte vansinnigt mycket funkionärer. Nu sist hade jag tre pers i sekreteriatet/domartorn (speaker, resultaträknare och en i luckan som tog emot ryttare), två skrivare, två protokollspringare (u-seks uppgift att tillhandahålla), en på parkeringen. Jag som tävlingsledare är ganska flytande och fixar prisutdelningar. Eftersom dessa tävlingar låg mitt i semestertider var det svårt att få till funktionärer och detta var minsta möjliga men flöt otroligt smidigt! Men onekligen är ideell och gratis arbetskraft grunden i att öht kunna anordna tävlingar.

Fast du måste ju också ha en sjukvårdsansvarig och en säkerhetsansvarig på plats.
 

Liknande trådar

Dressyr Har förstått att det förekommer lokala skillnader i pris. Vad kostar en dressyrstart hos er? Och tycker ni att priset är rimligt...
2 3
Svar
47
· Visningar
5 929
Senast: Wilfa
·
Tävling Satt och tittade på runt TDB, främst för att jag var intresserad av prisnivån på tävlingar runt om i Sverige. Tittade också lite på hur...
2
Svar
20
· Visningar
4 203
Senast: kryddelydd
·
Dressyr Ingen kritik mot någon, bara genuint intresserad av orsakerna samt en allmän debatt om hobbysportens konstnader, med utgångspunkt i...
2 3
Svar
54
· Visningar
7 430
Senast: fio
·
Ekonomi & Juridik Ja, vad är egentligen "bäst" om man nu kan säga så? Kan direkt tillägga att jag läser juridik (nej, inte jurist, för det läser man på...
2
Svar
26
· Visningar
4 263
Senast: Kirie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp