Hur mycket måste man kunna för att bli medryttare..?

W

Wunja

Undrar om någon kan svara på hur mycket man måste kunna om ridteknik för att bli medryttare eller skötare..? Har hållit på med hästar i 1½ år men är allt annat än duktig på att rida. Började dessutom i vuxen ålder. Men det har visat sig att jag har ganska lätt att läsa av hästar och att göra mig förstådd - från marken. I sadeln kan jag känna av hästen, men har sååå dålig kroppskontroll... än så länge.....
Tror ni att det skulle finnas något intresse för att ha en vuxen nybörjare i sitt stall med sin/sina hästar (ev bara för att pyssla med "tråkiga" stallsysslor och hästar, eller träna horsemanship som jag älskar, osv), eller måste man vara "mer kvalificerad"...?
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Hur mycket måste man kunna för att bli medryttare..?

Det tror jag allt att det kan finnas! :)
För många ägare verkar (får säga verkar då jag är medis själv ;) ) attityd vara viktigare än tidigare kunskaper, och med en god attityd så kommer du att lära dig och bli bättre.

Så länge du är ärlig, konsekvent, lugn och gör det du åtar dig att göra så tror jag inte alls att du skulle vara ovälkommen hos någon hästägare därute.
 
Sv: Hur mycket måste man kunna för att bli medryttare..?

Håller med. Attityden är viktig. Att kunna anpassa sig till det stall och den person du är hos. Likaså att kunna respektera andra hästägare. Att vara i ett stall och lära sig vardagssysslorna, som är många, lär du dig även mycket annat av. Är du i ett bra stall där ägarna har en bra kamratskap och är öppna mot varandra kan du lära dig foderstater, om olika skador och sjukdomar då de uppkommer. Mycket tips om ridning och korrigering. Du lär dig om "din" ägares häst och hur den ska hanteras och ridas.
Det i förlängningen kan kanske leda till medryttarskap och större ansvar. Du kanske kan få passa hästen om ägaren ska åka bort.
Att börja med att mocka olika typer av bäddar, packa höpåsar, blanda foder är ett bra sätt.
Sen gäller det att fråga, fråga, fråga :D
Varför får den hästen si och så foder?
Varför har den hästen lindor i hagen?
Varför har den permanentbädd men inte den?
Varför, varför, varför?
Hoppas du hittar ett trevligt stall att vara i :D
 
Sv: Hur mycket måste man kunna för att bli medryttare..?

Jag tror absolut att du kan vara medryttare - eller kanske "bara" skötare? Det finns gott om världsvana, trygga och lugna pensionärer där ute som kanske behöver mer pyssel än vad ägaren har tid till (de kanske har fullt upp med träning av en yngre häst, t ex).

Icke att förglömma att det finns de som skaffar medryttare för att också få ekonomisk hjälp - och då har ju också hästägaren i regel mer tid till att hjälpa dig och förklara rutiner.

Det hjälper också mycket att du är vuxen - man kan se ett annat helhetsperspektiv då och förstår vikten av ansvar + är oftast inte rädd för att ringa och fråga om det är något osv.

Lycka till! :)
 
Sv: Hur mycket måste man kunna för att bli medryttare..?

Jag söker faktiskt efter någon som vill hantera min häst mkt både från marken och inom Nh, men de flesta vill bara tävla honom direkt! och Nh är inte så utbrett här uppe heller. lite trist men samtidigt kan jag förstå det. Jag tror absolut du kan vara medryttare, bara du hittar rätt hästägare :)
 
Sv: Hur mycket måste man kunna för att bli medryttare..?

Jag var själv nybörjade när jag började som medryttare där jag är nu! Det gäller att hitta rätt hästägare och rätt häst. Jag hittade min genom en annons där hon tog kontakt med mig och jag var ärlig från början med att jag känner mig lite osäker, kan grunderna men är allt annat än en expert - och hon har varit helt fantastisk och tagit sig tid att lära mig både markhantering och hur jag ska göra i ridningen :love:

Mitt självförtroende har höjts enormt tack vare min hästägare och jag kommer vara henne evigt tacksam!
Hoppas du hittar en lika bra hästägare som jag har :) Det är då verkligen inte omöjligt och man lär sig mycket av att bara få vara med hästar!
 
Sv: Hur mycket måste man kunna för att bli medryttare..?

Min hästägare valde mig för att jag faktiskt insåg mina egna begränsningar. Hon menar att det är bättre med en halvkass ryttare som VET att hon är halvkass och agerar därefter, än en halvbra ryttare som TROR att hon är jätteduktig och ger sig på sakter som hon inte behärskar.

Det viktiga är att man är öppen med vad man kan och frågar när man är osäker, att man lyssnar och är villig att lära samt att man är pålitlig och gör det man förbundit sig att göra.

Lycka till!
 
Sv: Hur mycket måste man kunna för att bli medryttare..?

Min hästägare valde mig för att jag faktiskt insåg mina egna begränsningar. Hon menar att det är bättre med en halvkass ryttare som VET att hon är halvkass och agerar därefter, än en halvbra ryttare som TROR att hon är jätteduktig och ger sig på sakter som hon inte behärskar.

Det viktiga är att man är öppen med vad man kan och frågar när man är osäker, att man lyssnar och är villig att lära samt att man är pålitlig och gör det man förbundit sig att göra.

Lycka till!
Det finns inget att tillägga. Precis så tycker jag med. En halvbra ryttare som tror att hon är duktig gör ofta väldigt mycket mer skada än någon som känner sina begränsningar.
 
Tack allihopa!

Tusen tack för alla bra råd!!
Känns som att jag är inne på rätt spår i alla fall. Har faktiskt haft en annons på Blocket (skrev precis som det är - att jag bara kan pyssla i stallet och öva lite horsemanship, och att jag inte var ute efter att få rida eftersom jag är så dålig på det) och fick en massa svar. De flesta kändes dock inte särskilt seriösa, tex inte ens ett hej och "jag har hästar som du kan få ta hand om". Och jag betonade verkligen i annonsen att jag tar det hela på STORT allvar och att jag vill bli visad och lärd hur det funkar i just det stall jag ska vara i. Att man genom en dialog kan prata om förväntningar på sysslor. Kan säga att jag är livrädd för att ta så stort ansvar för någons ögonsten/ögonstenar, så det är efter noga övervägande som jag tar det här steget. Samtidigt hoppas jag ju kunna tillföra något till både häst och ägare - inte bara att jag ska få mer "hästmys".

Var och tittade på ett stall och träffade ägare och hästar, men det kändes inte rätt. Hästarna var jättetrevliga hade enorm potential, men ägaren ville inte utbilda dem utan lät dem mest bara "vara", trots att hon beklagade sig över deras olater. För mig är det tex en självklarhet att man tar bort en bajsklump vid svansroten och inte låter den sitta i 3 mån bara för att "ingen annan har sett den". Och vad är bra med att vara så rädd, orolig och försiktig som ägare att man jagar upp hästen och påstår att den ska borstas och ryktas med grimskaftet hängades ner på golvet utan att ens hitta på en dålig förklaring. Jag såg en massa faror och dumma ursäkter överallt. Ägaren höll på att tuppa av när jag borstade hästen under magen och ställde mig och lade armarna om halsen och masserade manfästet, för tydligen "klarar inte" hästen det...

Känner att jag skulle kunna bidra med en hel del stimulans för de uttråkade hästarna, väcka deras livsglädje igen med kanske lite frihetsdressyr tex. Men man kan ju inte motarbeta ägaren. Hästarna skulle säkerligen leva upp, men det är ju inte ok om inte ägaren är med på det. Jag skulle få rida om jag ville - men vilken normalt funtad människa med alldeles för lite ridkunskap sitter upp på en häst som antingen skenar eller bara står stilla som ett kolli... Inte jag i alla fall!

Det kändes så sorgligt, jag grät när jag kom hem, för hästarna var mer döda än levande och jag ville så gärna hjälpa dem - och ägaren. Men vad gör man i en sådan sits... Törs man komma där som nybörjare och prata med en ägare som är spänd som en fiolsträng bland hästarna - och för hästarna - och komma med små egna idéer... Eller är det bättre att försöka hitta ett annat stall... Jag valde bort stallet, men tänker fortfarande på hästarna och om jag skulle kunna hjälpa till på något sätt trots allt.

Jag har två skräckscenarionsom jag kan föreställa mig om stall; antingen att hästarna blir illa behandlade, utskällda, kanske slagna, och hanteras som om de vore robotar.... och sen motsatsen, att folk knappt törs ta i hästarna, bara låta dem stå så att de till slut bara "stänger av", och man ska helst viska när man pratar och göra så lite ljud som möjligt..
Det sistnämnda känns som det stall jag besökte. :(
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Tack allihopa!

Mitt tips är att åka runt till stall i närheten, titta in och känn av stämningen, be att få sätta upp en lapp på anslagstavlan om det känns bra. Kanske får du napp redan då du är där och tittar.
 
Sv: Tack allihopa!

Jag tror som övriga i tråden och som du själv oxå verkat inse efter ditt besök att hästägaren är väldigt viktig. Eller som i mitt fall, medryttaren. Det är inte kunskaperna som "räknas" direkt utan attityden till hästen och vad man är där för att göra. Det är ju ett samarbete med hästen i centrum, finns inget samarbete mellan människorna går det inte så bra :)
 
Sv: Tack allihopa!

Jag tycker i all välmening att du ska ta bort stycket där du pratar om att du vill träna horsemanship med hästen. Detta av tre anledningar: För det första är det många som har förutfattade meningar om horsemanship och drar åt sig öronen när detta ord kommer upp. För det andra så tränar man inte horsemanship. För det tredje så tror jag, fortfarande i all välmening, att du inte har tillräcklgit med kunskap om NH (vilket jag antar att du menar) för att någon som faktiskt håller på med det själv skulle vilja att du pysslade med det. NH är ett utmärkt sätt att få hästen med sig, men det är också ett utmärkt sätt att förstöra en häst eller åtminstone ta den många, många steg bakåt i sin relation till människor. NH är någonting som kräver extremt mycket vana och kunskap hos människan för att det inte ska bli knasigt. Tyvärr är NH på modet och många, många personer som tror sig ha tillräckligt med kunskap (för att man har lekt lite med övningar i en paddock några gånger och gått en kurs eller två) när de i själva verket vet väldigt lite och gör betydligt mer skada än nytta.

Som hästägare tar jag gladeligen emot en nybörjare som medryttare, inga problem! :) Men vill någon "träna horsemanship" med min (horsemanshiphållna) häst så säger jag direkt nej. Vill min medryttare titta när jag löslongerar och arbetar med min häst från marken (vilket jag antar att du menar med "träna horsemanship") så är det okej, och personen i fråga kan få testa under min övervakning men aldrig, aldrig att jag skulle låta någon göra det helt på egen hand. Speciellt då inte en människa med lite hästvana.
 
Sv: Hur mycket måste man kunna för att bli medryttare..?

Tack igen för era svar! :)



Praefatio: Jag har aldrig skrivit NH, för det är inte det jag menar. NH är en helt annan sak. Horsemanship finns det övningar för och de syftar till att förbättra "hästmannaskapet". Dvs människan lär sig hur just den hästen fungerar och hästen lär sig därigenom "vanligt hyfs", vem som är ledaren. Stoppzon, drivande position, flytta framdel, bakdel, osv. Enligt mig är det det första man bör göra med en häst - lära känna den och få förtroende och respekt för varandra. Men många hoppar gärna över den delen och rakt upp i sadeln, vilket kan göra en massa skada... Det går ju tex inte att förstå hjälperna man ger i sadeln om man inte står på marken och ser hur hästen rör sig, vilka delar, muskler, som rör sig - osv. Bara en så enkel sak som tex att longera en häst på ett bra sätt kan för många vara omöjligt, men genom att öva på det så stärks bandet mellan häst och människa och man förstår varandra och kan läsa av varandra bättre. Just därför skriver jag inte "NH" utan horsemanship.
Men det här är bara mina åsikter - inget annat! :)


Förtydligande: Jag skrev i annonsen på Blocket att jag bara kan åta mig uppgifter som ägaren är med och arbetar fram, eftersom det är så otroligt viktigt att göra rätt från början. Det är bara dumt och blir bara svårare om man gör fel och hästen lär sig fel. Det är alltid lättare att lära något nytt jämfört med att "lära om".
Så jag framhävde inte mig själv som någon "vetare" överhuvudtaget, utan skrev verkligen om mina begränsningar. Det var det som fick de flesta att svara, för precis som jag tänker så är en seriös ägare hellre med och lär en "grön" människa hur man gör rätt, än att riskera att hästen lär sig fel som sedan måste korrigeras.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Hur mycket måste man kunna för att bli medryttare..?

Nu får jag låta lite kritisk igen och fråga hur mycket du har sysslat med hästar? Ett och ett halvt år låter väldigt lite om du hävdar att du kan analysera en hästs rörelser och på ett konstruktivt sett ta detta med dig upp i sadeln - om du inte har varit väldigt, väldigt aktiv med arbete från marken under detta 1½ år. Personligen, vilket inte riktigt hör till diskussionen men jag säger det ändå, så tycker jag att det är lugnt att "testa" hästen innan jag sitter upp genom att flytta fram- och bakdel osv, men det är ingenting som jag gör med en samarbetsvillig och uppmärksam häst i onödan. Det är väldigt onödigt, till och med dumt, att bossa runt med hästen om det inte behövs. Så "träna horsemanship" med en häst som jag träffar ofta gör jag inte. Med en bråkstake till häst absolut, men inte med min häst t.ex. Han lyssnar bra ändå så det finns ingen anledning att bossa.

Ordet horsemanship tolkar nog de flesta som NH i en annons så jag skulle inte kalla det så utan möjligen säga att jag ville hålla på med arbete från marken, eller att jag har ett gott hästmannaskap. Inte för att horsemanship är någonting dåligt, utan för att få bättre chanser att få fler svar.
 
Sv: Hur mycket måste man kunna för att bli medryttare..?

Strunt samma, jag ska radera det jag skrivit här ovanför.
Jag kan se en häst från marken och ta med mig den kunskapen i sadeln. Sen är det en annan sak att rida och kunna implementera det till fullo.

Jag är sjukpensionär och har därför varit i stallet väldigt långa tidsperioder och ägnat mycket tid åt att studera och lära mig om hästar, men jag tänker inte återge hela annonstexten här "bara för att". Inser att du varken förstår vad jag menar eller kan se nyttan av det jag skriver om - och det är ju helt ok, alla har ju sin åsikt om vad som är rätt och fel, nyttigt, osv.

Är glad för din skull att du bara har bekymmersfria kontakter med de hästar som korsat din väg! Det är ju också en gåva!
 
Sv: Hur mycket måste man kunna för att bli medryttare..?

Men du, ärligt talat. Jag skrev ingenting om dig, jag ställde en fråga och konstaterade att de flesta som har hållit på med hästar i ett och ett halvt år inte har tillräckligt med kunskap för att börja lalla runt med rep, löslongering och andra saker som kan skada i det långa loppet. Jag skrev ingenting om att jag har bekymmersfria kontakter med alla hästar jag möter, däremot har jag arbetat med problemhästar och har direkt erfarenhet av vad som kan hända med hästar som blivit utsatta för dålig NH av nybörjare som inte vet vad de gör. Om du är en sån eller inte har jag absolut ingen aning om, men eftersom jag sett och arbetat med dessa förstörda hästar så är det en självklarhet för mig att ge ett varningens ord - inte för din skull utan för eventuella hästars skull. Du kan ju lika gärna vara en av idioterna som knäcker hästar med "NH", vad vet jag? Det är väl superbt om du har varit ordentligt aktiv under din tid i hästvärlden och har mycket erfarenhet, ännu bättre om du har varit så aktiv att du har erfarenhet nog att kunna utöva horsemanship på ett bra sätt. Världen behöver i så fall fler som du, verkligen verkligen.

Du missade dessutom helt min poäng. Det jag i grund och botten försökte säga var att det är dumt att nämna ord som horsemanship i en annons för att det minskar din möjlighet att få svar. Om du tycker att jag låter kritisk så ska du fortsätta läsa om vad som sägs om NH/horsemanship på Bukefalos - det är inga mjuka ord direkt. Varför? Jo, för att folk har samma erfarenhet som jag: att så kallad NH/horsemanship (dvs NH/horsemanship utförd på ett kasst sätt av någon som tror sig kunna) knäcker hästar och förstör. Så ser även synen på NH ut i den verkliga världen utanför forumet. Folk är extremt misstänksamma. Jag varnar dig i all välmening.
 
Sv: Hur mycket måste man kunna för att bli medryttare..?

Lyssna på vad Praefatio säger och vänd inte taggarna utåt direkt. Hon klankar inte ner på dig.

Jag skulle inte ha något emot att ha någon som hanterade min häst från marken (ej ridhäst så endast från marken men ja) och gjorde lite övningar/aktiveringsgrejer som gjorde att de bättre kunde läsa av varandra. Om de visste vad de gjorde. Men just NH/horsemanship i en annons får mig att dra åt öronen och det räcker med att läsa här på Bukefalos för att se att jag inte är den enda. Jag har gått kurser&läger tidigare inom "NH" vilket har hjälpt mig att ge bättre/tydligare signaler. Men jag tycker inte att man behöver "testa" en häst innan ridning t.ex.
 
Sv: Hur mycket måste man kunna för att bli medryttare..?

*kl*

Vet du Wunja, ta inte illa upp. Jag tyckte att de inläggen du menar inte var elaka eller skarpa. Men jag förstår av din reaktion att du tycker det, ta till dig det positiva istället. :) (jag tänker på ditt inlägg i buke-hjälp forumet)

Vi är alla 'gröna' i början och jag tycker överlag att de flesta hellre har någon som är nybörjare men vill lära sig än de här 'experter' som kan allt och som ska ge sig in och mixtra med ens häst. :)

Och du låter som en väldigt vettig person som gärna hade fått komma och pyssla lite med hästarna i vårt stall om du bott i närheten. :)

Men jag tror att kanske människor som läser annonsen (nu har jag inte själv läst den) tror att du hör till den typen som går in och ska mixtra med hästen. Så du kanske kan sitta och fila på någon bra formulering? Tex nåt i stil med:
Jag är inte så erfaren, men jag är noggrann och vill gärna lära mig mera. För mig är inte ridningen det viktiga utan jag vill ha någonstans att vara där jag kan få mysa med hästar, kanske arbeta lite från marken och framförallt lära mig mer tillsammans med er och era hästar.

Lycka till och hoppas du hittar 'din' häst snart. :)
 
Förstår dig också! Har ridit hos en kompis och kan galoppera och sånt men är inte proffs på det. Det kanske är lite skilldnad med tanke på att jag bara är 13 år men har älskat hästar hela mitt liv men har inte kunnat rida pga att min mamma är allergisk och pappa är livrädd för hästar men jag vill inte sluta älska hästar för det! Jag letar efter en sköthäst som man kan rida och ta hand om 1-3 ggr i veckan men alla vill ha "proffs" som ska rida deras hästar! Jag kan förstå det lite men jag kan inte börja på ridskola för att en förälder måste leda hästen, kan inte någon stallflicka eller ledare göra det? Blir lite irriterad.
 
Förstår dig också! Har ridit hos en kompis och kan galoppera och sånt men är inte proffs på det. Det kanske är lite skilldnad med tanke på att jag bara är 13 år men har älskat hästar hela mitt liv men har inte kunnat rida pga att min mamma är allergisk och pappa är livrädd för hästar men jag vill inte sluta älska hästar för det! Jag letar efter en sköthäst som man kan rida och ta hand om 1-3 ggr i veckan men alla vill ha "proffs" som ska rida deras hästar! Jag kan förstå det lite men jag kan inte börja på ridskola för att en förälder måste leda hästen, kan inte någon stallflicka eller ledare göra det? Blir lite irriterad.

Du har väckt en sex år gammal tråd...

Men om du kan rida i alla gångarter måste verkligen en förälder leda då? Det brukar vara bara rena nybörjare som behöver ledas? Dessutom brukar de flesta ridskolor kunna ordna det om föräldern är allergisk. Så har du pratat med ridskolan?
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
3 731
Senast: Mabuse
·
Hästmänniskan Jag har i stort sätt redan bestämt mig för att sälja min häst, har bokat in providing i helgen men självklart tvekar jag och har sån...
Svar
11
· Visningar
3 401
Senast: Fiorano
·
Hästvård Hej. Jag vill börja med att säga att jag ska ringa veterinär på måndag, så ingen tror att jag inte tänker på det. :) Jag har en ponny...
2 3
Svar
42
· Visningar
6 127
Senast: Takire
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 314
Senast: jemeni
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Artroskopi äldre häst
  • Födda 2022
  • Mängd olja och lucern

Omröstningar

Tillbaka
Upp