Bukefalos 28 år!

Hur mycket mat kattunge?

Alexandra_W

Trådstartare
12 v kattunge, kom hem idag. Ätit torrfoder och blötfoder innan, men ätit med kullsyskonen så mängd är ju svårt.

Fick en sked blötfoder när hon kommit hem och slukade det med blixtens hastighet, fick sen torrfoder men rörde inte det. Provade en liten klick blötfoder till och åt som om hon aldrig sett mat förr.

Hur mycket blötfoder är lagom, meningen är att fasa över henne enbart på blötfoder på sikt. Men hur mycket törs man ge nu, kan man ge fritt redan nu fast hon åt det som hon aldrig sett mat förr?

Kommer få mjau tetra här, så en angivelse i "del av tetra per dag" blir bra.

Väger för övrigt 800 gram, inte största tjejen direkt..
 
Sv: Hur mycket mat kattunge?

Kattunge kan du absolut ha på fri tillgång för det går åt massor med energi när dom växer. Det är inte ovanligt att dom glufsar i sig första dagarna för att dom tror att dom måste dela med någon annan men det brukar gå över ganska snabbt. :)
 
Sv: Hur mycket mat kattunge?

Då kör jag på det (fritt torrfoder har hon ju haft hela tiden).

Står på tetran att kattunge 1-2 kg ca ½ frp (står i gram med).
Min väger ju under kilot, och käkade upp en tetra på mindre än ett dygn, utportionerat. Men imorse lämnade hon lite, så då törs jag nog prova fritt då utan att hon alldeles föräter sig ;)
 
Sv: Hur mycket mat kattunge?

För kattungar är det ingen fara utan låt henne bara äta så mycket hon vill. Jag har också alltid gjort så att de har haft torrfoder som "nödfoder" om de skulle bli hungriga när man inte är hemma och kan ge dem men i övrigt gett dem fritt med blötfoder. Min erfarenhet är att det som står på förpackningen om hur mycket de ska ha stämmer dåligt.
 
Sv: Hur mycket mat kattunge?

Jo, det brukar ju vara sådär med "doseringsanvisningar" på hund- och hästmat, därför jag frågade här.

Mina katter brukar ju äta torrfoder, och då är det ju lätt, bara fyll på skålen. Men blötmat har jag mindre koll på, och när hon "hetsåt" så..

Men det blir alldeles perfekt att servera fri blötmat. Den äldre katten äter specialfoder för dåliga njurar (torrfoder), ett foder kattungen inte ska äta. Äldre katten äter inte blötmat, ever. Aldrig gjort, vägrat sen den dag han föddes. Så blir lättast hålla isär käket för dem om det finns fritt torrfoder för njurar åt äldre, och fritt våtfoder för kattungen åt ja kattungen. Match made in heaven =)

Än visar äldre katten inget intresse för kattungens torrfoder, och sålänge det håller i sig får det finnas kattungetorrfoder framme med (kattungen når ännu inte gamla kattens mat, man måste kunna hoppa och hoppa högt för att nå den).
 
Sv: Hur mycket mat kattunge?

Vilken bra matchning du har gjort att de inte gillar varandras mat :D det brukar ju alltid vara ett problem annars.
 
Sv: Hur mycket mat kattunge?

Ge henne obegränsat.
Tänk på att inte använda keramikskålar då det skadar kattens emalj.Sen tycker jag inte att du ska sluta med torrfoder för det är bra mot tandsten.Annars får du hitta någon annan ersättning för att katterna ska få tugga på riktigt.
 
Sv: Hur mycket mat kattunge?

Äldre katten äter ju torrfoder och bara det, och kommer göra livet ut.
Lilltjejen får ha torrfoder vid sidan så länge stora katten inte rör det. Tror dock effekten på tandsten är minimal...
 
Sv: Hur mycket mat kattunge?

Ge henne obegränsat.
Tänk på att inte använda keramikskålar då det skadar kattens emalj.Sen tycker jag inte att du ska sluta med torrfoder för det är bra mot tandsten.Annars får du hitta någon annan ersättning för att katterna ska få tugga på riktigt.

Torrfoder påverkar inte mängden tandsten. Det är inte hårt nog.
 
Sv: Hur mycket mat kattunge?

Vilken bra matchning du har gjort att de inte gillar varandras mat :D det brukar ju alltid vara ett problem annars.

Ja känns som en mycket stor fördel det där med att siamesen hatar burkmat - otroligt behändigt =)

Sen när lillkatten är äldre gör det ju inget om hon äter av siamesens njurfoder litegranna, det är inte farligt för friska katter att äta det. Om de är vuxna, för kattungar blir det alldeles fel sammansättning.
 
Sv: Hur mycket mat kattunge?

Haha känner igen de där att de vara suger i sig mat i början ;-) jag hämtade em en liten gosse för 1 år sen snart som bara hade fått torrfoder. Jag tänkte att blöt mat var bättre och efter de så var de bara blöt mat som gällde ;-) dock äter han lite torrfoder i nöd fall om vi är borta :)
Kattungar är så ljuvliga :love:
 
Sv: Hur mycket mat kattunge?

Ge henne obegränsat.
Tänk på att inte använda keramikskålar då det skadar kattens emalj.Sen tycker jag inte att du ska sluta med torrfoder för det är bra mot tandsten.Annars får du hitta någon annan ersättning för att katterna ska få tugga på riktigt.

Torrfoder är lika effektivt mot tandsten som det är för oss att äta kex. Om en katt får tandsten eller ej beror mer på deras salivs sammansättning än på vad de äter. (Om man inte ger foder som innehåller socker för då kanske förekomsten av tandsten ökar, den borde göra det iallafall.) Vill man ge något som hjälper mot tandsten så är kycklingvingar bra att ge så att de får gnaga :)
 
Sv: Hur mycket mat kattunge?

Ja känns som en mycket stor fördel det där med att siamesen hatar burkmat - otroligt behändigt =)

Sen när lillkatten är äldre gör det ju inget om hon äter av siamesens njurfoder litegranna, det är inte farligt för friska katter att äta det. Om de är vuxna, för kattungar blir det alldeles fel sammansättning.

Nej då är det mest synd om mattes plånbok ;) Men om jag har förstått rätt så brukar det vara svårt att få katter att äta njurfoder så vi får väl hålla tummarna för att inte liten får smak på det :)
 
Sv: Hur mycket mat kattunge?

Jag vet inte jag, här har alla glatt ätit det. Har haft två andra vuxna katter som också ätit njurfoder (DÄR kan man tala om ont i plånboken!) med stor aptit. Iofs, alla mina har glatt ätit det torrfoder som hällts i skålen, ingen kräsenhet här inte. Siamesherrn som vägrar burkmat äter också glatt allt torrfoder. Så är nog bara en tidsfråga innan han inser att lillkatten har ätbar mat också..

Men jag ser GÄRNA att hon aldrig vill röra njurmaten. Hon är inte sådär superförtjust i torrfoder när det finns blötmat, hon har sen hon kom ätit typ 15 torrisar och det var första dagen när hon inte hade fritt våtfoder ;)
 
Sv: Hur mycket mat kattunge?

Jaha, ja jag har inte så många att jämföra med. Jag vet bara att min mamma hade ett rent helvete när hon skulle försöka få i deras katt det fodret han fick när han hade problem med njurarna. Men det kan ju självklart vara olika katters smak och olika sorters njurfoder också. Men tur att den lilla föredrar blötfoder i vilket fall :)
 
Sv: Hur mycket mat kattunge?

*KL*

Skulle inte sagt något...

Soda har upptäckt njurfodret och det är det godaste som finns i heeela världen. Yaki upptäckte Sodas torrfoder och tyckte samma sak, det var lättlöst dock, ta bort det.

Men hur man hindrar henne från att äta njurmaten - mission impossible. Får hoppas hon inte äter så mycket av det bara helt enkelt :S
 
Sv: Hur mycket mat kattunge?

Sen tycker jag inte att du ska sluta med torrfoder för det är bra mot tandsten.

Ska man förebygga tandsten är det viktigt att man väljer ett torrfoder som faktiskt har kliniskt bevisad effekt mot det. De flesta har det inte. De få torrfoder som faktiskt har bevisad effekt mot tandsten innehåller ämnen som binder de mineraler som bildar tandsten samt har en speciellt utformat storlek och konsistens för att även ge en mekanisk effekt.

Torrfoder per se förebygger inte tandsten, men ett fåtal kan ha effekt.

Köttben är bättre.
 

Liknande trådar

Katthälsa Vår omplacering sen drygt en månad tillbaka har blivit lös i magen. Jag fick duscha av henne mitt i natten nu när jag upptäckte det...
Svar
5
· Visningar
539
Senast: Hoarfrost
·
Katthälsa Hej, Vi har en 10-månaders katt som sista två månaderna ungefär har börjat kräkas lite mer regelbundet och vi har svårt att klura ut...
Svar
12
· Visningar
1 275
Senast: Sassy
·
Övr. Katt Jag har fått hem en liten kattunge men den är uppfödd på fri tillgång på torrfoder och så lite blötfoder. Jag vill inte ge torrfoder...
2
Svar
31
· Visningar
2 681
Senast: MiniLi
·
Katthälsa Såklart vill man ge sin katt bra mat, men vad finns det för bra mat? När man googlar kommer det bara upp gamla trådar i olika forum...
2
Svar
20
· Visningar
3 650
Senast: MJLee
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp