Hur mycket rider ni era äldre hästar ?

kossankaj

Trådstartare
Jag undrar helt enkelt hur mycket och på vilket sätt ni rider era gamla hästar ?
Jag har en 22 åring som är så otroligt pigg och fräsch så man kan inte tro att han är en dag över 10.
Men man känner ändå att han är stel då och då.
Hur mycket "krav " ställer ni på era gamlingar ?
Jag rider i nuläget ca 4 dagar i veckan bara i skogen och ofta längre turer.
Hur länge tror ni min häst kan hålla sig såhär fräsch ?
Det är ett kallblod .
 
Jag undrar helt enkelt hur mycket och på vilket sätt ni rider era gamla hästar ?
Jag har en 22 åring som är så otroligt pigg och fräsch så man kan inte tro att han är en dag över 10.
Men man känner ändå att han är stel då och då.
Hur mycket "krav " ställer ni på era gamlingar ?
Jag rider i nuläget ca 4 dagar i veckan bara i skogen och ofta längre turer.
Hur länge tror ni min häst kan hålla sig såhär fräsch ?
Det är ett kallblod .
Just nu ca 3 dagar i veckan pga graviditet o småbarn men annars upp till 6-7 gånger i veckan, ställer lika mkt krav som när hon var yngre. 23 år nu.
 
Just nu ca 3 dagar i veckan pga graviditet o småbarn men annars upp till 6-7 gånger i veckan, ställer lika mkt krav som när hon var yngre. 23 år nu.
Härligt . Har du känt av i hennes kropp att hon blivit äldre. När du rider .
Min är så otroligt glad och verkar själv inte känna sig äldre. Men jag känner då och då när vi skrittar fram att det tar sin tid att mjuka upp honom :)
 
Jag rider för det mesta 4-5 ggr i veckan.Nu på vintern ut på helgerna och i paddocken på vardagar. Hästen är 21 år.
 
Min första häst reds 30-60 minuter 6 dagar i veckan tills hon var 26, då hon tragiskt gick omkull i hagen och ådrog sig en fraktur som aldrig riktigt läkte. De sista åren red vi i princip bara ut eftersom stallet vi stod i då hade så dålig ridbana. Jag var noga med att skritta fram och av extra länge, men red i alla gångarter och skuttade t.o.m. någon liten stock då och då, jag märkte aldrig av hennes ålder utan hon var kärnfrisk och jättepigg fram till skadan.

Nu har jag en shettis som är 21 i år, hon har dock lite krämpor som hon dras med, så hon rids egentligen inte längre. Minsta ungarna får åka ponny ibland bara. Till vardags motionerar jag henne mest genom tömkörning och promenader, när jag orkar ta fram alla grejerna får hon dra rockarden. Hon motioneras ca 30 min varannan dag, mest för hälsans skull.
 
När jag var medryttare på en gammal islandsfarbror så reds han ca 4 gånger i veckan, och gick på lösdrift. Han var 24 när jag började och skulle fylla 27 när jag slutade. Nu är han 29 (?), men jag håller inte koll på hur mycket han rids.

Vi red barbacka, ut i skogen och hade mest roligt, kravlöst. Han blev alltid seg på banan när man försökte rida dressyr, men tyckte det var hur kul som helst att hoppa och det var inte ovanligt att han började bocka i galoppen. ;) Vi såg till att skritta igång ordentligt men annars tycker jag inte att vi gjorde mycket annorlunda.
 
Jag undrar helt enkelt hur mycket och på vilket sätt ni rider era gamla hästar ?
Jag har en 22 åring som är så otroligt pigg och fräsch så man kan inte tro att han är en dag över 10.
Men man känner ändå att han är stel då och då.
Hur mycket "krav " ställer ni på era gamlingar ?
Jag rider i nuläget ca 4 dagar i veckan bara i skogen och ofta längre turer.
Hur länge tror ni min häst kan hålla sig såhär fräsch ?
Det är ett kallblod .


Rider 5-6 gånger i veckan, ibland färre om vardagen stör, men jag satsar på att inte låta honom stå för många dagar. Gärna uteritter, och jag är försiktig med att nöta något under samma ridtid. Variera jobbet och variera underlaget.

Han blir lätt stel när han inte rids, samlar på sig överskottsenergi och blir rätt jobbig i största allmänhet... så det underlättar för alla om han får rasta av sig med långa galopper ett par gånger i veckan och bli svettig. Men bara skritt i backar, och bara skritt om underlaget är knöligt eller tungt.

När han rids för instruktör så ställs samma krav som tidigare. Vi gör ungefär samma saker. Men det är varannan vecka så det bli ju motsvarande lätt tyngdlyftning för en pensionär. Bra för att bevara muskelmassa, men kanske inte för att börja biffa.

Jag tror att din häst kan hålla sig fräsch i flera år till bara han inte får någon skada. Det är en av de stora orosmomenten med gamlingar, att de ska vricka sig eller fläka sig eller något och bli stående i tre veckor. DÅ är det svårt att få igång dem igen.
 
Jag tränar min 22-åring minst 5 daga per vecka, ca en halvtimme per pass. Jag varvar akademiskt mararbete och tömkörning med ridning (mycket skritt, mycket skolor) och är superpetig med underlaget. Hon har haft spatt I sex år nu men jag har hittat en träningsrutin som tycks fungera (peppar peppar). Miss pony skulle bli djupt förorättad om jag slutade träna henne eller sänkte kraven. men mina krav handlar om precision, inte hårt arbete.
 
Har ju ingen egen gamling men har några på ridskolan, då går de lektioner och annat ca 4-6 dagar i veckan. Ett halvblod på 23 år behöver längre uppvärmning men går i övrigt som när den var yngre, och en en liten ponny går nästan samma även om hon börjar bli lite skruttig, men rids mest av nybörjare.

När min mamma hade sitt 25-åriga sto så fick hon rådet av stallägaren (en travgubbe som hade uppfödning o tävlade) att inte låta hästen ha en hel vilodag, utan i alla fall longera eller promenera även om den den inte reds, just för att hålla kroppen rörlig och motverka stelhet.

Det är nog bäst att hålla hästen på en bra konditions- och muskelnivå när den är gammal, börjar musklerna försvinna belastas kroppen mer automatiskt och stelheter rids inte bort lika lätt. Vältränade (människo)pensionärer är ju ofta friskare än de som sitter still mer.
 
Dotterns äldre halvblod på 22 år gick varje dag mellan 1-2 timmar i alla gångarter lite beroende på väderlek och underlag, mycket skritt och tömkörning med skolorna, aldrig longering. Hoppning, dressyr, distans och western. Jag lånade henne till svampplockning i skogen:up: Mycket barbacka ridning.

En sak att tänka på är att äldre hästar tappar hull väldigt fort när de väl börjar att tappa och kan vara svåra att få upp igen.Håll koll på tänderna. Vi höll våran gamling liiiiite över normalt hull så hon hade lite att ta på. Sen väger muskler mer än fett. Enkelt hjälpmedel är vanlig rapsolja. Hjälper hästen att ta upp näringsämnena i de andra fodersorterna den får samt smörjer tarmarna på gamlingen och hårremmen blir fantastiskt blank och fin.

Äldre hästar/ alla hästar mår bra av att röra på sig varje dag. En äldre häst stelnar till lättare än en yngre. Så rid på du varje dag och anpassa ritten lite efter hästens dagsform framförallt ta lång framskrittning och avskrittning.

På ålderns höst som det heter kan åldringen kanske bhv hjälp med att hålla värmen med ett tjockare täcke. Men detta är mkt individuellt och får anpassas till individen.

Ett tips är att rida skolorna långsamt i skritt, lång och låg med låååånga tyglar tänk lite pilates/tai-chi för hästen. Funkar ju på alla åldrar men är riktigt trevligt för åldringen som bhv lite längre uppvärmning.

Kallblod har bra gener och blir ofta upp emot 30 år och är fräscha hela tiden så 22 år är ingen "gammal" ålder på ett kallblod.

Svävade ut med lite annat nyttigt men ville bara dela med mig av mina erfarenheter av "gamling".;)
 
Min gubbe är 21 i år. Han ska förmosligen ut och tävla igen i år så ingen pension än! Han motioneras så gott som dagligen, inte med ryttare men i töm eller med vagn (jag är skadad och medryttaren hinner inte fler pass).
Jag märker ingen skillnad nu mot när han var ung. Lika smidig, lika lat och lika fet. Möjligen börjar han se sämre, framförallt i mörker. Inget som påverkar vardagen dock.
 
Min gamling är 24 i år. Han rids normalt sett 5-6 dagar i veckan, 2016 började dock tråkigt med knäskada på mig och han fick en sträckning men är under igångsättning igen nu.

Jag ger honom lite längre uppvärmning än tidigare, annars rids han ungefär som alltid. I höstas var han i sitt livs form och gick sin första regionala LA och fick godkänd procent. Jag har dragit ner på hoppningen lite, antalet pass för att jag alltid hoppar själv och inte orkar bära massa, hinderhöjden för att spara på honom. Men samma där, förra året gick han sin första regelrätta terrängträning (har dock hoppat terränghinder tidigare vid enstaka tillfällen).

Tanken är att han ska igång igen och tävla dressyr även under 2016.
 
Jag vet inte om 17 snart 18 räknas som "äldre" men det är mitt Kallblod och han rids 5 -6 ggr just nu och jag rider honom "vanligt " alltså skritt, trav, galopp. Kallblod brukar ju "hålla" ganska länge så jag tror att du kommer kunna rida din iallafall i 3 år till. Bara du inte rider för hårt vilket du säkert inte gör :) .
 

Liknande trådar

Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
33
· Visningar
2 903
Senast: iNHALE
·
Hästmänniskan Hej! har fått ett otroligt bra erbjudande på en fd hopphäst. Tävlade sparsamt upp till 120 tidigare år men har nu hobbyridits senaste 5...
2
Svar
25
· Visningar
2 211
Senast: Fiorano
·
Ridning Jag har just nu väldigt mycket tid framför datorn och har hittat ett antal brittiska Youtubare som filmar sina uteritter med GoPro. Jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 495
Träning Jag har hästen på ett stall som inte fungerar för min och min häst alls, lösdrift. Där jag bor finns det tyvärr inte annat än...
Svar
9
· Visningar
1 113
Senast: warg
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp