Hur mycket ska vi betala? (Servitriser på fest)

Då hade jag gjort det gratis.

Ts; det sista jag vill i en sån här situation är att framstå som snål. Särskilt om döttrarna har svårt att säga nej om du och dress förälder är vänner. Hellre vara generös och kunna be dem igen och för alltid vara en schysst person i deras ögon.

Det är detta jag oroar mig lite för - att verka snål.

Samtidigt så blev en vän till mig helt förskräckt och sa "Men det blir ju mer än 140 kronor i timmen!!" när jag gav som förslag att de skulle få 1000 kr var. Och ja, då lät det genast rätt mycket. Hade det varit vit lön (vilket detta inte är och därmed inte har alla förmåner som en vit lön ger men ändå) så hade det blivit en timpeng på 185 kr i timmen. Inte ens jag mer flera års arbetserfarenhet tjänar så mycket på mitt nattjobb!

En annan sida som spelar in är att den ena utav döttrarna har en del diagnoser som gör att hon inte "kan" (känner sig osäker) på en del sociala situationer så det är hon som ska ta hand om disken (Hon bad om detta själv eftersom hon vill kunna gå undnan). Disken kommer i runda slängar att ta ca en timme. Kanske två. Det är så lång tid det har tagit när jag gjort det själv för lika många personer (40 st och det finns restaurangdiskmaskin) i den lokalen. Ska hon ändå få lika mycket som den som jobbar hela tiden från 17.00-00.00?

Det jag är inne på nu är 100 kr var i timmen. 1500 kr (timlön på 215 kr!!) är helt uteslutet.Då gör jag det själv istället :D
 
Ett till tillägg:
Anledningen till att jag är så velig kring detta är eftersom detta är döttrarnas första jobb. De har haft en del svårigheter p.g.a. diagnoser m.m.
Flera bekantas barn/Vänners barn har hört av sig och frågat om de får vara med och servera efter att jag gick ut med att jag sökte två stycken som kunde hjälpa till, men jag valde dessa två tjejerna just för att det förhoppningsvis blir en liten erfarenhet och en push in i arbetslivet. Därför känns det extra viktigt att det blir en bra lön som pushar till mer arbete, men samtidigt en rimlig lön för det arbete de utför och den erfarenhet de har :)

Annars hade jag lika gärna kunnat ta cateringfirmans personal (200-250 kr i timmen beroende på erfarenhet) :)
 
Det är detta jag oroar mig lite för - att verka snål.

Samtidigt så blev en vän till mig helt förskräckt och sa "Men det blir ju mer än 140 kronor i timmen!!" när jag gav som förslag att de skulle få 1000 kr var. Och ja, då lät det genast rätt mycket. Hade det varit vit lön (vilket detta inte är och därmed inte har alla förmåner som en vit lön ger men ändå) så hade det blivit en timpeng på 185 kr i timmen. Inte ens jag mer flera års arbetserfarenhet tjänar så mycket på mitt nattjobb!

En annan sida som spelar in är att den ena utav döttrarna har en del diagnoser som gör att hon inte "kan" (känner sig osäker) på en del sociala situationer så det är hon som ska ta hand om disken (Hon bad om detta själv eftersom hon vill kunna gå undnan). Disken kommer i runda slängar att ta ca en timme. Kanske två. Det är så lång tid det har tagit när jag gjort det själv för lika många personer (40 st och det finns restaurangdiskmaskin) i den lokalen. Ska hon ändå få lika mycket som den som jobbar hela tiden från 17.00-00.00?

Det jag är inne på nu är 100 kr var i timmen. 1500 kr (timlön på 215 kr!!) är helt uteslutet.Då gör jag det själv istället :D


Frågan är ju inte hur lång tid jobbet tar, utan hur lång tid hon ska vara på plats.
Om jag bara har två timmars jobb en dag jag är på plats åtta timmar går jag inte hem nöjd med två timmars betalning.
 
Frågan är ju inte hur lång tid jobbet tar, utan hur lång tid hon ska vara på plats.
Om jag bara har två timmars jobb en dag jag är på plats åtta timmar går jag inte hem nöjd med två timmars betalning.

Jag håller med! Samtidigt tror jag att hennes syster blir ganska sur om de får lika mycket betalt trots att en av dem jobbar 7 timmar och den andra jobbar 2 timmar och sedan tittar på telefonen i fem timmar. Den som jobbar två timmar kan lämna när hon vill efter att disken är färdig, men risken finns att hon inte vill ta bussen hem utan sällskap.
 
Jag håller med! Samtidigt tror jag att hennes syster blir ganska sur om de får lika mycket betalt trots att en av dem jobbar 7 timmar och den andra jobbar 2 timmar och sedan tittar på telefonen i fem timmar. Den som jobbar två timmar kan lämna när hon vill efter att disken är färdig, men risken finns att hon inte vill ta bussen hem utan sällskap.
Men kan inte hon som ska sköta disken göra annan prepp så det blir lika många timmar? Typ ställa fram maten och andra saker, förbereda dukning och dekorationer, bord och stolar innan gästerna kommer?
 
Jag håller med! Samtidigt tror jag att hennes syster blir ganska sur om de får lika mycket betalt trots att en av dem jobbar 7 timmar och den andra jobbar 2 timmar och sedan tittar på telefonen i fem timmar. Den som jobbar två timmar kan lämna när hon vill efter att disken är färdig, men risken finns att hon inte vill ta bussen hem utan sällskap.

Fast disk blir det väl löpande under kvällen. Den som slipper ta den skitiga disken kan ju se det som en bonus.
Spelar ingen roll att det finns utrustning. Disk är ett skitigt jobb.

Jag hade gett dom 1000:-/man.
Annars är det bara att hyra in personal. Det lär landa på 400:-/h per person.
 
Men kan inte hon som ska sköta disken göra annan prepp så det blir lika många timmar? Typ ställa fram maten och andra saker, förbereda dukning och dekorationer, bord och stolar innan gästerna kommer?

Ställa fram maten gör cateringfirman när de kommer med den. Dukning, dekorationer, bord och allt annat måste göras dagen innan och det gör jag själv :)
 
Jag håller med! Samtidigt tror jag att hennes syster blir ganska sur om de får lika mycket betalt trots att en av dem jobbar 7 timmar och den andra jobbar 2 timmar och sedan tittar på telefonen i fem timmar. Den som jobbar två timmar kan lämna när hon vill efter att disken är färdig, men risken finns att hon inte vill ta bussen hem utan sällskap.
Gör klart att den med disken har bara det ansvarsområdet och får betalt för det också.Två timmars jobb, eller vad det nu blir.
Sen om hon vill spendera sin (fri)tid genom att vänta på sin syster, det är ju hennes val.

Om det inte finns annat jobb att fylla ut tiden med då.


......
Jag var på ett jobb som servitris en gång, en annan tjej jobbade lika många timmar som jag medan en tredje slet arslet av sej med att laga maten från tidig morron och stannade lika länge som oss andra. Vi fick lika mycket betalt alla tre...Den som gjorde flest timmar blev duktigt besviken men sa ingenting bara för han är så jäkla snäll. Tänker fortfarande på det där ibland hur orättvist det var..
 
Fast disk blir det väl löpande under kvällen. Den som slipper ta den skitiga disken kan ju se det som en bonus.
Spelar ingen roll att det finns utrustning. Disk är ett skitigt jobb.

Jag hade gett dom 1000:-/man.
Annars är det bara att hyra in personal. Det lär landa på 400:-/h per person.

Håller med om att disk är det tristaste och skitigaste jobbet! Disk blir det bara efter själva middagen och den tar max två timmar (men tänker självklart betala för mer än två timmar ändå, frågan är bara hur många timmar, 4-5?)

Cateringfirman tar 200-250 kr per timme :) Mitt förslag nu är 500 kr för den som tar hand om disken och 1000 kr för den som jobbar hela tiden. Frågan är bara om det blir för "orättvist".

Gör klart att den med disken har bara det ansvarsområdet och får betalt för det också.Två timmars jobb, eller vad det nu blir.
Sen om hon vill spendera sin (fri)tid genom att vänta på sin syster, det är ju hennes val.

Om det inte finns annat jobb att fylla ut tiden med då.

Jag var på ett jobb som servitris en gång, en annan tjej jobbade lika många timmar som jag medan en tredje slet arslet av sej med att laga maten från tidig morron och stannade lika länge som oss andra. Vi fick lika mycket betalt alla tre...Den som gjorde flest timmar blev duktigt besviken men sa ingenting bara för han är så jäkla snäll. Tänker fortfarande på det där ibland hur orättvist det var..

Jag har varit tydlig med vad som behöver göras och den ena dottern vill bara ta disken, annars vill hon inte jobba alls (Och både jag och hennes föräldrar tycker detta hade varit ett jättebra tillfälle att få känna på hur det är att ha ett jobb).

Jag är lite emot det där "Lika betalt för alla." Jag tycker att mer arbete och ansvar ska visa sig på lönen :) Så jag hade också blivit riktigt besviken om jag var den tredje tjejen (Och hade jag varit henne hade jag inte varit så sugen på att ta fler liknande jobb.).
 
Jag som jobbat inom restaurang tillsammans med min syster som var jämngammal med tjejerna då kan säga att hon tjänade VITT runt 90 kronor i timmen, nån tjuga mer på söndagar och lördag efter klockan 16. Eftersom detta gäller kvällstid är det väl ganska schysst att ligga runt 120 kronor/timme. Det är vad en vuxen tjänar vitt.
 
Håller med om att disk är det tristaste och skitigaste jobbet! Disk blir det bara efter själva middagen och den tar max två timmar (men tänker självklart betala för mer än två timmar ändå, frågan är bara hur många timmar, 4-5?)

Cateringfirman tar 200-250 kr per timme :) Mitt förslag nu är 500 kr för den som tar hand om disken och 1000 kr för den som jobbar hela tiden. Frågan är bara om det blir för "orättvist".



Jag har varit tydlig med vad som behöver göras och den ena dottern vill bara ta disken, annars vill hon inte jobba alls (Och både jag och hennes föräldrar tycker detta hade varit ett jättebra tillfälle att få känna på hur det är att ha ett jobb).

Jag är lite emot det där "Lika betalt för alla." Jag tycker att mer arbete och ansvar ska visa sig på lönen :) Så jag hade också blivit riktigt besviken om jag var den tredje tjejen (Och hade jag varit henne hade jag inte varit så sugen på att ta fler liknande jobb.).
Tycker det låter bra jag :) 500/1000
 
Jag som jobbat inom restaurang tillsammans med min syster som var jämngammal med tjejerna då kan säga att hon tjänade VITT runt 90 kronor i timmen, nån tjuga mer på söndagar och lördag efter klockan 16. Eftersom detta gäller kvällstid är det väl ganska schysst att ligga runt 120 kronor/timme. Det är vad en vuxen tjänar vitt.
Jag tycker att det är förvånande hur höga summor som föreslås i tråden.
Det är svarta pengar, och jämför man vad man får ut vitt så är flera av förslagen rätt hårresande höga i mina ögon. Vi verkar inte leva i samma värld?

Jag - som är arbetslös just nu - skulle gladeligen extraknäcka för 100 svarta kr i timmen. Blev erbjuden 140,-/h vitt för mitt soppakokande för kulturverkstaden. Det blir inte hundra kr efter skatt.

100 kr till en ung person utan vana är bra betalt.

Klumpsummor är orättvist eftersom man gör olika myckeet och jobbar olika länge. Timlön känns mer fair.
 
Jag tycker att det är förvånande hur höga summor som föreslås i tråden.
Det är svarta pengar, och jämför man vad man får ut vitt så är flera av förslagen rätt hårresande höga i mina ögon. Vi verkar inte leva i samma värld?

Jag - som är arbetslös just nu - skulle gladeligen extraknäcka för 100 svarta kr i timmen. Blev erbjuden 140,-/h vitt för mitt soppakokande för kulturverkstaden. Det blir inte hundra kr efter skatt.

100 kr till en ung person utan vana är bra betalt.

Klumpsummor är orättvist eftersom man gör olika myckeet och jobbar olika länge. Timlön känns mer fair.

Svart lön = högre (netto)lön. Annara tjänar du inte på att jobba svart, bara arbetsgivaren som slipper arbetsgivaravgifterna.
 
Jag har försökt googla runt, men många trådar är för gamla eller så är servitriserna utbildade.

Jag ska ha en fest i september (Ute i god tid :D) och behöver då två stycken personer som kan tänka sig att fylla på bufféń, fylla på i glas och sätta in disk i diskmaskinen. En bekant har två döttrar som är 18 och 19 år som kunde tänka sig att ställa upp mot lite pengar. Ingen av dem har erfarenhet av att servera tidigare, men jag tänker att det inte behövs eftersom de bara ska fylla på mat, dricka och sedan ordna med disken :) De får självklart äta och dricka (alkoholfritt) hur mycket de vill under kvällen.

Det kommer att vara under en kväll mellan ca 17.00-midnatt.

Hur mycket hade ni betalat dem?

(Innan någon frågar: Ja det är svart "lön".)
Jag hade betalat för det antal timmar som de arbetar, en sökning på internet gav att det går att hyra professionella för 250 kr i timmen inkl. alla skatter, vilket motsvarar 100-110 kr efter skatt så för helt oerfarna, 50-60 kr i timmen, plus reskostnad tycker jag skulle vara rimligt.
 
Det där fattar jag inte?

Alla pengar in är ju mer än noll kronor. Så "tjänar" - det förutsätter väl att man skulle gjort något annat som är mer betalt, under den tiden?

Du tjänar inget på att jobba svart jämfört med vitt om du inte får mer betalt av svartjobbet. Det var väl ändå svart vs vit lön du jämförde?
 

Liknande trådar

Tjatter Nu behöver jag lite inspiration från alla kreativa bukefalister! Min sambo fyller år om ca två veckor och jag skulle vilja ha idéer på...
Svar
12
· Visningar
1 190
Senast: Mineur
·
Kropp & Själ Vad föredrar ni att dricka för alkoholfritt på fest? Jag ska köpa med mig alkoholfritt för egen del till en fest på lördag och funderade...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 130
Senast: mamman
·
  • Artikel
Dagbok Det är ju ganska ironiskt egentligen. Hur jag, fylld av dödsångest, tog mina först stapplande steg till en psykolog förra hösten. Jag...
Svar
10
· Visningar
2 472
Relationer I vilken ände ska jag börja ens försöka förklara det som har hänt, mina tankar och allt kaos som just nu omsluter mig.. Jag får försöka...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
32 423
Senast: cirkus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp