Hur mycket ska vi betala? (Servitriser på fest)

Du tjänar inget på att jobba svart jämfört med vitt om du inte får mer betalt av svartjobbet. Det var väl ändå svart vs vit lön du jämförde?
Jag förstår fortfarande inte.
Det resonemanget förutsätter att det ena jobbet tränger ut det andra?

I det här fallet är det ju inte så att någon avstår ett jobb till förmån för något annat. Typ, jag skulle jobbat vitt på arbetsplats x men valde svart på arbetsplats y. DÅ kan man jämföra pengar.

Men som rent extraknäck en kväll så finns inte den jämförelsen. Jämförelsen är noll kr eller z kr.
De som ska få jobbet har inte några ordinarie jobb,. Dvs de är inte anställda någon annanstans. Den tiden skulle det antagligen inte gjort något som dragit in pengar.

Det är rent plus oavsett hur du räknar. Extra pengar in.

För egen del resonerar jag att alla pengar in är välkomna.
Några hundra extra kronor är mat i en vecka. Eller några flaskor gott vin som jag annars inte unnat mig. ;)
 
Du tjänar inget på att jobba svart jämfört med vitt om du inte får mer betalt av svartjobbet. Det var väl ändå svart vs vit lön du jämförde?
Många jobbar väl svart för att de inte skulle fått jobbet alls om det varit vitt.
Utom hantverkare inom bristyrken, som kan välja det som ger mest av flera olika erbjudanden...

Beroende på utbud/efterfrågan varierar det vilken part som kan förhandla sig till de mer förmånliga villkoren - den som har jobbet eller arbetskraften.
I detta fall hade väl t.ex. cateringfirman inte valt dem utan någon annan om de fått ett utvidgat uppdrag att skicka serveringspersonal.
 
Jag tycker båda parter får ut av varandra.Ts slipper betala anställd personal som kostar mycket mer. Tjejerna får väl betalt som de annars inte hade haft chans till.

Tycker summan1500kr är helt galet mycket.
 
Jag förstår fortfarande inte.
Det resonemanget förutsätter att det ena jobbet tränger ut det andra?

I det här fallet är det ju inte så att någon avstår ett jobb till förmån för något annat. Typ, jag skulle jobbat vitt på arbetsplats x men valde svart på arbetsplats y. DÅ kan man jämföra pengar.

Men som rent extraknäck en kväll så finns inte den jämförelsen. Jämförelsen är noll kr eller z kr.
De som ska få jobbet har inte några ordinarie jobb,. Dvs de är inte anställda någon annanstans. Den tiden skulle det antagligen inte gjort något som dragit in pengar.

Det är rent plus oavsett hur du räknar. Extra pengar in.

För egen del resonerar jag att alla pengar in är välkomna.
Några hundra extra kronor är mat i en vecka. Eller några flaskor gott vin som jag annars inte unnat mig. ;)

Jag ser ditt resonemang som extremt utnyttjande. Svartjobb är redan farligt och ekonomiskt långsiktigt dåligt för arbetande part så att dumpa lönen så att man själv är den som drar maximal nytta av upplägget är att vara dubbeldålig. Först skattebrott och sen utnyttja människor:down: För mig är det självklart att en svart lön ska vara högre än en vit nettolön, arbetsgivare tjänar på det ändå i och med slipper betala 31% av bruttolönen i avgifter.
 
Jag ser ditt resonemang som extremt utnyttjande. Svartjobb är redan farligt och ekonomiskt långsiktigt dåligt för arbetande part så att dumpa lönen så att man själv är den som drar maximal nytta av upplägget är att vara dubbeldålig. Först skattebrott och sen utnyttja människor:down: För mig är det självklart att en svart lön ska vara högre än en vit nettolön, arbetsgivare tjänar på det ändå i och med slipper betala 31% av bruttolönen i avgifter.
Men snälla. Det handlar om en gång för dessa två tjejer.
SÅ otroligt ekonomiskt farligt... Och vilken hemsk uttnyttning.
 
Hade de jobbat på restaurang hade lönen landat på knappt 90:-/h efter skatt.
Tusenlappen/man känns som ett minimum.
Hade de jobbat på restaurang hade de dock fått dricksen också.

Jag har jobbat på krogen i många år och jobbar man på en någorlunda anständigt ställe kommer man hem med mellan 500-1000:- per kväll man jobbar. Jag hade bättre ekonomi när jag jobbade på krogen än vad jag har nu när jag är anställd på statlig institution.
 
Jag ser ditt resonemang som extremt utnyttjande. Svartjobb är redan farligt och ekonomiskt långsiktigt dåligt för arbetande part så att dumpa lönen så att man själv är den som drar maximal nytta av upplägget är att vara dubbeldålig. Först skattebrott och sen utnyttja människor:down: För mig är det självklart att en svart lön ska vara högre än en vit nettolön, arbetsgivare tjänar på det ändå i och med slipper betala 31% av bruttolönen i avgifter.
Jösses. Det var väldigt så stora växlar du drar.
Vi pratar om ett par unga tjejer som ska hjälpa till på en fest.
Dessutom är så låga inkomster skattebefriade.
 
Jag hade gett dem 200 kronor var i timmen, och då räknas den tid som de behöver vara på plats, oavsett om de sliter hela tiden eller inte.

Det är en engångsföreteelse, så det hade inte tjänat något syfte för mig att hålla den kostnaden nere. Dessutom handlar det tydligen om två tjejer som inte har det helt lätt i livet, och de kan gott behöva lite extra bekräftelse. Om jag kände dem väl, hade jag dock förklarat att 200 kronor i timmen inte är en lön de kan räkna med på sina första jobb.
 
Men snälla. Det handlar om en gång för dessa två tjejer.
SÅ otroligt ekonomiskt farligt... Och vilken hemsk uttnyttning.

Men snälla. Det handlar om en gång för dessa två tjejer.
SÅ otroligt dyrt att betala dem en "vettig" svart lön, t ex 120 kr/h som föreslogs av någon.
 
Jösses. Det var väldigt så stora växlar du drar.
Vi pratar om ett par unga tjejer som ska hjälpa till på en fest.
Dessutom är så låga inkomster skattebefriade.

Tycker det handlar om princip och synsätt. Det är inte okej att utnyttja arbetslösa som har svårt att komma in på arbetsmarknaden med någon form av välgörenhetsargument om att de inte hade tjänat några pengar alls annars.

De utför ett arbete och så såklart ha vettigt betalt för det.
 
Det är detta jag oroar mig lite för - att verka snål.

Samtidigt så blev en vän till mig helt förskräckt och sa "Men det blir ju mer än 140 kronor i timmen!!" när jag gav som förslag att de skulle få 1000 kr var. Och ja, då lät det genast rätt mycket. Hade det varit vit lön (vilket detta inte är och därmed inte har alla förmåner som en vit lön ger men ändå) så hade det blivit en timpeng på 185 kr i timmen. Inte ens jag mer flera års arbetserfarenhet tjänar så mycket på mitt nattjobb!

En annan sida som spelar in är att den ena utav döttrarna har en del diagnoser som gör att hon inte "kan" (känner sig osäker) på en del sociala situationer så det är hon som ska ta hand om disken (Hon bad om detta själv eftersom hon vill kunna gå undnan). Disken kommer i runda slängar att ta ca en timme. Kanske två. Det är så lång tid det har tagit när jag gjort det själv för lika många personer (40 st och det finns restaurangdiskmaskin) i den lokalen. Ska hon ändå få lika mycket som den som jobbar hela tiden från 17.00-00.00?

Det jag är inne på nu är 100 kr var i timmen. 1500 kr (timlön på 215 kr!!) är helt uteslutet.Då gör jag det själv istället :D

Jag vet inte om jag tycker det är direkt mycket att betala 140 kr/h svart för jobb som utförs under kvällstid på helgen. Jag tjänar strax under 300 kr/h vitt när jag jobbar dagtid helg. Förvisso inte restaurang, men det är dock inom service-branschen.
 
Jag tjänar ca 180 kr/h med ob men utan dricks, inom restaurang men inte i ute i serveringen, så att betala 100 kr/h svart till en ungdom kvällstid på helg ute på "golvet" ser jag inte som något hutlöst pris. Hade lätt betalat det.
 
Jag vet inte om jag tycker det är direkt mycket att betala 140 kr/h svart för jobb som utförs under kvällstid på helgen. Jag tjänar strax under 300 kr/h vitt när jag jobbar dagtid helg. Förvisso inte restaurang, men det är dock inom service-branschen.

Restaurang kan ju inte skryta med några stora pengar vad gäller obekväma arbetstider om man säger så..

300 skulle jag inte komma i närheten av en julaftonsnatt ens..
Det är bara om det handlar om övertid det liksom märks..

100krsvart per timme i det här fallet är helt rimligt tycker jag.
 
@Jadzia Vad jobbar du med? Jag hade väldigt gärna velat ha ditt jobb :D Jag tjänade 170 kr inklusive OB dagtid - lördag när jag jobbade inom hemtjänsten och tyckte att det var en riktigt bra lön :)

Jag har pratat med tjejerna nu och den som tänkte stå i disken först har nu sagt att hon vill testa att göra fler saker med så att hon kan arbeta hela kvällen :) Mitt förslag till dem var 110 kr i timmen och i mina tankar (det sa jag inte till dem utan det hade blivit en trevlig överraskning i så fall) så får de även någon hundring extra som "dricks" efter kvällen.

Har däremot blivit så illa berörd av denna tråden (Med uttryck som "extremt utnyttjande" och "Det är inte okej att utnyttja arbetslösa") att jag funderar på om det inte vore lättare att istället anlita cateringsfirmans personal :confused: För då vet jag åtminstone att jag inte utnyttjar någons ställning och att allt går rätt till :(

Och ja, jag såg det lite som en välgärning för dessa tjejer kommer behöva mycket stöttning under kvällen, men jag tycker det är så trist att de aldrig får möjligheten till något sånt här utan hela tiden blir förbisedda. Men om jag ska betala dem lika mycket som cateringsfirmans personal så tar jag hellre erfaren personal och får själv arbeta mindre och mindre att tänka på under kvällen.
 
@Jadzia Vad jobbar du med? Jag hade väldigt gärna velat ha ditt jobb :D Jag tjänade 170 kr inklusive OB dagtid - lördag när jag jobbade inom hemtjänsten och tyckte att det var en riktigt bra lön :)

Jag har pratat med tjejerna nu och den som tänkte stå i disken först har nu sagt att hon vill testa att göra fler saker med så att hon kan arbeta hela kvällen :) Mitt förslag till dem var 110 kr i timmen och i mina tankar (det sa jag inte till dem utan det hade blivit en trevlig överraskning i så fall) så får de även någon hundring extra som "dricks" efter kvällen.

Har däremot blivit så illa berörd av denna tråden (Med uttryck som "extremt utnyttjande" och "Det är inte okej att utnyttja arbetslösa") att jag funderar på om det inte vore lättare att istället anlita cateringsfirmans personal :confused: För då vet jag åtminstone att jag inte utnyttjar någons ställning och att allt går rätt till :(

Och ja, jag såg det lite som en välgärning för dessa tjejer kommer behöva mycket stöttning under kvällen, men jag tycker det är så trist att de aldrig får möjligheten till något sånt här utan hela tiden blir förbisedda. Men om jag ska betala dem lika mycket som cateringsfirmans personal så tar jag hellre erfaren personal och får själv arbeta mindre och mindre att tänka på under kvällen.

Jag tycker inte alls att du utnyttjar dessa tjejer, tvärtom! Så känn inte så, du gör de en jättegod gärning. :heart
Nu kan jag bara prata för mig själv, men om jag hade fått 1 00 kr för en kvälls arbete i den stilen, hade jag blivit extremt glad. Då är jag alltså 20 år gammal, men har ingen erfarenhet av restaurangbranschen. Om någon hade frågat mig, och jag hade fått komma med ett löneanspråk, hade jag spontant sagt typ 750 kr.
 
  • Gilla
Reactions: Sar

Liknande trådar

Tjatter Nu behöver jag lite inspiration från alla kreativa bukefalister! Min sambo fyller år om ca två veckor och jag skulle vilja ha idéer på...
Svar
12
· Visningar
1 190
Senast: Mineur
·
Kropp & Själ Vad föredrar ni att dricka för alkoholfritt på fest? Jag ska köpa med mig alkoholfritt för egen del till en fest på lördag och funderade...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 130
Senast: mamman
·
  • Artikel
Dagbok Det är ju ganska ironiskt egentligen. Hur jag, fylld av dödsångest, tog mina först stapplande steg till en psykolog förra hösten. Jag...
Svar
10
· Visningar
2 472
Relationer I vilken ände ska jag börja ens försöka förklara det som har hänt, mina tankar och allt kaos som just nu omsluter mig.. Jag får försöka...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
32 425
Senast: cirkus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp