Hur mycket sover hästar?

I

IdaOJack

Heej:)

Jag har undrat ett bra tag och har frågat många men ingen vet,

Hur mycket sover en häst normalt på ett dygn?

För till mig verkar det som om de inte sover så mycket alls faktist, så vet ni?::laugh::rofl:
 
Sv: Hur mycket sover hästar?

Nej, så mycket sover de inte.
Hästar sover 3-4 timmar per dygn, uppdelat över dygnet (men tätast på natten) De sover ca en kvart åt gången.'

// Anna
 
Sv: Hur mycket sover hästar?

Okej, då vet jag ( äntligen ) :D
 
Sv: Hur mycket sover hästar?

Läste i morgontidningen idag att hästar sover 3 timmar, men då säkert är lite individuellt skulle jag som Boll säga 3-4 timmar.
 
Sv: Hur mycket sover hästar?

Jag läste någonstans att hästar har en effektiv sovtid på ca 1½ - 2 h/ dygn, men det kanske inte stämmer alls, bara vad jag har läst :)
 
Sv: Hur mycket sover hästar?

har oxå läst det där att de bara sover 3-4h per dygn och typ en kavrt åt gången. de kan väl inte ligga ner och sova så länge för det blir för stort tryck på organen då.
 
Sv: Hur mycket sover hästar?

Nej, så mycket sover de inte.
Hästar sover 3-4 timmar per dygn, uppdelat över dygnet (men tätast på natten) De sover ca en kvart åt gången.'

// Anna

Ville bara fylla på lite vad Anna sagt. Alla tillfällen som hästen sover är inte samma typ av sömn. Hästar kan t.ex. ha ytsömn stående. Dock behöver hästar någon gång varje dygn ligga ner helt och hållet och vila sitt huvud för att komma åt djupsömnen, unga hästar mer än äldre. Därför måste också alla hästar ha tillgång till torr plats att lägga sig på varje dygn. En häst som inte får ro att ligga ner och vila, blir aldrig helt utvilad. Till slut kommer hästen att lägga sig i vilken lera (snö) som helst bara för att den måste.

Hälsning Maja
 
Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Gravid - 1år Jag behöver hjälp för håller på att bli galen. Min 3 månaders bebis sover så dåligt på nätterna. 1 natt på en 14 veckors period är...
2
Svar
23
· Visningar
1 354
Senast: G-uldlock
·
Kropp & Själ Förmodligen inte men chansar ändå på att någon stött på ett bra alternativ. Jag har aldrig kunnat vänja mig vid bettskena har haft tre...
Svar
5
· Visningar
382
Hästmänniskan Hej! Jag har en lite konstig fråga. Jag har letat häst ett tag och det har gått ganska dåligt. Men det var en häst som jag hade ögonen...
Svar
2
· Visningar
1 048
Senast: Freazer
·
Foder & Strö Hej, har en häst som är lite dålig i magen från och till. Har gett henne proferm men nu när det börjar ta slut hade jag tänkt köpa in...
Svar
5
· Visningar
623
Senast: lillan222
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp