Bukefalos 28 år!

Hur mycket tål marken

Hastflickan

Trådstartare
Hej. Jag har funderat på att ta hem mina två hästar till gården. Och då låta dom stå på vår tomma gräsmatta (eller ja bortsett från något träd och buske..) Hursomhelst undrar jag hur gräsmattan skulle klara det. Visst om gräset nöts bort här och var, men tror ni det skulle bli upptrampat och eller lerigt? Skriv era åsikter/tankar. Ett varmblod, en liten ponny.
 
Hej. Jag har funderat på att ta hem mina två hästar till gården. Och då låta dom stå på vår tomma gräsmatta (eller ja bortsett från något träd och buske..) Hursomhelst undrar jag hur gräsmattan skulle klara det. Visst om gräset nöts bort här och var, men tror ni det skulle bli upptrampat och eller lerigt? Skriv era åsikter/tankar. Ett varmblod, en liten ponny.
Det beror ju helt och hållert på hur stor gräsmattan är och hur vädret blir.
 
Marken måste även återhämta sig så du kan nog inte förvänta dig att ha hästarna där särskilt länge. Och även om du har det så känns det som om det kommer slita en hel del..
 
du kan kanske ha hästarna där 2-3 dar om det är fint väder men sen så blir det nog fort fult och upptrampat tyvärr så det är ingen större vits med det.
 
Det beror på vad du har för mark. Bor du på sandjord så blir det som en stäpp, dvs upptrampat men inte lerigt. Bor du däremot som jag på lerjord så kommer du snart behöva fixa hagen med en massa grus. Gräset kommer försvinna i vilket fall i en så liten hage.
 
Hemma hos mej hade det inte funkat då gräsmattan är mjuk till skillnad från hagarna där jorden är mycket mer hårt packad.
 
500kvm kan jämföra en ridbana som är 1200kvm eller 800kvm beroende på lång eller kort bana, jämför man så är det lättare att inse att det inte funkat så bra om man inte vill ha det upptrampat.
 
Man ska vara väldigt försiktig med att låta hästar beta på "gräsmattegräs". De blandningar innehåller ofta stora delar av de gräs som är extra mottagliga för mjöldryga, som anses orsaka grässjuka. Grässjuka är en dödlig sjukdom för hästar.

Så liten gräsmatta som det handlar om här hade jag inte tyckt var lönt att släppa hästarna på. Beroende på hur noga den är anlagd kan det ta allt från timmar till några dagar innan de förstört den.
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 356
Senast: Jamtland
·
Foder & Strö Hej Funderar över bästa lösningen i sommar för mina lättfödda polare, en ponny och en häst. Jag skulle vilja släppa dem tidigt i halva...
Svar
18
· Visningar
2 273
Senast: Fibusen
·
Hästvård Jag har precis börjat flytta in på en gård dit det är tänkt att hästarna ska flytta den 1 maj. Vill få dit dem så snart jag kunnat...
Svar
18
· Visningar
1 376
Senast: Aleel
·
Äldre Hej! Jag skriver från ett nytt konto då flera på buke vet vem jag är och detta kommer bli ganska personligt och om saker som få vet om...
Svar
1
· Visningar
1 858
Senast: kryddelydd
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp