Hur mycket tid skulle ni avsätta för 8 mils långritt?

hier

Trådstartare
Osäker på om jag skulle lägga inlägget här eller i distansforumet, men moderator får flytta isf :)

Jag har ny foderhäst på ingång och har fått en liten transportkris då den tilltänkta chauffören har fått förhinder. Jag har kontakt med några hästtransportörsfirmor men det kommer ju kosta skjortan tyvärr. Hästens ägare frågade om jag inte helt sonika kan tänka mig att rida hem hästen :idea:O_o

Ptja, jag antar att det inte är stört omöjligt då hästen är i bra kondition så jag har börjat leka lite med tanken.

Är det spritt språngande eller tror ni att det kan vara genomförbart? Vad behöver man tänka på? Det gäller som sagt en sträcka på ca 7-8 mil.
 
Osäker på om jag skulle lägga inlägget här eller i distansforumet, men moderator får flytta isf :)

Jag har ny foderhäst på ingång och har fått en liten transportkris då den tilltänkta chauffören har fått förhinder. Jag har kontakt med några hästtransportörsfirmor men det kommer ju kosta skjortan tyvärr. Hästens ägare frågade om jag inte helt sonika kan tänka mig att rida hem hästen :idea:O_o

Ptja, jag antar att det inte är stört omöjligt då hästen är i bra kondition så jag har börjat leka lite med tanken.

Är det spritt språngande eller tror ni att det kan vara genomförbart? Vad behöver man tänka på? Det gäller som sagt en sträcka på ca 7-8 mil.

7-8 mil är ju rätt mycket, är det en distanstränad häst? Om så är fallet så borde det gå, men annars kunde det vara väl långt för att rida i ett svep kunde jag tycka. Hur ser vägarna ut, hur trafiksäker är hästen? Är den mycket riden på hårda underlag?
 
8 mil vanlig bilväg? Hur långt blir det när du har fått ihop mer hästvänliga vägar? Säkerligen det dubbla.

Tänk på att distansryttare ställer av sina hästar efter tävlingen, i minst så många dagar som hästen har gått. Det lär med andra ord ta extremt långt tid att få hem hästen så.
 
Ett svep hade jag i sådant fall inte tänkt, utan gick mer i funderingar på om en helg skulle räcka eller om det behövs fler dagar, förstås beroende på om jag hittar lämpliga rastplatser längsmed rutten.

Hästen rids 4-5 dagar i veckan, långa skogsritter mellan 2-4 timmar. Leker som sagt bara med tanken än så länge, men skulle det bli av tänker jag mig sträckor om 4 timmars skritt/dag, så mycket avsuttet som går.
 
Jag red en mkt svårlastad sak 6 mil från stall till stall en gång. Normal kondition. Vi skrittade mycket men även lite trav och galopp. Var inga problem. Tog "en dag" (typ 8 h) inklusive en rida fel, en lunchpaus och en "vänta på att bli insläppt på kraftverkets område". Samt en stunds väntan på att kunna ta sig över E4an. Skogsvägar eller lågtrafikerade asfaltsvägen hela vägen förutom en korsning av E4 samt att jag för att spara sträcka hade ordnat tillstånd att korsa älven över kraftverkets broar och där.
 
Osäker på om jag skulle lägga inlägget här eller i distansforumet, men moderator får flytta isf :)

Jag har ny foderhäst på ingång och har fått en liten transportkris då den tilltänkta chauffören har fått förhinder. Jag har kontakt med några hästtransportörsfirmor men det kommer ju kosta skjortan tyvärr. Hästens ägare frågade om jag inte helt sonika kan tänka mig att rida hem hästen :idea:O_o

Ptja, jag antar att det inte är stört omöjligt då hästen är i bra kondition så jag har börjat leka lite med tanken.

Är det spritt språngande eller tror ni att det kan vara genomförbart? Vad behöver man tänka på? Det gäller som sagt en sträcka på ca 7-8 mil.
Men en häst i god kondition men inte distanstränad 2 eventuellt 3 dagar, 8 mil är långt om den inte är specifikt tränad. Går du halva sträckan så kanske du klarar det på en dag men det kommer att ta lång tid.

Hyr en transprot och en dragbil eller en b-kortsbuss alternativt hör med något lokalt stall om någon vill tjäna en hacka.
 
Ett svep hade jag i sådant fall inte tänkt, utan gick mer i funderingar på om en helg skulle räcka eller om det behövs fler dagar, förstås beroende på om jag hittar lämpliga rastplatser längsmed rutten.

Hästen rids 4-5 dagar i veckan, långa skogsritter mellan 2-4 timmar. Leker som sagt bara med tanken än så länge, men skulle det bli av tänker jag mig sträckor om 4 timmars skritt/dag, så mycket avsuttet som går.

4 mil på en dag borde inte vara något problem, säkert kan du trava och galoppera en del också, åtminstone trava.
 
Ett svep hade jag i sådant fall inte tänkt, utan gick mer i funderingar på om en helg skulle räcka eller om det behövs fler dagar, förstås beroende på om jag hittar lämpliga rastplatser längsmed rutten.

Hästen rids 4-5 dagar i veckan, långa skogsritter mellan 2-4 timmar. Leker som sagt bara med tanken än så länge, men skulle det bli av tänker jag mig sträckor om 4 timmars skritt/dag, så mycket avsuttet som går.
3-4 mil är inte långt om hästen är i god kondition och hästen får någon dag till återhämtning. Rider du med en snitthastighet på 10 km i timmen tar det 7 - 8 timmar. Snabb gångtakt för en människa är 6 km i timmen så du lär kunna rida betydligt snabbare än så så ca 6 timmar eller så plus pauser.
 
Vad gör du om du behöver åka akut till klinik mitt i natten med hästen etc o distrikrarna eller så inte kan göra nåt? Tycker man ska ha en plan för sånt om man själv inte kan köra. Om det är så svårt att fixa hem hästen med planering, hur är de inte då akut? En tanke bara :)
 
Du känner ju inte hästen vad jag har förstått? Bara provridning osv? :) känns väl lite farligt att rida så långt på en häst som du inte känner så väl.. och dessutom på okända vägar.. om du söker på hyr hästsläp eller nåt sånt på blocket brukar det komma upp en massa:)
 
Vad gör du om du behöver åka akut till klinik mitt i natten med hästen etc o distrikrarna eller så inte kan göra nåt? Tycker man ska ha en plan för sånt om man själv inte kan köra. Om det är så svårt att fixa hem hästen med planering, hur är de inte då akut? En tanke bara :)

Det finns - även om jag själv inte skulle vilja ha bara de alternativen - djurambulans i stora delar av Sverige. Och ett annat alt är avlivning eller försöka fixa hemma och se.

Sveriges nordligaste djursjukhus med dygnet runt jour ligger i Uppsala. För hästägare i Norrland är alltså det veterinär på plats inte kan fixa en fråga om avliva eller om prognosen tillåter, köra hästen halva natten i släp.

Så utan att veta mer om varför det blivit knepigt med transport just den här gången för TS tycker jag inte man behöver dra enormt mångla växlar.
 
Det måste väl ändå gå att hitta någon som kan transportera hästen? Det kan ju bli riktigt dåligt väder, om du har otur, och rida flera mil i ösregn är ju knappast någon hit....

Ska det låta på det sättet så är det numer så att det är yrkestrafik att köra på annans häst. Dessutom är 8 mil över 6;5 mil. Så där blir nog djurtransporttilstånd i vilket fall. om man nu ska vara noga.
Men nu var det inte det det var frågan om utan rida sträckan.

Vilket äventyr!
Med lite planering med planerade rasställen i god ordning så ska det väl inte vara något problem. Som nöjestur med okänd häst kanske det skulle delas i fyra pass med två övernattningar längs vägen. Ännu roligare om någon mer vill rida med på vägen, hela eller delar av sträckan.

Blir det av så är det väl både en och annan som skulle uppskatta nån rad och rentav nån bild på trippen.
 
Osäker på om jag skulle lägga inlägget här eller i distansforumet, men moderator får flytta isf :)

Jag har ny foderhäst på ingång och har fått en liten transportkris då den tilltänkta chauffören har fått förhinder. Jag har kontakt med några hästtransportörsfirmor men det kommer ju kosta skjortan tyvärr. Hästens ägare frågade om jag inte helt sonika kan tänka mig att rida hem hästen :idea:O_o

Ptja, jag antar att det inte är stört omöjligt då hästen är i bra kondition så jag har börjat leka lite med tanken.

Är det spritt språngande eller tror ni att det kan vara genomförbart? Vad behöver man tänka på? Det gäller som sagt en sträcka på ca 7-8 mil.
Lägg upp rutten här så kanske du får sällskap delar av ritten och möjlighet att låna sov/stallplats över natt.
 
Utan att ha läst övriga inlägg så skulle jag säga att det inte skulle vara några problem att rida hästen 4 mil ena dagen och 4 den andra. Själva milantalet känns inte som några problem för hästen, utan det är nog mer du som kan stöta på patrull om du inte är van att rida så mycket/länge på en dag. (Skavsår etc)
Jag som relativt otränad med knäproblem har inga problem att gå 2 mil på en dag. Och då är jag inte en häst. ;)
 
Så utan att veta mer om varför det blivit knepigt med transport just den här gången för TS tycker jag inte man behöver dra enormt mångla växlar.

Jag håller med om att man kanske inte måste måla fan på väggen i onödan.
Men, jag måste nog säga att man kanske ska se till att man har riskanalys ändå. Bara för säkerhets skull.

De bäst förberedda är de som klarar sig bäst.

Det kändes himla bra att ha kört riskanalys första gången vi betäckte hemma själva. Ett tillfälle som endast håller i sig i ca 2-4 minuter men ganska många saker kan ju hända. Vi tog minst 10-15 minuter för att analysera vad som kunde gå fel och vad vi skulle göra då.

Givetvis hände inget men jag tror att det kan vara bra ändå. Ha ha, jag kan säga att vi verkligen målade fan på väggen den gången......för säkerhets skull.
 
Jag håller med om att man kanske inte måste måla fan på väggen i onödan.
Men, jag måste nog säga att man kanske ska se till att man har riskanalys ändå. Bara för säkerhets skull.

De bäst förberedda är de som klarar sig bäst.

Det kändes himla bra att ha kört riskanalys första gången vi betäckte hemma själva. Ett tillfälle som endast håller i sig i ca 2-4 minuter men ganska många saker kan ju hända. Vi tog minst 10-15 minuter för att analysera vad som kunde gå fel och vad vi skulle göra då.

Givetvis hände inget men jag tror att det kan vara bra ändå. Ha ha, jag kan säga att vi verkligen målade fan på väggen den gången......för säkerhets skull.

Absolut. Men åter - vi vet inte varför det kört ihop sig transportmässigt för TS just då och vad för riskanalys eller back up-planer som finns eller inte finns. Att fråga om det, på ett icke dömande vis, hade jag mer förstått. Men nu förutsatte flera att det aldrig skulle gå att få tag i en transport för TS och hur skulle hon göra vid akut mitt i natten-behov osv.

För allt vi vet kanske TS släp är på service den veckan eller den som skulle köra brutit benet och hästen måste flyttas den dagen pga uppsagd stallplats och ägaren har ingen transport. Eller vad som helst.

Och åtminstone i min bekantskapskrets så jag skulle om det var kris banne mig knacka på hos grannen och låna en bil tex. Men inte för en planerad resa en fredag. Dvs när det är akut finns ofta mer resurser än för något icke akut.
 
Finns ju många som hyr ut släp och även ställer upp och kör med egen bil. Borde bara vara att kolla runt på facebookgrupper och större stall och vänner och bekanta.
Vad är det som är omöjligt med transport undrar jag ?
Transporter går att hyra och har man inte bil till det borde det faktiskt även gå att låna eller hyra en bil att dra med?
kan inte förstå hur det skulle vara omöjligt att fixa.

8 mil med ny häst, ja är det skogsvägar hade jag kanske gjort det, men absolut inte i trafik.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp