Hur mycket växer en 2 åring?

Centaur

Trådstartare
Hur mycket större brukar en ponny bli från 2 års ålder till den är färdigväxt?

Min har sen jag fick honom i mars hela tiden sett väldigt fin ut i kroppen, har inte gått att se att han endast är 2 år så jag har tänkt att han nog inte kommer växa så mycket mer.

Men över sommaren har han växt en hel del, båda på höjden och han har blivit kraftigare. Nu i höst är han dessutom högre bak än fram så han kommer ju definitivt att växa ännu mera.

Hur mycket har era ponnyer växt efter 2 års sommaren? Går det att räkna ut den vuxna mankhöjden på något sätt?
 
Min var 142 cm som 2åring efter betet. Mättes till 148 som fyraåring på klinik och förväntades bli större, 152 som 5åring på gången.
 
Hur mycket större brukar en ponny bli från 2 års ålder till den är färdigväxt?

Min har sen jag fick honom i mars hela tiden sett väldigt fin ut i kroppen, har inte gått att se att han endast är 2 år så jag har tänkt att han nog inte kommer växa så mycket mer.

Men över sommaren har han växt en hel del, båda på höjden och han har blivit kraftigare. Nu i höst är han dessutom högre bak än fram så han kommer ju definitivt att växa ännu mera.

Hur mycket har era ponnyer växt efter 2 års sommaren? Går det att räkna ut den vuxna mankhöjden på något sätt?
det går ju alltid att göra tattarmått, det stämmer nog fortfarande hyfsat bra på ponnyer, åtminstone på de renrasiga "ursprungsraserna" som inte korsat in en massa fullblod.

Jag har haft en shetlandsponny som växte 4 cm efter 3 års ålder - den hade varit smått undernärd under hela sin uppväxt (hos ägaren före mig, ett idiotiskt försök att förhindra framtida fång...) och tog igen det när den till sist fick ordentligt med mat.

Min egen new forest som är 2 år nu räknar jag med kommer växa ca 5 cm till, vilket blir ypperligt bra = D-ponny ett par cm under maxmått.
 
Mellan 5-10 cm är inte ovanligt alltså? :)

Han är welsh mountain (tror dock han kommer bli större än 122 cm).
 
det finns ju alla varianter.
Jag vet en annan shetland, som mättes till 105 cm som ettåring, som åtminstone inte växte över maxmåttet för A-ponny, eftersom han senare tävlade ponnytrav i många år.
 
det finns ju alla varianter.
Jag vet en annan shetland, som mättes till 105 cm som ettåring, som åtminstone inte växte över maxmåttet för A-ponny, eftersom han senare tävlade ponnytrav i många år.

Behöver inte vara någon garanti, den jag nämnde tävlar som D-ponny nu. Hur de lyckats med det vettesjutton..
 
Hur mycket större brukar en ponny bli från 2 års ålder till den är färdigväxt?

Min har sen jag fick honom i mars hela tiden sett väldigt fin ut i kroppen, har inte gått att se att han endast är 2 år så jag har tänkt att han nog inte kommer växa så mycket mer.

Men över sommaren har han växt en hel del, båda på höjden och han har blivit kraftigare. Nu i höst är han dessutom högre bak än fram så han kommer ju definitivt att växa ännu mera.

Hur mycket har era ponnyer växt efter 2 års sommaren? Går det att räkna ut den vuxna mankhöjden på något sätt?

Min welsh cob var runt 136 när jag köpte honom som 1,5-åring. Nu som treåring är han 143, men är lite högre bak igen efter att ha stått stilla i växten ett tag. Däremot breddar han sig nu, så det blir mer häst överlag, s.a.s. Welsh-raserna växer ganska långsamt och länge!
 

Liknande trådar

Avel Vid vilken ålder är arabhästar nära sin slutliga höjd? Har tittat på två treårsston, båda är fortfarande väldigt "unghästiga" i kroppen...
Svar
8
· Visningar
1 088
Träning Är i planerna att skaffa häst efter några års uppehåll. Ridit i hela mitt liv. Hyr nu lägenhet på gård med hästar så har möjlighet att...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
6 806
Senast: Mia_R
·
  • Artikel
Dagbok Jag tänkte jag kunde ha en egen tråd att uppdatera i istället för att drälla inlägg överallt i forumet och på dagbok. För att göra en...
2
Svar
31
· Visningar
1 780
Senast: Sasse
·
Hästvård Jag fick hem en häst för drygt tre månader sen som i nuläget har en del bekymmer med sina hovar. Hästen har gått skodd hela livet utan...
Svar
1
· Visningar
1 134
Senast: super
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp