hur mycket ved

Sonic76

Trådstartare
Ska ju hyra hus äntligen om allt går i lås, men dnna gång har jag bra referenser på hv.
Där finns en kamin att elda med, men hur mycket ved kan man göra av med.
Har inte den blekaste aning om hur mycket mamma och pappa köpte de sista åren när de beställde färdig ved, men de eldade ju 14-18 timmar per dygn.
Jag räknar med 6-8 timmar Max med eldande och inte full brass utan det får gå ner till glöd och så lägger man in lite då och då.
Räknar jag lågt med 1 kubik i månaden?
 
En kubik är vad vi gör av med på en vecka under vanlig jämtländsk vinter. Då eldar vi i en äldre hyfsat ineffektiv vedpanna utan acktankar och en kamin i tv-rummet.
Men i ditt fall är nog en kubik väl lågt räknat på en månad. Jag skulle nog snarare räkna på minst två kubik.
 
Jag tilläggs eldar bara i en kamin i vardagsrummet och inte varje dag och jag gör lätt av med 6-8 kubik på en vinter
 
20-25 kubik är vad jag gör av med på mitt lilla hus om 74 kvm och med accumulatortankar. Jag fyller pannan två gånger varje kväll. (tänder och fyller på en gång)

Hellre köpa för mycket ved än för lite! Ved kostar inte så mycket heller. Kolla runt lite - kanske finns det nån bonde/skogsägare som kan köra hem ett lass om några kubik. Normalpris ligger sannolikt nånstans runt 500 kr per kubik om det är bra ved.

Räkna med att du eldar under sept - april kanske? 7-8 månader, med mer intensiv eldning under de kallaste månaderna?
 
Var köper du ved? Här betalar man 230-250kr till bonden eller 350 inkl frakt från firma.
Ja, jag köper också så billigt :) men vet att "vitt" från firma i våra trakter ligger någonstans runt 500.
Billigare om det är sämre ved, och 500 om den är prima. Inkl moms alltså ;)
 
Ska ju hyra hus äntligen om allt går i lås, men dnna gång har jag bra referenser på hv.
Där finns en kamin att elda med, men hur mycket ved kan man göra av med.
Har inte den blekaste aning om hur mycket mamma och pappa köpte de sista åren när de beställde färdig ved, men de eldade ju 14-18 timmar per dygn.
Jag räknar med 6-8 timmar Max med eldande och inte full brass utan det får gå ner till glöd och så lägger man in lite då och då.
Räknar jag lågt med 1 kubik i månaden?
Det beror ju på hur effektivt du eldar.
Vi har en liten pluttkamin som nog används aningen mer än din plan. Och det går nog åt närmare en kubik i veckan, möjligen 2 kubik/tre veckor, för oss skulle jag tro. Vi eldar i den för att hålla huset varmt. Eldar man effektivt så kan man hålla dräglig temperatur i vårt stora hus (200 kvm) med i princip bara en sån här:
kamin_zps7dba1f24.jpg
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Har hela mitt liv haft problem med fotleder och knän,gick hos ortopeden när jag var ung,och hade läkarintyg på att jag inte fick vara...
Svar
12
· Visningar
4 094
Senast: kryddelydd
·
  • Låst
Övr. Barn Jag stjäl ett inlägg från Anna Wahlgrens sida där en person berättar om sitt liv som icke-curlande mamma. Det skulle vara intressant att...
2 3
Svar
44
· Visningar
7 307
Senast: Luff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp