Hur ofta gör ni nr 2?

Diabetikern

Trådstartare
Börjar allvarligt tro att det är mer fel på mig än vad jag anar.

Jag bajsar var tredje vecka. Förr så var det oftare men det har gått från "normalt" till var tredje vecka.

Jag har en läkartid idag (kontroll diab) och då tänkte jag ta upp detta men blir nyfiken på om det är fler som är likadana?

Jag är normalviktig, äter för det mesta ganska rätt och Nej jag äter inte för lite.

Fukost/lunch/middag/mellanmål/kvällsmat i normala portioner.

Någonstans borde ju maten ta vägen?
 
Börjar allvarligt tro att det är mer fel på mig än vad jag anar.

Jag bajsar var tredje vecka. Förr så var det oftare men det har gått från "normalt" till var tredje vecka.

Jag har en läkartid idag (kontroll diab) och då tänkte jag ta upp detta men blir nyfiken på om det är fler som är likadana?

Jag är normalviktig, äter för det mesta ganska rätt och Nej jag äter inte för lite.

Fukost/lunch/middag/mellanmål/kvällsmat i normala portioner.

Någonstans borde ju maten ta vägen?

Var tredje vecka känns snålt :p får du inte stopp i magen? Jag gör tvåan allt från 1-5 gånger om dagen... Ju mer onyttigt eller mat med mycket kolhydrater jag ätit desto mer måste jag springa på toa...
 
Ja det känns ruggigt "snålt" och nej jag får inte stopp i magen. :confused:

Funderar på om det kan bero på at tjag fått i mig rätt rejält med järn det senaste ( 2 järndropp bland annat) om det kan ha något med detta att göra?

Mysko känns det iallafall. Nog för att jag vet att jag är konstig men hallå? bajsa normalt kan jag väl få göra iallafall
 
Järn gör magen hård, liksom t ex proteinrik kost med mindre kolhydrater. Men tycker att du borde känna dig förstoppad då? Var tredje vecka låter väldigt sällan.
 
1 gång om dagen. Men äter jag skräpmat brukar magen strejka. Jag blir "dålig" och svullnar upp i magen. Blir stenhård och inget händer på flera dagar. När det väl händer är ingen höjdare. Måste hålla igång magen med frukt, grönsaker och knäckebröd.
 
Beror på vad jag äter, men minst en gång/dag.

Är överkänslig mot väldigt mycket i matväg och äter jag sånt så får det effekten "lös i magen" så jag försöker i mesta möjliga mån äta väldigt clean mat med få råvaror som funkar för min mage. Att bajsa var 3:e vecka om man äter normalt med mat i normala mängder låter skumt, det måste ju som sagt ta vägen nånstans..
 
Jag gör det minst 2 ggr om dagen. Händer typ aldrig att jag inte gör det en dag.

Min man däremot gör det typ bara 2 ggr i veckan.
Varför jag vet det är för att han påpekar jämt att jag alltid skiter efter att jag druckit kaffe och jämför då med sina 2 ggr i veckan.
Och ja, kaffe är rena laxermedlet för mig!
 
Min syrra höll på så i många år. Och hon äter gärna mycket mat. Det liksom bara lagrades i tarmarna. När hon väl berättade det för en läkare så fick hon börja bajsträna. Han sa helt enkelt till henne att gå in och sätta sig på toa tills det kom något, varje dag. För det är inte bra att bajsa så sällan.
 
Är det så sällan som var tredje vecka så är man förstoppad.

För egen del blir det kanske 2 gånger per dag som mest, men mer vanligt 1 gång varje eller varannan dag. Som mest var 3dje dag. Jag har noterat att när jag själv varit lätt förstoppad så släpper det ofta på ett ganska smärtsamt sätt, vanligen (alltid) efter middagen. Då får jag en sjujäkla magknip som släpper efter 1-2 vändor in på muggen. Förut trodde jag det berodde på vilken mat jag ätit men hittade ingen gemensam nämnare. Jag kom fram till att det måste vara p.g.a. förstoppning.
 
Var tredje vecka låter snålt som sagt, men samtidigt, det betyder kanske bara att du äter bra? (om hunden äter skitmat bajsar han mycket volym, om han äter Barf blir det mycket mindre volym)

Om du mår bra, och inte blivit överviktig(tänker om dina tarmar drar ur sjukt mycket näring från normal mat typ) så borde det väl inte vara några problem?
Är det volymmässigt jämförbart med när du förr gjorde det oftare?
 
Om din hund skulle bajsa en gång var 3:e vecka, skulle du inte bli fundersam alls?

Oavsett vad man äter så ska ju "restmassorna" ut, det är bara näringsämnen som kroppen tar upp och äter man normala mängder mat flera gånger/dag så blir det en del liksom..
 
Lärde mig någon gång att allt mellan tre gånger om dagen till en gång var tredje dag (på ett ungefär) anses normalt. Sedan kan det ju skilja från person till person. Det är när det ändrar sig utan att man själv ändrat mathållning, motionsgrad eller liknande som det behöver kollas upp.
Järntabletter kan ge hård mage och förstoppning, men tror inte dropp eller injektioner har samma biverkan.

Själv går jag 1-2 ggr om dagen. Har lite tendens till irriterad tarm så jag blir lätt lös i magen om jag är nervös eller ätit viss sorts mat. Enda gången jag gått mer sällan var när jag åkte transsibiriska järnvägen och knappt rörde på mig på fem dagar.
 
Jag är normalviktig, äter för det mesta ganska rätt och Nej jag äter inte för lite.

Fukost/lunch/middag/mellanmål/kvällsmat i normala portioner.

Någonstans borde ju maten ta vägen?
Skrev du inte i en annan tråd att du gjort en gastric bypass, då gissar jag att du äter mat som är tät på näring men inte så stora mängder av den. Kan det förklara varför du inte går så ofta?
 
Tack alla för era svar.

Har vare sig ändrat i kost eller motion et sista ( och vi pratar senaste året) äter inte överdriver nyttigt men relativt rätt.
Upplever mig inte förstoppad då jag aldrig får värk i magen eller magknip.

Jag är laktosintolerant och skulle jag äta en massa mjölk så får jag sitta på toaletten ett tag men fter det så dröjer det ibland längre än 3v innan jag gå på taletten.

har fört lite journal bra för att man börjat bli orolig själv. Ska bli intressant att se vad läkaren säger i eftermiddag.
 
Skrev du inte i en annan tråd att du gjort en gastric bypass, då gissar jag att du äter mat som är tät på näring men inte så stora mängder av den. Kan det förklara varför du inte går så ofta?


Nope. jag har inte gjort en gastric bypass men om det är tråden ja tror du menar så var det mer mina låga blodvärden och järnvärde :)
 
Kanske får du i dig för lite fibrer, eller faktiskt äter fel utifrån dina individuella behov?
Bra att du tar upp det med läkare :)
Jag går minst en gång om dagen, oftast 2-3.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Skriver under anonymt inlägg för nu har jag fått nog! Jag har under lång tid dvs hela livet mått psykiskt dåligt men det har bara...
Svar
11
· Visningar
1 661
Senast: tuaphua
·
Hästvård Min shettis drabbades för en vecka sedan av ett kraftigt kolikanfall. Det tog närmare 72 timmar innan hon inte fick återfall. Efter...
2
Svar
22
· Visningar
6 295
Senast: Luleå
·
Småbarn Ja, hur ser en matdag ut för era småbarn (cirka 2-3 år gamla)? För Vikke, som är 2,5 år, blir det lite olika beroende på om han är på...
Svar
7
· Visningar
5 583
Senast: lobell
·
Småbarn Många vet redan att jag har varit orolig tidigare för vikten på lillskruttan när hon bytte kurva. Men nu har hon legat vid de senaste...
Svar
19
· Visningar
1 362
Senast: Luna10
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp