Hur ofta har ni privat lektion och vad kostar det?

diabla

Trådstartare
Ja, hur ofta har ni dressyr lektion (nämn även hopp lektion om ni har det) vad kostar det

Jag bor i australien men är intresserad av att veta hur ni i sverige gör och vad det kostar.

Jag betalar 530kr för en halv timma och 730kr för en timma.

Jag har bara råd att ha lektion en gång per månad.
 
Nu har jag varit i en lite längre period utan träning (eller ens ridning), men när jag är igång tränar jag för tränare ungefär en gång/månad-varannan månad. Då kostar det 600+manegeavgift för 30 min. Dyrt per lektion, men jag har en favorittränare som bor långt bort och inte kommer så ofta + att hon hjälper mig så jäkla bra, så då känns det ändå värt det.

Jag skulle vilja ha en "hemmatränare" som jag kunde träna för mellan varven, men inte hittat nån jag gillar än.
 
Där jag bodde tidigare tränade jag en gång i veckan, 400 kr. Jag tog med mig ena eller andra hästen, beroende på vem jag behövde träning med mest. Nu har vi flyttat och jag har hittat två nya tränare, men har svårt att få samma kontinuitet för dem av olika skäl. Jag försöker rida en gång i månaden för varje. För den som bor längst bort väljer jag häst, för den som finns lite närmre försöker jag oftast åka med båda. Så det blir nog ca 3 lektioner i månaden totalt. Även här betalar jag 400 kr per gång, för den ena tillkommer sen manegeavgift. Hade det funkat att få rida mer för någon av dem hade jag nog valt att rida bara för en tränare, men detta funkar bra, de båda komplletterar varandra på ett bra sätt och brukar tycka att den andra gjort ett bra jobb :-)
 
Priserna beror väldigt mkt på vilken tränare. Just nu tränar vi bla dressyr för en beridare från ett större svenskt stall, hen tar 400 för 45 min för ett ekipage. Ibland har vi möjlighet att rida för en landslagsryttare och det är väldigt mycket dyrare.

Hopptränaren tar 300 för ca en timma. Man hoppar i grupp 3-5 stycken.
 
Ca varannan vecka till var tredje vecka dressyr för en som både är sjukgymnast för både människa och häst. 300:-/ Timme + moms.
 
För tränare på gården så kostar dressyrlektion 300 kr/h ensam och 150 kr/h i grupp, men det får anses ganska billigt. Hopplektionerna kostar 200 kr/gång i grupp och 400 kr/gång själv tror jag. Har aldrig hoppat lektion själv, då jag anser att det brukar vara ganska bortkastat. Man kan ju ändå inte hoppa hela tiden av lektionen :)
 
Min ena tränare tar 500 kr och den andra tar 350 kr, båda för 30 min. Hopptränarna tar 250 respektive 300 kr/h. Men då i grupp, 3-4 stycken.
 
Tränar dressyr 2 dagar efter varandra, antingen lördag-söndag eller måndag-tisdag, beroende på om jag åker till tränaren eller om hon kommer hit, 2-3 veckor emellan. Kommer hon hit kostar det 600 kr/45 min (då är vi förstås flera), åker jag dit kostar det 450 kr/45 min + ridhusavgift. Det är ca 20 mil att köra men har inte hittat någon tränare som är i närheten av lika bra där jag bor nu, så jag är glad att det går att ordna.
Hoppträningarna har jag gratis på jobbet (dock utanför arbetstid :-) ), försöker hoppa varje vecka men det är inte alltid det funkar. Då hoppar jag ensam. Terrängträningarna kostar 500 kr/gång inkl banavgift (i grupp, oftast 3-5 ekipage), siktar på att försöka hoppa terräng en gång i månaden.
 
Nu har jag inte häst eller rider för tränare. Men när jag hade häst så tränade jag varannan vecka dressyr och varannan hopp, betalade 500kr per gång och då var det 1h ridning. Red fram på väg till träningen så kunde sätta igång med ridningen direkt när jag kom dit. Dressyrträningarna var vi två eller fler som red samtidigt (oftast bara jag och en kompis) och hoppningen brukade vi vara en grupp om ungefär 3-5st.
 
Jag tränar för instruktör två helger per månad. Dressyrtränaren tar 330kr per halvtimme (man rider ensam) och då tillkommer manegeavgift. Jag brukar rida 3-5 pass den dagen hon kommer. Hom kommer en gång i månaden.
Westerntränaren kommer hel helg en gång per månad. Där kostar 30 minuter drygt 500kr (2100kr för fyra pass) inkl manegeavgift. Jag brukar rida åtta halvtimmespass per träningstillfälle.

Jag vill dock problematisera: TS skriver att du bor i Australien. För att rättvist kunna jämföra priser måste man ju också ta hänsyn till vad en normal månadsinkomst är, och vad andra saker kostar. Jag tycker då också att den relevanta jämförelsen är hur mycket man får ut EFTER skatt.
Själv är jag höginkomsttagare så jag lägger jämförelsevis mycket pengar på hobbyn varje månad.
Min sammanlagda kostnad för ridning/hästar per månad är ca 25000kr. Och ja, det är rätt antal nollor.
 
Rider för tre olika tränare. Hemmatränaren tävlar själv Int I och tar 250kr/ timme i grupp. 400kr själv för en timme. Men det är mkt svårt att få enmtider med henne. Jag kompletterar då med en tränare som kommer hit, ingen eg utbildning har själv tävlat St Georg. Hon tar 300kr för 45 min. Till sist åker jag till min senast tillagda tränare som tar 600kr för 45 min. Hon är GP-ryttare. Vet faktiskt inte om hon har någon tränarutbildning.
 
Jag brukar träna hoppning och dressyr varannan vecka.

Min dressyrtränare, som är utbildad tränare och ridlärare, kostar 350kr för 45 minuter. Hon kommer till mig.

Min hopptränare, som egentligen inte är tränare alls, kostar 180kr för 40 minuter. Hon äger stallet där jag står inackorderad. Brukar hoppträna själv eller tillsammans med en annan tjej i stallet, priset blir samma oavsett.

Båda tar betalt vitt, inkl. moms, på faktura och båda innehar f-skatt. Det tycker jag är viktigt.
 
Jag tränar för instruktör en dag i veckan, står på ridskola och ridläraren tar 250 kr för ca 45 min privatlektion. När det kommer tränare utifrån någon gång per månad kostar det 500 kr per timme.
Sen går jag på ridskolan också, i grupp med min egen häst en dag i veckan, har inte koll på vad det kostar faktiskt.
Så 2 ggr per vecka rider jag för instruktör, både hoppning och dressyr men mest dressyr.
 
lite exempel,
dressyrtränare/domare 1h, 400kr
ridinstruktör 1h , 200kr
hopptränare grupp 1h, 250kr
ridlärare/ ridskola grupp 1h, 150kr eller ströridning 210kr
 
450 kr/ 30 min inklusive manegeavgift, en gång i veckan. En gång i månaden kommer Kända namnet och då är det 900 för två 40 min lektioner (en helg) , plus manegeavgift. Så min vanliga tränare är egentligen dyrare än kändisen..
 
Jag betalar 500 kr +manegeavgift för 30 min för tränare som kommer en gång per månad pga långt avstånd. Sedan tränar jag även iaf en gång till i mån för annan tränare som också är elev/lärling till ovan tränare hon tar 250 kr + manegeavgift för 30 min.
 
lite exempel,
dressyrtränare/domare 1h, 400kr
ridinstruktör 1h , 200kr
hopptränare grupp 1h, 250kr
ridlärare/ ridskola grupp 1h, 150kr eller ströridning 210kr
Tillägg,
terrängtränare nr 1: 1h, 500 inklusive banhyra.
terrängtränare nr2: 1h, 250 kr exklusive banhyra (hemmaklubben)
Terrängtränare nr 3: 1h 300kr Exklusive banhyra.

Ganska jämt i prissättningen på dessa tränarna.

Jag tränar ganska sällan för tränare och då jag gör det så är det i perioder om varrannan vecka.
 

Liknande trådar

Övr. Djur Hej. Har två kaniner som jag har svårt att lyckas klippa klorna på. Vet att man kan åka till en del zoobutiker etc. för hjälp med detta...
Svar
4
· Visningar
721
Senast: Blyger
·
Hästmänniskan Nu startar jag en egen tråd gällande denna diskussionen, men min utgångspunkt är i alla fall följande: Att hålla häst kostar mycket...
5 6 7
Svar
123
· Visningar
9 353
Senast: Nepenthe
·
Hästhantering Jag rider på en ridskola där om man är stallvärd får åka och tävla med ridskolehäst samt tävla på lokala tävlingar som klubben anordnar...
Svar
18
· Visningar
3 075
Senast: Cambrie
·
Hundhälsa Snart är det äntligen dags att hämta hem en liten Sheltievalp. Efter att ha läst runt lite på forumet börjar jag mer och mer fundera på...
Svar
12
· Visningar
919

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp