Hur ofta lämnar ni eran hund ensam?

makarontanten

Trådstartare
Detta ämne har väl egentligen tjatats om många gånger, men det var ett tag sedan nu, och nya medlemmar kommer ju hela tiden, så skulle ändå vara kul att läsa om hur ni har det med detta.

Jag lämnar min hund väldigt sällan, vilket ger mig tycka-synd-om- känslor, när jag väl gör det. Hon är med mig på nattjobbet, alternativt har nattmatte. Visst är hon hemma själv någon/några gånger i veckan när jag handlar, går till frissan, tandläkaren eller vad det nu kan vara, men då handlar det om 1-2 timmar vid varje tillfälle och mer sällan.

Nu är det semester, och det har blivit lite mer än vanligt. Det har handlat om några "gå ut och äta och ta en öl"-kvällar, då jag lämnat henne ca 4 timmar. Det har blivit någon kväll med bilbingo, även då ca 4 timmar och även att jag gjort ett par tjänster ( städat hos en äldre människa, vart chaufför i några timmar mm). då hon fått vara hemma. Hon har inga problem att vara själv, men jag får ändå så dåligt samvete att jag lämnar henne. Inser ju att det är mina ideer i huvudet som spökar, det är inte ofta hon blir lämnad, det finns de som har det mycket värre och någonstans inser jag väl att jag måste få vara människa och inte bara hundägare 24/7.

Så, hur känner ni, hur mycket lämnas er hund ensam, hur mycket är ok? Anstränger ni er mer med aktivering före och efter att ni lämnat hunden ensam, eller är det som vanligt? Här går också tankarna lite. Jag går/aktiverar gärna lite mer innan en tex utekväll för att hon ska sova när jag är borta. Säg att jag är borta mellan 18-22, kommer hem, går en kort promenad och sen ska vi sova ( igen för henne, som sovit hela kvällen). Däremot går vi aldrig någon promenad sent på kvällen i vanliga fall, då är det bara ut och kissa på gården som gäller. Konstigt hur man tänker, men alltid skönt att höra hur andra gör :-)
 
Jag är så lyckligt lottad så jag har en sambo som tar hand om mina hundar dagtid. De är alltså sällan ensamma hemma, oftast kanske 2-3 timmar 2 dagar i veckan. Då och då händer det att de lämnas ensamma upp mot 6 timmar. Men det tycker jag att de nog får tåla så jag gör inget särskilt före eller efter mer än ser till så de är välrastade. Jag ser det som en "tråkdag" helt enkelt, de får stå ut med att sova/vila många timmar den dagen. Har jag haft tid att aktivera dem ordentligt så har de ändå inget emot att sova ut länge efteråt.
 
Min hund är ensam hemma en gång i veckan och då i ca 2 timmar. Någon enstaka gång kan han få vara ensam i 5-6 timmar men då kommer om möjligt någon och släpper ut honom och är hos honom en stund för det tycker jag är för länge för honom att vara ensam. Jag gör inget särskilt innan och han tycker att det är helt okej att vara ensam vid de få tillfällena han är det.
 
Jag lämnar mina hundar ensamma varje dag. Det är en medveten planering för mig, för min Aysu mår bäst av rutiner. Om jag lämnar henne varje dag, då är hon helt cool med det. Lämnar jag henne 1-2 gånger i veckan bara, då blir hon betydligt mer orolig de gångerna. Troligtvis beter jag mig också annorlunda då. Sedan jag började kunna lämna henne ensam har jag inte jobbat mer än att jag varit hemifrån 3-4 timmar, vilket fungerar utmärkt. Skulle jag behöva lämna hundarna mer än 5-6 timmar per dag så skulle jag ordna med hundvakt/dagmatte/daghusse.

Som det varit nu så har mina arbetsdagar sett ut ungefär såhär:
Vi vaknar, äter frukost, går långpromenad, äter lunch, jag åker till jobbet. Sedan kommer jag hem, går rastningsrunda och tar det lugnt eller tränar lite rallylydnad. Sedan vilar vi tills det är dags för nattrastning. Eventuellt blir det en kvällsrastning också, innan nattrastningen, om jag jobbat väldigt kort dag eller börjat jobba tidigt så att det blir mycket vaken tid på eftermiddagen/kvällen.

Helger och lediga dagar försöker jag få till ungefär likadant. Långpromenaden tar vi i alla fall på förmiddagen, sedan går jag ut en sväng själv någon gång efter lunch. Ibland handlar jag, ibland tar jag en cykeltur, ibland gör jag något helt annat. Framförallt nu under semestern har jag varit noga med det. Annars gör det ju inget om jag två dagar i veckan inte lämnar Aysu ensam ;)
 
Aldrig.

Min ena hund kan inte vara ensam. Hon kan ligga i bilen, med den andra hunden, och är då lugn. Så om det räknas till att lämna så händer det ju, måste ju handla osv nån gång. Jag har hundarna med mig på jobbet, i stallet, hos vänner etc.
 
Jag jobbar natt och min man jobbar kontorstider, så dom dagarna när vi båda jobbar lämnas hunden ensam ungefär en timme på morgonen. Mannen morgonrastar honom och ger frukost innan han åker till jobbet och en timme senare kommer jag hem. Ren rutin för hunden som alltid sover när jag kommer hem.

Utöver det lämnas han 1-4 timmar då och då när vi gör sånt som hunden inte kan följa med på. Ikväll t.ex. kommer jag att lämna honom vid 21 när jag åker till jobbet och mannen kommer väl hem mot midnatt. Brukar aktivera honom på ett eller annat sätt innan, då sover han gott sedan. Så nu ska vi till klubben och träna lite rallylydnad. :)
 
Min sambos hundar är ensam rätt mycket(inne/ute), i bemärkelsen ensam från mäniskor men de är alltid tillsammans, Detta eftersom våra jobb är som de är nu och vi bor ute i skogen så ingen hundvakt finns tillgänglig inom rimligt avstånd. Min hund är ensam en del i bilen eftersom hon är med på jobbet mest varje dag men är sällan ensam hemma.

Jag är nog lite inne på det som någon skrev att det känns bättre att lämna rutinmässigt än sporadiskt då de med rutiner känns som hundarna är betydligt tryggare med situvationen.
 
Några timmar någon dag i veckan, när alla i familjen är iväg och gör något tillsammans som hunden inte kan följa med på (badhuset, ut och äta etc). När vi jobbar och barnen går i skolan är han på hunddagis.
 
Väldigt svårt att säga... ;) En normal vecka så är han kanske själv hemma om jag åker och handlar på dagen, eller en halvtimme mellan att jag åker med barnen på deras aktiviteter tills maken kommer hem. Men sen kan det hända att han är ensam hemma 5 timmar en kväll om vi är ute och käkar eller liknande. Jag har inget dåligt samvete över det överhuvudtaget, han har ett bra liv med mycket motion och aktivitet, jag är hemma nästan jämt, eller någon annan i familjen så de gånger han är ensam hemma, ja då är det bara att koppla av. Den period jag hade mest dåligt samvete var när jag hade cancer och fick cellgifter, jag orkade inte göra så mycket med honom under dagarna och de dagar jag fick cellgifter så var vi borta hela dagen och det vara bara någon som släppte ut honom mitt på dagen. Men det var under en kort period av livet och han verkar inte ha tagit någon skada av det, mer än att han är än mer mattig... ;)
 
Mina hundar bor ute jämt. De är 2 och 2 i stora hundgårdar. Jag tror faktiskt inte de fattar om de är själva hemma 1 timme eller 10 timmar. Så länge de har sina vanliga rutiner och aktiviteter under dagen.

Och nu börjar ju jaktsäsongen lite smått så nu får jag väl inte se dem på länge. De kan vara iväg med husse i flera dagar och jaga i princip dygnet runt.

Som det ser ut nu är de sällan helt ensamma, men när semester och föräldraledighet är slut kommer de vara hemma medans vi jobbar. Det är 3-5 dagar/vecka och max 8h/dag
 
Så gott som varje dag, sen varierar det ganska mycket hur långa stunder de är själva. Jag tycker det är ok med sådär 5-6 timmars ensamtid (totalt) dagligen. Enstaka tillfällen kan det bli mer timmar, men då är det oftast krisfall och inget som sker ofta.
Jag tänker inte på att aktivera ngt särskilt just inför att de ska vara hemma, träning och längre promenader sker när jag har tid/lust och är inte beroende av om/när de ska lämnas eller inte. Däremot är de såklart alltid rastade innan de lämnas.
 
Mina är ensamma en liten stund nästan varje dag. Det kan handla om från 10 min - 1 timme. Någon enstaka gång är de själva upp till 4 timmar. De är alltid rastade precis innan jag åker iväg.
 
Mina är ensamma mellan 0 och 8 timmar per dag, dock aldrig 8 timmar i sträck och aldrig sådana tider flera dagar efter varandra. En dag med totalt mycket ensamtid kan se ut så här: morgonpromenad på MINST en timme, ensamma 8.30-12.00 hemma, matte/husse kommer hem och äter och går kortare lunchpromenad, hundarna hänger med i bilen och ligger där 13-15.30, åker till stallet och strosar runt, ligger utanför när jag rider någon timme. De är alltid minst två och dagarna varierar. Upplever inte alls att de känner sig lämnade för mycket. Satsar dock mycket på aktiv hundtid och inte 'bara'
samvaro utanför jobbet.
 
Vår är ensam nån timme här och var nån gång i veckan typ när vi åker och handlar.

Vi jobbar oregelbundet; sambon jobbar dygn och jag är egenföretagare med kursverksamhet inom häst, oftast kan vi lösa det så att jobbar min sambo så är Lego med mig eller tvärt om. Jag kan dessutom ofta ha med Lego på jobbet, då får han vara med när/där det är möjligt och ligga ensam på kontoret medan jag håller kurser, 2-4timmar.

Jobbar jag länge med uppgifter där Lego inte kan vara med samtidigt som sambon jobbar så får Lego åka till mina föräldrar istället.

Överlag rätt lite ensamtid. Däremot kan jag hålla med om att rutinerna egentligen är bättre. Förut jobbade jag med annat och med kontorstider och vi hade inte flyttat ihop än jag och min sambo. Då var Lego ensam från det att jag åkte till jobbet på morgonen och fram till lunch då min mamma kom och hämtade honom, och så fick han vara hos dem resten av dagen. när man åkte ifrån honom på morgonen kunde han ju rutinen så bra att han gick och la sig i soffan när han såg att det var dags för mig att åka. Nu när vi lämnar honom står han i hallen och tittar på oss med stora hundögonen.

Väl ensam dock är han lika lugn nu som då ( vi har filmat, superpraktiskt!)
 
Aldrig.
Den ena kan inte vara ensam hemma, så det blir helt enkelt inte av. Eller, ja, en par minuter medans jag går ut och hämtar posten eller så händer ju men jag är alltid hemma/i princip hemma, så mer än några minuter blir det faktiskt aldrig. Då får jag fixa hundvakt.
Sedan kan de sitta i bilen också, en halvtimme-timme sådär utan problem, men jag känner mig elak om jag lämnar dem i bilen ensamma mer än korta stunder så det blir heller inte av speciellt ofta.
 
Jag lämnar henne en stund dagligen, jag vill bibehålla resultatet av ensamträningen som var urjobbig. Allt mellan tio minuter och 5 timmar, mer behövs aldrig.
 
Händer inte så ofta som mina är ensamma, utan mest några gånger per vecka när jag åker och handlar. Däremot är det aldrig problem att lämna dom - inte ens på bortaplan (vandrarhem osv). Nu är mina två och ordentligt ensamhetstränade sedan valpstadiet och jag fortfarande samma rutin nu som då. Dom sover gott när jag kommer hem - men däremot hälsar dom överdrivet mycket om jag varit borta längre än jag brukar :)
 
Mina är nästan aldrig ensamma, de har inga problem att vara det däremot har jag svårt att lämna dem. :o
 

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
27 670
Senast: Snurrfian
·
Övr. Hund Jag har sälj annons ute på min hund sedan den 17 januari. Jag har fått tre svar. En som bor i samma stad som jag och som kör lastbil...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 768
Senast: ako
·
Hundträning Hej alla, Min maltipoo (hane, inte kastrerad) blir i år 4 år gammal och det finns en rad problem som jag tror bottnar i stress. Vet...
2
Svar
20
· Visningar
2 180
Senast: Acto
·
Hundhälsa Hej Min valp på 12 veckor som har varit någorlunda rumsren (ca 0-4 olyckor om dagen), säger alltid till eller så ser man när han behöver...
Svar
4
· Visningar
669

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp