Hur ofta rider ni ut?

Ebblin02

Trådstartare
jag rid ut ca 2 ggr i veckan, då jag tror att det är det bästa för att få en hållbarhäst :grin: hur ofta rider ni ut?:bump:
 
Med forna passhästen...alltid. Med framtida häst ser jag ingen skillnad i mitt tänk även om det här finns både ridhus o ridbana. Så oss hittar man lättast i skogen. :)
 
Med forna passhästen...alltid. Med framtida häst ser jag ingen skillnad i mitt tänk även om det här finns både ridhus o ridbana. Så oss hittar man lättast i skogen. :)
Intressant, rider ni olika slags pass då ute i skogen?, som tempoväxlingar, backträning mm?:)
 
Jag tycker inte det är superkul att rida ut :o Men jag brukar planera för ett pass ute och ovanpå det rider medryttaren i princip alltid ute sin dag i veckan.
 
Jag har varken tillgång till ridhus eller ridbana så jag rider alltid ute. De flesta dressyrrörelser som går att göra på bana går även att göra på grusvägar/ängar/i skogen. Saknar dock en bra ridbana att tömköra på.
 
Jag har varken tillgång till ridhus eller ridbana så jag rider alltid ute. De flesta dressyrrörelser som går att göra på bana går även att göra på grusvägar/ängar/i skogen. Saknar dock en bra ridbana att tömköra på.
Brukar ni aldrig testa lite dressyr på en äng?:) Eller liknande:idea:
 
jag rid ut ca 2 ggr i veckan, då jag tror att det är det bästa för att få en hållbarhäst :grin: hur ofta rider ni ut?:bump:
2 ggr i veckan är ju alldeles för lite om det är en unghäst o snudd på lite för en vuxen häst också. Det är iaf min uppfattning, framförallt om du vill hävda hållbarhet som en anledning att rida ut. Mina 4-6 åringar går 4-5 dgr i skogen, där övar vi allt som vi övar på en bana utom just volter. Vi tränar ökningar på vägen hem och det gäller både trav och galopp. På vägen ut rider jag bara på i friskt tempo med nosen uppe men inte "på tygeln" på vägen hem tvärtom hela tiden motorn igång, bakbenen under mig och hästen jobbar i rätt form för sin ålder.
 
Sommartid rider och kör jag ute ca 3 pass/vecka. Vintertid är alla pass ute, närmaste ridbana är 20 min bort med transport och närmaste ridhus 70 min bort, men jag kör inte iväg vintertid.
 
Jag kör nog snarare tvärt om... 1 hopp å 1 dressyr på bana/ridhus, resten ut... De flesta i sthlm har så kassa hagar så de får inte den naturliga balanseringen och styrkan där... När jag stod på anläggning red jag alltid ut innan och efter ett pass, det mjukar upp dem mycket bättre än att skritta runt runt... Tror inte alls på att gå i ridhus för mkt! :) Men det är jag det :)
 
Brukar ni aldrig testa lite dressyr på en äng?:) Eller liknande:idea:

Det är lögn att hitta en äng med tillräckligt bra underlag för det, alltid är det nån grästuva eller liten hålighet som hästen kan snubbla på. Så jag tycker sällan underlaget på en äng funkar att rida dressyr på efter nån ordning, det blir för ofokuserat och oprecist när man hela tiden ska hålla ett öga på underlaget och hästen måste fokusera på var den sätter fötterna lika mycket som på mig.

Så uteridning är aldrig dressyrträning för mig, rider ut en hel del, men då blir det lydnad, relationen till hästen (finns inget bättre sätt att lära känna varandra ordentligt än att rida ut och stöta på diverse läskigheter, komma överens om fart och vägar, osv) och konditionsträning. Och avkoppling, är ju härligt att rida ut!
 
Rider jag inte för tränare blir det ute i skogen om det inte är en period med barmarksfrost för då blir det mer i ridhus.

Ska dock börja rida lite mer i ridhus nu ett tag med 4 åringen (1 till 2 gånger vecka) då hon bara varit i ridhus 1 gång i livet och kvalitén går i ridhus.
 
Sommartid rider och kör jag ute ca 3 pass/vecka. Vintertid är alla pass ute, närmaste ridbana är 20 min bort med transport och närmaste ridhus 70 min bort, men jag kör inte iväg vintertid.

Oj, lastar du och kör iväg fyra dagar i veckan då, sommartid?
 
Rider i stort sett alltid ute, enda gången jag rider på ridbana är när jag rider för instruktör, vilket brukar bli ca 10 ggr/år. Går alldeles utmärkt att träna dressyr på grus- och skogsvägar och ibland på fält (går ju bara om det inte är blött, sått eller plöjt, så det är inte så ofta). Tränar skänkelvikning, öppna, sluta, tempoväxlingar, galoppfattningar, byten, piaff och passage. Böjning går ju också att träna eftersom man kan rida rakt fram, men med hästen böjd, så det enda som inte går att träna på vägarna är ju volter och för min del galopp-piruetter, eftersom de inte är tillräckligt centrerade än för att få plats på en normal grusväg. Vi har även lite hinder uppställda på en fin skogsstig med sandunderlag, så vi kan träna hoppning också.
 
jag rid ut ca 2 ggr i veckan, då jag tror att det är det bästa för att få en hållbarhäst :grin: hur ofta rider ni ut?:bump:
När hästarna står hemma hos syster, som de gör nu, så rider jag alltid ute förutom varannan tisdag då vi tränar för instruktör. Annars är det varierad träning med mkt skritt på hårt underlag, backträning, lite lätt konditionsträning, och mycket skänkelvikningar och skolor på grusvägar när underlaget är okej. Om det är torrt ute, har vi även en äng att rida på, som klipps av ägaren med åkgräsklippare så den är slät och fin:)
Från typ november till februari står hästarna på ridskolan så då blir det lite mer ridning på bana och i ridhus, men även mer avsuttet arbete.Uteritter sker nästan bara på helgerna, då min häst inte riktigt gillar att bli riden ute i mörkret.
 
Jag åker iväg till ridhuset en gång i veckan max, all annan ridning/arbete sker ute på åker eller grus/gräsväg. Men snart har jag ridbana hemma iaf!
 
Nästan alltid, nu kanske det snart blir en klar paddock vid stallet och då kanske de blir något pass där i veckan. Men kommer fortfarande rida ut mestadels av dagarna jag rider :)
 
Rider ut så ofta jag kan, har inte så mycket att välja på men en grusväg t ex är perfekt för öppnor och slutor både på diagonalen (små diagonaler!) och längs kanten. Halter vid utstakade grästuvor eller en ökning mellan två dito. Halvhalter och övergångar kör vi mycket eftersom framåtbjudningen är så mycket mer ute. Bakdelsvändningar gör vi också gärna. Fattningar för höger galopp för det har vi svårast för ute, blir gärna vänster alltid. Böjningar och ställningar i serpentiner över vägen... Bara fantasin sätter gränser!
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har ägt henne i tre år. vi rider ut ca 4 ggr i veckan. Jag rider alltid ut själv, då jag inte har någon att rida ut med, samt att...
2
Svar
32
· Visningar
2 137
Senast: Sel
·
Ridning Min häst är livrädd för att rida in i vår skog, är rätt säker på att det är pga älgflugor som vi blev attackerade utav i början av...
Svar
0
· Visningar
433
Senast: Cs218
·
Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
33
· Visningar
2 894
Senast: iNHALE
·
Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
726
Senast: Lutten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp