Hur ofta rider ni ut?

Vi trivs bäst ute :)
Rider ut/promenerar/tömkör ute 4-6 gånger i veckan och jobbar på banan från marken eller ridning 1-2 gånger i veckan ;)
 
Vintertid; 1-2 gånger i veckan
Sommartid: 2-3 gånger i veckan
Hon har dessutom aktiv vila under sommaren som innebär 2-3 veckor av enbart uteritter :-)
 
Eftersom min unghäst är 4 år och rids 3 dagar/vecka vill jag att max en dag i veckan ska vara på ridbanan, så vi rider för närvarande ut 2 dagar i veckan :) :)
 
Har vuxen tränad och utbildad häst och rider ut ca 1-2 ggr vecka och ca 3-4 pass på bana varav ett av de passen för tränare ( rider dressyr) . Har aldrig haft någon ridrelaterad skada på hästen någonsin och upplever en stark bärig och musklad och harmonisk häst.

Är noga med att variera arbetet på bana och att hästen rids i balans . Varierar även underlaget mellan 2 olika utebanor och ridhus.
Uteritterna varierar jag också - allt från långa skrittpass på hårt underlag på fri tygel, till klättring och alla gångarter i balanserat arbete där hästen får röra sig fritt och ordentligt genom kroppen och mentalt .

Vintertid blir det mycket ridhus men brukar bli någon uteritt på helgen . Anpassar arbetet extra mycket vintertid just att det blir mycket ridhus och dressyr just då så brukar rida 2 dagar, vila en, 2 dagar, 1 ut , en vila osv - ungefär på rullande schema .

Två pass på raken i dressyrarbete tycker jag är väldigt främjande av olika anledningar både för häst och ryttare .

Unghäst (som min nuvarande varit i min ägo) kräver givetvis ett annat upplägg .
 
Senast ändrad:
Att ta ett enda exempel gör ju ingen statistik? Hållbarheten är en helhet och där ingår även den mentala biten, dvs hålla hästen på gott humör och att variera underlaget. Om man rider på samma underlag 4 dagar i veckan o annat 2 från det att hästen är ung, går mycket på fyrkanten som det blir när man rider i paddock/ridhus då borde rimligtvis hållbarheten bli sämre än om man tränar upp senor, ligament och muskler rakt fram på fastare underlag. Problemet med frågeställningen är att man inte kan generalisera, TS har ju inte nämnt om h*n avser unga hästar eller äldre därav mitt svar ang unga hästar.
Nej verkligen inte, det var inte min avsikt heller men jag tror att dålig ridning sliter mest :) Samt får få och för korta vilor samt folk som inte känner av "varningar".. Men självklart är det absolut bästa för de flesta hästar att gå varierat och på varierat underlag samt miljö.
 
Alltid ut i skogen, på ridvägarna eller på småvägar. :)

Vår stora häst skulle ruttna om vi red till paddocken eller ridhuset hela veckorna, en gång i veckan eller varannan vecka tycker hon är roligt. Våra ponnyer älskar dock att gå till paddocken, för där får de busa lösa, hoppa och äta godis/morötter som brukar följa med i ryggsäcken. :D
 
Min blir en sur get av att gå för mycket på bana om det inte är hoppning vill säga :D
Han rids normalt fem dagar per vecka samt ett pass på lina. Brukar rida ut tre, oftast fyra pass. Han går på tygeln och jobbas även när vi rider ut.
 

Liknande trådar

Ridning Min häst är livrädd för att rida in i vår skog, är rätt säker på att det är pga älgflugor som vi blev attackerade utav i början av...
Svar
0
· Visningar
424
Senast: Cs218
·
Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
33
· Visningar
2 852
Senast: iNHALE
·
Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
701
Senast: Lutten
·
Ridning Hej! jag är 13 år och börjar tröttna på ridningen. Är inte alls lika motiverad men vill samtidigt inte bara ge upp det som var min dröm...
Svar
7
· Visningar
904
Senast: Lingon
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp