hur ofta ska man gå ut med en valp????

P

Pamme_Jaspin

hur ofta ska man gå ut med en valp??
hur länge kan en valp vara inne/själv om dagarna???
hur länge kan en valp hålla sig??
hur länge får en valp vara själv??

ska skaffa en valp senare och vill veta lite. tacksam för svar
 
Sv: hur ofta ska man gå ut med en valp????

I början är det fullt upp! Valpen behöver ut och kissa när den: sovit, ätit, lekt.... Så det blir till att ha fullständig koll och gå ut med den direkt när det behövs!

En liten valp ska inte lämnas själv alls i början, då odlar ju ni kontakt och den ska känna sig trygg hemma hos dig. Sedan får man börja med några minuter för att sedan öka på.

Min valp är nu 19 veckor (alltså snart fem månader) och hon klarar väl av att vara själv (med sin storebror) i en-två timmar. Men nu händer det ju inte så ofta att de är själva hemma eftersom lilltjejen är med husse på jobbet om dagarna.
Däremot är det ju en viktig del av träningen, dvs. hunden ska ju klara av att vara ensam några timmar, men för den sakens skull behöver den ju inte vara det varje dag.
 
Sv: hur ofta ska man gå ut med en valp????

tack för svaret. jag har 2 katter. hur gammal ska helst katter vara när man ska skaffa en hund så de inte blir bråk??
 
Sv: hur ofta ska man gå ut med en valp????

Hej! Va roligt att du ska skaffa hund! Vad för ras är det?


Angående dina frågor, så ska du veta att det är jättemycket jobb med en valp.
Du kommer säkert få svar på alla dina frågor av uppfödaren, kanske tom en video? (det fick jag).
Hur ofta du ska gå ut med hunden är varje gång efter den lekt, varje gång efter den sovit, och naturligtvis varje gång efter den ätit. Det blir ganska många promenader.
Och en valp kan inte hålla sig väldigt länge, tyvärr. :P

En valp BÖR INTE vara ensam alls mycket de första veckorna/månaderna. Du får gradvis vänja den vid att vara ensam, genom att gå ut, stänga dörren, vara utanför i ungeför en minut och sen komma in igen. Sen ökar du tiden gradvis. en hund bör aldrig vara ensam mer än fyra timmar. Längre om du har två hundar.


Och katterna dina måste inte vara en speciell ålder för att det inte ska bli bråk. Valpar har ingen direkt instinkt att döda katterna, ofast ser de dom som lekkamrater. Om något så är det katterna som kommer bli rädda för valpen. Som jag sa, så har jag två hundar, och två katter. Den större hunden är helst inte i närheten av katterna (konstigt nog jagar hon katter, men inte våra.) och lillmopsen leker fortf med katterna, något som inte uppskattas alltid av dom ;D

Lycka till med hunden!
 
Sv: hur ofta ska man gå ut med en valp????

Pamme_Jaspin skrev:
tack för svaret. jag har 2 katter. hur gammal ska helst katter vara när man ska skaffa en hund så de inte blir bråk??

Det man kan tänka på när man också har katter är att små valpar kan vara ganska hårdhänta mot dom... Därför bör ju katterna vara så pass stora att de kan säga ifrån och/eller gå undan.
 
Sv: hur ofta ska man gå ut med en valp????

Pamme_Jaspin skrev:
hur ofta ska man gå ut med en valp??
hur länge kan en valp vara inne/själv om dagarna???
hur länge kan en valp hålla sig??
hur länge får en valp vara själv??

ska skaffa en valp senare och vill veta lite. tacksam för svar

Att skaffa en valp är som att få ett spädbarn - dvs 24-timmarsservice. Det är ett evigt spring för att gå ut med valp, som väl ute glömmer/inte vågar kissa, torka små pölar och högar, ut igen för att se om det går den här gången, torka igen etc. Dessemellan ska det lekas och sovas och kräkas lite på mattan...

En valp kan inte hålla sig alls, när det är dags, så är det dags så att säga. Hur lång tid det tar tills den blir rumsren är nog väldigt individuellt - min egen var nästan 6 månader gammal, men man hörde ju om andra mer lyckligt lottade vars valpar klarade det tidigare.

Och som sagt - man ska börja tidigt med ensamträning. Men då är det korta stunder som gäller, dvs vi pratar sekunder och minutrar till att börja med. En valp ska inte vara ensam hemma alls.
 
Sv: hur ofta ska man gå ut med en valp????

Vi har en 12 veckors valp hemma nu och vi fick hem honom när han var 8 veckor och i början var det massa spring ut och in. Men så är det ju. Det blev en del kiss o bajs inne fast man sprang som en galning in och ut. Vi började ensamträna honom efter två veckor men bara några minuter i början och sen längre och längre och nu kan han vara ensam en timme utan att bry sig, han bara sover. Vi tränade honom varje dag i veckan. Många skulle vara emot att lämna honom en timme men jag vet vad han klarar och inte klarar. Har lagt ner mycket träning och tid dom senaste veckorna på just det och det funkar utmärkt. 1 timme två dar i veckan är allt han kommer att behöva klara och det kan han.

Redan nu har han blivit mycket duktig på att kissa och bajsa ute men en kisspöl inne om dagen blir det och nu har han börjat väcka mig om han är nödig på natten och det är mycket bra, hoppas han fortsätter i denna stilen :D.
 
Sv: hur ofta ska man gå ut med en valp????

tack så jätte mycket för ditt svar. det är en golden retriver. jo visst är de mycket jobb men sen får man juu resultatet hur den är när den är större tack så mycke lycka till med dina hundar och katter
 
Sv: hur ofta ska man gå ut med en valp????

tiger är 1 år och tarzan är snart 2år
 
Sv: hur ofta ska man gå ut med en valp????

okej men de fårju ta tid om den behöver de tack så jättemycket för ditt svar
 
Sv: hur ofta ska man gå ut med en valp????

va kul att de går åt rätt håll. jag kommer att göra allt för henne tack och årter tack
 
Sv: hur ofta ska man gå ut med en valp????

till alla som säger att valpar inte kan hålla sig: min valp kan!
han började kissa idag i vardagsrummet på golvet. Såg det direkt och sa nej. Då knep han igen och så gick vi ut och så kissade han på gräset :p
 
Sv: hur ofta ska man gå ut med en valp????

Seabaz skrev:
till alla som säger att valpar inte kan hålla sig: min valp kan!
han började kissa idag i vardagsrummet på golvet. Såg det direkt och sa nej. Då knep han igen och så gick vi ut och så kissade han på gräset :p

Det kan vår valp med, han brukar med knipa igen om jag hojtar till och springer ut med honom :D
 
Sv: hur ofta ska man gå ut med en valp????

Seabaz skrev:
till alla som säger att valpar inte kan hålla sig: min valp kan!
han började kissa idag i vardagsrummet på golvet. Såg det direkt och sa nej. Då knep han igen och så gick vi ut och så kissade han på gräset :p

Jag skulle aldrig rekomendera att fya en valp för att han/hon tänker kissa, bättre då att greppa tag i och lyfta ut lillen/lillan så den får kissa ute och då såklart mycket beröm ...
 
Sv: hur ofta ska man gå ut med en valp????

linafina skrev:
nu har han börjat väcka mig om han är nödig på natten och det är mycket bra, hoppas han fortsätter i denna stilen :D.

Det finns delade meningar om detdär.

Jag anser att man inte ska uppmana hunden att få gå ut nattetid.

Vi har gjort det med en valp och det resulterade i en hund som mitt i natten kunde komma på att hon skulle ut ( som vuxen ) och även blev hon väldigt morgon pigg.

Med de andra två har vi busat och rastat valparna väl så sent som möjligt och sedan har dom fått sova nattn igenom.
Det har fungerat alldeles ypperligt..
 
Sv: hur ofta ska man gå ut med en valp????

En valp har ingen färdigutvecklad urinblåsa så det är en fysisk omöjlighet att kontrollera sitt kisseri innan 6 mån. ålder.

Skulle eller aldrig fya en valp som kissar inne.
 
Sv: hur ofta ska man gå ut med en valp????

Calazirya skrev:
Det finns delade meningar om detdär.

Jag anser att man inte ska uppmana hunden att få gå ut nattetid.

Vi har gjort det med en valp och det resulterade i en hund som mitt i natten kunde komma på att hon skulle ut ( som vuxen ) och även blev hon väldigt morgon pigg.

Med de andra två har vi busat och rastat valparna väl så sent som möjligt och sedan har dom fått sova nattn igenom.
Det har fungerat alldeles ypperligt..

Det har jag med lagt märke till och jag håller med om den saken. Men eftersom jag oftast går ut med honom sista rundan vid tolv på natten då jag kommer hem från jobbet så håller han sig alltid tills på morgonen utan problem men den natten väckte han mig och det gör han aldrig annars och jag tyckte att det var onödigt att låta honom sitta och bajsa inne när jag såg hur tydligt han behövde gåt ut. Jag satt liksom och tittade på honom och skulle jag bara låta honom bajsa inne??? Nej det blev ner på gräsmattan och han bajsade med en gång. Nu har han sovit hela nätterna som vanligt så det verkar inte ha satt igång nått begär att gå ut mitt in natten.
 
Sv: hur ofta ska man gå ut med en valp????

Seabaz skrev:
till alla som säger att valpar inte kan hålla sig: min valp kan!
han började kissa idag i vardagsrummet på golvet. Såg det direkt och sa nej. Då knep han igen och så gick vi ut och så kissade han på gräset :p


Men det betyder inte att de kan hålla sig. Blir de överrumplade så kan de sluta kissa tvärt. Jag skulle kunna få min vuxna hund att sluta kissa om hon kissar ute. Är bara att hojta till och göra något hastigt så slutar de automatiskt.
Hade du inte tjoat nej eller vilket ord som helst, utan bara sagt något annat i lugn ton, så hade valpen fortsatt kissa.
 
Sv: hur ofta ska man gå ut med en valp????

linafina skrev:
Det har jag med lagt märke till och jag håller med om den saken. Men eftersom jag oftast går ut med honom sista rundan vid tolv på natten då jag kommer hem från jobbet så håller han sig alltid tills på morgonen utan problem men den natten väckte han mig och det gör han aldrig annars och jag tyckte att det var onödigt att låta honom sitta och bajsa inne när jag såg hur tydligt han behövde gåt ut. Jag satt liksom och tittade på honom och skulle jag bara låta honom bajsa inne??? Nej det blev ner på gräsmattan och han bajsade med en gång. Nu har han sovit hela nätterna som vanligt så det verkar inte ha satt igång nått begär att gå ut mitt in natten.

Det kan man kalla engångsföretelse och visst ska man släppa ut honom då.

Men det var inte så du formulerade dig i ditt tidigare inlägg.

Du skrev att han börjat säga till på nätterna och att du tyckte det var bra.
 
Sv: hur ofta ska man gå ut med en valp????

Calazirya skrev:
Det kan man kalla engångsföretelse och visst ska man släppa ut honom då.

Men det var inte så du formulerade dig i ditt tidigare inlägg.

Du skrev att han börjat säga till på nätterna och att du tyckte det var bra.

Ja det blev lite fel där men det jag menade var att jag tyckte det var duktig av honom att väcka mig överhuvudtaget istället för att bara sätta sig och bajsa :D vilket han gjorde innan. Det är nog något av det värsta av allt när dom lägger en hög på golvet så man vaknar av stanken :D
 

Liknande trådar

Hundträning Kommer här med ny fråga! Länge sen jag hade valp...😅 Vår valp är 6,5 månader Har slutat bita i våra händer å fötter oftast men ännu...
Svar
6
· Visningar
366
Senast: Hellhound
·
Övr. Hund Jag funderar lite över försäkring. Jag har individuella försäkringar på mitt gäng nu, men funderar på om man ska gå över på...
2
Svar
32
· Visningar
1 837
Senast: AraSlei
·
Övr. Hund Hej alla! (Längre inlägg) Jag har i många år längtat efter en hund men har pga omständigheter inte haft den möjligheten förrän ett år...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
5 425
Senast: Mabuse
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har tidigare skrivit och funderat om att skaffa hund. Nu har jag läst på om några raser som intresserat mig och tror jag hittat en...
7 8 9
Svar
160
· Visningar
7 378
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp