Hur ofta tävlar ni?

Fossing

Trådstartare
Ja, ni ser ju rubriken.

Jag sitter och kollar på vårens tävlingar och eftersom jag håller på med lite olika grenar blir det ju en hel del att välja på :)
Jag tävlade mycket förra våren för min häst var nyinköpt och vi behövde rutinen att komma iväg tillsammans (fokus var inte att vinna utan att se lite nya platser, åka transport, hoppa hinder, kolla på dressyrstaket etc).
I höst gjorde jag bara enstaka starter, hann bara med en hopptävling med den här hästen och några dressyrtävlingar.
Nu har vi inte varit iväg sedan oktober! Men om allt går som det ska vill jag hinna med ett tiotal starter, mest dressyr men några P&J och en WE-tävling. Men det blir ju nästan varannan helg inser jag nu, vissa tävlingar ligger så att det blir varje helg i tre veckor sedan en veckas paus, och sedan varje helg i tre veckor till. Sedan är det dock tre månaders bete :D

Tycker ni att detta är okej? Det är bara lokal nivå så vi rider inte ihjäl oss. Ibland tar vi två klasser och ibland en. Just april och maj blir ju väldigt intensivt, men å andra sidan, det är ju det man har längtat efter och tränat inför hela sabla vintern när man inte åker iväg alls. Och sedan latar vi oss mest hela sommaren.
Hur tänker ni när ni lägger upp era planer?
 
Jag blev lite "utbränd" i fjol, då jag tränade och tävlade väldigt intensivt. Ffa tränade, var på tre olika läger under sommaren... Det gjorde att jag helt tappade sugen i september.

Så i år har jag satt upp en "regel" att varannan helg ska vara tom. Dvs ok åka iväg och rida någon annanstans, men inga tider att passa. Blir det något två helger i rad, så blir det sedan vila två helger i rad.

Jag har dessutom två hästar, så de går inte så intensivt. ;)
 
Jag tror jag hade lite samma som du, men efter att ha tagit det lugnt under sommaren, hösten och vintern börjar jag bli sugen igen att åka ut och få "kvitto" på det vi tränat på!
Jag tror ärligt att min häst inte bryr sig så mycket...:) Han tycker det är jättekul att åka runt och uppleva saker (i somras när han vilade i sju veckor kom han galopperande när han såg att det var en transport på stallplanen, ställde sig vid grinden och bara "SKA VI ÅKA O HOPPA?!?!" :D), men han förstår ju inte om det är träning eller tävling direkt...
Man får väl lägga upp jobbet så att de perioder man åker iväg mycket har man det lite mer lättsamt i vardagsträningen! Och att det faktiskt går att avanmäla sig om man inte känner för det.
 

Liknande trådar

Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
1 310
Senast: zarmino
·
Hoppning Vilken nivå/höjd måste man tävla på för att kunna vinna prispengar på hopptävlingar i Sverige eller närliggande länder i Europa? När...
3 4 5
Svar
95
· Visningar
9 656
Senast: Cambrie
·
Hästhantering Jag rider på en ridskola där om man är stallvärd får åka och tävla med ridskolehäst samt tävla på lokala tävlingar som klubben anordnar...
Svar
18
· Visningar
3 052
Senast: Cambrie
·
Kropp & Själ Nu måste jag få skriva av mig lite. Allt går åt helvete för mig och jag verkar inte kunna göra någonting för att stoppa det. Inte som...
2 3
Svar
51
· Visningar
7 468
Senast: sjoberga
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp