Hur ofta tvättar du håret med shampo?

@athena_arabians Detta har inget att göra med att de försöker få mig att bli vuxen utan handlade endast om kontroll; att jag inte gjorde som de sa åt mig och schamponera mitt hår så ofta som de ansåg var ett minimum. Tyvärr. Och som jag tidigare skrivit i tråden så är det en bestraffning enligt dem, för att få mig att göra som de vill. Precis som @Greyshine skrev.

Och att kunna studera och bo hemma utan att ta lån tycker jag är ett bättre alternativ om det fungerar att bo hemma. I jämförelse med att ta ett studielån och flytta till en närliggande plats och skuldsätta sig utan att ens ha en stadig inkomst. Så ser jag på saken och ni behöver självfallet inte hålla med.

Men ja, situationen hemma har inte alltid varit bra, men så är det hos mig och personligen har jag inte känt mig redo för att flytta mentalt försän ca ett år tillbaka så detta varierar från person till person. Vi är alla olika individer med olika livsförhållanden.

@Efwa så är det här också, vi gör det vi blir ombedda att göra. De små sysslorna som gör mycket för en trött själ. Till exempel ta hand om disken, duka, duka av, städa. Men jag har inte skött min tvätt och har ätit vid samma bord som min familj.

Jag har aldrig bett om några pengar, förutom när jag inte fick mitt barnbidrag förstås och tror inte att jag är en så stor bekostnad för dem för jag konsumerar inte så mycket och värnar mer över ekonomin än vad de tycks göra. Men självklart är det billigare att betala för 2 än 4 vuxna människor.

@stjarnhimmel angående att arbeta över sommaren så har jag tidigare skrivit i tråden att mina föräldrar har kommit överens om att ifall man arbetar så får man betala en summa pengar hemma och jag har arbetat varje sommar sedan år tillbaka och under tiden mellan gymnasiet och universitetet så hittade jag ett jobb och arbetade heltid och betalade.

Mina föräldrar avrådde mig från att sommarjobba i sommar då de värnar om min hälsa och vill att jag ska få vila upp mig från plugget. Men jag kommer jobba iallafall.

Plugget tar väldigt mycket av ens tid, det är mer krävande för mig än ett heltidsjobb.

Tack @Greyshine för förståelsen och tack även ni andra, hinner inte skriva mer...

Tycker även tonen har känts lite negativ och har inte mått så bra över det - men jag är känslig och det är sånt man får ta när man skapar en diskussionstråd såklart! Och det behöver inte betyda att det ni skrivit är fel, eller att jag har rätt. Jag är tacksam över min situation och skrev denna tråd just för att det var så psykiskt jobbigt av deras naggande på mitt hår.

Kände mig tom, ledsen, förtvivlad, rädd, ensam, trött, kall och ingen glädje för något. Har varit extra känslig för att det har varit väldigt mycket negativitet hemma; inget som jag är orsaken för utan det är andra omständigheter.

Men som sagt, hinner inte skriva mer. Vill inte trampa någon på tårna och läser allt ni skriver och uppskattar att ni tar er tid på att försöka hjälpa eller ens ge tid åt min tråd.
Har ni satt er ner och pratat? Dvs har du sagt att jag blir ledsen av era kommentarer.
 
Jag tycker det låter som att dina föräldrar beter sig märkligt.. Men de verkar ju i alla fall uppleva att din hygien är problematisk.

Jag tänker att det verkar handla antingen om att dina föräldrar är gränslösa och rätt så elaka eller så upplever de faktiskt att din hygien har rejäla brister och (på sitt eget sätt) försöker hjälpa dig. Kanske båda..

Personligen skulle jag vara sjukt sunkig om jag bara tvättade håret 1-2 ggr i veckan.. Jag måste tvätta varannan dag om det ska hålla sig fräscht. På 3e dagen kanske det kan funka med hjälp av torrschampo om jag sätter upp det, men jag känner mig alltid sunkig.
Har heller aldrig upplevt att det skulle vara så skadligt att tvätta håret ofta sålänge man har bra produkter. Och då menar jag inte några hemmagjorda saker utan bra grejer som du kan köpa i frisörsalong.
 
Jag tycker det låter som att dina föräldrar beter sig märkligt.. Men de verkar ju i alla fall uppleva att din hygien är problematisk.

Jag tänker att det verkar handla antingen om att dina föräldrar är gränslösa och rätt så elaka eller så upplever de faktiskt att din hygien har rejäla brister och (på sitt eget sätt) försöker hjälpa dig. Kanske båda..

Personligen skulle jag vara sjukt sunkig om jag bara tvättade håret 1-2 ggr i veckan.. Jag måste tvätta varannan dag om det ska hålla sig fräscht. På 3e dagen kanske det kan funka med hjälp av torrschampo om jag sätter upp det, men jag känner mig alltid sunkig.
Har heller aldrig upplevt att det skulle vara så skadligt att tvätta håret ofta sålänge man har bra produkter. Och då menar jag inte några hemmagjorda saker utan bra grejer som du kan köpa i frisörsalong.
Precis som att människors hy är annorlunda så är också hårbottnen det. Jag blir supertorr om jag tvättar håret varannan dag. Då blir jag först mjällig och sen blir hårbottnen och håret oerhört fettigt eftersom det produceras extra fett för att motverka det uttorkade. Om jag däremot tvättar en gång i veckan, med frisörshampoo, så håller det sig fint hela tiden :)
 
Jag tror olika personer behöver tvätta håret olika ofta. Om jag tex tränar mkt, är mkt utomhus etc så känner jag att jag vill tvätta det oftare. För mig i dagsläget tvättar jag två gånger i veckan som minimum om jag inte är så fysiskt aktiv. Då måste jag göra det någon gång till.
Men sen tror jag också man rent allmänt har olika nivå för hygien. Jag är ganska känslig för lukter och kan tycka att människor luktar "smutsig kropp och smutsigt hår" innan tex vissa av mina vänner gör det.
 
Precis som att människors hy är annorlunda så är också hårbottnen det. Jag blir supertorr om jag tvättar håret varannan dag. Då blir jag först mjällig och sen blir hårbottnen och håret oerhört fettigt eftersom det produceras extra fett för att motverka det uttorkade. Om jag däremot tvättar en gång i veckan, med frisörshampoo, så håller det sig fint hela tiden :)
Klart det är olika. Men om folk i min omgivning började reagera så hade jag nog funderat över att ändra rutiner.
 
Det vore ju konstigt om det är det första, men vem vet. Folk gör konstiga saker ;)

Oh ja, det kan lätt vara det första. Det finns många som går ovetandes om andras hygien (eller annat) men ändrar sig snabbt när de får veta.

Det är många som rynkat på näsan och bläat när man sagt att man tvättar med bara balsam och undrar om man blir ren i håret och säger att "det skulle de aldrig" och man frågar om de märkt det på mitt hår eller om de tyckt det luktat äckligt men då nekat, såklart. Men, de kan inte riktigt se på en på samma sätt efter det.
 
Oh ja, det kan lätt vara det första. Det finns många som går ovetandes om andras hygien (eller annat) men ändrar sig snabbt när de får veta.

Det är många som rynkat på näsan och bläat när man sagt att man tvättar med bara balsam och undrar om man blir ren i håret och säger att "det skulle de aldrig" och man frågar om de märkt det på mitt hår eller om de tyckt det luktat äckligt men då nekat, såklart. Men, de kan inte riktigt se på en på samma sätt efter det.
Steget från det du beskriver till det TS beskriver är ju dock ganska stort. Gällande hur folk reagerar alltså.
 
Har ni satt er ner och pratat? Dvs har du sagt att jag blir ledsen av era kommentarer.
Är lite dålig på sånt men tror jag har sagt att jag tycker det är väldigt jobbigt och skrev en gång att jag inte mår bra av det. Men de har gett sig nu för stunden iallafall så det är skönt. Känns nästan som att de accepterar faktumet att jag styr över hur jag vill ta hand om mitt hår själv. :up:

Oh ja, det kan lätt vara det första. Det finns många som går ovetandes om andras hygien (eller annat) men ändrar sig snabbt när de får veta.

Det är många som rynkat på näsan och bläat när man sagt att man tvättar med bara balsam och undrar om man blir ren i håret och säger att "det skulle de aldrig" och man frågar om de märkt det på mitt hår eller om de tyckt det luktat äckligt men då nekat, såklart. Men, de kan inte riktigt se på en på samma sätt efter det.
Ja, det känns lite att så har fallet varit för mig. Att de inte har vetat men sen när de fick reda på det så blev det himmel och pannkaka så fort mitt hår blev lite stripigt, var oborstat eller till och med nytvättat med schampo.
 
Tvättar typ aldrig med schampo, mitt hår hatar det och blir bara torrt och fnasigt. Enda gångerna jag gör det är om jag typ färgat håret eller om det är riktigt smutsigt, och då blir det ett milt silikonfritt schampo, men även det ogillar håret...
 
Jag tycker också att det luktar dåligt när man inte tvättar håret. Själva håret luktar inte, men hårbotten luktar. Luktar gammalt, instängt och unket. Det är olika hur snabbt människor börjar lukta, men efter 3 dagar luktar garanterat alla. Jag har bra luktsinne, är kanske inte alla som märker hur de luktar. Eller så blir de vana vid lukten.

Tycker inte det är något mål att försöka tvätta så lite som möjligt, hårbotten mår inte bra av det heller. Det är hud precis som resten av din kropp och den behöver tvättas. Använd ekologiska milda produkter utan sls, sle och parabener som inte irriterar huden. Du kanske kan tvätta med shampo 1-2 ggr per vecka och skölja genom håret 1-2 ggr och ha balsam i längderna.

Att dina föräldrar uppför sig så som de gör har säkert andra orsaker än håret. Men ingen av er verkar må bra nu så det låter som det vore bäst för er alla om du flytter hemifrån. :)
 
Jag tycker också att det luktar dåligt när man inte tvättar håret. Själva håret luktar inte, men hårbotten luktar. Luktar gammalt, instängt och unket. Det är olika hur snabbt människor börjar lukta, men efter 3 dagar luktar garanterat alla.

Det här tror jag inte ett dugg på. Jag hade garanterat reagerat på min son, och min man hade reagerat på mig om det var sant.

Vi talar alltid om för varandra om den andra luktar illa.

Jag har också bra luktsinne. Om du har extremt bra, utöver det vanliga, så kan du nog inte använda det som standard för andra.
 
Det här tror jag inte ett dugg på. Jag hade garanterat reagerat på min son, och min man hade reagerat på mig om det var sant.

Vi talar alltid om för varandra om den andra luktar illa.

Jag har också bra luktsinne. Om du har extremt bra, utöver det vanliga, så kan du nog inte använda det som standard för andra.

Jag har rökt i nästan 10 år och känner ändå tydligt om någon inte tvättat håret på ett tag. Så det krävs inte något jättebra luktsinne, jag tror snarare att det handlar om att jag själv tvättar håret tillräckligt ofta för att aldrig uppleva "smutsigt-hår-lukten" hos mig själv och därför märker den hos andra. De som inte tycker att det luktar efter 3 dagar är nog snarare vana med lukten, precis som man vänjer sig vid sköljmedel och sånt.
 
Jag har rökt i nästan 10 år och känner ändå tydligt om någon inte tvättat håret på ett tag. Så det krävs inte något jättebra luktsinne, jag tror snarare att det handlar om att jag själv tvättar håret tillräckligt ofta för att aldrig uppleva "smutsigt-hår-lukten" hos mig själv och därför märker den hos andra. De som inte tycker att det luktar efter 3 dagar är nog snarare vana med lukten, precis som man vänjer sig vid sköljmedel och sånt.

Jag håller faktiskt med. Jag känner den lukten ofta. Men har insett att andra luktar så ganska ofta.
Jag är jättekänslig för dofter dock, extrem.
 
Jag har rökt i nästan 10 år och känner ändå tydligt om någon inte tvättat håret på ett tag. Så det krävs inte något jättebra luktsinne, jag tror snarare att det handlar om att jag själv tvättar håret tillräckligt ofta för att aldrig uppleva "smutsigt-hår-lukten" hos mig själv och därför märker den hos andra. De som inte tycker att det luktar efter 3 dagar är nog snarare vana med lukten, precis som man vänjer sig vid sköljmedel och sånt.
Jag är faktiskt också benägen att hålla med. Jag kan absolut vänta längre än 3 dagar innan jag tvättar håret men jag känner ju att det inte luktar rent precis.
 
Fast då är det ju frågan om ni menar lukten av hår eller unket.

Att lukta hår är ju inte äckligt utan naturligt. Det är gammalt och unket som inte är naturligt.

Ska det lukta schampo om håret alltså, för att vara rent?
 
Fast då är det ju frågan om ni menar lukten av hår eller unket.

Att lukta hår är ju inte äckligt utan naturligt. Det är gammalt och unket som inte är naturligt.

Ska det lukta schampo om håret alltså, för att vara rent?
Unket, smuts, gamla hudceller, fett. Det är skillnad på att lukta hår och smuts. Tycker inte min bebis luktar precis gott om huvudet heller när det gått för länge och henne tvättar jag ju inte med parfymerade grejer.
 
  • Gilla
Reactions: Sar
Fast då är det ju frågan om ni menar lukten av hår eller unket.

Att lukta hår är ju inte äckligt utan naturligt. Det är gammalt och unket som inte är naturligt.

Ska det lukta schampo om håret alltså, för att vara rent?

Svett är också en naturlig lukt, de är väl ungefär lika tycker jag.
Alltså, man behöver verkligen inte lukta tvål eller schampo (den lukten sitter ju i en timme eller två bara). Precis som att folk kan lukta lite svettigt om de blivit varma eller har samma tröja i två dagar så kan håret lukta lite otvättat. Det är för den sakens skull inte äckligt, även om jag inte tycker att det är fräscht.
Människor får ju lukta människor, även om lukten inte är behaglig så är det väl inte hela världen så länge det inte blir några starka/skarpa lukter.
 

Liknande trådar

Relationer Skriver under anonymt nick nu. Det är väldigt långt och jag vet inte om jag kommer få några svar, men känner att jag behöver stöd och är...
2
Svar
27
· Visningar
9 518
Senast: Imna
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Min mor är alkoholist. Ev. far också men han förlorar inte sitt förstånd i samma grad som mor. Jag bor fortfarande hemma och har planer...
2
Svar
27
· Visningar
2 932
Senast: gråvarg
·
Övr. Barn Långt och ganska rörigt inlägg Hej alla. Skriver detta anonymt då jag inte vill outa mig själv eller familjen. Jag är bonusförälder...
Svar
13
· Visningar
2 335
Senast: Killaloe
·
Småbarn Det kanske blir fler trådar då det här är en droppe i en bägare.. Jag tycker inte att pappan till vårt barn som nu är 2 år fungerar...
2
Svar
33
· Visningar
3 952
Senast: EmmaW
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp