Hur ofta tvättar du håret med shampo?

Fast balsammetoden är ju påhittad.
Schampo öppnar och rengör, balsam stänger och sluter åt glans.

Alltså tvättar man bara ytan med ett balsam och visst blir det mjukt men knappast rent på riktigt.

Du får garanterat läsa på mer än du gjort.

I "dåliga" balsam finns mildare tvättensider än i schampo så visst sjutton tvättar det rent. Det tar bara inte bort allt som ett schampo med SLS gör.
Anledningen till att du troligen använder schampo med SLS eller starkare tvättensider är för att du använder produkter med silikon och/eller mineraloljor. Skulle du använda balsammetoden skulle ditt hår inte bli rent men bara för det är det ju inte en metod som är påhittad eller dålig.

Du får ju inte glömma att tvål är ett relativt nytt påfund. Förr och även på vissa ställen nu för tiden tvättar man sig i olja. Fett löser fett.
 
Som sagt, jag kan inte använda schampo och mitt hår blir rent ändå. Det blir verkligen aldrig fett, har mycket större problem med att det blir torrt, och risken att det händer minskar om jag bara tvättar med balsam. Som någon annan sa finns det balsam som också har tensider, men inte lika aggressiva som i schampo. Och varför skulle jag behöva öppna upp hårstrået? Eftersom jag bara tvättar med balsam finns det ju ingen skit som kan komma in i dem från första början.
 
Mina föräldrar tittar på mig med mordiska blickar och tycker jag är dum i huvudet.

Min far vill att jag ska gå till en psykolog för detta och de tycker det är så allvarligt att de en gång hotade med att slänga ut mig. Men nu har de kommit underfund med en mildare bestraffning: att jag ska laga min egna mat hedan efter. (fram tills jag sköter mitt shamponerande igen.)

Och har endå hållt på sedan i somras och de upptäckte inte detta försän några veckor/någon månad tillbaka.
(de började alltså inte klaga över hårets "utseende" eller "lukt" förrän de fick veta att hon inte tvättade det varannan dag. Det beror sannolikt alltså inte på att det ser smutsigt ut eller luktar.)

Mår dåligt av att de stirrar på mig som om jag har typ tänt eld på huset, blir skakis och kan inte få bort de känslorna som frambringas av deras ord. Blir ledsen.. :cry:

Det är så tråkigt när ens mamma kommer vänligt till rummet och säger mitt namn eller att hon vill berätta en sak, och jag lyssnar noga och försiktigt ifall det kan vara någon dålig nyhet. Och så är det pratet om mitt hår igen...

Eller när jag går ut till solen och sätter mig på en stol bredvid pappa och det enda han pratar om under hela tiden är mitt hår och hur dum jag är som inte förstår; att jag ser ut som en uteliggare.

Ok ts föräldrar verkar helt vrickade, är lite förvånad över att ingen annan tycker att de beter sig helt vansinnigt.

Ts är ju iofs också ganska experimenterande med egna produkter men om ts vänner helt ärligt inte märker något och inte föräldrarna heller förrän de visste så är det nog inte så att det märks speciellt mycket.

Jag hade förstått ett gräl och sedan är det klart men förstår inte denna totala besatthet som de verkar lida av blandat med olika märkliga "straff" (lite oavsett om jag personligen tycker det är helt självklart att en familj delar på att laga mat, tvätta och diska, efter förmåga och inte att någon -hjälper till, ibland, från 7 års ålder eller något. Och tycker att det är självklart att ta studielån och ev bo i andra hand tills man är 30 och "sunkig hyresrätt" därefter ;) ).

(Min första reaktion var iofs att ts var kanske tonåring och man faktiskt inte får behandla barn hur som helst!)

Men tur att de lugnat sig.

(Justja, tvättar mer sällan än ts tror jag, ngn gång i veckan. Med schampo, oftare utan.)
 
Senast ändrad:
@athena_arabians Detta har inget att göra med att de försöker få mig att bli vuxen utan handlade endast om kontroll; att jag inte gjorde som de sa åt mig och schamponera mitt hår så ofta som de ansåg var ett minimum. Tyvärr. Och som jag tidigare skrivit i tråden så är det en bestraffning enligt dem, för att få mig att göra som de vill. Precis som @Greyshine skrev.

Och att kunna studera och bo hemma utan att ta lån tycker jag är ett bättre alternativ om det fungerar att bo hemma. I jämförelse med att ta ett studielån och flytta till en närliggande plats och skuldsätta sig utan att ens ha en stadig inkomst. Så ser jag på saken och ni behöver självfallet inte hålla med.

Men ja, situationen hemma har inte alltid varit bra, men så är det hos mig och personligen har jag inte känt mig redo för att flytta mentalt försän ca ett år tillbaka så detta varierar från person till person. Vi är alla olika individer med olika livsförhållanden.

@Efwa så är det här också, vi gör det vi blir ombedda att göra. De små sysslorna som gör mycket för en trött själ. Till exempel ta hand om disken, duka, duka av, städa. Men jag har inte skött min tvätt och har ätit vid samma bord som min familj.

Jag har aldrig bett om några pengar, förutom när jag inte fick mitt barnbidrag förstås och tror inte att jag är en så stor bekostnad för dem för jag konsumerar inte så mycket och värnar mer över ekonomin än vad de tycks göra. Men självklart är det billigare att betala för 2 än 4 vuxna människor.

@stjarnhimmel angående att arbeta över sommaren så har jag tidigare skrivit i tråden att mina föräldrar har kommit överens om att ifall man arbetar så får man betala en summa pengar hemma och jag har arbetat varje sommar sedan år tillbaka och under tiden mellan gymnasiet och universitetet så hittade jag ett jobb och arbetade heltid och betalade.

Mina föräldrar avrådde mig från att sommarjobba i sommar då de värnar om min hälsa och vill att jag ska få vila upp mig från plugget. Men jag kommer jobba iallafall.

Plugget tar väldigt mycket av ens tid, det är mer krävande för mig än ett heltidsjobb.

Tack @Greyshine för förståelsen och tack även ni andra, hinner inte skriva mer...

Tycker även tonen har känts lite negativ och har inte mått så bra över det - men jag är känslig och det är sånt man får ta när man skapar en diskussionstråd såklart! Och det behöver inte betyda att det ni skrivit är fel, eller att jag har rätt. Jag är tacksam över min situation och skrev denna tråd just för att det var så psykiskt jobbigt av deras naggande på mitt hår.

Kände mig tom, ledsen, förtvivlad, rädd, ensam, trött, kall och ingen glädje för något. Har varit extra känslig för att det har varit väldigt mycket negativitet hemma; inget som jag är orsaken för utan det är andra omständigheter.

Men som sagt, hinner inte skriva mer. Vill inte trampa någon på tårna och läser allt ni skriver och uppskattar att ni tar er tid på att försöka hjälpa eller ens ge tid åt min tråd.

Som jag läser det störs dina föräldrar av din (bristande) hygien. Du tror inte du skulle kunna tänka dig att anpassa dig på den biten om den nu innebär full försörjning under studietiden? Alternativet är ju att flytta hemifrån, ta studielån och sköta ditt hår precis som du vill. Man väljer sina strider tänker jag.
Så länge du bor hemma så är det ju dina föräldrars regel som gäller, hur knäppa man än kan tänka att de är. Jag hade aldrig accepterat att bli störd av mina vuxna barns hygien så länge de bodde hemma och blev försörjda av oss.
 
Fast det har vi ju tyckt allihopa. Majoriteten av oss.
Ok, då läste jag lite konstigt. Läste det som att de flesta reagerade lite men inte mycket på deras märkliga beteende. Tyckte att många verkade tänka sig att ts faktiskt har hår som ser otvättat ut (vilket verkar osannolikt eftersom de inte märkte någonting första halvåret) och föräldrarna därmed har viss rätt att trakassera.

Vilket kanske funkar för en 22 åring (lyd eller flytta), men om de hade behandlat en 15 åring på det viset skulle det faktiskt helt kännas över gränsen, oavsett 15-åringens hygien. (dvs ok att "skälla" och "prata" men trakassera, straffa, inte tillåta åka med till affären, titta hatiskt, rekommendera psykolog (för att man tvättar håret två gånger i veckan? så som ofta är rekommenderat av experter) utesluta osv känns inte ok oavsett.)

Kort sagt poängen var att jag tycker inte det är ok att trakassera folk oavsett om de har otvättat hår eller inte. Även om det är ok att säga till som förälder, och skälla. (mobbingbeteende däremot...)

Men dåså :)
 
Senast ändrad:
Jag tänker att oavsett hur märkliga föräldrarna är så har de rätt att sätta vilka regler de vill i sitt eget hem. Dessutom har vi på Buke tämligen begränsade möjligheter att påverka föräldrarna. Det enda vi egentligen kan komma med input på är hur TS ska hantera situationen.
 
Ok, då läste jag lite konstigt. Läste det som att de flesta reagerade lite men inte mycket på deras märkliga beteende. Tyckte att många verkade tänka sig att ts faktiskt har hår som ser otvättat ut (vilket verkar osannolikt eftersom de inte märkte någonting första halvåret) och föräldrarna därmed har viss rätt att trakassera.

Vilket kanske funkar för en 22 åring (lyd eller flytta), men om de hade behandlat en 15 åring på det viset skulle det faktiskt helt kännas över gränsen, oavsett 15-åringens hygien. (dvs ok att "skälla" och "prata" men trakassera, straffa, inte tillåta åka med till affären, titta hatiskt, rekommendera psykolog (för att man tvättar håret två gånger i veckan? så som ofta är rekommenderat av experter) utesluta osv känns inte ok oavsett.)

Kort sagt poängen var att jag tycker inte det är ok att trakassera folk oavsett om de har otvättat hår eller inte. Även om det är ok att säga till som förälder, och skälla. (mobbingbeteende däremot...)

Men dåså :)

Givetvis är deras beteende väldigt märkligt MEN vi har bara vad TS berättat att gå efter. Jag misstänker (som alltid) att föräldrarnas version är annorlunda och att sanningen ligger någonstans i mitten (om det nu är viktigt).
 
Man behöver inte använda shampoo över huvud taget om man inte vill. Shampoo har bara funnits en millisekund i människans historia och vi lyckades hålla oss rena förr också.

För tillfället använder jag tyvärr shampoo och balsam, men jag ska sluta med det snart igen. Jag tvättar max 2 ggr i veckan, väldigt ofta 1 gång. Visst, sista en eller två dagarna innan tvätt kan det se lite trist ut men det är inte hela världen. När jag inte använder shampoo tvättar jag håret med honung, bikarbonat och vatten eller enbart sköljer med vatten. Kokosolja använder en del också men det har jag inte testat än. Däremot använder jag deo gjord av kokosolja.

Dotterns hår har vi tvättat med enbart vatten sedan åtminstone två år tillbaka (hon är 3,5) och eftersom hon verkligen avskyr att tvätta håret blir det en gång kanske var tionde dag som hon tvättar. Hon luktar neutralt eller gott i hårbotten allt som oftast ändå.
 

Liknande trådar

Relationer Skriver under anonymt nick nu. Det är väldigt långt och jag vet inte om jag kommer få några svar, men känner att jag behöver stöd och är...
2
Svar
27
· Visningar
9 502
Senast: Imna
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Min mor är alkoholist. Ev. far också men han förlorar inte sitt förstånd i samma grad som mor. Jag bor fortfarande hemma och har planer...
2
Svar
27
· Visningar
2 929
Senast: gråvarg
·
Övr. Barn Långt och ganska rörigt inlägg Hej alla. Skriver detta anonymt då jag inte vill outa mig själv eller familjen. Jag är bonusförälder...
Svar
13
· Visningar
2 333
Senast: Killaloe
·
Småbarn Det kanske blir fler trådar då det här är en droppe i en bägare.. Jag tycker inte att pappan till vårt barn som nu är 2 år fungerar...
2
Svar
33
· Visningar
3 948
Senast: EmmaW
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Världscupsfinalerna
  • Födda -21
  • Dålig eftersmak av vc-finalen i dressyr

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp