Hur orkar man åka bara för att mocka ?

kossankaj

Trådstartare
Jag har blivit med häst igen. Har tidigare haft häst hemma. Både på box och lösdrift.
Men ska nu hyra in ?
Letar främst lösdrift då . Då hästen är äldre och inte rids varje dag.
Men de flesta erbjuder ju box där man sköter allt själv varje dag.
Hur hinner och orkar man det ? Åka varje dag för att mocka och fixa mat ? Kanske åka bil i trettio min för att fixa stallet på femton min ? Om man är sjuk ? Hur orkar ni ? Hemma är det ju bara att gå ut när det passar så att säga :)
 
Jag har blivit med häst igen. Har tidigare fast häst hemma. Både på box och lösdrift?
Men ska nu hyra in ?
Letar främst lösdrift då . Då hösten är äldre och inte rids varje dag.
Men de flesta erbjuder ju box där man sköter allt själv varje dag.
Hur hinner och orkar man det ? Åka varje dag för att mocka och fixa mat ? Kanske åka bil i trettio min för att fixa stallet på femton min ? Om man är sjuk ? Hur orkar ni ? Hemma är det ju bara att gå ut när det passar så att säga :)

Kärlek till hästen i fråga, sedan finns det absolut ingen sjukdom, förutom sjukhus vistelse, som skulle hålla mig borta från en häst jag tagit hand om/köpt.

Förkylning eller influensa betyder ju bara att du får tillbringa 5-10 min extra i stallet pga orken. Om du inte vill spendera min 1 timme på din häst varje dag, skal du inte ha häst överhuvudtaget, utan skaffa dig en guldfisk eller liknande som du slipper spendera tid på alternativt inta ha djur över huvud taget.
 
Jag har blivit med häst igen. Har tidigare haft häst hemma. Både på box och lösdrift.
Men ska nu hyra in ?
Letar främst lösdrift då . Då hästen är äldre och inte rids varje dag.
Men de flesta erbjuder ju box där man sköter allt själv varje dag.
Hur hinner och orkar man det ? Åka varje dag för att mocka och fixa mat ? Kanske åka bil i trettio min för att fixa stallet på femton min ? Om man är sjuk ? Hur orkar ni ? Hemma är det ju bara att gå ut när det passar så att säga :)


Det är bara att gilla läget och åka. Jag har ganska exakt en timmes resväg till stallet idag. Vill du ha häst, och vill ha den uppstallad men inte betala för helinackordering - då får du åka ut och mocka.

Älskar att vara i stallet när jag väl är DÄR (annars hade jag skaffat en annan hobby), men visst kan det kännas tungt när du slutar kl 17:00 på jobbet, sedan ska åka till hästen där du kanske är runt 18:00 - sköta alla sysslor, lämna stallet kl 21, och vara hemma kl 22 - då du kan äta middag och duscha. För att sedan gå upp igen 06:30. Det blir långa dagar.

Ligger du avtuppad i matförgiftning eller nåt hemma så får du se till att ha justa stallkamrater som kan mocka och mäta upp foder någon dag för dig - i utbyte mot att du gör samma för dem i framtiden. Eller så skaffar du en medryttare som tar några dagar i veckan på regelbunden basis - men du måste vara beredd på att det är alltid du som är ytterst ansvarig.
 
F
Kärlek till hästen i fråga, sedan finns det absolut ingen sjukdom, förutom sjukhus vistelse, som skulle hålla mig borta från en häst jag tagit hand om/köpt.

Förkylning eller influensa betyder ju bara att du får tillbringa 5-10 min extra i stallet pga orken. Om du inte vill spendera min 1 timme på din häst varje dag, skal du inte ha häst överhuvudtaget, utan skaffa dig en guldfisk eller liknande som du slipper spendera tid på alternativt inta ha djur över huvud taget.
Det det där var riktigt elakt skrivet att jag inte ska ha djur ! Jag ser bara ingen anledning till att åka sju dagar i veckan. Hästen klarar sig utmärkt utan mig ett par dagar i veckan och jag är väl fruktansvärt bortskämd med att haft häst utanför dörren att jag har svårt att tänka mig att sitta och åka varenda dag.
Därför söker jag lösdrift.
Bara tanken slog mig hur folk orkar varenda dag. Förstår er som rider varje dag men när man har en skogamulle som inte rida varje dag eller tränas. .
 
Det är bara att gilla läget och åka. Jag har ganska exakt en timmes resväg till stallet idag. Vill du ha häst, och vill ha den uppstallad men inte betala för helinackordering - då får du åka ut och mocka.

Älskar att vara i stallet när jag väl är DÄR (annars hade jag skaffat en annan hobby), men visst kan det kännas tungt när du slutar kl 17:00 på jobbet, sedan ska åka till hästen där du kanske är runt 18:00 - sköta alla sysslor, lämna stallet kl 21, och vara hemma kl 22 - då du kan äta middag och duscha. För att sedan gå upp igen 06:30. Det blir långa dagar.

Ligger du avtuppad i matförgiftning eller nåt hemma så får du se till att ha justa stallkamrater som kan mocka och mäta upp foder någon dag för dig - i utbyte mot att du gör samma för dem i framtiden. Eller så skaffar du en medryttare som tar några dagar i veckan på regelbunden basis - men du måste vara beredd på att det är alltid du som är ytterst ansvarig.
Därför söker jag som sagt lösdrift. Vilket hästen också mår betydligt bättre av.
Medryttare vill jag inte ha :)
 
Jag har blivit med häst igen. Har tidigare haft häst hemma. Både på box och lösdrift.
Men ska nu hyra in ?
Letar främst lösdrift då . Då hästen är äldre och inte rids varje dag.
Men de flesta erbjuder ju box där man sköter allt själv varje dag.
Hur hinner och orkar man det ? Åka varje dag för att mocka och fixa mat ? Kanske åka bil i trettio min för att fixa stallet på femton min ? Om man är sjuk ? Hur orkar ni ? Hemma är det ju bara att gå ut när det passar så att säga :)
Om man inte orkar och vill ta sig ut i stallet varje dag så köper man ofta till tjänster för att undvika det. Dvs mockning, fodring, in och utsläpp, täckesbyten osv.

Många har även medryttare.
 
F

Det det där var riktigt elakt skrivet att jag inte ska ha djur ! Jag ser bara ingen anledning till att åka sju dagar i veckan. Hästen klarar sig utmärkt utan mig ett par dagar i veckan och jag är väl fruktansvärt bortskämd med att haft häst utanför dörren att jag har svårt att tänka mig att sitta och åka varenda dag.
Därför söker jag lösdrift.
Bara tanken slog mig hur folk orkar varenda dag. Förstår er som rider varje dag men när man har en skogamulle som inte rida varje dag eller tränas. .

Tycker inte als det är elakt skrivet, Antigen har du djur och tar hand om dem varje dag(precis som med ett barn) eller så har du inga djur (barn) och slipper "besväret". Finns ingen medelväg om du inte har mängder med pengar och köper helinackordering/nanny.
 
J
Kärleken till hästen och ansvaret för djuret. Min bästa vän vill iaf jag träffa varje dag.
Jag förstår :) jag har haft hästarna hemma och då blev det att jag var ute och myste med dem ofta.
Är just detta att sitta och åka varje dag
Jag tänker om bilen går sönder flera veckor. .. om man hamnar sjukhus .. osv.
Jag har inte haft inhyrd så döm mig inte så hårt :)
Har inte Heller hittat box närmre än 30 min bort. Och det känns väl mycket. Okej om det var fem minuter med bil. Men en timme i bil för att mocka.
 
D
Pegmedelvägarost: 17391655 skrev:
Tycker inte als det är elakt skrivet, Antigen har du djur och tar hand om dem varje dag(precis som med ett barn) eller så gar du inga djur (barn) och slipper "besväret". Finns ingen medelväg.
Dw Finns många medelvägar. Annars skulle knappast dagis till hundar och barn och lösdrift och helinakordering och medryttare och halvfodervärd finnas. .. behöver jag fortsätta. .. med barnvakter Dogwalking. ... ?
Nej jag tycker faktiskt du var riktigt elak mot mig nu. Du vet ingenting om mig :/
 
Kärlek till hästen i fråga, sedan finns det absolut ingen sjukdom, förutom sjukhus vistelse, som skulle hålla mig borta från en häst jag tagit hand om/köpt.

Förkylning eller influensa betyder ju bara att du får tillbringa 5-10 min extra i stallet pga orken. Om du inte vill spendera min 1 timme på din häst varje dag, skal du inte ha häst överhuvudtaget, utan skaffa dig en guldfisk eller liknande som du slipper spendera tid på alternativt inta ha djur över huvud taget.
Men herregud, allt är inte svart eller vitt här i livet. Det finns en anldning till att så många har medryttare eller har hästen på fullservice.
 
Erb
Om man inte orkar och vill ta sig ut i stallet varje dag så köper man ofta till tjänster för att undvika det. Dvs mockning, fodring, in och utsläpp, täckesbyten osv.

Många har även medryttare.
Erbjuder många boxstall såna tjänster ? Står inget i annonserna om detta vad jag sett. Vore ju toppen om man kunde hjälpas åt att mocka och kolla till varandras hästar :)
 
Jag orkar inte heller, har tur att mockningen ingår i hyran. Jag är helt slut efter en dag på jobbet, som är relativt fysisktkrävande.
Däremot kan jag ibland mocka, för att det är ett sätt att koppla av och bara glömma vissa saker, lite terapi typ, kanske mockar man bort skit som hänt under dagen också vad vet jag. :)
 
För att jag blir så glad av att träffa mina hästar. Även om jag inte rider varje dag så pysslar jag med dem och kollar hur de mår.
MYSIGT . Jag har också alltid velat träffa dem varje dag och kolla till dom. Är åkandet som gör mig tveksam ..hur ska man få ihop det sju dagar i veckan så att säga.
 
Erb

Erbjuder många boxstall såna tjänster ? Står inget i annonserna om detta vad jag sett. Vore ju toppen om man kunde hjälpas åt att mocka och kolla till varandras hästar :)
Absolut, vet inte hur det är med lösdrift, men väldigt många stall (främst i större städer) erbjuder fodring och mockning. Kolla om du kan köpa dessa tjänster, brukar oftast kosta ca 30-50 kr per dag.
 
Ja
Jag orkar inte heller, har tur att mockningen ingår i hyran. Jag är helt slut efter en dag på jobbet, som är relativt fysisktkrävande.
Däremot kan jag ibland mocka, för att det är ett sätt att koppla av och bara glömma vissa saker, lite terapi typ, kanske mockar man bort skit som hänt under dagen också vad vet jag. :)
ja jösses jag älskar att mocka och pyssla jag med :)
 
F

Det det där var riktigt elakt skrivet att jag inte ska ha djur ! Jag ser bara ingen anledning till att åka sju dagar i veckan. Hästen klarar sig utmärkt utan mig ett par dagar i veckan och jag är väl fruktansvärt bortskämd med att haft häst utanför dörren att jag har svårt att tänka mig att sitta och åka varenda dag.
Därför söker jag lösdrift.
Bara tanken slog mig hur folk orkar varenda dag. Förstår er som rider varje dag men när man har en skogamulle som inte rida varje dag eller tränas. .


Fast det är ju skitsamma om den rids eller inte... Allt ska ju skötas ändå. Ridningen är en minsta biten. :P

Men jag är stadsmänniska. Då är det liksom bara att gilla läget om du ska ha häst. Annars får du vara medis eller rida på ridskola.

Även hästar på lösdrift måste ju kollas varje dag - även om det är lättare att få någon som hjälper till att bara checka av hästen, än att mocka och sköta allt fysiskt jobb. När jag hade min på lösdrift så hade stallägarn som uppgift att visitera alla hästarna dagligen, och ge eventuell kraft. Det kändes skönt tyckte jag. Småsår och annat blir behandlat, tappade skor noterade, etc. Då kunde jag skippa någon dag utan att hästen brydde sig, han gick ju med sina polare och hade det bra oavsett.

När jag numer har bråttom eller är stressad så prioriterar jag bort ridningen. Det är ju så det blir för att jag ska hinna med det andra. Jag har inte råd med helinack., hästen fixar inte lösdrift längre, och han är en tjurig j**vel som inte funkar bra med medisar. Då får man anpassa sig och sitt liv. Eller inte ha häst. Det går ju att rida på andras i så fall.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 438
Senast: Grazing
·
Kropp & Själ Jag är sedan en tid tillbaka sjukskriven på grund av utmattningssyndrom, och har från flera håll fått höra att jag ska "ge mig själv tid...
7 8 9
Svar
161
· Visningar
11 236
Senast: MML
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 081
  • Artikel
Dagbok Tänkte att det kunde vara bra för mig att ha en liten dagbokstråd här, där jag kan skriva av mig och även dela med mig av hästiga tankar...
Svar
6
· Visningar
797

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp