Hur överleva i en sjuk organisation? Vill ju stanna...

vilsen_i_arbetet

Trådstartare
Skriver anonymt då jag inte vill hänga ut min arbetsplats.

I eftermiddags fick jag som ett riktigt knytnävsslag i magen på jobbet. Har gråtit sen jag kom hem. Fick veta information som inte känns bra att veta, och jag vet inte hur jag ska hantera framtiden. Varning för långt inlägg...

Jag jobbar i en relativt stor organisation där arbetet utförs i ett stort antal olika projekt. Jag är själv konsult i några av dessa projekt, men av någon anledning har jag sugits in i den (informella) ”inre kretsen” (konsulterna har annars överlag svårt att komma in i det ordinarie ”gänget”). Här blir det lite mer snack utanför dagordningen, de andra (främst cheferna) pratar lite friare än annars i de mer formella kanalerna etc. Det innebär att jag hör en hel del inside-information och lite om hur de tänker framåt etc. Krasst så har jag såklart nytta av att känna till den här informationen, men samtidigt är jag inte så bekväm i tanken att vara en del av det här gänget, främst pga hur de pratar om andra personer och den obefintliga självkritiken. Jag är även rädd att det ska uppfattas (utanför) som att jag aktivt sökt mig till den här gruppen, eller som att jag tar ställning för dem vilket jag egentligen inte alls gör. Men jag utnyttjar att få informationen, och det ger mig en enklare tillvaro i vardagen.

Jag har hittat mitt absoluta drömjobb. Både i bransch och i de direkta arbetsuppgifterna. Jag är väldigt inspirerad och har verkligen ett superspännande jobb! Jag utvecklas varje dag, och det finns mycket att lära. Det finns få av de här jobben, så jag hade flyt som kom in i rätt läge. Inte så att det inte finns intressanta andra jobb, men här är verkligen mitt i prick när det gäller både bransch, arbetsuppgifter och geografisk placering. Allt är toppen på pappret.

Men. Jag kände ganska tidigt från början att jag är tveksam till organisationen, och jag har blivit ännu mer tveksam med tiden. Vi har stora problem med leveranser, med intern kommunikation, beslutsfattande, respekt för de beslut som väl fattas m.m. Vi har en rätt stor personalomsättning, framför allt på vissa positionser, som kan knytas direkt till de här problemen även om det förstås inte sägs offentligt.

Så till mitt dilemma. Jag vill verkligen jobba kvar. Min magkänsla säger att det är precis rätt för mig att jobba här några år (1-2 år kvar i den tidsplanen), suga i mig en massa kunskap och erfarenheter och sedan söka mig vidare. Men hur vet man när magkänslan säger något oklokt? Jag ser att folk slutar (både självvalt och tvingat) och jag hör hur den ”inre kretsen” gör totalt fel analys av varför (”det är fel på de andra”). Jag är rädd att bli kvar i ett företag som har dåligt rykte i branschen, och att det när jag väl söker mig vidare ses som negativt att vara den som var kvar länge på detta företag. Är det värt drömjobbet och att utvecklas så mycket under dessa år, om det tar stopp sedan?

Jag vet att mina chefer och arbetsledare på företaget är mycket nöjda med min insats, och jag är rätt säker på att de tänker sig att plocka över mig till en anställning hos dem själva. Hur tar jag ställning till det? Jag vet att de t o m vill lyfta mig uppåt och ge mig mer ansvar, men själv känner jag att jag inte tror på att det är genomförbart med de förutsättningar jag skulle få. Jag tror att de här personerna dels ser det som att visa uppskattning, att erbjuda en chefs-/arbetsledartjänst och dels säkert också hoppas att jag ska lösa en del av problemen vi har. Själv ser jag problemen som olösliga när vi har den organisation vi har och har inte direkt någon lust att ta på mig ett omöjligt uppdrag…

Kort sagt: hur lever man i en sjuk organisation utan att bli sjuk själv? För jag vill verkligen stanna kvar, och är beredd på att det kan vara jobbigt, men det kan förstås inte gå till vilket pris som helst…Och om jag stannar, hur manövrerar jag min tillvaro i organisationen? Det är helt klart till min fördel att få veta vad som händer, hur ledningen tänker etc, och än så länge har jag själv inte behövt ”bekänna färg”, men borde jag t o m försöka ta mig ur den här gruppen? Hjärnan säger att det är strategiskt att få informationen, men hjärtat säger att den är jobbig att hantera...Och om/när jag väl får det där erbjudandet om att kliva uppåt, hur tackar man nej utan att det verkar konstigt eller att jag behöver lämna en obekväm förklaring (som skulle sätta mig själv i kylan)?

Jag förstår att ingen kan ge ett enkelt svar eller lösning, men all input är välkommen. Jag behöver lite perspektiv på min tillvaro! Jag vill verkligen jobba kvar ett tag till, men behöver tips för att navigera under det året/de åren...
 
Svårt att veta. Jag hade fortsatt som konsult och sedan tagit beslutet när och om det blir aktuellt med en anställning. Sedan är det nog aldrig problematt jobba i en välkänd organisation högre upp, det ses nog som en merit ändå tänker jag. Kanske är det till och med så att om du håller ut i två år och företaget har rykte om sig att ha stor personalomsättning att nya arbetsgivare ser det som ett plus, att du faktiskt har varit kvar så pass länge i ett företag som ingen trivs på?
 
Jag lever stenhårt efter att jag ska må bra på jobbet, hemma och i mina relationer. Gör jag inte det är det inte värt det.
 
Svårt att veta. Jag hade fortsatt som konsult och sedan tagit beslutet när och om det blir aktuellt med en anställning. Sedan är det nog aldrig problematt jobba i en välkänd organisation högre upp, det ses nog som en merit ändå tänker jag. Kanske är det till och med så att om du håller ut i två år och företaget har rykte om sig att ha stor personalomsättning att nya arbetsgivare ser det som ett plus, att du faktiskt har varit kvar så pass länge i ett företag som ingen trivs på?

Så kanske det kan vara...? Skulle ju vara bra i så fall. Jag har inte tänkt i de banorna. Jag skulle absolut kunna motivera varför jag stannat så länge på ett bra sätt tycker jag själv, men det är ju förstås upp till den nya arbetsgivaren att värdera det. Det jag är rädd för är att jag sorteras bort redan i gallringen innan jag ens fått frågan. Men så generaliserande är de förhoppningsvis inte...
 
Jag lever stenhårt efter att jag ska må bra på jobbet, hemma och i mina relationer. Gör jag inte det är det inte värt det.

Så har jag också alltid tänkt, det är därför det är så svårt. Till en annan person, när jag bara råder rationellt och inte har någon egen magkänsla så vet jag ju att jag hade rått den personen att lämna, det finns bättre. Men nu säger min egen känsla att jag vill stanna...

Jag brukar verkligen inte komma hem gråtandes heller, det är bara idag. Idag kändes det som att så mycket plötsligt blev synligt för mig, jag har nog inte riktigt insett tidigare hur sjuk organisationen har blivit. Och så insåg jag att jag riskerar att bli en del av det...:crazy: Det skrämmer mig. Jag är nog lite i känslotillstånd fortfarande, alla synpunker jag får här ska jag ta med mig och tänka på under helgen.
 
Vad är det som gör att du vill vara kvar?

Mest att jag har så roliga och utvecklande arbetsuppgifter, inom det fält jag vill jobba med. Skulle jag hitta ett liknande jobb måste jag flytta, vilket jag inte vill pga familjesituationen m.m., samt högst troligtvis behöva byta ner mig i anställningsvillkor (svårt att få en fast 100%-anställning t ex). Jag får sägas vara relativt ny i branschen fortfarande så därför vill jag helst jobba 1-2 år till här för då (tror jag, säkert vet man ju aldrig...) öppnar sig många fler tjänster för mig. Jag vill inte berätta alltför detaljerat exakt vad jag jobbar med för att inte röja identitet och/eller företag, men inom mitt område behöver jag komplettera med några delar för att kunna gå vidare från den tjänstetyp jag har nu. Och min arbetsplats erbjuder mig mycket kompetensutveckling, så här vet jag att jag får det jag behöver. Om jag stannar ett tag till.

Inom de projekt jag driver/deltar i hinner jag på den tiden också leverera lite mer resultat, vilket jag tror är en mycket större fördel för mig jämfört med att söka nytt jobb nu.
 
Mest att jag har så roliga och utvecklande arbetsuppgifter, inom det fält jag vill jobba med. Skulle jag hitta ett liknande jobb måste jag flytta, vilket jag inte vill pga familjesituationen m.m., samt högst troligtvis behöva byta ner mig i anställningsvillkor (svårt att få en fast 100%-anställning t ex). Jag får sägas vara relativt ny i branschen fortfarande så därför vill jag helst jobba 1-2 år till här för då (tror jag, säkert vet man ju aldrig...) öppnar sig många fler tjänster för mig. Jag vill inte berätta alltför detaljerat exakt vad jag jobbar med för att inte röja identitet och/eller företag, men inom mitt område behöver jag komplettera med några delar för att kunna gå vidare från den tjänstetyp jag har nu. Och min arbetsplats erbjuder mig mycket kompetensutveckling, så här vet jag att jag får det jag behöver. Om jag stannar ett tag till.

Inom de projekt jag driver/deltar i hinner jag på den tiden också leverera lite mer resultat, vilket jag tror är en mycket större fördel för mig jämfört med att söka nytt jobb nu.
Kan du upprätthålla allt det där i den organisationen?
 
Hur menar du?
Det är egentligen erfarenhet och kompetensutveckling jag söker, och om det inte förändrar sig i framtiden jämfört med nu så får jag det.
Jag tänker på ditt knytnävsslag i magen, att du har gråtit sedan du kom hem, att du skriver att det är en sjuk organisation och du undrar om du kan överleva i den.
 
Jag tänker på ditt knytnävsslag i magen, att du har gråtit sedan du kom hem, att du skriver att det är en sjuk organisation och du undrar om du kan överleva i den.

Aha, ja det är väl det som är frågan...Om jag kraschar längs vägen och inte kommer fram till det där jag målat upp om 1-2 år, så är det ju verkligen inte värt det. Det känns nu som att det kan gå, men jag vet inte om det är för att jag så gärna vill att det ska gå. Om jag håller mig utanför intrigerna så borde det gå tänker jag, för i vardagen så har jag det egentligen rätt bra på jobbet. Det som hände idag var att vi hade AW efter jobbet, och då hamnade jag vid "gängets" bord och medan snacket gick det så var det som att ett skynke liksom ramlade ner. Jag såg en massa som jag inte sett förut, eller snarare hörde och la ihop ett och ett. Jag märker egentligen inte av det här i min arbetsvardag, men jag påverkas ju förstås indirekt och idag insåg jag att det finns en risk att jag kommer påverkas på ett mycket mer direkt sätt i framtiden. Jag kan ju också bli en av de som får lämna, även om det inte känns så idag. Eller så tvingas jag in i en konflikt som jag inte vill delta i, vet inte vad som är värst...

Jag har aldrig varit såhär nere efter någon arbetsdag, men det var idag jag förstod hur vissa strukturer i den här organisationen fungerar (det jag kallar "sjukt").

Det jag hoppas på är ju att om jag har lite verktyg i väskan så kanske jag kan navigera mig igenom min planerade tid utan att hamna i de där tråkigheterna...
Och på måndag hoppas jag att jag kommit ur den känslomässiga reaktionen.
 
Har du någon/några kollegor att ventilera hos? Min arbetssituation påminner i mångt och mycket om din. Räddningen är de guldkorn till arbetskamrater jag har, som fattar situationen och finns där för pepp och råd.

Själv siktar jag också på att hålla ut ett eller ett par år till, för den utveckling arbetsuppgifterna ger och meriterna i CV:t.
 
Har du gråtit sedan du kom hem är det kanske redan så att du är på väg in i väggen. Tänk efter ordentligt om det är värt din hälsa. Jobb finns det, och livet kanske tar en annan, bättre vändning än vad du tror nu. Ska du härda ut, så måste du tänka att det är för ett tag. Skaffa en hobby som är positiv och gör att du glömmer jobbet ett tag, på så sätt kan det vara lättare att stå ut. Skriv ner dina känslor i ett block så kan du släppa jobbet på kvällen o natten. Sover du hela natten? Gör en plus och minus lista och innerst inne vet du vad du ska göra, våga lita på dig själv. Sök ett annat jobb i hemlighet och känn efter hur det känns på anställningsintervjuvn. Ibland behöver man komma oväg för att konstatera att det är bra ändå och får du ett annat jobb som känns bättre, så var det inte så.
 
Har du någon/några kollegor att ventilera hos? Min arbetssituation påminner i mångt och mycket om din. Räddningen är de guldkorn till arbetskamrater jag har, som fattar situationen och finns där för pepp och råd.

Själv siktar jag också på att hålla ut ett eller ett par år till, för den utveckling arbetsuppgifterna ger och meriterna i CV:t.

Trist att du också är i samma sits. :( Då förstår du mitt dilemma...

Jag vet inte ärligt talat. Jag är lite osäker på vilka jag kan prata med på jobbet om detta, så jag är försiktig med det. Som konsult känns det också som en typisk grej att man håller tyst och gör sitt jobb, typ. Och flera av de som sett det jag nu ser (och som själva drabbats mer direkt), har ju slutat. Jag pratar dock en del med folk utanför den här organisationen, typ familj och vänner, men det är svårt att förklara utan att det känns som att jag gnäller och själv gör personpåhopp (även om de berörda personerna nu inte får veta det). De stöttar ju också mest på ett sätt att de tror på mig, men de har ju ingen egen uppfattning. Det där att "fatta organisation" är ju viktigt för pepp och råd. Jag har också pratat lite med personer på mitt konsultbolag, men det är också rätt känsligt. Antingen för att de inte själva har sett - och jag vill inte gnälla, eller för att de själva har kontakter där jag jobbar.

Nu ventilerar jag på Buke :)
 
Har du gråtit sedan du kom hem är det kanske redan så att du är på väg in i väggen. Tänk efter ordentligt om det är värt din hälsa. Jobb finns det, och livet kanske tar en annan, bättre vändning än vad du tror nu. Ska du härda ut, så måste du tänka att det är för ett tag. Skaffa en hobby som är positiv och gör att du glömmer jobbet ett tag, på så sätt kan det vara lättare att stå ut. Skriv ner dina känslor i ett block så kan du släppa jobbet på kvällen o natten. Sover du hela natten? Gör en plus och minus lista och innerst inne vet du vad du ska göra, våga lita på dig själv. Sök ett annat jobb i hemlighet och känn efter hur det känns på anställningsintervjuvn. Ibland behöver man komma oväg för att konstatera att det är bra ändå och får du ett annat jobb som känns bättre, så var det inte så.

Det var ca en timme jag grät när jag kom hem, så inte hela eftermiddagen/kvällen även om det kanske lät så...jag inser dock att jag kanske nu sitter här och bortförklarar/förminskar tecken på att det faktiskt är illa, bara för att jag så gärna vill att det ska vara bra. Det var faktiskt riktigt illa tidigare, kändes som om luften helt gick ur mig och du har nog rätt i att det till viss del har byggts upp den senaste tiden. Jag tänker dock att om jag nu ser vad jag ser, så har jag större chans att förhålla mig till det och inte sugas in. Att jag håller ögonen mot horisonten och försöker ratta längs vägen så gott jag kan. Det är ju inte för evigt, bara att veta det gör att det känns enormt mycket bättre. Och jag trivs egentligen väldigt bra, så länge jag inte drabbas direkt av det sjuka. Det är svårt att förklara här, jag inser att det jag skriver blir väldigt flummigt, men det är inte så att jag sitter "mitt i smeten" utan mer att jag lever i nära symbios med denna sjuka organisationsdel. Och därför måste jag hitta ett sätt att försöka förhålla mig till det för att inte smittas. Och om jag blir anställd och framför allt om jag skulle få erbjudande om en mer avancerad tjänst känns det verkligen som att saker och ting kan ställas på sin spets...då måste jag vara förberedd.

Tack för dina konkreta tips! De är jättevärdefulla! Framför allt tror jag att det är viktigt att vara uppmärksam på så att jobbet inte blir en för stor del av mitt liv eller identitet (svårt när man är så intresserad av det man jobbar med!). Jag har några mer eller mindre vilande hobbies som jag ska se om jag kan sparka igång igen. Jag ska ta med mig dina andra tips också, de är verkligen tänkvärda.
 
Det låter om att det är det där som du behöver fundera över. Hur kan du hantera det?

Ja, det där är en av de absolut största grejerna som ger mig oro i magen. Jag vill inte dras in i det. Hur jag kan hantera det? Jag vet faktiskt inte, tragiskt nog. Jag hoppas på att få lite tips här...
 
Finns det någon i organisationen som du tycker klarar att stå utanför?

Åtminstone verkar en del inte bry sig, i alla fall. De som jobbar i yttre delarna påverkas nog inte heller särskilt mycket, och bland de som påverkas direkt eller indirekt så finns det flera som jobbat länge och verkar tycka att det inte påverkar dem särskilt negativt. En del av de äldre känner väl också att de sitter så pass säkert och gör lite som de vill i vilket fall, så kanske är det därför de inte bryr sig så mycket om vad cheferna och den här "inre kretsen" jag pratar om kommer med. Men det är inte bara de äldre som verkar opåverkade, det finns även flera andra. Därför tänker jag att det kanske handlar om inställningen? Och att inte låta det som händer på jobbet komma en för nära känslomässigt.
 
Åtminstone verkar en del inte bry sig, i alla fall. De som jobbar i yttre delarna påverkas nog inte heller särskilt mycket, och bland de som påverkas direkt eller indirekt så finns det flera som jobbat länge och verkar tycka att det inte påverkar dem särskilt negativt. En del av de äldre känner väl också att de sitter så pass säkert och gör lite som de vill i vilket fall, så kanske är det därför de inte bryr sig så mycket om vad cheferna och den här "inre kretsen" jag pratar om kommer med. Men det är inte bara de äldre som verkar opåverkade, det finns även flera andra. Därför tänker jag att det kanske handlar om inställningen? Och att inte låta det som händer på jobbet komma en för nära känslomässigt.
Jag skulle nog titta lite närmare på de personer som klarar (verkar klara?) det. Vad är det som de gör/inte gör? Hur förhåller de sig? Hur nära relationer har de med den "sjuka" delen? Finns det någon som har liknande position som du?
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Jag vill börja plugga. Punkt. Och det är det enda beslutet jag har lyckats ta, sen kommer jag inte längre. Jag vet helt enkelt inte...
Svar
4
· Visningar
562
Senast: niardasp
·
Skola & Jobb Som en uppdatering på gamla tråden, så blev jag "av med jobbet". Fick besked om detta idag, att jag inte fick en tillsvidareanställning...
Svar
19
· Visningar
2 686
Relationer Träffade en kille på tinder för lite mer än ett år sedan. Han bodde 5 h ifrån mig men han jobbade mycket i samma stad som mig. Vi...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
18 046
Senast: Whoever
·
Skola & Jobb Kan man skriva en skriva-av-sig-tråd här? Den kanske bör ligga under Dagbok, men samtidigt kanske det funkar lika bra här? För er som...
2
Svar
24
· Visningar
3 980
Senast: Sasse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp