Hur packa silageplast för retur?

Alexandra_W

Trådstartare
Kan man packa silageplast som ska återvinnas via Svepretur i vanliga svarta sopsäckar, eller måste man packa det på något speciellt sätt? På hemsidan står bara att det inte får packas i storsäck?
 
Sv: Hur packa silageplast för retur?

Vi packar med traktorn i balar, men det är de ju inte alla som kan. Men ett vanligt sätt för de som har lite mindre omfattning är detta.
- Ta en lastpall.
- Sätt på t ex pallkragar eller en annan typ av bur/hållare.
- Lägg band i botten och upp över kanterna. De jag sett har två stycken på långsidorna.
- Lägg i plasten.
- När den är full eller man inte har mer plst knyt ihop banden, ta bort kanterna och vips så har du en bal med plast. Du kan göra den i den storlek som passar dig bäst när det gäller hantering.
Svarta plastsäckar har jag aldrig sett på återvinningen så ja är inte säker på att de godtar det. Men balar av olika slag det finns det.
-
 
Sv: Hur packa silageplast för retur?

Fast det blir skit med att försöka packa balar, jag har småbal, de bara trillar sönder (jag kan inte pressa annat än för hand)

På svepreturs hemsida har de nån genomskinlig plastsäck som det står svepretur på, så nån form av säck borde det ju gå med, men vore ju trevligt om man slapp skaffa sådana som säkert är dyra..
 
Sv: Hur packa silageplast för retur?

En ide som slår mig när är i mindre skal är:
Försök att öppna en bal så att du får plasten "hel" typ att bara skära toppen eller botten och behålla resten som en påse/säck att packa andra i tills den är full. Vi gör så i viss mån med våra stora. Har de som grund till de balar vi "tillverkar". Kostar ju inget extra heller.
 
Sv: Hur packa silageplast för retur?

Försök att öppna en bal så att du får plasten "hel" typ att bara skära toppen eller botten och behålla resten som en påse/säck att packa andra i tills den är full. Vi gör så i viss mån med våra stora.

Så gör vi också.

Immer
 
Sv: Hur packa silageplast för retur?

Jo det var en bra ide, men jag måste ändå ha något till alla de som redan är öppnade och nu ligger i svart sopsäck
 
Sv: Hur packa silageplast för retur?

Byt ut sopsäckarna efter hand mot de balar som du öppnar från och med nu.
 
Sv: Hur packa silageplast för retur?

Nja, då får jag ju stå och öppna varenda jäkla bal med ett 'lock' och försöka lirka ut silaget
 
Sv: Hur packa silageplast för retur?

Nåt behöver du ju ha att göra hela dagarna... ;)


(F'låt, kunde inte låta bil.)
 
Sv: Hur packa silageplast för retur?

Jag förpackar inte alls. Förvarar plasten i en gammal grisbox i ett stall vi inte använder under året. När det är dags för insamling slänger jag in allt i hästsläpet, tar ca 15 minuter och så kör jag iväg, backar till plasthögen, öppnar släpet och slänger ut allt. Den mesta plasten som kommer från lantbrukare är inte förpackad här hos oss i alla fall utan kommer i "lösvikt".
 
Sv: Hur packa silageplast för retur?

Det måste vara rätt sorts plast.
Jag tror inte att svarta plastsäckar är det.
Men det är ju bara att tömma ur dem på uppsamlingsplatsen.
 
Sv: Hur packa silageplast för retur?

Svarar två senaste - ah, så det behöver inte vara förpackat på uppsamlingsplatsen utan man kan bara kasta/hälla ut? Ah, då är det ju inga problem!
 
Sv: Hur packa silageplast för retur?

Vanlig ensilageplast stoppar vi i svarta sopsäckar och slänger på soptippen. Horsehage plast + torvplast stoppas i stora medföljande säckar som sen går i retur till Brunnsbergs.

Vår soptipp vill inte återvinna ensilageplast utan den bränns. Det är för mkt skräp i den för att den ska kunna återvinnas enligt dem.
 
Sv: Hur packa silageplast för retur?

Och soptippen här tar inte emot den eftersom den ingår i systemet med producentansvar, och ska alltså återvinnas via Svepretur.

Samma ska när de hämtar sopor och skrot och grejer här på gårdarna, allt med producentansvar (dvs även elektronik) tar de inte, för de kan man lämna kostnadsfritt på returstationen. Silageplasten går ju också lämna kostnadsfritt, men till Svepretur (den måste vara ren dock).

SÅ numera är det no-no om man kommer med den till tippen =/
 
Sv: Hur packa silageplast för retur?

Vi lämnade ensilageplast på tippen förra veckan utan problem.
 
Sv: Hur packa silageplast för retur?

Här tar de som sagt inte emot med hänvisning till producentansvaret. Däremot kanske det skulle funka om man packade det så det såg ut som 'allmänna sopor' ;)
 
Sv: Hur packa silageplast för retur?

Men enklast är väl att lämna till Svepretur om de har någon uppsamlingsplats på lagom avstånd från dig? Själv har jag tur, har ca 2 km till den plats de brukar hålla till på :)
 
Sv: Hur packa silageplast för retur?

3½ mil härifrån är insamlingsplatsen, har halva avståndet till tippen. Men avståndet är sak samma, bara jag blir AV med eländet någonstans. Därav förpackningsfrågan.
 
Sv: Hur packa silageplast för retur?

Hemma har jag plasten i pallkragar och en eller två gånger om året slänger vi helt sonika in plasten löst i hästtransporten och kör iväg när Svepretur har insamling. Bönderna kommer med stora kärror där plasten ligger löst, den tippas bara av och sedan finns stora maskiner som kör ihop allt i en stor hög. Inget komplicerat alls.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hejsan! För första gången i mitt liv hade jag tänkt ha en betalande medryttare. Jag vill inte vara allt för kraftig och egentligen vill...
Svar
19
· Visningar
2 341
Katthälsa Jag ska börja borsta tänderna på alla damer här hemma. Jättebra tror jag, fruktansvärt tror katterna. Tänkte börja med Maggan, som...
Svar
1
· Visningar
729
Senast: kma
·
Gnägg Verkar inte hitta någon GHS-tråd för i år, och jag hoppas att jag lägger den rätt! Nu är det inte många dagar kvar. Jag själv, precis...
2 3
Svar
57
· Visningar
4 885
Senast: mars
·
Relationer I morgon ska jag träffa en person som är genomsnäll... eller nåt. Jag har träffat personen tidigare vid några tillfällen och trots...
15 16 17
Svar
323
· Visningar
19 268
Senast: Shaggy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp