Hur packar ni som inte har sadelkammare i släpet?

spinxx

Trådstartare
Ja, som rubriken lyder.
Jag fick precis hem mitt nya släp utan sadelkammare och därför vill jag kolla hur ni andra gör. :)

En del har jag sett har en liten sadelbock på den tomma sidan i transporten, vilket känns smidigt när man behöver allt efter att man lastat ur. Dock har jag mjuk mellanvägg och känner dels att hästen kanske kan trampa på bocken? eller att den dyra utrustningen kanske ligger säkrare i baggageluckan? :confused:

Det förra släpet var även det utan sadelkammare, och då hade jag alltid utrusningen i bilen.
Jag känner ändå att jag helst skulle undvika det..

Men ren nyfikenhet; hur gör just du? och vad funkar bäst för dig?
 
Min häst åker utan mellanvägg och jag har inte sadelkammare i transporten. Jag har en sadelbock i bagageluckan och lägger allt jag behöver i utrymmet under den eller brevid på en "glatt" filt som inte hår fastnar på. Funkar kalas för mig!
 
Men ren nyfikenhet; hur gör just du? och vad funkar bäst för dig?
Vi ställer sadeln på en bock eller vagn i bilen.
Har vi två hästar med oss ställer vi den andra sadeln också på en bock eller vagn i bilen.
Paddarna lägger vi i bilen, eventuella täcken med.
Huvudlagen hänger vi på en krok i bilen.
Behöver vi ha med ikeapåsar med hö/hösilage, hinkar med kraftfoder, ryktboxar, akutväska, groomingväska eller en pall med halmpellets ställer vi det också i bilen.

Något som vi inte tyckte funkade så bra var just att så skonsamt som möjligt (yeah, right) försöka komprimera in alltihop i en familjekombi, som man dessutom gärna vill ha förhållandevis presentabel annars. Så vi tittade över behoven, värderade dem, och skaffade en begagnad skåpbil att ha som specifik hästbil. Nog det bästa i tillbehörsväg som vi lagt hästpengar på. Den underlättar allt kring en tävlings- eller träningstripp, funkar som omklädnings-/fikarum och i nödfall övernattningsrum, och är dessutom en riktigt stabil och bra dragbil rent vägmässigt. :up:
 
Vi kör i skuffen eller baksätet. Vill inte riskera att någon utrustning går sönder av oväntade anledningar. Det känner jag är bäst och även säkrast för hästen. Tänk dessutom om man råkar åka i en liten grop så ex sadeln/bocken ramlar. Då skulle det kunna skrämma och sätta hästen i fara. Så ja, min åsikt är att har man ingen sadelkammare i transporten, ha det i bilen.
 
Jag har kört med tre olika lösningar.

1, sadelbock i släpet och täckeshängare på den hårda mellanväggen där jag hängde täcken och träns.

2, extrabom i släpet som gick parallellt med mellanväggen och var fäst i fram och bakbom. all utrustning hänger på den.

3, sadelskåp. Där får man plats med det mesta men när det är vinter och man har stora täcken med sig så blir det lösning nr 2 ändå.
 
Ska jag iväg flera dagar så har jag tävlingsskåpet packat med sadel/sadlar, träns, skydd, borstar osv och sen har jag en soptunna på hjul som jag har täcken, foder, hinkar etc i. Mycket praktiskt.

Ska jag bara på endagstävling så har jag en stor typ Ikeakasse och sadeln i bakluckan på bilen, orkar inte krångla med skåp då.
 
Med min förra häst som stod som en klippa i transporten och med en transport med fast mellanvägg och som var pedantskött, så lastade vi in utrustningen i den tomma delen bredvid hästen. Åkte bara på tävlingar i närområdet då, kanske två-tre mil hemifrån. För en endagstävling behövs ju inte alls de mängderna med grejer som vid ett meeting. Åkte enbart sommartid, så täcken hade vi bara ett med oss, det hästen hade på sig i transporten.

Min nuvarande häst har dels åkt betydligt längre när vi väl åkt, och har dels enbart åkt i nyare transporter med mjuk mellanvägg (och med spån och hö på golvet), så jag vill inte ha utrustningen i transporten varken för hästens eller utrustningens skull. Då har jag istället det i bagaget på bilen (Volvo V70). Blir det trångt där så hamnar mina kläder i baksätet, vi är aldrig fler än två som då givetvis åker fram i vilket fall, så hela baksätet är tomt. Allt är ju rent och utan hästhår när vi åker dit, och vill man inte lägga använda schabrak, benskydd eller lindor i bilen på hemvägen kan man ju ta med en IKEA-kasse och stoppa det i.
 
Jag har sadelskåp på min transport men använder den ytterst sällan. Min sadel (westernsadel) ryms inte i den så jag har allt i bagaget istället. Hästen åker brett men hö får ändå plats brevid om det skulle behövas
 
Aldrig något löst i transporten. Som gjort för att få uppskrämda hästar när ngt kanat omkring.
Bakluckan på bilen eller vid meeting hade vi med tävlingsskåpet som stod i andra spontan ordentligt fastsatt i frambommen.

Nu har vi släp med sadelkammare så bilen får nu vara ren och hästfri.
 
Lägger in allt i bakluckan. Ett tips för er andra som gör så är att ha en plastlåda att lägga saker i. Jättesmidigt och håller bakluckan lite mer organiserad:).
 
Hade jag sett denna tråden så hade jag kunnat ta en bild :p, var iväg igår.
Men jag har Allt i bilen,
Har en bock med sadel, schabrak och gjord. sen har jag träns väska och stövel väska bredvid. och en trä låda med allt möjligt i.
Kavajen har jag i baksätet.

Har i den lediga spiltan en foder hink, dressyrspö och ett grimmskaft. Så att man har det på plats direkt och slipper rota igenom bilen då man ska lasta.
har en hel mellanvägg annars så hade jag inte vågat ha saker på golvet.

Är väldigt nöjd med min sadelbock och tävlings lådan, bocken lyfter jag ut så att man slipper dra med sig hästen till bilen eller lägga sadeln på marken, sen så har jag den också som uppsättning pall.
tävlings lådan var ursprungligen bara till för benskydden, men den blev så pass rymlig att jag får plats med helt ft sett skydd, pälsglans, flugspray, borstar, hjälm och en hel del mer :), utan att för den delen ta upp knappt hälften av platsen en ikea kasse tar :p.
Eftersom att jag har allt i väskor eller i lådan så blir det minimalt med smuts i bilen, är snarare att väskorna blir håriga av allt hund hår som är i bakluckan..
Är schabraket alldeles för hårigt så viker jag ihop det och lägger det i tävlings lådan, så får hjälmen åka utanför.
 
Ska jag någonsin åka iväg mer än en dag så får utrustningen åka i baksätet och foderhinkar och täcken åka i bakluckan.

Hö och halm är lagom tungt för att få åka i släpet i tomma spiltan.
 
Hade jag sett denna tråden så hade jag kunnat ta en bild :p, var iväg igår.
Men jag har Allt i bilen,
Har en bock med sadel, schabrak och gjord. sen har jag träns väska och stövel väska bredvid. och en trä låda med allt möjligt i.
Kavajen har jag i baksätet.

Har i den lediga spiltan en foder hink, dressyrspö och ett grimmskaft. Så att man har det på plats direkt och slipper rota igenom bilen då man ska lasta.
har en hel mellanvägg annars så hade jag inte vågat ha saker på golvet.

Är väldigt nöjd med min sadelbock och tävlings lådan, bocken lyfter jag ut så att man slipper dra med sig hästen till bilen eller lägga sadeln på marken, sen så har jag den också som uppsättning pall.
tävlings lådan var ursprungligen bara till för benskydden, men den blev så pass rymlig att jag får plats med helt ft sett skydd, pälsglans, flugspray, borstar, hjälm och en hel del mer :), utan att för den delen ta upp knappt hälften av platsen en ikea kasse tar :p.
Eftersom att jag har allt i väskor eller i lådan så blir det minimalt med smuts i bilen, är snarare att väskorna blir håriga av allt hund hår som är i bakluckan..
Är schabraket alldeles för hårigt så viker jag ihop det och lägger det i tävlings lådan, så får hjälmen åka utanför.

Åh jag hade verkligen velat se en bild!
Vad är det för "tävlingslåda" du har? :)
 
Åh jag hade verkligen velat se en bild!
Vad är det för "tävlingslåda" du har? :)
Det är en mästerligt snickrad låda med plats för allt man behöver ^_^. Typ..
är inte helt klar på bilderna och har bara öst i lite av varje för att demonstrera.


 
Har denna sadelbocken också,

Både bocken och lådan är som synes bara Ihop slängda av lite skrot som vi hade hemma :p.
 
Innan jag köpte min lilla lastbil så hade jag också en transport utan sadelkammare.
Jag hade ett sadelskåp, där jag hade alla mina saker. Ett annat alternativ är ju en sadelvagn, om man inte vill lägga tusentals kronor på ett sadelskåp. Finns en superbra sadelvagn på hööks som ligger runt 300-lappen. Super smidigt!
 
Jag har börjat få till en bra packningsrutin nu, så jag kan dela med mig :D

När jag åker med en häst har jag nästan allt bak i bilen. I bakluckan har jag en sadelbock med en korg under på ena sidan, och i korgen ligger diverse småsaker i kategorin "bra att ha". Där ligger även tränsväskan med träns (duh) och såna grejer. Och så har jag en liten smidig ryktlåda med de nödvändigaste borstarna.
På andra sidan i bakluckan har jag hink/ar och hö.
Mina grejer (kavaj, hjälm, stövlar etc.) har jag i baksätet och uppsittningspallen bak i transporten.

Åker jag med två hästar tar sadelbocken för stor plats, så då vänder jag på alltihopa och har sadlar + träns i baksätet, hö, vatten och mina grejer i bakluckan och bara hästar i transporten :D
 
Innan jag hade sadelkammare och min häst åkte brett så la jag in sadeln i bilen och hade alla grejer i en IKEA-kasse. Går så betydligt snabbare att packa i och ur när man bara vräker ner allt i en kasse.
 
Innan jag hade sadelkammare och min häst åkte brett så la jag in sadeln i bilen och hade alla grejer i en IKEA-kasse. Går så betydligt snabbare att packa i och ur när man bara vräker ner allt i en kasse.
hade också allt ikea kassar innan, men har kommit fram till att det är smidigast med allt i olika väskor, då så blir inte schabraket smutsigt av de leriga benskydden och det svettiga tränset blir inte ner hårat av schabraket ;).

är alltid den som kör sist då jag aldrig slänger in allt i en hög och stressar hemåt, tvättar och borstar av det värsta från allt och packar in i bilen så att det bara är att hänga in allt i stallet då man kommer hem.
tar 2 varv för att plocka in allt från bilen. och man slipper stå en timme extra i stallet för att göra rent allt som när man väl kommer hem är helt intorkade med päls och svett. :p
 

Liknande trådar

Utrustning Jaha, står i träsket, behöver en ny transport. Ber om ursäkt över en rörig tråd med mycket om och men. Vad är era bästa tips för att...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
8 869
Senast: _Taggis_
·
Utrustning Jag har bestämt mig för att köpa en transport. Det stressar mig lite att vara beroende av att låna/hyra.. Har lite funderingar kring...
2 3
Svar
45
· Visningar
5 307
Senast: Mimmimamma
·
Hästhantering Jag har två frågor: 1) Det ena gäller tips på hur jag för ponny syr sluta skrapa transporten. (Läs nedan) 2) Någon som provat First...
Svar
7
· Visningar
1 924
Senast: mackan
·
Utrustning som rubriken lyder, hur ställer ni det? har ni det framför hästen? fäst i frambommen i den tomma spiltan? fäst i bakbommen i den...
Svar
7
· Visningar
6 955
Senast: Buck
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp