Hur planerar ni stallet?

Ericamodin

Trådstartare
Hejsan! Är ny här och börjar med en liten tråd angående hur hinner ni med stallet? Är mest en nyfiken fråga!
Hur hinner ni med stallet som kanske har mer än en häst att rida och sköta om samt jobbar/ går i skolan på hel tid?

Hur planerar ni hästarnas ridning för varje vecka och får det att funka bra? Hur många gånger rider ni och hur mycket vilar dom? :)
 
Hejsan! Är ny här och börjar med en liten tråd angående hur hinner ni med stallet? Är mest en nyfiken fråga!
Hur hinner ni med stallet som kanske har mer än en häst att rida och sköta om samt jobbar/ går i skolan på hel tid?

Hur planerar ni hästarnas ridning för varje vecka och får det att funka bra? Hur många gånger rider ni och hur mycket vilar dom? :)

När jag hade två ridhästar sist (har vuxen + unghäst nu, så bara en att rida) gjorde jag så att jag red en häst på mån-tors, bägge fre-sön. Om jag kände att jag hade tid/lust kunde jag ibland rida två någon av vardagarna, men det blev sällan så pga "egen" gård, dvs den mesta tiden gick åt till att sköta markservice.

Jag sparar dock en hel del tid på att ha 40 meter till lösdriften samt 25 min bilkörning till mitt jobb.
 
Hejsan! Är ny här och börjar med en liten tråd angående hur hinner ni med stallet? Är mest en nyfiken fråga!
Hur hinner ni med stallet som kanske har mer än en häst att rida och sköta om samt jobbar/ går i skolan på hel tid?

Hur planerar ni hästarnas ridning för varje vecka och får det att funka bra? Hur många gånger rider ni och hur mycket vilar dom? :)

Beror ju helt på vad framför allt uppstallningsförhållandena är och även arbetstider osv ?
Svårt att svara generellt utan den infon tycker jag .
 
Jag är för tillfället sjukskriven, och när jag gick i skolan hade vi annan typ av uppstallning.
MEN, om jag hade gått i skolan eller jobbat heltid nu, och varit frisk nog att kunna göra det utan att behöva sova flera timmar direkt efter, så hade det nog sett ut såhär.

Antingen allt i stallet på em/kväll. Isåfall dit direkt efter hem, mellis och ombyte. Beroende på hur det passar i tid med hästarnas middag så mocka, fixa höpåsar (skulle packa extra de dagar jag hade mer tid för att spara tid stressigare dagar), kraft, vatten etc. Rida 1-2 hästar. Jag har 2 hästar som jag rider själv, så jag skulle rida båda på helgen och en-två dagar i veckan. De andra veckodagarna skulle jag planera in vila, promenad eller liknande med ena hästen och rida den andra ordentligare.

Eller om jag har utsläpp, tidig morgon i stallet och fixa även mockning + vatten då. Samma på em med direkt till stallet, rida och fixa hö och kraft. Skulle i möjligaste mån planera in de dagarna för att rida båda hästarna. Om jag hjälper en stallkompis med hennes häst skulle jag försöka göra även det de här dagarna, eller på helgen.

Nu när jag är sjukskriven kan jag ju lägga upp dagarna lite som jag vill. Då fixar jag ofta stallet på morgonen, åker hem och vilar, och åker tillbaka på em för ridning.
 
Jag har en häst, och går i skolan. Det tar ca tre timmar för mig att fixa stallet, rida + fixa hästen och ev. putsa utrustningen... Jag åker oftast till stallet på kvällen, efter middagen. Läxor och sådant görs direkt efter skolan:) Jag brukar komma hem från stallet ungefär kl. 21:00, då hinner jag duscha, byta om och äta något innan jag går och lägger mig ca kl 22:30. Om jag då somnar kl 23 så sover jag i 8 timmar vilket räcker alldeles utmärkt för mig.

Min ponnys veckor brukar se ut såhär:
Mån: varannan vecka hoppträning, annars något i ridhuset/utebanan (varierar...)
Tis: Oftast skogen
Ons: Varannan vecka dressyrträning, annars ridhuset/utebanan
Tors: Vila, dock står han inte helt utan jag brukar promenera ca 40 min i skogen...
Fre: Ridhuset/utebanan
Lör: hoppträning/tävling/skogen
Sön: skogen/tävling

Med andra ord:
- 1 vilodag
- 1-2 pass för tränare/vecka
- 2-3 uteritter/vecka
- 2-4 pass i ridhuset eller på någon av utebanorna
 
Jag är för tillfället sjukskriven, och när jag gick i skolan hade vi annan typ av uppstallning.
MEN, om jag hade gått i skolan eller jobbat heltid nu, och varit frisk nog att kunna göra det utan att behöva sova flera timmar direkt efter, så hade det nog sett ut såhär.

Antingen allt i stallet på em/kväll. Isåfall dit direkt efter hem, mellis och ombyte. Beroende på hur det passar i tid med hästarnas middag så mocka, fixa höpåsar (skulle packa extra de dagar jag hade mer tid för att spara tid stressigare dagar), kraft, vatten etc. Rida 1-2 hästar. Jag har 2 hästar som jag rider själv, så jag skulle rida båda på helgen och en-två dagar i veckan. De andra veckodagarna skulle jag planera in vila, promenad eller liknande med ena hästen och rida den andra ordentligare.

Eller om jag har utsläpp, tidig morgon i stallet och fixa även mockning + vatten då. Samma på em med direkt till stallet, rida och fixa hö och kraft. Skulle i möjligaste mån planera in de dagarna för att rida båda hästarna. Om jag hjälper en stallkompis med hennes häst skulle jag försöka göra även det de här dagarna, eller på helgen.

Nu när jag är sjukskriven kan jag ju lägga upp dagarna lite som jag vill. Då fixar jag ofta stallet på morgonen, åker hem och vilar, och åker tillbaka på em för ridning.
Okej tack för svar! Hoppas du blir bättre snart då! :)
Verkar som du har bra planering iaf !
Just för att jag undrar är för att jag är lite sugen på att skaffa en till. Vi har två hästar nu. Min systers häst och min egna. Har tagit hand om min systers en hel del mest för att kolla så jag orkar och klarar av två vid sidan av arbetet och det har gått väldigt bra. Det jag mest funderar på och tänker på är hur jag ska lägga upp schemat för två hästar fram över! :)
 
Jag har eget stall. två hästar, nu e dock ena sjuk och andra unghäst men mitt sätt är.
Jag fixar stallsysslorna på morgonen vid utsläpp så allt de är klart sen på kvällen kan man fokusera på ridning/träning. Har funkat bra.

NU i dagsläget jobbar jag skiftes arbete så det är perfekt med att va ledig fler dagar och jobba kvällar då får man lite tid. Men det gäller att planera dagarna.
 
Hejsan! Är ny här och börjar med en liten tråd angående hur hinner ni med stallet? Är mest en nyfiken fråga!
Hur hinner ni med stallet som kanske har mer än en häst att rida och sköta om samt jobbar/ går i skolan på hel tid?

Hur planerar ni hästarnas ridning för varje vecka och får det att funka bra? Hur många gånger rider ni och hur mycket vilar dom? :)
Jag har en häst, jobbar heltid (ca 20 min körväg till jobbet) men har skiftesjobb så jag kan också jobba kvällar och helger. Min häst står på lösdrift, i ett stall som ligger ca 15 km hemifrån. Försöker planera lite beroende på de dagar och tider jag jobbar, vill ha gott om tid på mej när jag är i stallet. Eftersom hästen står på lösdrift med "full skötsel" (dvs mockning, foder och allmän översyn ingår), så behöver jag egentligen bara se till att hästen blir motionerad och hovvården fixad. Just nu rids hästen ca 3 dagar i veckan (ganska ung och oskolad häst), men ska försöka trappa upp det lite ytterligare nu under våren.
 
Jag jobbar heltid och har två små barn och en man som är lantbrukare... Rider oftast på kvällarna efter 20.00. Har eget stall hemma men ingen paddock. På helgerna om jaghar svårt att få barnvakt går jag upp 6.00 och rider innan familjen vaknar. Får till ridning 4 dagar/vecka.
 
jag planerar lite löst innan veckan börjar och sen skiter sig allt lagom på måndag ;)
jag har ett par "hobbyhästar" som är på "lätt nivå" och jag är nöjd om alla får röra på sig ca 5 dar i veckan. Försöker organisera och ordna så det går att få allt "markjobb" i stallet att gå på ca 1h per dag och ägnar nästan hela helgerna åt att göra detdär som man inte hinner i vanliga fall. Jag har egen gård, så det ibland eller ganska ofta får man lägga ridningen på hyllan och istället köra ut mat till hästarna, laga nåt staket eller fixa något annat som gått sönder eller som behöver göras. För mig hade det inte funkat med att ha tävlingshästar i tävlingskondition och kombinera det med heltidsjobb och barn varannan vecka. Det har jag inte självdiciplinen och energin för. jag har ett par medryttare som kommer och rider. Eftersom jag inte tävlar så har jag inte så höga krav på mig själv och får hästarna vila nån dag extra får jag inte dåligt samvete för det.

försöker variera träningen för hästarna så de får lite dressyr, uteritter, hoppning varje vecka.
 
Jag har två hästar och jobbar heltid. Jobbar enbart kvällar så fixar hästarna dagtid. De jobbas fem dagar i veckan och brukar lägga in vilodagarna de dagar jag börjar lite tidigare. Just nu är jag sjukskriven på 50% pga nån infektion i kroppen som gör mig sjukt trött, så de tre dagarna i veckan jag jobbar har jag ridhjälp en dag och de övriga två får de vila. L'gger upp veckoplan löst i mitt huvud utifrån schemat, träningar och tävlingar.

Nu under vintern jobbas hästarna lite på halvfart, så när jag rider båda är jag väl i stallet 3-4 timmar. Framåt våren trappas jobbet upp mer och mer iom tävlingssäsong och då blir det längre pass (skrittar oftast ut en halvtimme innan jag dressyrar tex) och det blir mer massage och stretching när passen är tuffare. Då är jag uppe i 4-5 timmar för att rida båda.
 
Jag jobbar heltid och har ett jobb som kräver mycket energi av mig, trivs dock superbra. Hade två hästar när jag bodde på gården och kunde ha dom hemma. Handen på hjärtat, har aldrig ridit så lite som då... Det var så mycket annat som behövde göras hela tiden och ridningen kom längre bak i prio. Försökte planera, men som fler varit inne på så sket det sig redan i början av veckan. Löste dock hästarnas liv med lösdrift och sällskapshästen gick max en gång i veckan, tävlingshästen ca 3 dagar i veckan. Dom mådde bra och tävlingshästen utvecklades ändå i en bra takt! Men så vill jag inte ha det igen.

Nu lever bara tävlingshästen och har honom uppstallad på en jättebra lösdrift med ridhus på gården där han står och helt underbara ridvägar. Det tar ca 1,5 timme de dagar jag rider, annars ca 10 minuter ;) Nu går han ca 4-5 dagar vilket passar honom och mitt liv toppen! Är så glad att den lösningen uppenbarade sig för mig. Nu kan jag lägga upp veckoplanering, och hålla den!
 
Har två hästar i eget stall, dock bor jag inte själv där utan har några minuter i bil dit. En tävlingsponny som jag normalt tränar och tävlar dressyr på, men som vilat på grund av flytten från förra stallet (krångligt kollektivstall långt hemifrån) och en shettis. Jobbar inom handels, så jobbar en del helger men kortare dagar och är då också ledig en del mitt i veckan. Eftersom min häst ändå gått lite på halvfart nu i vinter rider jag inte alls de dagar jag jobbar hela dagarna (oftast antingen 10-17 eller 8-18), men rider om jag är ledig eller börjar vid lunch. Eller som på helgerna när jag slutar vid 14.

Släpper ut, borstar båda två, tar på täcke, mockar och fixar allt på morgonen, om jag inte börjar vid åtta för då slänger jag bara ut dem. Sen är det bara att ta in dem på kvällen. Räknar jag bort ridningen tar det kanske en timme allt som allt med utsläpp, mockning, höpåsar, vatten, lunch och insläpp. Max. Förut satt jag minst 45 minuter i bilen, varje dag. Oftast mer eftersom jag fick åka flera gånger. Då är endast bilresan inräknad i det.

Planen för min häst är ridning fem-sex gånger i veckan. Då rider jag allt mellan en timme och två.
 
Har 2 hästar, en pensionär och en som rids. Det bor 4 hästar i stallet som jag sköter med min mamma. Jobbar heltid, kontorstider och har ett extrajobb (personlig assistent med sovande jour). En vanlig vardag så tar mamma hästarna på morgonen om det inte är ngt speciellt så jag tar dem. Till stallet efter jobb, då mockar jag, fixar foder och vatten samt tar in alla hästarna. Det brukar ta runt 30-45 minuter. Hästarna fodras och medans det käkar så passar jag på att äta ngt själv, koppla transport och packa bilen. Har inte ridhus så på vardagar när det är mörkt på vintern är det lasta och köra som gäller. Har ca 10 min körväg. Iväg och rider och brukar vara hemma i stallet igen runt 20-21.30 beroende på när jag kom iväg och hur länge jag rider. Fixar det sista, packar ur och fixar hästen. Nattfodrar och är inne i huset vid 21-22.

Jag ser till att vara effektiv med stallfixet på vardagarna, lägger hellre tiden på hästen där. Extrafix som att tvätta vattenspannar, putsa läder osv får sparas till helgerna. På sommarhalvåret har vi ridbana hos grannen och då tar det lite mindre tid. Jag lägger nästan alltid eventuella vilodagar i veckan, på helgen har jag ju mer tid. Hästarna har fri tillgång till grovfoder i hagen och rejält i boxarna så det är bara att slänga till kraften vid fodring. Rider ut får bli på ljusa kvällar och helgerna.

Det blir så klart sena kvällar men det är ju självvalt. Kan ju tillägga att jag inte har familj utan är singel så behöver inte passa tider för andra.
 
En vanlig vardag rider/motionerar jag 1-3 hästar. De dagarna jag har 3 hästar longerar jag dem oftast, det går snabbare + att det är samma utrustning på alla då, vilket också sparar tid. De (sällsynta :D) dagar jag bara har min egen häst brukar jag se till att packa och förbereda inför kommande dagar.

Ibland har jag lite hjälp i stallet med mockning och packning av höpåsar, men oftast gör jag det själv.

En vanlig dag med 2 hästar kan se ut såhär:
16.00 Kommer till stallet, byter om. Har ätit på tåget från skolan, pluggar även då.
16.15 Mockar, fixar mat och vatten mm Oftast åt 3 hästar.
17.30 Gör iordning häst 1
17.50 Ridning
19.10 Gör iordning häst 2
19.30 Ridning
Är hemma ca 21.00. Då äter jag rejält, pluggar och sover :p

En helg har jag ibland 4 hästar att rida. Då brukar jag även putsa, städa osv. Oftast är jag i stallet minst en heldag (ca 12-14 h) per helg :D:o
 
Häst hemma, Tar ut när jag kommer hem från jobb, ger Hö när jag vaknar och jobbar sen 3h till, rider när jag kommer hem. mockar och tar in sent på kvällen.

När jag gick i skolan så kom jag hem vid 16-17 tiden Och red direkt, mockade sen sent på kvällen. Hästen vilade när jag hade skola till 18 och både musikskola och kampsports träning efter :), har dock ingen koll på hur jag orkade med det och dessutom jobbade extra i ett Stall :o.

Just nu är det dock brist på ork och motivation att rida. Skitväder och mörkt :/.
 
Hur hinner ni med stallet som kanske har mer än en häst att rida och sköta om samt jobbar/ går i skolan på hel tid?

Hur planerar ni hästarnas ridning för varje vecka och får det att funka bra? Hur många gånger rider ni och hur mycket vilar dom? :)
Har min häst på helackordering, så det enda jag gör att ta in hästen, ge mellanmåls höet, packa om den påsen, göra i ordning "kraften" (lusern, betfor, mineraler och olja), borsta hästen, rida eller promenad.
Just nu återhämtar sig min häst från vila.

Jag jobbar mellan 6:30-17:30 fyra dagar i veckan, resten ledigt.

Tanken är sen när hästen är friskförklarad ska jag försöka rida varje dag mer eller mindre. :)
 
Har 2 ridhästar som tävlas sparsamt på lätt nivå + sällskapshäst. Jobbar heltid + 2h pendling.
Har egen lösdrift, uppvärmd flottör-tunna, fri tillgång på halm = minimalt stalljobb (höfodring):)
Tränar en häst/dag under veckan, alt rider ut med handhäst. Tränar båda på helgerna. Varierar träningen, longering/tömkörning, trickträning/lek, uteritt, dressyr, (hoppning på sommaren), allt efter vädret, underlaget och lusten. Målet är 4 ggr/v/häst. Åker på helgkurser när jag rider för instruktör, ca 1gg/mån under sommarhalvåret.
För mig och mina hästar tycker jag detta funkar bra. Vi utvecklas i ridningen och jag har aldrig märkt att de skulle ha för dålig kondis för det jag vill göra.:)
 
Är 13år och har en tävlingsponny på f.2010 inriktning hoppning. Mamma har en storhäst som är utlånad på foder just nu. Ponnyn står på an annlägning med 46 hästar. Tillgång till 2 ridhus, ridbana, terrängbana, fina ridvägar & många tränare:love: har gratis busskort så åker buss ti,on,tor både till stallet och hem, tar ungefär 20min
Mamma är med i stallet må, fre, lör & söndag
Mockar varje dag innan jag rider

Måndag: dressyr
Tisdag: skritta ute
Onsdag: markarbete
Torsdag: dressyr
Fredag: vila helt
Lördag: logering/hoppning
Söndag: konditionsträning

Han behöver gå mycket och röra på sig, då han annars blir som ett skott i ridningen och bara vill springa:)
 

Liknande trådar

Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
684
Senast: Lutten
·
Hästhantering Kan ju börja med att vi har en vet tid på tisdag, men någon som har en aning om vad som kan vara fel eller haft liknande problem? Jag...
2 3
Svar
45
· Visningar
4 185
Senast: JohannaB
·
Ridning Jag har just nu väldigt mycket tid framför datorn och har hittat ett antal brittiska Youtubare som filmar sina uteritter med GoPro. Jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 423
Skola & Jobb Är sjukskriven sen en tid tillbaka (gått in i väggen pga överbelastning) sköter om stallet och hästarna som vanligt. Rider hemma men...
Svar
17
· Visningar
1 076
Senast: escodobe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Dammigt
  • Vad gör vi? Del CXCV
  • Vänner som avbokar och ombokar

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp