Hur rädda denna trädgård - om möjligt?

Fast just det tänkte vi lämna därhän.... :p
Det är ingen som har varken tid eller lust att renovera....

Skit i trädgården och rädda fasaden. Slitna ytskikt kan man fixa. Annars hade jag tagit en röjsåg och tagit ner allt jag inte vill ha. Fixat fasaden, och sålt huset. Köpt en lägenhet istället. Med ett läge 20 min från stan och nära vatten sitter dina föräldrar ändå på ett antal miljoner i form av läget.
 
Tänk så mkt pengar dina föräldrar kunde lägga på att leja bort renovering om de inte behövde betala din häst ;)

Dagens mest spot on kommentar...:rofl:
Problemet är väl dock primärt att intresset saknas hos de. Huset var i risigt skick redan när de köpte det -97, trots att det bara var 10-15 år. De hade massa år på sig att renovera, men intresset har aldrig funnits.
 
Skit i trädgården och rädda fasaden. Slitna ytskikt kan man fixa. Annars hade jag tagit en röjsåg och tagit ner allt jag inte vill ha. Fixat fasaden, och sålt huset. Köpt en lägenhet istället. Med ett läge 20 min från stan och nära vatten sitter dina föräldrar ändå på ett antal miljoner i form av läget.

Om man byter ut "lägenhet" mot "gård i Mälardalen" har tanken faktiskt slagit både mig och pappa....
Nja. Pappa trodde att K.S kanske var värt runt 4 milj, max, med tanke på skicket. Andra samtida hus i byhåla brukar gå på ungefär 5-6.5 milj beroende på läget.
 
Om man byter ut "lägenhet" mot "gård i Mälardalen" har tanken faktiskt slagit både mig och pappa....
Nja. Pappa trodde att K.S kanske var värt runt 4 milj, max, med tanke på skicket. Andra samtida hus i byhåla brukar gå på ungefär 5-6.5 milj beroende på läget.

Det är väl ganska bra betalt för något du brukar beskriva som fallfärdigt. Men VARFÖR ens tänka på gård när man saknar intresse för hus och tomt? Det är ju inte mindre underhåll direkt.
 
Det är väl ganska bra betalt för något du brukar beskriva som fallfärdigt. Men VARFÖR ens tänka på gård när man saknar intresse för hus och tomt? Det är ju inte mindre underhåll direkt.

Sant. Menade mer att det var värt ganska mycket mindre än "liknande" hus här i hålan ;)

Det enkla svaret är väl att tar man tag i saker direkt blir det inte så överjävligt. Samt att köpa något som var i bättre skick än K.S. Sen är ju pappa rätt så händig, det är mer att han tycker att själva inrednings/ytskiktsdelen är tråkig. Jag är väl den i familjen som är mest intresserad av det här med inredning och att saker ska se bra ut.
 
Dagens mest spot on kommentar...:rofl:
Problemet är väl dock primärt att intresset saknas hos de. Huset var i risigt skick redan när de köpte det -97, trots att det bara var 10-15 år. De hade massa år på sig att renovera, men intresset har aldrig funnits.
Om man inte har något intresse för att underhålla/renovera så är ju en hyreslägenhet det ultimata boendet. Å är det så att man "måste" bo i hus av någon anledning så är det att leja bort allt jobb. Det finns som sagt både målare, snickare och trädgårdsmästare. Allt handlar om hur mycket pengar man kan få fram.
 
Angående mossa och gräsmatta, det jag hört och sett själv är att mossan försvinner när det är mycket spring på den. T ex barn som leker, hundar som springer m.m.

Idag funkar även en robotklippare att hålla mossan borta, samtidigt som den håller gräsmattan fin.

Finns både billiga och dyrare robotklippare, fast i och för sig, är mossan riktigt tjock kan den behövas rivas först. Sen skulle man kunna hjälpa till med gräsfrön om man vill skynda pp gräset lite.

Svårt egentligen att säga vilket utan att ha sett trädgården.
 
Om man byter ut "lägenhet" mot "gård i Mälardalen" har tanken faktiskt slagit både mig och pappa....
Nja. Pappa trodde att K.S kanske var värt runt 4 milj, max, med tanke på skicket. Andra samtida hus i byhåla brukar gå på ungefär 5-6.5 milj beroende på läget.
Men, du bor i ett HUS. Inget kråkslott. Inget K.S = KRÅK.SLOTT? Du kanske kan skriva H i stället om du måste förkorta det? M.Ö.B* :cry:

(* = Mina ögon blöder)
 
Men, du bor i ett HUS. Inget kråkslott. Inget K.S = KRÅK.SLOTT? Du kanske kan skriva H i stället om du måste förkorta det? M.Ö.B* :cry:

(* = Mina ögon blöder)
Men har du aldrig gett namn åt något som är fel i sammanhanget? En långsam bill som kallas Ferarrin eller varför inte det hemgjorda vinet som kallas Château XXX. Jag tror det är rätt vanligt. Om nu TS familj döpt sitt hus till Kråkslottet så kan hon väl få kalla det så? Hon går inte ut och propagerar för att det är det normala att kalla den typen av hus och hon har garanterat läst massor av inlägg om vad ordet egentligen betyder.
 
Men har du aldrig gett namn åt något som är fel i sammanhanget? En långsam bill som kallas Ferarrin eller varför inte det hemgjorda vinet som kallas Château XXX. Jag tror det är rätt vanligt. Om nu TS familj döpt sitt hus till Kråkslottet så kan hon väl få kalla det så? Hon går inte ut och propagerar för att det är det normala att kalla den typen av hus och hon har garanterat läst massor av inlägg om vad ordet egentligen betyder.
Döper man hus? Då ska jag döpa min lägenhet till Slottet. :)
 
Det blir lite motsägelsefullt då du skriver sprängstensgyttjan. Är det sprängsten i bottnen eller lera eller gyttja eller en blanding?
Är det bara sprängsten så kommer ni få problem med att det blir på tok för väldränerat samt att det saknas näring. Är det blanding av sprängsten och lera så kan vattenbalansen vara okej men då har du istället problemet att det saknas mull i jorden och lättillänglig näring. I det här fallet så kan det fungera at tlägga på ett ordentligt lager med gödsel på d områden man vill odla något. Ska man plantera ett träd så är det nog som far din säger lämpligt med grävmaskin så man kan gräva en ordentlig planteringsgrop och skapa en bra jordblanding i den.
 
Mina syrener växer som ogräs, dvs fort!
Gödsla dem så blir de fina. Ta bort sådant som stör. Ogräs och vissna grenar. Klipper du ner den lite så blir de mer täta. Duttvattna inte utan om du vattnar vattna då rejält eller inte alls så rötterna letar sig nedåt.

Jag är inte så känslig för mossa, tycker det är hyfsat praktisk men förstår att det kanske inte är så roligt att hela mattan är av mossa. Jag hade nog satsat på att få till en del av trädgården med gräsmatta men inte hela utan där ni mest tillbringar tiden.

Krukor är fint men tex pelargonier som är mångåriga och du kan ta in innan vintern.

Pallkragar är praktiskt. Tycker att de upphöjda är smidigast att jobba med.
En kompost är alltid bra att det finns speciellt om ni nu börjar ta hand om trädgården. Finns många olika lösningar!

Olika stilleben i trädgården gör att det blir intressant och man stannar upp. Tex en bänk med någon kruka bredvid.
En vindflöjt osv.
Blommor skapar harmoni och en levande trädgård. Satsa gärna på lättskötta perenner.
 
Precis, ett kråkslott ska ju synas att det egentligen är ett fint/charmigt/speciellt hus, men som är nedgånget/oskött. Något som hade varit inte-vilket-hus-som-helst ifall det hade varit i skick.

Jag har f.ö. väldigt svårt att se för mig en 80-talsvilla som skulle vara "bortom all räddning" även om den är eftersatt i skötseln. Ifall man inte haft takläckage/avloppshaveri som inte åtgärdats på ett par år eller liknande.

1-horz.jpg
Ser mer ut som spökslott än kråkslott :cautious:
 
Ta mobilen gå ut och fota både hus och trädgård så får du säkert många bra tips. Med tanke på all info du lämnat ut här (fast du ändrar namn på allt och alla) så tog det mig mindre än 60 s att hitta dig och din familj när jag hade tråkigt en dag. Så att inte visa bilder för att inte "avslöja" er är liksom ingen ide. Eftersom du gärna byter namn och döper saker till synonymer de inte är (du bor tex inte i en byhåla på långa vägar) gör att det är svårt att veta/tro/föreställa sig hur denna trädgård och dess mark egentligen ser ut. Likadant med huset, tror inte det är ett sådant ruckel som du målar upp det som.
 
Ta mobilen gå ut och fota både hus och trädgård så får du säkert många bra tips. Med tanke på all info du lämnat ut här (fast du ändrar namn på allt och alla) så tog det mig mindre än 60 s att hitta dig och din familj när jag hade tråkigt en dag. Så att inte visa bilder för att inte "avslöja" er är liksom ingen ide. Eftersom du gärna byter namn och döper saker till synonymer de inte är (du bor tex inte i en byhåla på långa vägar) gör att det är svårt att veta/tro/föreställa sig hur denna trädgård och dess mark egentligen ser ut. Likadant med huset, tror inte det är ett sådant ruckel som du målar upp det som.
Nu måste jag också prova och hittade huset i ett nafs. Ser ut som ett vanligt hus. Ett lager färg bara. Det kostar ju nästan inget. Jag blev så irriterad på att mina föräldrar aldrig målade då jag gjorde det själv. De blev jätteglada
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Dags för ännu en rastråd. Om två-tre år planerar jag att skaffa en till hund, då min äldsta hund då börjar bli lite äldre (jag har två...
5 6 7
Svar
126
· Visningar
12 929
Senast: linnsan
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag stöter på en del vilda djur i skogarna där jag bor. De flest har jag fått nåt slags förhållande till och vet på ett ungefär hur de...
Svar
1
· Visningar
1 788
Senast: Luff
·
Trädgård & Växter Hej! Tänkte delge er vår trädgård i hopp om att få lite tips och råd kring den, just nu är det verkligen mest gräsmatta och den är så...
Svar
1
· Visningar
2 033
Senast: karini
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp