Hur rädda denna trädgård - om möjligt?

Jag är väl den i familjen som är mest intresserad av det här med inredning och att saker ska se bra ut.
Om du är intresserad så är det bara att göra som @em-pirre säger. Skaffa färg och börja måla! Om fasaden verkligen ÄR genomrutten så måste ju förstås bräderna bytas, men om det bara är färg som behövs så är det ju bara att sätta igång att tvätta, skrapa och måla. Målning inomhus, samt tapetsering, är ju inte heller någon omöjlighet precis....
 
Dagens mest spot on kommentar...:rofl:
Problemet är väl dock primärt att intresset saknas hos de. Huset var i risigt skick redan när de köpte det -97, trots att det bara var 10-15 år. De hade massa år på sig att renovera, men intresset har aldrig funnits.
Det var min poäng med att leja bort. Tycker man inte det är roligt så är det väldigt enkelt att betala någon annan för att göra det åt en.
 
Dagens mest spot on kommentar...:rofl:
Problemet är väl dock primärt att intresset saknas hos de. Huset var i risigt skick redan när de köpte det -97, trots att det bara var 10-15 år. De hade massa år på sig att renovera, men intresset har aldrig funnits.

Alltså det främsta intresset man behöva ha är ju att förvalta en investering. Att ta hand om huset innebär ju att det behåller värdet istället för att sjunka i värde med eftersatt renovering.

Jag gör inte arbetet på huset själv, jag har snickare som gör det åt mig. Igår avslutade vi byte av vindskivor och panel på verkstaden, nästa vecka börjar rivningen av gavelspetsarna på boningshuset och där kommer säkert många överraskningar. Jag räknar med att byta allt från gipsskivan och ut, men förutsätter att reglarna är friska. Däremot vill jag ha en ny typ av isolerskiva.
 
Helt osannolikt att någon slagit upp en hel villa i ett sånt område utan bygglov på 80-talet. Att slutbesiktning saknas var så vanligt att det är helt normalt. Då preskriberades svartbyggen dessutom efter tio år så skulle aldrig bli rivningsföreläggande ändå.
 
Ta mobilen gå ut och fota både hus och trädgård så får du säkert många bra tips. Med tanke på all info du lämnat ut här (fast du ändrar namn på allt och alla) så tog det mig mindre än 60 s att hitta dig och din familj när jag hade tråkigt en dag. Så att inte visa bilder för att inte "avslöja" er är liksom ingen ide. Eftersom du gärna byter namn och döper saker till synonymer de inte är (du bor tex inte i en byhåla på långa vägar) gör att det är svårt att veta/tro/föreställa sig hur denna trädgård och dess mark egentligen ser ut. Likadant med huset, tror inte det är ett sådant ruckel som du målar upp det som.
Det är ju överhuvudtaget lite obegripligt med en byhåla 20 minuters väg från centrala Stockholm.
 
Dagens mest spot on kommentar...:rofl:
Problemet är väl dock primärt att intresset saknas hos de. Huset var i risigt skick redan när de köpte det -97, trots att det bara var 10-15 år. De hade massa år på sig att renovera, men intresset har aldrig funnits.

Jag förstår aldrig när du bemöter kommentarer som du samtidigt tackar för med gapskratt osv :confused: du gör det jämt ?

Vad vill du med just denna tråden ?

Mitt genuina tips om du verkligen vill på riktigt läsa på om trädgårdsskötsel och hur man renoverar en nedgången trädgård osv, är att du googlar . Du hittar hur mycket superba engagerande källor som helst !
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Dags för ännu en rastråd. Om två-tre år planerar jag att skaffa en till hund, då min äldsta hund då börjar bli lite äldre (jag har två...
5 6 7
Svar
126
· Visningar
12 816
Senast: linnsan
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag stöter på en del vilda djur i skogarna där jag bor. De flest har jag fått nåt slags förhållande till och vet på ett ungefär hur de...
Svar
1
· Visningar
1 706
Senast: Luff
·
Trädgård & Växter Hej! Tänkte delge er vår trädgård i hopp om att få lite tips och råd kring den, just nu är det verkligen mest gräsmatta och den är så...
Svar
1
· Visningar
2 016
Senast: karini
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Hat
  • Hiss och diss del 5
  • Vilka poddar lyssnar du på?

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp