Hur räddar jag höet?

heidi maria

Trådstartare
Slog min lilla vall igår lördag. (Sen skörd i år pga att det tog ett tag att köpa hem grejerna efter att min höbonde slutat) På morgonen kollade jag prognosen och det skulle vara soligt i fyra dagar. När jag slagit klart ändrades prognosen till regn idag söndag. :(

Vände höet tidigare idag. Och nu för en halvtimme sen kom regnet. Öste verkligen ner i en kvart. Bara forsade vatten längs gårdsplanen :( sol igen nu, men det ska regna igen på onsdag så jag tror jag måste bala det tisdag kväll. Har en löspress, så jag tänkte ställa in en luftavfuktare och fläkt och sluttorka det efteråt om det är någorlunda torrt.

Men jag behöver råd. När ska jag vända det igen? Nu har ju höet badat nyss. Ska jag åka och vända det ikväll? Imorgon bitti? Så snabbt som möjligt? Har aldrig behövt bestämma sånt här själv :/

Och hur vet jag om det är rätt att bala på tis kväll, eller ska jag låta det regna på det på onsdag, och låta det torka igen? Nu säger de att det blir fint Tors-söndag och ca 23-25 grader. Men man vet ju inte om man kan lita på det!

Behöveringa höga värden, har köpt det mesta av vinterns hö på annat håll. Hellre lite grovt och magert så det gör inget om det skulle urlakas av regnet, bara söutprodukten är fräsch och dammfri.
 
Och en fråga till: min vändare strängare räfsar åt sidan, sen är det som en kratta på högersidan som lägger höet i en sträng. Ska det torka i strängar som man vänder eller ska man köra utan "krattan" och sätta dit den när man ska bala? Körde med kratta tidigare idag. Känns som man kommer köra på höet om man inte strängar vid varje vändning?
 
Slog min lilla vall igår lördag. (Sen skörd i år pga att det tog ett tag att köpa hem grejerna efter att min höbonde slutat) På morgonen kollade jag prognosen och det skulle vara soligt i fyra dagar. När jag slagit klart ändrades prognosen till regn idag söndag. :(

Vände höet tidigare idag. Och nu för en halvtimme sen kom regnet. Öste verkligen ner i en kvart. Bara forsade vatten längs gårdsplanen :( sol igen nu, men det ska regna igen på onsdag så jag tror jag måste bala det tisdag kväll. Har en löspress, så jag tänkte ställa in en luftavfuktare och fläkt och sluttorka det efteråt om det är någorlunda torrt.

Men jag behöver råd. När ska jag vända det igen? Nu har ju höet badat nyss. Ska jag åka och vända det ikväll? Imorgon bitti? Så snabbt som möjligt? Har aldrig behövt bestämma sånt här själv :/

Och hur vet jag om det är rätt att bala på tis kväll, eller ska jag låta det regna på det på onsdag, och låta det torka igen? Nu säger de att det blir fint Tors-söndag och ca 23-25 grader. Men man vet ju inte om man kan lita på det!

Behöveringa höga värden, har köpt det mesta av vinterns hö på annat håll. Hellre lite grovt och magert så det gör inget om det skulle urlakas av regnet, bara söutprodukten är fräsch och dammfri.
Jag är dålig på sånt, men gå ner och titta till vallen senare ikväll. Går det att fluffa höet en aning då (att det alltså inte är genomblött) så skulle jag försöka vända det en gång sent ikväll eller i morgon bitti och sedan eventuellt vända det igen i morgon kväll. Men det bästa du kan göra är nog att fråga din gamla höbonde om hur han hade gjort :)
 
Jag är dålig på sånt, men gå ner och titta till vallen senare ikväll. Går det att fluffa höet en aning då (att det alltså inte är genomblött) så skulle jag försöka vända det en gång sent ikväll eller i morgon bitti och sedan eventuellt vända det igen i morgon kväll. Men det bästa du kan göra är nog att fråga din gamla höbonde om hur han hade gjort :)

Tack för input! Var nere och kollade och det hade redan torkat lite på ytan och marken mellan strängarna var hyfsad så jag vände på det! Känns som det inte är så hopplöst ändå. Ska kolla igen imorgon bitti och förmodligen åka hem tidigt från jobbet och vända vid 16-17. Sen igen före jobbet på tis tror jag.
 
Tack för input! Var nere och kollade och det hade redan torkat lite på ytan och marken mellan strängarna var hyfsad så jag vände på det! Känns som det inte är så hopplöst ändå. Ska kolla igen imorgon bitti och förmodligen åka hem tidigt från jobbet och vända vid 16-17. Sen igen före jobbet på tis tror jag.
Ja, man vill ju inte behöva vända det för många gånger, men min höbonde har någon gång fått vänta med pressning i en vecka och då fått vända höet extra gånger, inte optimalt, men det blev okej värden ändå faktiskt :)
 
Det enda sätt är att härsha, häng upp det på tork.

Ytan är inte så stor, kanske 1ha, men det är mycket hö! Känns inte realistiskt att jag som jobbar heltid ska hässja allt det höet för hand. Vill försöka med de maskiner jag har, och torkar det inte såpass att det kan pressas kör jag hellre ner det till småspill med betesputs eller något om det går och försöker igen nästa år.

Ser rätt bra ut nu, klarade nog regnet rätt bra. Ska pressa balarna löst och torka med värme efteråt. Har frånluftsfläkt i stallet och en stor luftavfuktare.
 
Slog min lilla vall igår lördag. (Sen skörd i år pga att det tog ett tag att köpa hem grejerna efter att min höbonde slutat) På morgonen kollade jag prognosen och det skulle vara soligt i fyra dagar. När jag slagit klart ändrades prognosen till regn idag söndag. :(

Vände höet tidigare idag. Och nu för en halvtimme sen kom regnet. Öste verkligen ner i en kvart. Bara forsade vatten längs gårdsplanen :( sol igen nu, men det ska regna igen på onsdag så jag tror jag måste bala det tisdag kväll. Har en löspress, så jag tänkte ställa in en luftavfuktare och fläkt och sluttorka det efteråt om det är någorlunda torrt.

Men jag behöver råd. När ska jag vända det igen? Nu har ju höet badat nyss. Ska jag åka och vända det ikväll? Imorgon bitti? Så snabbt som möjligt? Har aldrig behövt bestämma sånt här själv :/

Och hur vet jag om det är rätt att bala på tis kväll, eller ska jag låta det regna på det på onsdag, och låta det torka igen? Nu säger de att det blir fint Tors-söndag och ca 23-25 grader. Men man vet ju inte om man kan lita på det!

Behöveringa höga värden, har köpt det mesta av vinterns hö på annat håll. Hellre lite grovt och magert så det gör inget om det skulle urlakas av regnet, bara söutprodukten är fräsch och dammfri.
Jag skulle nog tyvärr tro att det rätt kört... Har det kommit en rejäl skur så är säkert marken också fuktig och det kräver längre tid att torka. Dessutom är det fuktigare i luften så här sent på sommaren (nattetid) så det behöver oftast ligga på tork någon/några dagar längre än när man tar in det i början av sommaren.
Avfuktare och fläkt (om det inte är en rejäl hötork) lär knappast göra varken till eller ifrån. Det lär mögla inuti balarna iaf... Enda chansen är att sprätta balarna direkt man tar in och sprida det luftigt, men ingen garanti att det heller fungerar
 
Hålla med tex, det är kört, även med torr fläkt det kommer inte att bli torr när det har blivit såpass blott.
Man for räkna med 6 dager torr väder om man ska bärga ny slaget hö, har det fått ett real dush och ligget då är det lika bra att bränna av till hösten när det här torket.
Har varit med några gånger att rädda höger och fick bränna av det trotts allt mådan ..... Skulle har hasset från början men då var det for sent.
 
Slog min lilla vall igår lördag. (Sen skörd i år pga att det tog ett tag att köpa hem grejerna efter att min höbonde slutat) På morgonen kollade jag prognosen och det skulle vara soligt i fyra dagar. När jag slagit klart ändrades prognosen till regn idag söndag. :(

Vände höet tidigare idag. Och nu för en halvtimme sen kom regnet. Öste verkligen ner i en kvart. Bara forsade vatten längs gårdsplanen :( sol igen nu, men det ska regna igen på onsdag så jag tror jag måste bala det tisdag kväll. Har en löspress, så jag tänkte ställa in en luftavfuktare och fläkt och sluttorka det efteråt om det är någorlunda torrt.

Men jag behöver råd. När ska jag vända det igen? Nu har ju höet badat nyss. Ska jag åka och vända det ikväll? Imorgon bitti? Så snabbt som möjligt? Har aldrig behövt bestämma sånt här själv :/

Och hur vet jag om det är rätt att bala på tis kväll, eller ska jag låta det regna på det på onsdag, och låta det torka igen? Nu säger de att det blir fint Tors-söndag och ca 23-25 grader. Men man vet ju inte om man kan lita på det!

Behöveringa höga värden, har köpt det mesta av vinterns hö på annat håll. Hellre lite grovt och magert så det gör inget om det skulle urlakas av regnet, bara söutprodukten är fräsch och dammfri.

Är man inte säker på om det är torrt kan man prova att pressa en eller två balar, då känner man lättare om det är torrt nog. Har du en hösprätt?
 
Slog min lilla vall igår lördag. (Sen skörd i år pga att det tog ett tag att köpa hem grejerna efter att min höbonde slutat) På morgonen kollade jag prognosen och det skulle vara soligt i fyra dagar. När jag slagit klart ändrades prognosen till regn idag söndag. :(

Vände höet tidigare idag. Och nu för en halvtimme sen kom regnet. Öste verkligen ner i en kvart. Bara forsade vatten längs gårdsplanen :( sol igen nu, men det ska regna igen på onsdag så jag tror jag måste bala det tisdag kväll. Har en löspress, så jag tänkte ställa in en luftavfuktare och fläkt och sluttorka det efteråt om det är någorlunda torrt.

Men jag behöver råd. När ska jag vända det igen? Nu har ju höet badat nyss. Ska jag åka och vända det ikväll? Imorgon bitti? Så snabbt som möjligt? Har aldrig behövt bestämma sånt här själv :/

Och hur vet jag om det är rätt att bala på tis kväll, eller ska jag låta det regna på det på onsdag, och låta det torka igen? Nu säger de att det blir fint Tors-söndag och ca 23-25 grader. Men man vet ju inte om man kan lita på det!


Behöveringa höga värden, har köpt det mesta av vinterns hö på annat håll. Hellre lite grovt och magert så det gör inget om det skulle urlakas av regnet, bara söutprodukten är fräsch och dammfri.

Vänd direkt när det har regnat, efter varje regnskur. Det är inte kört för att du får en regnskur på det eller flera skurar för den delen. Har slagit eget hö i 15 år nu och det är få år vi inte fått regn under slåttern ett år även ett lager hagel. Ju finare väder desto större risk för regnskurar. Kostar mer i diesel, tid och nerver men det är bara att gilla läget.

Tror nog att du kan ta in höet som torrhö på tisdag, om du har en hötork. Det låter som att du inte har en hötork så det blir nog bäst att storbala. Det fungerar inte med avfuktare och fläkt på om det inte är en fläkt som blåser genom höet, sk hötork (funkar ännu sämre på knippor). Har aldrig tagit in torrhö utan att kört hötorken så vet inte hur torrt det behöver vara för det.

Det är svårt att veta när det är nog torrt och vad man ska göra och när som nybörjare. Själv har vi en "bondesupport" i form av en granne som slagit och sålt hästhö större delen av sitt liv som hjälper oss med goda råd. Du har ingen sådan i din närhet?
 
Senast ändrad:
Och en fråga till: min vändare strängare räfsar åt sidan, sen är det som en kratta på högersidan som lägger höet i en sträng. Ska det torka i strängar som man vänder eller ska man köra utan "krattan" och sätta dit den när man ska bala? Körde med kratta tidigare idag. Känns som man kommer köra på höet om man inte strängar vid varje vändning?
Du strängar före du ska köra in det i någon maskin tex självlastarvagn eller någon press. Du kör utan krattan när du vänder för att torka det. Det spelar inte någon roll om du kör på höet när det ligger utspritt, det måste du göra för att kunna vända det. Om du inte vill gå i närkamp och kratta och hässja förstås ;)
Det låter som att du har en Gaffel sidräfsa alltså en avlång vändare, de vill på att snurra ihop höet. Har du strängat med en sån så kan du inte torka höet i mitten och bör snabbt som ögat få det storbalat eller in i en tork. Om du inte har strängat det så kan du kanske ta in det på Onsdag om du är osäker på torrheten, och om du hinner innan regnet....Och nerverna håller för det :nailbiting:

Det finns vändare som består av två runda "armar" med räfsor på som vänder höet bättre, det snurrar ut höet jämnare och bättre. Akta dig dock för billiga från kina?
 
Senast ändrad:
Enda sättet att rädda höet är att slänga upp höet löst på en höskulle som har en bra hötork och gå upp 2 ggr om dagen och lufta höet röra om helt enkelt.. Mkt jobb ja visst men om du vill rädda ditt hö är detta ett måste.
 
Jag lutar nog också åt att det kommer att bli svårt att rädda. Det krävs så mycket sprättande att du lär sprätta sönder materialet. Det blir i bästa fall dålig gräsfröhalm, är min satsning.

Det krävs en REJÄL och välbyggd skulltork för att rädda fuktigt material, och det behöver då tas in löst för att ha en chans. Sprätta runt mycket och ofta på skullen, och även där gäller att sprättandet slår sönder materialet och lämnar bara stjälkar.
 
Enda sättet att rädda höet är att slänga upp höet löst på en höskulle som har en bra hötork och gå upp 2 ggr om dagen och lufta höet röra om helt enkelt.. Mkt jobb ja visst men om du vill rädda ditt hö är detta ett måste.
Kl.

Oj många bud! Kört, inte kört. Är ju sugen på att lyssna på de mest optimistiska råden. Jag har en sidoräffsa. Tog bort sidokrattan och körde igen, men blir nästan likadana strängar ändå.

Har läst på andra sidor och en del verkar tycka att det är en fördel om man kört med sånt gammalt slåtteragg som bara klipper ner och inte krossar. Att inte regn sugs upp så mkt som med modern slåtterkross?

Om vi säger att jag balar på tis kväll med löspress. (Lösa balar) Hur konstruerar jag enklast en hötork? Har tillgång till: industriluftavfuktare ( inte megastor men hyfsad) diverse fläktar ( pappa är fd ventilationsmontör) och ett stall med bra luftväxling (stor utsugsfläkt, luftintag som går att stänga) samt en skulle som jag kan offra till hö tillfälligt. (Bar där uppe) nedervåningen på höladan är lite dåligt dränerad men har trägolv. Behöver göras iordning om man vill torka hö där utan attmarkfukt kommer in när det blir regn.
 
Kl.

Oj många bud! Kört, inte kört. Är ju sugen på att lyssna på de mest optimistiska råden. Jag har en sidoräffsa. Tog bort sidokrattan och körde igen, men blir nästan likadana strängar ändå.

Har läst på andra sidor och en del verkar tycka att det är en fördel om man kört med sånt gammalt slåtteragg som bara klipper ner och inte krossar. Att inte regn sugs upp så mkt som med modern slåtterkross?

Om vi säger att jag balar på tis kväll med löspress. (Lösa balar) Hur konstruerar jag enklast en hötork? Har tillgång till: industriluftavfuktare ( inte megastor men hyfsad) diverse fläktar ( pappa är fd ventilationsmontör) och ett stall med bra luftväxling (stor utsugsfläkt, luftintag som går att stänga) samt en skulle som jag kan offra till hö tillfälligt. (Bar där uppe) nedervåningen på höladan är lite dåligt dränerad men har trägolv. Behöver göras iordning om man vill torka hö där utan attmarkfukt kommer in när det blir regn.

Långstrå Timothy är det bästa häst hö som finns, men svor att ta på och att bärja själv mycket jobb. Har kört mycket med slatterbalk, tids krävenda, jobbig, och gå sunder jämt.
Har också byggd ett skultork på 70tal. For loss hö vi körd med själv upptagning hövängn och häst vängn.
Håller helt med lovis om det har! vor bättre att köpa hö det har året än att lägga tid o pengar på det som ligger på backen.
Tråkig att reina mer på dig men så tycka jag, har varit med om hö bärjning sopas att vet när man ska släng in handduken.
 
Kl.

Oj många bud! Kört, inte kört. Är ju sugen på att lyssna på de mest optimistiska råden. Jag har en sidoräffsa. Tog bort sidokrattan och körde igen, men blir nästan likadana strängar ändå.

Har läst på andra sidor och en del verkar tycka att det är en fördel om man kört med sånt gammalt slåtteragg som bara klipper ner och inte krossar. Att inte regn sugs upp så mkt som med modern slåtterkross?

Om vi säger att jag balar på tis kväll med löspress. (Lösa balar) Hur konstruerar jag enklast en hötork? Har tillgång till: industriluftavfuktare ( inte megastor men hyfsad) diverse fläktar ( pappa är fd ventilationsmontör) och ett stall med bra luftväxling (stor utsugsfläkt, luftintag som går att stänga) samt en skulle som jag kan offra till hö tillfälligt. (Bar där uppe) nedervåningen på höladan är lite dåligt dränerad men har trägolv. Behöver göras iordning om man vill torka hö där utan attmarkfukt kommer in när det blir regn.
Om du strängat höet så har torkandet avstannat i mitten på strängen, det går dåligt att få ut strängen igen. Jag hade inte låtit strängat hö ligga ute i två dygn, jag hade storbalat det omgående eller kasserat det. Det torkar bara på ytan när man har strängat det. Om du storbalar det så tar syret slut så det inte kan börja ruttna. Plasta högst en timme efter rullning och minst 8 lager plast dvs en massa plast, det ska inte vara genomskinligt någonstans.

Det finns säkert ritningar på olika hötorkar på nätet, ett spjälgolv över det befintliga golvet och en fläkt som blåser genom höet. Vi har även tätade väggar men tror att det kan vara olika. Stäng inte av torken förrän allt hö är torrt, den ska alltså gå dygnet runt (även när det regnar) annars sjunker höet ihop och blir kompakt och släpper inte igenom luften lika effektivt. Och jo det kostar en hel del beroende på vädret alltså hur länge man måste köra den man slår inte av den efter regn tex.

Slåtterkross eller inte tja, kanske krossat suger upp regn bättre, men å andra sidan så torkar växtsafterna fortare när det är krossat det är ju därför man använder den (tror jag iaf).

Om det fanns torrhö att köpa så skulle vi sluta ta in eget nu då vi bara har hästarna kvar för det är stressande med slåttern. I år har vi i inte fått in något torrhö alls då vi inte hann skotta in det i höladan innan det förväntade regnet. Så vi har en massa storbalar och en av hästarna som inte tål att äta dom :(. Tror nog att det kommer att kosta en massa och få tag på torrhö i år.....om det alls går.

Lycka till och hoppas att du hinner få in ditt innan det far illa.
 
Om du strängat höet så har torkandet avstannat i mitten på strängen, det går dåligt att få ut strängen igen. Jag hade inte låtit strängat hö ligga ute i två dygn, jag hade storbalat det omgående eller kasserat det. Det torkar bara på ytan när man har strängat det. Om du storbalar det så tar syret slut så det inte kan börja ruttna. Plasta högst en timme efter rullning och minst 8 lager plast dvs en massa plast, det ska inte vara genomskinligt någonstans.

Det finns säkert ritningar på olika hötorkar på nätet, ett spjälgolv över det befintliga golvet och en fläkt som blåser genom höet. Vi har även tätade väggar men tror att det kan vara olika. Stäng inte av torken förrän allt hö är torrt, den ska alltså gå dygnet runt (även när det regnar) annars sjunker höet ihop och blir kompakt och släpper inte igenom luften lika effektivt. Och jo det kostar en hel del beroende på vädret alltså hur länge man måste köra den man slår inte av den efter regn tex.

Slåtterkross eller inte tja, kanske krossat suger upp regn bättre, men å andra sidan så torkar växtsafterna fortare när det är krossat det är ju därför man använder den (tror jag iaf).

Om det fanns torrhö att köpa så skulle vi sluta ta in eget nu då vi bara har hästarna kvar för det är stressande med slåttern. I år har vi i inte fått in något torrhö alls då vi inte hann skotta in det i höladan innan det förväntade regnet. Så vi har en massa storbalar och en av hästarna som inte tål att äta dom :(. Tror nog att det kommer att kosta en massa och få tag på torrhö i år.....om det alls går.

Lycka till och hoppas att du hinner få in ditt innan det far illa.


Har redan bokat torrhö för detta året. Är alltså inte beroende av att få in detta egentligen. Spelar ingen roll om det blir näringsfattigt heller egentligen, och möglar det bränner jag balarna i höst. Men det vore ju så tråkigt om det blev så! :/ är sugen på att försöka få in detta ändå för att kunna lära mig balpressen inför nästa år.

Var lite stressad och skördade vid fel tid i år just för att det blivit så sent innan jag fått ordning på grejerna. Har regnat hela tiden i juli ju. Ville få ängen nerklippt också så det inte blir så mycket tistlar. Nästa år kan jag ju ha hela juni-juli på mig att tajma bättre väder.
 
Du kan kolla i bondens almanak nästa år, dom bruka säjer "vid full månen kommer slåtter väder". Vet ej om det stämmer längre med klimat ändring, har i Borås fick vi bara 6 dagar tork, vi precis fick in det innan reinet kom.
5 dyns prognos kan ger ett indikation.
Hoppas det går bättre nästa är.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
2 608
Senast: Lhas
·
Foder & Strö Alltså jag blir galen! Vi har lite mer än 4 hektar som vi ännu inte kunnat göra något åt på grund av detta väder! Det regnar, regnar...
Svar
18
· Visningar
2 386
Senast: Buck
·
Övr. Katt För igår kastrerade jag min ena dam. Visste att hon var dräktig i 2-3 veckan, och det stämde visade det sig sen. Ringde Rinkebys...
Svar
7
· Visningar
969
Senast: Yrja
·
Hästvård Nu har hästen vilat i 8 dagar pga först en svullnad på utsidan på vb (se tidigare...
Svar
5
· Visningar
1 197
Senast: alice
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp