Hur rädda lerig mark - utbruten från "Vi med egen gård/stall"

Vad du har slitit. Bra jobbat!

Vi har öst grus vi med idag. Fast det var grus som efter sviterna av sambons plogning som hamnat på gräsmattan.
Och paddocken harvade han ut en hel del grus utanför också. Det var tungt att få tillbaka på rätt plats.
Tack! Jag och grannen hjälptes åt, så går ju allt job lättare :)

Mm skulle också behöva göra det..
 
Det går helt klart framåt hos mig 🤩
Ett par meter framför öppningen skottade vi först bort leran (ligger markarmering under) och sen på med grus.

Ska försöka ta där ponnyn står imorgon om jag inte har dött av träningsvärk 😅

Visa bifogad fil 140257
Den här bilden är så mycket "hästliv" för mig. Man sliter och sliter för att de ska ha det bra och sen så väljer de ändå att stå i lera :rofl:
 
Vi har lagt markförstärkning (finns exempelvis på Biltema) vid ingången till hagarna. Grävde bort ordentligt med lera och gjorde plant. Lade på ordentligt med grus ovanpå. Fungerar jättebra!
 
Jag har som tur är täckdikat på vallen utanför det som ska vara permanenta vinterhagen så vi ska rensa brunnen där och försöka dika så det runt om rinner rätt. Måste dock skrapa bort matjorden innan vi grusar i hagen för annars tror jag det blir för djupt. Vi kommer ha en liten yta på kanske 100 kvm som är ordentligt dränerad för utfodring och ingång till ligghallen. Sen ska jag se om jag hittar någon sort större mjuka markförstärkningsplattor att lägga ut där och även det riskerar att bli för kladdigt annars men vill att de ska gå att flytta på då det finns lite olika hagalternativ som kan användas olika år. Funderar på de från Salto för de verkar vara bland de mer prisvärda per kvadratmeter. Vill absolut inte ha i hård plast då det riskerar att bli så vassa bitar om de går sönder.
 
Någon som har provat HagStrö?
Har funderat på det iom vi hyr marken och att lägga arbete på att lersäkra enligt konstens alla regler inte riktigt är aktuellt 🙃
 
Jag har normalt sett inte så mkt lera men efter allt regnande i sommar osv blev det jäkligt lerigt innan tjälen släppte och vattnet kunde rinna igenom marken. Jag har bra dränerat annars men det hjälpte inte ens. Nu är det bra igen!
 
Det är liknande pris för mig, men med bonusen att närmaste grusfirman brukar köra en drive för hästägare med gratis frakt en gång per år. Tror jag betalade prick 1300kr för 10 ton inkl frakt sist. Grus/stenmjöl 0/8.
Schysst!
Jag betalar väldigt lite för frakt säger en kompis så därför tog jag inte med den nu :)
 
10 ton är mindre än man tror för övrigt 😅. Grusade runt grind, ligghallsöppning, där dom går som mest. Räckte till typ 50kvm kanske? La ganska tjockt.

Nu är det 4 år sen sist och trots mockning så finns det ett lager höbös, hästhår, bajssmul etc och gruset har sjunkit en del, så i år är det dags att fylla på. Men ytan är fortfarande trevligt hårdgjord. Lätt att mocka också med så små grus.

Funderar också på att beställa en större fraktion och bygga en "hovslipskorridor" i ett hörn av hagen, men lite svårt att bestämma mig. Spränggrus har ju ofta såna där trekantiga bitar som lätt fastnar vid strålen även på barfota hästar, jag har testat på en pytteliten bit och tyckte jag fick bända loss sten från mellan stråle och hörnstöd rätt ofta. Hmm.
 
Lite nyfiken. Påverkar gruset om man senare vill återgå till betesmark?
Ja det kan det göra.
Därför jag bara har grusat på en del hos mig som inte är åker precis utanför ligghallen. Jag har ingen riktig betesmark utan vall.
I övrigt försöker jag hantera leran genom att växla hagar.
 
Idag har jag kört med en betongvält för att packa gruset. Bara att fortsätta med handkraft 💪 men så snällt att jag kunde låna välten av en granne :)
Ett par vändor till så ska det nog bli riktigt bra.

IMG_20240305_151353.jpg
 
Någon som har provat HagStrö?
Har funderat på det iom vi hyr marken och att lägga arbete på att lersäkra enligt konstens alla regler inte riktigt är aktuellt 🙃

Jag funderar på att testa hagströ. Läser man på deras hemsida så verkar det funka väldigt bra. Men skulle vilja vet mer hur det funkar i verkligenheten.

/Lizzie
 
Jag funderar på att testa hagströ. Läser man på deras hemsida så verkar det funka väldigt bra. Men skulle vilja vet mer hur det funkar i verkligenheten.

/Lizzie
Några jag känner lite har använt det i sina hagar och det verkar ha funkat bra.
 

Liknande trådar

Anläggning Jag har 2 egna hästar på en liten gård i en by i västra Götaland, har även 2 inackoderingar. Jag tycker det är så svårt det här med hur...
2
Svar
37
· Visningar
5 237
Senast: Ajda
·
Anläggning Jag vet att rekommendationer ofta är minst 1 ha/häst på gårdar. Satt och mätte och räknade lite på Eniro, och jag har i ärlighetens namn...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
10 311
5
Hästmänniskan Jag velar fram och tillbaka, jag skulle egentligen vilja byta stall. Men samtidigt inte. Men ändå lämnar inte tanken mig. Jag har ett...
Svar
14
· Visningar
2 376
Senast: Sockerbit
·
Anläggning Jag vet inte än, men kanske har jag fått nog av den jag hyr bete av på sommaren. Vad tycker ni om detta? Ska jag byta bete eller inte...
2
Svar
22
· Visningar
3 403
Senast: bigganl
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp