Hur rider ni nu under älgjakten?

Kiwifrukt

Trådstartare
Moderator får flytta tråden om den ligger fel, men tänkte att det är ju ändå ridning det handlar om, så la den här.

Hur resonerar ni kring att rida ut nu under älgjakten? Jakten drog igång här igår, och jag har försökt googla lite på hur jaktområdena ser ut där stallet ligger, vilket jag inte blir ett enda dugg klokare på. Vet att jag frågade stallägaren förra hösten, som var min första i stallet och också på orten, men hon sa bara att om en jägare inte ser skillnad på en häst och en älg ska han/hon/hen inte vara i skogen överhuvudtaget, känner inte riktigt att jag vågar lita på det svaret.

Runt omkring stallet finns gott om asfaltsvägar, grusvägar som leder fram till bebodda områden och grusvägar som går över öppna ängar, min spontana tanke är att dessa känns okej så länge vi har ordentligt med reflexer på oss och undviker att rida när det är mörkt? Ett stort skogsområde vid stallet är också naturreservat, där borde det väl vara okej?

Jag har en unghäst, så jag vill helst inte behöva rida i paddocken alla pass, och vill heller inte ställa av henne nu eftersom hon kommer få en längre vila i vinter när det blir olämpligt väglag.
 
Jag rider på grusvägarna mellan byarna med reflexer, helst under dagtid. Har dock inte hört om att någon ska jaga i närheten, finns liksom ingen skog att jaga i :p Förra stallet där det mest fanns skogsvägar var vi inte ute under den första jaktveckan alls. Sen var vi ute med reflexer.

Så som du beskriver vägarna hade jag ridit där under dagtid med reflexer, speciellt reflextäcke och gärna reflexväst/jacka på mig själv också. Naturreservat vet jag inte om jag hade ridit i.. Kanske om jag var 100 på att de inte jagades där.
 
Jag drar på reflexer och om jag möter jägarna i skogen så försöker jag att inte rida i just det området just då (pga en kula kommer långt om skottet missar och inget annat stoppar kulan på vägen..). I övrigt kör jag på som vanligt.
 
Moderator får flytta tråden om den ligger fel, men tänkte att det är ju ändå ridning det handlar om, så la den här.

Hur resonerar ni kring att rida ut nu under älgjakten? Jakten drog igång här igår, och jag har försökt googla lite på hur jaktområdena ser ut där stallet ligger, vilket jag inte blir ett enda dugg klokare på. Vet att jag frågade stallägaren förra hösten, som var min första i stallet och också på orten, men hon sa bara att om en jägare inte ser skillnad på en häst och en älg ska han/hon/hen inte vara i skogen överhuvudtaget, känner inte riktigt att jag vågar lita på det svaret.

Runt omkring stallet finns gott om asfaltsvägar, grusvägar som leder fram till bebodda områden och grusvägar som går över öppna ängar, min spontana tanke är att dessa känns okej så länge vi har ordentligt med reflexer på oss och undviker att rida när det är mörkt? Ett stort skogsområde vid stallet är också naturreservat, där borde det väl vara okej?

Jag har en unghäst, så jag vill helst inte behöva rida i paddocken alla pass, och vill heller inte ställa av henne nu eftersom hon kommer få en längre vila i vinter när det blir olämpligt väglag.

Är dock rätt säker på att iaf älg får man inte jaga längre än till skymning.

Jag står så pass bra att jag känner flera i dom närmaste jaktlagen så i värsta fall om jag ska rida ut i skogen så ringer jag bara runt och frågar om dom vet ifall någon ska ut och jaga den dagen :) Rider ändå med reflexer i överflöd oavsett, ifall att liksom :)
 
Jag har ridit ut under älgjakten tidigare och kommer nog att göra det i år också. Jag rider när det är ljust ute och reflexvästen får nog också åka på, men min medryttarhäst är skäck med en massa vitt, så han flaggar för sig själv ganska bra. ;)
 
Här är det den första veckan som är 'störst' sen är det mest jakt på helger.
Jag undviker skogen denna veckan och har sen koll på vart jaktlagen håller till. Särskilt nu i början på säsongen. Har mycket reflexer.

Jag brukar vända om jag ser att de är ute och jagar, dels vill jag faktiskt inte störa då det är myyyycket tid och planering som läggs ner, dels tycker jagdet är schysst och sunt förnuft att inte medvetet rida in under pågående jakt.

Endel använder 'jakt pågår'-skyltar, såna gillar jag!!

Har råkat rida in på vägar under pågående jakt men ingen har nånsin blivit arg ellerirriterad. Däremot stör det ju såklart och jag själv tycker det känns fruktansvärt tråkigt..
 
Här börjar jakten första måndagen i september och jag har alltid ridit som vanligt. Brukar tänka på att ha kläder i grälla färger eller en reflexväst för säkerhets skull. Men då har jag bruna hästar :D Efter vägar oroar jag mig inte alls och rakt ut i skogen där de flesta passen finns rider jag ändå inte. Rider jag mellan träden är det på tallheden och där syns jag ju som på en väg. De flesta jägare här vet att jag brukar rida i skogen men även där jag tidigare bodde red jag ut utan tvekan.
 
Moderator får flytta tråden om den ligger fel, men tänkte att det är ju ändå ridning det handlar om, så la den här.

Hur resonerar ni kring att rida ut nu under älgjakten? Jakten drog igång här igår, och jag har försökt googla lite på hur jaktområdena ser ut där stallet ligger, vilket jag inte blir ett enda dugg klokare på. Vet att jag frågade stallägaren förra hösten, som var min första i stallet och också på orten, men hon sa bara att om en jägare inte ser skillnad på en häst och en älg ska han/hon/hen inte vara i skogen överhuvudtaget, känner inte riktigt att jag vågar lita på det svaret.

Runt omkring stallet finns gott om asfaltsvägar, grusvägar som leder fram till bebodda områden och grusvägar som går över öppna ängar, min spontana tanke är att dessa känns okej så länge vi har ordentligt med reflexer på oss och undviker att rida när det är mörkt? Ett stort skogsområde vid stallet är också naturreservat, där borde det väl vara okej?

Jag har en unghäst, så jag vill helst inte behöva rida i paddocken alla pass, och vill heller inte ställa av henne nu eftersom hon kommer få en längre vila i vinter när det blir olämpligt väglag.

Jag vet inte om man jagar just älg här. Men när det är jakt av något slag så får vi både mail och lappar i stallet som varnar och talar om var de ska jaga. Då rider vi inte där.
 
Moderator får flytta tråden om den ligger fel, men tänkte att det är ju ändå ridning det handlar om, så la den här.

Hur resonerar ni kring att rida ut nu under älgjakten? Jakten drog igång här igår, och jag har försökt googla lite på hur jaktområdena ser ut där stallet ligger, vilket jag inte blir ett enda dugg klokare på. Vet att jag frågade stallägaren förra hösten, som var min första i stallet och också på orten, men hon sa bara att om en jägare inte ser skillnad på en häst och en älg ska han/hon/hen inte vara i skogen överhuvudtaget, känner inte riktigt att jag vågar lita på det svaret.

Runt omkring stallet finns gott om asfaltsvägar, grusvägar som leder fram till bebodda områden och grusvägar som går över öppna ängar, min spontana tanke är att dessa känns okej så länge vi har ordentligt med reflexer på oss och undviker att rida när det är mörkt? Ett stort skogsområde vid stallet är också naturreservat, där borde det väl vara okej?

Jag har en unghäst, så jag vill helst inte behöva rida i paddocken alla pass, och vill heller inte ställa av henne nu eftersom hon kommer få en längre vila i vinter när det blir olämpligt väglag.

I de stallen jag stått i om det funnits närliggande jaktmarker så har jaktlagen talat om vilka tider de jagar och dagar. Bara för att det är jakt jagas det ju inte överallt.

Eller som nu, där alla nära skogar ligger för nära bostadsområden = förekommer aldrig jakt och behöver således inte tänka på något särskilt.

Mao man kan köra på som vanligt om det inte finns någon uppenbar oro i det område man befinner sig..men som oftast sker jakt långt inne i skogen (många km in) i typ helt avbefolkade områden.
 
Vettigt att kolla med jaktlagen eller köra förbi deras slakthus för att se om dom har uppsatt någon lapp. Älgjakten här är låååång, men oftast jagar dom bara under första veckorna och sen helger eller dagar med fint väder.

Tänk också på om ni har skott- eller hundrädda hästar, finns oftast jakthundar i massor i skogarna och dom gör för det mesta inte skillnad på en häst och en älg..

Förutom det är det väl bara att dra på reflexer i massor. :)
 
Hos oss finns det två jaktlag i de närmsta skogarna. Stallägaren är med i det ena, och grannen i det andra. Därför har vi bra koll på hur jakten går och vart de är.
Men vi har en årlig överenskommelse om att första veckan (började i måndags) så håller vi oss helt från skogen och tar hänsyn/visar respekt mot jägarna. Sen är det tvärtom, vi får rida som vi vill och jägarna tar hänsyn till oss istället. Brukar fläska på med extra mycke reflexer bara.

Ena jaktlaget sköt sina tilldelade älgar redan i måndags fm men det andra laget sitter på pass ännu.
Efter denna första vecka är det mest jakt på helger och fina dagar.

Att hålla sig från skogen en vecka är unga problem för mig. Har ridhus, passar på att ge unghästen lite vila eller rider på vägarna. En vecka är ju ändå jäkligt kort tid :)
 
Moderator får flytta tråden om den ligger fel, men tänkte att det är ju ändå ridning det handlar om, så la den här.

Hur resonerar ni kring att rida ut nu under älgjakten? Jakten drog igång här igår, och jag har försökt googla lite på hur jaktområdena ser ut där stallet ligger, vilket jag inte blir ett enda dugg klokare på. Vet att jag frågade stallägaren förra hösten, som var min första i stallet och också på orten, men hon sa bara att om en jägare inte ser skillnad på en häst och en älg ska han/hon/hen inte vara i skogen överhuvudtaget, känner inte riktigt att jag vågar lita på det svaret.

Runt omkring stallet finns gott om asfaltsvägar, grusvägar som leder fram till bebodda områden och grusvägar som går över öppna ängar, min spontana tanke är att dessa känns okej så länge vi har ordentligt med reflexer på oss och undviker att rida när det är mörkt? Ett stort skogsområde vid stallet är också naturreservat, där borde det väl vara okej?

Jag har en unghäst, så jag vill helst inte behöva rida i paddocken alla pass, och vill heller inte ställa av henne nu eftersom hon kommer få en längre vila i vinter när det blir olämpligt väglag.

Naturreservatet ska du nog hålla dig ifrån, där får man inte rida.
Amgående älgjakten så håller jag mig ifrån skogarna första veckan och sen några helger efter det. Jagas mycket här.
 
Vi håller oss borta skogen första veckan + de 2 första helgerna. För precis som någon annan sa, kulorna kan gå långt och då hjälps det inte hur väl synlig man är med massor av reflexer och färgglada kläder.....
Det är ett givande och tagande med tillgången till alla skogsvägar, men det är ju GULD när jaktlagen förtydligar att de jagar precis HÄR och sätter upp skyltar om "Jakt pågår".
 
Jag är själv jägare så jag försöker ta hänsyn till jaktlaget där vi bor (jag själv jagar i ett annat jaktlag). Rider inte mitt i skogen utan håller mig till grusvägarna och försöker ha koll på vart dom kan hålla till. Ser man flera bilar parkerade på ställen där det inte brukar vara massa bilar så vet jag att de antagligen är i närheten. Brukar inte bli så mycket ridning första veckan då lagen är mest aktiva eftersom jag själv jagar de dagarna.
 
Naturreservatet ska du nog hålla dig ifrån, där får man inte rida.
Amgående älgjakten så håller jag mig ifrån skogarna första veckan och sen några helger efter det. Jagas mycket här.

Det är väldigt olika om man får rida i naturreservat eller inte. Skiljer sig från ställe till ställe. Naturreservatet där jag rider kryllar av ridvägar och man får rida i princip överallt. Så att säga att man inte får rida i naturreservat rent generellt är helt fel.
 
Vi har oxå naturreservat i närheten å där är det ridning tillåtet. Vissa stigar är det inte tillåtet å där är det skyltat. Finns även skyltar för påbjuden ridning.
 
Det är väldigt olika om man får rida i naturreservat eller inte. Skiljer sig från ställe till ställe. Naturreservatet där jag rider kryllar av ridvägar och man får rida i princip överallt. Så att säga att man inte får rida i naturreservat rent generellt är helt fel.

Jag bor också vid ett naturreserverat och där får man rida överallt.
 
Jag bor själv inte på orten, så nu blev jag helt kallsvettig när jag läste att man inte fick rida i naturreservatet, det har jag gjort hela tiden, slappnade av lite mer när jag sen såg att det var olika från ställe till ställe. Det finns i alla fall inga skyltar som säger att man inte får rida där, och många andra ryttare i trakten rider där, så då borde det väl vara okej (rent generellt, inte bara nu under jakten)?

Tack för era svar, för övrigt. Grusvägarna känns som ett okej alternativ då, åtminstone den här första veckan? Med lite vilodagar och något pass i paddocken blir det ju inte många dagar man behöver rida ut heller, tycker som många andra att jag gärna försöker visa hänsyn till jägarna om jag kan. Här hemma där jag bor finns det oftast skyltar om vart och när jakten pågår, samt att man känner folk som är engagerade/känner någon som jagar, det blir lite hopplöst när man inte bor på samma ställe som hästen och inte känner en enda människa där.
 
Okej, då tar jag tillbaks det :).
Naturreservaten här får man iallafall inte rida i. Här är det inte tydligt skyltat utan du måste själv leta upp informationstavlan där det står.
Men om man säger såhär då, man får jaga i naturreservat med. Så om man vill vara säker på att inte stöta på jägare räcker det inte att rida i naturreservat..
 
Vi rider på grusvägar som går över fält och i bebyggelse, eller på stallets egen mark som består av stora fält och gräsvägar när det är jakt. Eller ridbanan/ridhuset förstås..
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hur gör man? Varning för långt inlägg. Situationen ser ut såhär: I september-januari 2010/2011 stod min häst i ett ganska stort stall...
Svar
11
· Visningar
2 661
Senast: Lavinia
·
Hästmänniskan Ber om ursäkt om tråden ligger fel, hoppas i så fall moderator kan placera den på ett mer passande ställe. Jag börjar från början...
Svar
4
· Visningar
979
Senast: Martina_m
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp