Hur rider ni nu under älgjakten?

Okej, då tar jag tillbaks det :).
Naturreservaten här får man iallafall inte rida i. Här är det inte tydligt skyltat utan du måste själv leta upp informationstavlan där det står.
Men om man säger såhär då, man får jaga i naturreservat med. Så om man vill vara säker på att inte stöta på jägare räcker det inte att rida i naturreservat..


Precis vad jag tänkte lägga till!
Att det är naturreservat betyder inte automatiskt att ingen jagar där, det beror på reservatet och vem som har jakträtten. -Hemmajaktlaget jagar i ett reservat där vi äger jakträtten, så där är jag säker på hur det ligger till.


Vill poängtera att största risken med ridning under jakt är förlupna kulor. En studsarkula kan gå tre kilometer om inget hindrar den! Tänk ut den sträckan från din vanliga ridstig så känner man hur otroligt långt det är! Kullar/ skog är naturliga kulfång, själv har jag turen att vi har ett stycke skog där älg inte jagas, och i skydd av den skogen har jag ett säkert kulfång och något avstånd (även för att inte störa vilt/hundar) från grannlagen.
Det är långt ifrån alla jaktlag som tolererar så fulla/halvblinda/triggerfriska/halvdöda jägare som man kan tro utifrån info på hästforum. Det är jaktledarens ansvar att alla är nyktra och skyttekunniga till den standard som jaktlaget håller.

Det är god hövlighet att ge dem jaktro nu när de jagar intensivt på många ställen, jag håller mig undan.

Förövrigt är det oktober och därmed väderlek som äter ljus, så reflexer dygnet runt är det hög tid att börja med iallafall, för trafikens skull.
 
Här har stallägaren koll på när det jagas, och då håller jag mig borta av respekt för jaktlaget. Men annars så är väl reflexer (det börjar ju ändå bli dags att plocka fram dem!) och vägar/anlagda slingor en kombination som alltid är gångbar för den egna säkerheten. (sen kan det ju såklart gå fel ändå, men den risken ser jag som försumbar i jämförelse med annat.) Är inte hästen skottsäker kan ju det dock vara ett problem, men det är det året runt här i så fall.
 
Det brukar främst vara de 2-3 första dagarna som älgjägarna är ute överallt och jag tycker att just de dagarna kan jag faktiskt anpassa mig och hålla mig från skogen.
Sen brukar jag rida som vanligt. Fast å andra sidan är det sällan det är någon som sitter pass på annat än gris utöver de där första dagarna på älgjakten i området där jag bor.
Skulle man råka störa någon som sitter på gris, så brukar de flytta sig till en annan plats när man ridit förbi. Vi rider så lite i skogarna så det är sällan vi stör varandra.
 
I vårt stall så rider man inte ut när det jagas men är man osäker om man vill rida ut så funkar det att ringa för att senare checka av ifall om man skulle vilja veta ifall om de är klara eller inte. Jakten pågår i skogen man rider ut i så man tar ju inte riktigt den risken haha :)
De är även duktiga med att skriva i stallet de dagar det är jakt i området och sätter upp skyltar om jakt.
 
Blir lika förvånad var år när alla börjar prata om sådana här saker, eftersom det inte finns några älgar där jag bor. Glömmer liksom bort att man måste tänka på när det är jakt, vi måste istället ha koll på när det är militärövningar ;)
 
Jag har sådan tur att det är stallägaren som jagar i skogarna.
Så de skriver när och var de pangar så kan man planera ridningen efter de.
Vi har annars en runda på 40 min och en grusgrop samt en runda på 1 timme som man kan hålla sig till om man åker ut när de är ute och jagar.
Samt grannstallarnas paddockar som vi får rida i gratis, samt en stor åker att rida på.. så vi har att rida på=)

Nu i helgen ska de panga 07-16.. så vi kommer åka ut 16 så kan vi köra och träna lite i skogarna=)
 
Jag rider på en grusväg som går i gles bebyggelse, eller på ridbanan. Det är ju bara någon vecka (och några helger) om året som de jagar, iallafall här, så då kan jag hålla mig borta från skogen.
 
Moderator får flytta tråden om den ligger fel, men tänkte att det är ju ändå ridning det handlar om, så la den här.

Hur resonerar ni kring att rida ut nu under älgjakten? Jakten drog igång här igår, och jag har försökt googla lite på hur jaktområdena ser ut där stallet ligger, vilket jag inte blir ett enda dugg klokare på. Vet att jag frågade stallägaren förra hösten, som var min första i stallet och också på orten, men hon sa bara att om en jägare inte ser skillnad på en häst och en älg ska han/hon/hen inte vara i skogen överhuvudtaget, känner inte riktigt att jag vågar lita på det svaret.

Runt omkring stallet finns gott om asfaltsvägar, grusvägar som leder fram till bebodda områden och grusvägar som går över öppna ängar, min spontana tanke är att dessa känns okej så länge vi har ordentligt med reflexer på oss och undviker att rida när det är mörkt? Ett stort skogsområde vid stallet är också naturreservat, där borde det väl vara okej?

Jag har en unghäst, så jag vill helst inte behöva rida i paddocken alla pass, och vill heller inte ställa av henne nu eftersom hon kommer få en längre vila i vinter när det blir olämpligt väglag.
Jag ringde länstyrelsen och dom sa att områden är indelade i "älgskötselområden" jag hittade mitt område på kartan och kunde ringa kontaktperson och få info om kommande jakt i området.
Jag rider aldrig om jag riskerar att rida på älgjägere med hundar.

http://www.lansstyrelsen.se/halland...och-vilt/algjakt/Pages/algskotselomraden.aspx
 
Hos oss har vi bra kontakt med jaktlagen och de informerar oss ryttare om när och var de tänker hålla till på ett ungefär, så att vi slipper överraska varandra. Reflextäcke på hästis och att rida på de större vägarna/stigarna i närhet till bebyggelse brukar vi köra på. Jag tycker det är bra att veta var jägarna håller hus, skotten låter ju högt och kan skrämma hästarna. Att råka bli skjuten har jag däremot aldrig varit rädd för, men vi har iofs ingen sån där "riktig" skog att rida i, utan mer att man passerar i utkanten av små skogsområden, och det finns bebyggelse nästan överallt.
 
Jag tycker inte själva jakten är problemet. Visst, jag rustar mig med extra reflexer och söker inte aktivt upp de områden där jag vet att jägarna håller till. Problemet är att flera markägare runt om håller sina marker fredade från jägare och detta har ju älgarna verkat fatta efter alla år... och dessa områden sammanfaller ju väldigt väl med mina bästa ridvägar = det är oerhört älgtätt där under älgjakten!

Så efter att ha flugit av så det sjunger om det efter några close encounters med älgar så kan man sammanfatta mina ridturer under jakten med några få ord: få, korta och nervösa :D
 
Här har stallägaren koll på när det jagas, och då håller jag mig borta av respekt för jaktlaget. Men annars så är väl reflexer (det börjar ju ändå bli dags att plocka fram dem!) och vägar/anlagda slingor en kombination som alltid är gångbar för den egna säkerheten. (sen kan det ju såklart gå fel ändå, men den risken ser jag som försumbar i jämförelse med annat.) Är inte hästen skottsäker kan ju det dock vara ett problem, men det är det året runt här i så fall.
Det blev väl en frikännande dom där skytten gick fri?
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hur gör man? Varning för långt inlägg. Situationen ser ut såhär: I september-januari 2010/2011 stod min häst i ett ganska stort stall...
Svar
11
· Visningar
2 651
Senast: Lavinia
·
Hästmänniskan Ber om ursäkt om tråden ligger fel, hoppas i så fall moderator kan placera den på ett mer passande ställe. Jag börjar från början...
Svar
4
· Visningar
977
Senast: Martina_m
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Världscupsfinalerna
  • Födda -21
  • Dålig eftersmak av vc-finalen i dressyr

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp