Bukefalos 28 år!

Hur riva gammal ladugård?

Rimfaxe

Trådstartare
Vi har en gammal ladugård som är i för dåligt skick för att repareras.

Hur bär man sig åt för att riva en ladugård? Bränna den är inte aktuellt då den står i anslutning till vår skog.

Finns det företag som sysslar med sådant, att riva ladugårdar menar jag? Den är 40 m lång och 10 m bred, 12 m hög, så det är inget vi vill ge oss på själva. Taket är så dåligt att det inte går att gå upp på, och vissa delar av det har rasat in. Taket har läckt så många år att takstolarna har gett sig och skullbotten är rutten. :crazy:

Vi har bara ägt gården i ett år, och förra ägaren har tyvärr inte skött underhållet...
 
Sv: Hur riva gammal ladugård?

Det finns rivningsfirmor så leta på det eller på byggfirmor om du inte hittar några själv. Det är ju inte helt ovanligt att man måste riva innan man bygger nytt så de brukar ha kontakter.
 
Sv: Hur riva gammal ladugård?

Normalt så plockar man helt enkelt ner hela huset bit för bit när man river.

Är huset i så dåligt skick att man inte kan låta folk gå in där så kan man istället "knuffa omkull" hela huset med tex rejält stor grävmaskin och sedan bryta/klippa/såga högen i lagom stora bitar för bortforsling.
 
Sv: Hur riva gammal ladugård?

Brandkåren tar sig ibland an såna grejer som övningsobjekt. Hör med dem om det känns som att det hade varit en bra lösning. Man tycker ju att de borde ha kunskap nog för att kunna göra det på ett säkert sätt utan att skogen stryker med.
 
Sv: Hur riva gammal ladugård?

Normalt är det trä av mycket bra kvalitet i delar av ladugårdar så det är synd att bränna ner ladan. Det finns rivningsfirmor, men det är dyrt att riva professionellt. Men det skadar ju aldrig att ta in offerter i alla fall.
 
Sv: Hur riva gammal ladugård?

*svar till alla*

Ladan står i princip "i" skogen. Närmsta träd är typ en meter från det hörn som givetvis är värst ansatt av åren, så elda upp ladan går inte.

Det är också som påpekat, virke av mycket god kvalitet i ladan. Sådana här ladugårdar går nog inte att bygga idag, med det virke som har använts. Det vore nog mest aktuellt med någon typ av grävskopa antar jag, som river byggnaden. Det som vi hört, är dock att de flesta vill att takteglet ska bort innan. Det går ju inte i vårt fall, det är förenat med livsfara att kliva omkring på taket, det är hål lite varstans i det.

Kostar det normalt sett något att få ladan nedriven? Vi har hört rykten om att det ska gå att flisa ner virket och använda det att elda med (typ i värmekraftverk). Någon som vet mer om sådant?

Vad gör de annars av materialet som forslas bort? :confused:
 
Sv: Hur riva gammal ladugård?

:-)

Det är ett djävulisktprojekt att riva själv... Been there done that... och då var vår lada inte alls så stor som er.

Men fy vilket jobb. Har ni råd så anlita folk till det. Annars är det som sagt bara att plocka bit för bit. Vi hyrde conteiner (stavning?) och lade bärdorna bit för bit i dem. Takteglet använde vi som fyllnad när vi gjöt stallgolv. De riktigt kraftiga bjälkarna sparade vi och använde till grindstolpar.

Ang brandkåren, de är jätteskickliga på att övningselda och om de kanske kan göra det nu i vinter så är det ännu lättare för dem. Det kan ju gå så hör med dem iaf.
 
Sv: Hur riva gammal ladugård?

innan du ringer räddningstjänsten, tänk på att bara för att man eldar upp en lagård försvinner den inte, det som blir kvar blir bara skitigare/mindre eftertraktat och måste forfarande bort. håller med dom som föreslagit offert från rivningsfirma, sen finns ju dom där vednarkomanerna som gör precis vad som helst för att få (ev köpa billig) ved. sätt ut på annons, typ skänkes mot borttagning. om du går på det spåret, var VÄLDIGT tydlig med vad som får finnas kvar samt ge en tidsgräns när det skall vara klart
 
Sv: Hur riva gammal ladugård?

Jag tyckte det lät bra att knuffa ned den, med motorsåg o en stor kofot klarar man det mesta. Vi har rivit 70 kvadrat hus och en ungefär lika stor lada som er på det viset. det tar tid, det jobbigaste är att fara till tippen med det hela :-(
Jag tror ni måste anlita någon som gör detta åt er om ni inte vågar själva. Lycka till :-)
 
Sv: Hur riva gammal ladugård?

Vår ladugård är i samma storlek som er och vi kollade upp vad det skulle kosta att riva med hjälp av firma och de skulle ha ca 50000:- för jobbet. Nu rev vi inte utan vi håller på att renoverar. För 50000:- kan vi åtgärda ganska mkt av det som är nödvändigt.
 
Sv: Hur riva gammal ladugård?

Sätt ut en annons om rivningsved.
Vi fick napp direkt när vi skulle riva ett hus på våran tomt.

Har bara samma tips som någon annan i tråden om att sätt ut en tidsgräns till när det ska vara borta. De som rev vårat hus var nog lite tokiga för de rev det och sedan tog med sig lite av veden. Och lämnade massa. så vi sågade ner det och la in det i våran vedbod efter ett år.
 
Sv: Hur riva gammal ladugård?

Jag har en granne här som river bla ladugårdar, vad han tar vet jag inte, men han kommer med en stor grävskopa. Sen finns det en som kommer med en container som grejerna stoppas i och forsas bort. Det har blivit en prydlig hög av den fd ladugården iaf:)
 
Sv: Hur riva gammal ladugård?

OM ni låter fok komma till er och hämta rivningsvirke, typ plocka vad dom vill ha så tänk på att vara MYCKET tydlig med att det är farligt och att dom vistas i och omkirng ladan på egen risk, så att inte ni blir ersättningsskyldiga om ngn skadar sig!
 
Sv: Hur riva gammal ladugård?

Ja, det är liksom en risk med det hela... Därför tror jag nog att vi får anlita en firma som får riva ladan åt oss.

Någonstans har jag hört att det kunde gå på ett ut, att låta någon riva ladan, flisa upp virket och använda som bränsle i typ värmeanläggningar. I o m att virket har brännvärde, så skulle man alltså slippa betala för själva rivningen. Det kanske dock inte finns någon sanningshalt i det ryktet?
 
Sv: Hur riva gammal ladugård?

Är det mycket manuellt arbete med handkraft så kan det bli dyrt, vet nog inga hantverkare som ligger på mindre än 300 + moms per timme idag - så då kan 10 000 lapparna fladdra iväg rejält fort.

Men får som regel lov att jobba 3 timmar själv för att ha råd att betala en hantverkare 1 h, så för att det ska vara värt det så ska ju då hantverkaren vara väldigt mycket bättre och 3 ggr snabbare än man själv för att det ska löna sig jämfört med att ta ledigt och göra jobbet själv :grin:

Fö så ska du vara uppmärksam på att ROT-avdrag etc inte gäller ekonomibyggnader men i gengäld så räcker det som regel med rivningsanmälan av byggnaden då det som regel inte krävs bygglov för ekonomibyggnader på jordbruksfastighet.
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Anläggning HEJ! Alltså, typ det mest otroliga som kan hända kommer ske. på fredag får vi tillträde till vårat nya hus! jaha tänker ni säkert, men...
Svar
4
· Visningar
3 810
Senast: shia
·
Gnägg Jag hade just gett upp hästeriet helt. Jag bor i innerstan sedan flera år, har inte varit i stall regelbundet på evigheter, har fullt...
Svar
16
· Visningar
1 532
Senast: AVB
·
Hemmet Häromdagen följde jag med min bror och tittade på en gård han är intresserad av. Mäklaren visade då snabbt ett excelark h*n gjort med...
Svar
13
· Visningar
2 545
Senast: skogaliten
·
Anläggning För snart 6 år sedan flyttade jag och min familj till den drömgård där vi nu driver verksamhet. Gården var kraftigt eftersatt under ca...
Svar
11
· Visningar
3 492
Senast: Mariaauto
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp