Hur ser den perfekta täckesarsenalen ut?

ztsu

Trådstartare
Min nya häst drar större storlek i kläder än min förra, så jag har varit tvungen att byta ut hela min täckesarsenal nu inför hösten/vintern.

Till förra hästen följde det med några täcken å så köpte jag några här och några där utan någon egentlig tanke bakom, och helt plötsligt hade jag så mycket täcken att jag hade kunnat försörja en hel ridskola och lite till. Ändå hade jag aldrig något täcke i rätt tjocklek. :confused: :confused:
Därför har jag verkligen funderat den här gången. Vad behöver jag och hur kan jag kombinera olika alternativ på bästa sätt?

Jag har kommit fram till att följande antagligen är den ultimata kombinationen av täcken för att min häst alltid ska vara lagom varm.

1. Ofodrat regntäcke med fast helhals
2. 50gr regntäcke
3. 150gr stalltäcke
4. 200gr utetäcke
5. 300gr stalltäcke
6. Ulltäcke
7. Svettäcke

Det ofodrade och 50gr-täcket tänker jag som skal till stalltäckena. 50gr kommer antagligen användas hela november om det här vädret skall hålla i sig. Skulle 150gr kännas för varmt och 50gr för kallt kan han ha ulltäcket under 50gr-täcket. Under vintern är 150-200gr det jag brukar använda mest, och med de här täckena kan jag använda 150gr+0 eller +50gr när 200gr utetäcket hänger på tork, och vice versa.
Funderar dock på om jag ev. skulle köpa ett ofodrat utan hals också, men får se om behovet uppstår.

Hur tänker ni? Om ni fick bygga upp er hästs täckesgarderob från noll, hur skulle ni tänka? Vad skulle ni köpa? Skulle ni satsa på billiga täcken eller dyra? Många eller få? Och var i Sverige bor ni? Tell me! :bow:
 
Min häst går på lösdrift så hon måste ha dubbel uppsättning av allt så det alltid finns ett torrt att byta med vid äckelväder.
Det ställer också höga krav på täckena. Mina täcken är ganska dyra och min häst passar väldigt bra i täcken från Weatherbeeta och de håller måttet över förväntan hittills.
Har även täcken från Bucas, smartex serien och ett par från HW.
HW har dock blivit skitdåliga nu för tiden och inte alls värda sitt pris längre så de har jag nu slutat köpa om det inte är rejält rabatterade, dvs minst 50% på för att jag ens ska fundera på dem.
Vi finns i Dalarna och här kan det ju bli rätt kallt och snöigt vintertid...
Jag tror på få prylar men av god kvalitet före kvantitet.

I täckes garderoben finns:

1st ofodrat med halvhals
1st ofodrat med hel hals, men har fleeceliner i
1st fleecefodrat med hel hals
1st 100g halvhals
2st 220g halvhals
1st 400g halvhals
1st 400g helhals
Några ull och fleecetäcken finns också

De täcken som används allra mest är de som har fleecefoder och hela halsar samt 220g täckena.
Jag ska komplettera med ett 100g och ett 220g med hela halsar tänkte jag.
 
Nästa år tänkte jag flytta ut min kuse på lösdrift, och tänker absolut satsa på riktigt bra täcken.
Jag vill ha ett Rambo duo med olika liners till. Smidigt, "billigt" och alltid ett välsittande täcke. Använder aldrig fleecefodrade täcken, blir elektriska. Vill heller inte ha en miljard täcken, de tar sån himla plats när alla är i 155. Ultimata garderoben är som följande

Ofodrat Ramdo Duo med fodrad, avtagbar hals. Liners i 100, 200, 300 gram.
Två ridtäcken, teddyfoder och 220g.
Ulltäcke
Ofodrat regntäcke att byta med vid fler konstanta regnveckor.
 
Nästa år tänkte jag flytta ut min kuse på lösdrift, och tänker absolut satsa på riktigt bra täcken.
Jag vill ha ett Rambo duo med olika liners till. Smidigt, "billigt" och alltid ett välsittande täcke. Använder aldrig fleecefodrade täcken, blir elektriska. Vill heller inte ha en miljard täcken, de tar sån himla plats när alla är i 155. Ultimata garderoben är som följande

Ofodrat Ramdo Duo med fodrad, avtagbar hals. Liners i 100, 200, 300 gram.
Två ridtäcken, teddyfoder och 220g.
Ulltäcke
Ofodrat regntäcke att byta med vid fler konstanta regnveckor.

Tycker du att det fungerar bra med liners? Jag får det inte alls att bli bra.
 
om jag hade satsat på allt nytt. så hade ja köpt första året en uppsättning med
ett ofodrat regntäcke utan hals.
ett 100g
ett 300g avtagbar hals
sedan liner på
100g
300g
 
Jag har häst på lösdrift med fri tillgång på grovfoder och endast klippt på halsen och bogen. För oss räcker det bra med två lättfodrade täcken som ombyte. Använder bara täcke vid skitväder som regn i kyla eller blötsnö osv. Har ett fleecefodrat regntäcke och ett utetäcke med 100g foder.
 
Tycker du att det fungerar bra med liners? Jag får det inte alls att bli bra.
Jag tycker Optimos liner funkar bra faktiskt, MEN ibland glider skaltäcket åt sidan och linern sitter kvar mitt på hästen. Så helt täcke är nog mest ultimat.

TS. Jag använder inte heller täcken som är fleecefodrade. Tycker de blir äckliga och hakar upp sig i pälsen. Men annars är kör jag på ofodrat, 100 grams och 300 grams. Helst med halvhals. Har också mina ute 24/7, så satsar på dubbel uppsättning utetäcken i stället för stalltäcken.
 
Jag har
2, ofodrade regn
1, 150g
1, 200g
2, 400g
2, fleece
1, transport
1, ylle täcke
1, ylle filt.

2 hästar. Skåne slätt, ute 14h om dagen.
Har inget behov av mer och tycker inte det är för mycket.
Satsar på få men bra täcken som har bra passform och håler vätan ute.
Vintertäcken får gärna kosta mer då de också slits mindre och håller längre i snön än regn och övergångs täckena gör i leran.

Byter ut regn och övergångstäckena vart 2-3 år och vinter vart 4-5år.
 
Jag tycker såhär:

Minst 2 ofodrade regntäcken (hals eller inte valfritt)
100g regntäcke
200g vintertäcke
300-400g vintertäcke
100g stalltäcke
200g stalltäcke
Ulltäcke
Fleccetäcke

Då borde man ha för alla väder :)
 
Om jag skulle börja om, så skulle jag välja täcken som satt bra och bekvämt framför märke eller prisklass. Däremot skulle jag välja höga denier oavsett då jag upplever att det brukar vara värt det i längden:angel:
Har gärna två av varje sort/häst för att kunna byta med.
Vill gärna ha avtagbar hals, men i stil med Horseware då jag gillar deras halslösningar bäst

2 ofodrade skaltäcken (varav ett med fäste för avtagbar hals)
2 fodrade regntäcken (endast glatt foder, ett halvhals och ett med avtagbar hals)

Vintertäcke 200 g (fäste för hals och liner)
Vintertäcke 250-300g (fäste för hals, gärna liner)
Vintertäcke 400g (för riktig vargavinter, med fäste för hals)

Stalltäcke med glatt ytter och innerfoder
Kvalitetsfleecetäcke för träning/tävling/transport (dvs inte för mycket elastik)
Ylletäcke med kryssgjordar

Egentligen är det såhär garderoben ser ut (har dock lite fler täcken än så:o) men med den klarar jag mej till en helklippt häst. Eller delklippt.
Nu är det oklippt år och då kan jag välja bort faktiskt både stalltäcket, fleecetäcket och det tjockaste vintertäcket. Använder bara täcke nu när det är regn/snöblandat.
 
Mina hästar står på box nattetid och vi har torkrum så vi behöver inte massa extratäcken.

Jag har täcken i denna uppsättning:
(Alla utetäcken har hals till)

Ute Häst 1 (ej fryslort, helklipps):
Ofodrat regntäcke
50 g täcke
100 g liner
200 g liner
370 g täcke
Liner sätts i det ofodrade

Inne häst 1:
Stable sheet
Coolertäcke
150 g
200 g
300 g

Ute häst 2 (ej fryslort, helklipps):
Ofodrat regntäcke
50 g täcke
100 g liner
250 g täcke (går att fästa liner i detta)
400 g täcke

Inne häst 2:
stable sheet
fleecefodrat med blankt tyg ytterst
200 g
250-300 g

Ute Häst 3 (korthårig, klipps, blir lätt sval):
Ofodrat regntäcke
100 g täcke
200 g liner

Inne häst 3:
100 g
200 g

Det bästa tycker jag är att ha flera olika tjocklekar i början av täckessäsongen för det är då vädret varierar som mest och det känns som små skillnader gör skillnad i om hästen blir för varm/kall osv. När vintern väl kommit kan de i princip ha 200 g hela vintern om det inte är snorkallt någon period.

Bor i mellansverige.
 
Jag har en täckesfetisch utan dess like och mina hästars garderob ser ut därefter. Men en basgarderob är som följer:

Utetäcken:
*regntäcke
*100gr
*200gr
*200gr med fast hals
*300gr med fast hals
(*400gr med fast hals)

Innetäcken:
*bomullstäcke
*150gr
*300gr

Sen behövs förstås ett transporttäcke, ylle eller nån coolervariant och ridtäcken:).
 
Min nya häst drar större storlek i kläder än min förra, så jag har varit tvungen att byta ut hela min täckesarsenal nu inför hösten/vintern.

Till förra hästen följde det med några täcken å så köpte jag några här och några där utan någon egentlig tanke bakom, och helt plötsligt hade jag så mycket täcken att jag hade kunnat försörja en hel ridskola och lite till. Ändå hade jag aldrig något täcke i rätt tjocklek. :confused: :confused:
Därför har jag verkligen funderat den här gången. Vad behöver jag och hur kan jag kombinera olika alternativ på bästa sätt?

Jag har kommit fram till att följande antagligen är den ultimata kombinationen av täcken för att min häst alltid ska vara lagom varm.

1. Ofodrat regntäcke med fast helhals
2. 50gr regntäcke
3. 150gr stalltäcke
4. 200gr utetäcke
5. 300gr stalltäcke
6. Ulltäcke
7. Svettäcke

Det ofodrade och 50gr-täcket tänker jag som skal till stalltäckena. 50gr kommer antagligen användas hela november om det här vädret skall hålla i sig. Skulle 150gr kännas för varmt och 50gr för kallt kan han ha ulltäcket under 50gr-täcket. Under vintern är 150-200gr det jag brukar använda mest, och med de här täckena kan jag använda 150gr+0 eller +50gr när 200gr utetäcket hänger på tork, och vice versa.
Funderar dock på om jag ev. skulle köpa ett ofodrat utan hals också, men får se om behovet uppstår.

Hur tänker ni? Om ni fick bygga upp er hästs täckesgarderob från noll, hur skulle ni tänka? Vad skulle ni köpa? Skulle ni satsa på billiga täcken eller dyra? Många eller få? Och var i Sverige bor ni? Tell me! :bow:

Tycker inte det är bra att kombinera flera täcken i onödan. Har hellre ett i taget pga att de alltid åker bak och trycker i bogen på min om hon har dubbla. Blir lätt skav.

Jag behöver till min häst:
-regntäcke med hel hals (när det börjar bli kallt och blött ute) lägger en 100g dustbuster under detta när jag klippt på hösten. Skulle dock hellre skaffa ett separat 100g övergångstäcke också. Men just detta undertäcke skaver och hasar inte.

-tunnt vintertäcke, typ 200-250g. Används nästan hela vintern.

-tjockt vintertäcke, typ 400g som används när den är nyklippt och det är mer än ca 10 minus.

- ett extra regntäcke& ett tunnt innetäcke, typ 100-150 g, så kan man kombinera ihop nåt lämpligt om ordinarie täcke är blött.
 
Hur tänker ni? Om ni fick bygga upp er hästs täckesgarderob från noll, hur skulle ni tänka? Vad skulle ni köpa? Skulle ni satsa på billiga täcken eller dyra? Många eller få? Och var i Sverige bor ni? Tell me! :bow:

Detta har jag till häst nr 1:
1 ofodrat Horseware regntäcke med avtagbar hals (sälj ditt med hel hals och köpt ett med avtagbar är mitt tips här, blir "2 i 1 täcke).
1 regntäcke med 50 gram foder Horseware (utan hals dock) ska byta ut det till Bucas med avtagbar hals också 50 gram).
1 normaltjockt/tunt fleece täcke utan hals , inget direkt märke.
1 tjockare fleecetäcke med avtagbar hals, hööks.
1 150 gr stalltäcke Horseware utan hals.
200 gr utetäcke täcke från Horseware med avtagbar hals.
300 gr stalltäcke utan hals från Horseware.
1 (minns ej om det är 350 eller 400 gr) vintertäcke från Horseware med avtagbar hals.

Alla dessa kan jag ju kombinera och som du ser gillar jag Horseware pga dem ger "aldrig" skav och sitter bra på denna hästen.

Har även 2 ridtäcke, 1 i fleece och ett vattentätt, 2 olika flugtäcke, 1 från Bucas och 1 från Shires samt 1 powercooler täcke från Bucas som är suveränt som svetttäcke och 1 fodrat skrittmaskintäcke.

Häst nr 2 har:
1 ofodrat regntäcke från Horseware med avtagbar hals
1 100 grams täcke med avtagbar hals från Horseware.
1 150 gr med avtagbar hals från Bucas
1 200 gr stalltäcke från Hööks.
1 tjockare fleecetäcke utan hals
1 fleecetäcke med hel hals
1 coolertäcke från Horseware
1 300 grams vintertäcke med avtagbar hals från Bucas
2 ridtäcke se ovan
2 flugtäcke, se ovan.

Häst nr 2 täcke kan jag också kombinera om det behövs :)

Jag gillar avtagbara halsar för det ger 2 funktioner och tycker detsliter mindre på manen att kunna ta av halsen ibland även ute om det är finare väder.
 
Dessa täcken har jag:

1 ofodrat regntäcke
1 100 gr överångstäcke
1 200 gram innetäcke
1 400 gram utetäcke
1 ulltäcke
1 våffeltäcke

Samtliga med halvhals. Med dessa täcken kan jag variera mellan 0 och 600 gram. Jag har aldrig använt mer än 400 g. Det behövs väldigt sällan mer här i Göteborg :) Tycker denna basgarderob är perfkekt, tycker inte om att ha massor med täcken som bara blir liggandes och aldrig används. Skulle dock vilja ha ett till ofodrat regntäcke, det är det som används mest just nu då in häst bara är 3,5. Min förra var 23 och behövde varmare täcken än vad min nya behöver ;)
 
Hej! Jag håller också på och bygger upp en liten arsenal... =) Min förra häst hade två täcken i varje tjocklek av 0g, 100g, 200g och 300g. Ett av varje var riktigt bra täcken typ Rambo medan ex nr 2 kunde vara av lite mer budgetmodell för att det skulle användas som extratäcke när kvalitetstäcket hängde på tork..=)

Nu tänker jag lite annorlunda med min nya häst. Vill inte ha så mycket olika och jag har också mindre plats nu. Jag tänker satsa på:

1 regntäcke
1 regntäcke som funkar med liner (HW)
1 100g-täcke som funkar med liner

1 liner i 100g
1 liner i 200 g

På så sätt har man så att det blir dubbla uppsättningar yttertäcken och kan variera tjockleken med allt från 0g till 300g! =)
 
Min nya häst drar större storlek i kläder än min förra, så jag har varit tvungen att byta ut hela min täckesarsenal nu inför hösten/vintern.

Till förra hästen följde det med några täcken å så köpte jag några här och några där utan någon egentlig tanke bakom, och helt plötsligt hade jag så mycket täcken att jag hade kunnat försörja en hel ridskola och lite till. Ändå hade jag aldrig något täcke i rätt tjocklek. :confused: :confused:
Därför har jag verkligen funderat den här gången. Vad behöver jag och hur kan jag kombinera olika alternativ på bästa sätt?

Jag har kommit fram till att följande antagligen är den ultimata kombinationen av täcken för att min häst alltid ska vara lagom varm.

1. Ofodrat regntäcke med fast helhals
2. 50gr regntäcke
3. 150gr stalltäcke
4. 200gr utetäcke
5. 300gr stalltäcke
6. Ulltäcke
7. Svettäcke

Det ofodrade och 50gr-täcket tänker jag som skal till stalltäckena. 50gr kommer antagligen användas hela november om det här vädret skall hålla i sig. Skulle 150gr kännas för varmt och 50gr för kallt kan han ha ulltäcket under 50gr-täcket. Under vintern är 150-200gr det jag brukar använda mest, och med de här täckena kan jag använda 150gr+0 eller +50gr när 200gr utetäcket hänger på tork, och vice versa.
Funderar dock på om jag ev. skulle köpa ett ofodrat utan hals också, men får se om behovet uppstår.

Hur tänker ni? Om ni fick bygga upp er hästs täckesgarderob från noll, hur skulle ni tänka? Vad skulle ni köpa? Skulle ni satsa på billiga täcken eller dyra? Många eller få? Och var i Sverige bor ni? Tell me! :bow:

Känns som man aldrig kan ha för få täcken..

Just nu ser min hästs garderob ut såhär: (Går ute 24/7)
*Ofodrat HW med halvhals
*Fleecefodrat m halvhals från Horze
*100g regntäcke m halvhals från Nischhast
*200g från HW (Ska dock köpa nytt då hästakusen behöver halvhals för och inte få skav)
*2st 300g vintertäcke från Nischhast

Ett antal fleecetäcken o något ländtäcke.

Bor mitt i Sverige.

Skulle vara bra att ha dubbla av alla men plånboken håller inte med.. Har gått byta ut garderoben också då jag köpte flera med "vanlig" halsskärning från början o upptäckte sen att det inte riktigt fungerade.. Hellre spara lite o köpa kvalite!
 
Skulle jag bygga upp en ny garderob av täcken skulle det bli.

2st, ofodrat, ute
2st, 50g, ute
2st, 150, ute
1st, 300, ute
2st, ylle
1st, bomull
2st, insektstäcken

Detta för en häst som tränas.
 
HW har dock blivit skitdåliga nu för tiden och inte alls värda sitt pris längre så de har jag nu slutat köpa om det inte är rejält rabatterade, dvs minst 50% på för att jag ens ska fundera på dem.

Tycker du? Jag tycker tvärt om, de är överlägset bäst när det kommer till att torka, och hålla tätt. Om det har regnat hela dagen så är täcket ändå knappt blött på utsidan, till skillnad för några av mina andra gamla täcken som var tunga och genomblöta. Även om de inte läckte igenom till insidan så kunde det ta flera dagar för dem att torka. HW torkar på ett nafs!
 

Liknande trådar

Utrustning Jag köpte i all hast ett begagnat regn/flugtäcke för ett tag sen, alltså ett som är regntätt över hals, rygg å kors men nät på resten...
Svar
7
· Visningar
1 316
Senast: Shixle
·
Utrustning Jag ska snart köpa en häst och har lite frågor om täcken som jag skulle bli superglad om någon svarade på :) 1. Vilket märke på täcken...
2
Svar
35
· Visningar
4 444
Senast: Mia_R
·
Hästvård Har lyckats få springmask, tror jag, på ena hästen, vet inte hur. Prov är inskickat och veterinär kontaktad. MEN vill börja förbereda...
Svar
5
· Visningar
2 365
Senast: mackan
·
Utrustning Funderar på att uppdatera täckesgarderoben lite. Men vet inte riktigt vad jag ska satsa på för tjocklekar. Har sedan tidigare 1x 0gr...
Svar
13
· Visningar
1 601

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp