Hur ser era stakethörn ut?

lady_vip

Trådstartare
Jag ska uppdatera staketet i min vinterhage, men behöver bättre hörn och ändstolpar än i dagsläget. Hur ser era hörn och ändstolpar ut?
Jag har provat att slå tvärslanor på snedden, men har insett att jag är ganska dålig på att få det rätt.

Förslag på återgärder för att förhindra att hästuslingarna tuggar på stolparna?
 
Jag brukar sätta en vanlig hörnstolpe som gärna är lite grövre än övriga och sen de två närmaste stolparna slår jag i nära, ca1-1,5m och skruvar fast tvärslanor på snedden mellan de stolparna och hörnstolpen. Alternativt så sätter jag två hörnstolpar så det blir ett "mjukt"/sneddat hörn så fördelas kraften på två stolpar istället för en.

Tjära brukar vara effektivt mot gnagande.
 
Vi, som har både får och hästar, bygger hörn av "parallellogram" typ.

Se t.ex. denna beskrivning för hur man gör. vargreviret.com/checklista_rovdjursstängsel_2013.pdf

Det blir extremt starka hörn.l
 
Om du känner nån ensilage-bonde, så har plasten de använder en slutrulle, ett rör liksom som är perfekt att trä över stolpen för att slippa gnag.
 
Om du känner nån ensilage-bonde, så har plasten de använder en slutrulle, ett rör liksom som är perfekt att trä över stolpen för att slippa gnag.
Typ nåt sånt gnagskydd funderade jag på, som man har till träd, men ditt förslag är nog bättre!
Jag råkar känna en ensilagebonde, ska fråga honom.
 
Kom på att hönsnät är väldigt effektivt mot gnagande. Vi har satt det på ena väggen på ligghallen som hästarna gärna gnager (numera gnagde) på.
Det borde ju vara väldigt enkelt och billigt att sätta runt stolparna om än lite drygt.
 
Jag ska uppdatera staketet i min vinterhage, men behöver bättre hörn och ändstolpar än i dagsläget. Hur ser era hörn och ändstolpar ut?
Jag har provat att slå tvärslanor på snedden, men har insett att jag är ganska dålig på att få det rätt.

Förslag på återgärder för att förhindra att hästuslingarna tuggar på stolparna?
Stakethörn med tvärstolp och väldigt enkelt slut på minsta tendens till gnag är att pensla på lite vanlig hovtjära i torrt väder på stolpen som då snabbt torkar in men behåller en icke attraktiv lukt/smak för hästarna och håller över en hel säsong typ . Gäller på trästolp öht generellt .
 

Liknande trådar

Relationer Eftersom många engagerade sig i min förra tråd som låstes ville jag bara uppdatera er vad som hände med mig. Då jag inte fick nån annan...
23 24 25
Svar
495
· Visningar
39 756
Hundträning Jag har upptäckt att min hund, som inte alls är en vaktig ras, har börjat bete sig lite vaktigt mot/för mig. Han vaktar mig mot barnen...
3 4 5
Svar
89
· Visningar
12 581
Hundträning Grannen har två cane corsos som skäller som galningar så fort vi rör oss på vår gårdsplan och de ser oss (i trädgården ser de oss inte)...
Svar
12
· Visningar
884
Senast: Luff
·
Hästvård Känner att jag behöver skriva av mig… Jag köpte (räddade) ett varmblod i somras, 6 år gammal, nätt och fin, med super bra lynne, trots...
Svar
17
· Visningar
3 648
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CXCIV
  • Hiss och diss del 5
  • Varför finns Israel?

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp