Hur ser ni på dagmatte/hundvakt?

framtidens93

Trådstartare
Jag är hundvakt några dagar i veckan åt två hundar, har sagt från början att jag kan vardagar kontorstid.
Då jag jobbar många kvällar.

Den ena hunden funkar det toppenbra med, en gång har de frågar om hunden kan stanna över en eftermiddag , en timme extra , vilket gick bra för jag vara ledig den kvällen.
De tackade flera gånger, och frågade innan flera gånger om det verkligen var säkert att det gick bra.

Den andra hunden däremot, de dagar jag har den hunden, ägaren kommer Ofta 15-20 minuter sent och hämtar, vilket får mig att behöva stressa ihjäl mig de dagar jag ska iväg på kvällen.
Ägaren har också frågat om jag kan ha hunden fram till åtta tre gånger nu, jag hade den första gången det behövdes i och med att jag ändå skulle vara hemma den kvällen, fick inte ens ett tack eller en extra slant för det vid hämtning, samt att jag blivit frågad två gånger till men sagt nej nu.

Vad tycker ni?
Tycker ni det är självklart att en privat hundvakt ska ställa upp extra tider osv?
Vore intressant med hur det ser ut hos era hundvakter?
 
Det är absolut inte självklart att en hundvakt ska ställa upp extra tider. De har ju också ett liv efter jobbet så att säga. Just nu behöver jag inte den tjänsten men skulle jag det så är det självklart att avtalad tid hålls. Blir man försenad ber man om ursäkt, kan hunden vara kvar längre nån gång om det behövs så är man tacksam och visar det. Så enkelt tycker jag det är iallafall
 
Jag har ingen erfarenhet utav hundvakter. Däremot tycker jag att det är helt okej att fråga hundvakten om hunden kan stanna längre. Men att anta att hunden kan stanna längre är inte okej. Om man blir försenad kan man höra av sig, och/eller be om ursäkt.

Att få en extra slant om hunden stannar längre verkar rätt rimligt, ännu mer så om man ställer upp på kort notis. Men du kanske ska samtala med ägarna om det, annars sluta ta hand om den hunden om du inte gillar hur ägarna sköter det?
 
Jo jag tycker också det börjar kännas lite drygt=/
Speciellt då dom vardagarna hunden ska hämtas en viss tid och ägaren kommer i princip alltid 15-20 minuter sent, utan att höra av sig.
Jag jobbar kväll och när jag är ledig så har jag ofta saker inplanerade och behöver åka iväg den tiden det är beräknat att hunden ska hämtas.

Tänkte mest starta en tråd för att se lite hur det fungerar för andra med hundpassning.
Intressant att se hur det brukar funka:)
 
Allt handlar om vad man kommit överens om.
Säg ifrån om du inte är nöjd, svåraee är det inte :)

Vi jobbar alla dygnets timmar så vi är beroende av hundvakt som kan alla tider, eftersom vi jobbar på tåg kan vi bli väldigt sena vid hämtnig dessutom. Men då hör vi såklart alltid av oss.
 
Bison okej, men då antar jag att ni sagt det innan?
Det vi kom överens om var kontorstider och ägarna hade bestämda tider jag fick innan hunden började vara hos mig.
:)
 
Jag avtalar tider i förväg, blir jag sen hör jag av mig men tyvärr finns ju inte så mycket att göra om det händer (inte ofta, handlar om max en kvart). Har aldrig varit problem. Att stanna längre i övrigt kan jag fråga om, men klart att det är "okej" att säga nej om det inte funkar.

Jag har tackat, men betalt samma pris faktiskt. Då hade (har bytt nu) vi ett fast pris per dag oavsett hur länge de var där, vilket sattes av hundvakten från början när det gällde heldagar men som jag även betalt för kortare dagar. Därför tänker jag att det jämnar ut sig.
 
Jag har både varit och haft hundvakt och tänker att det är de tider man satt upp, med viss flexibilitet åt båda håll, som gäller. Dvs. om hundvakten är borta en dag eller en vecka får hundägaren ordna det på annat sätt, om hundägaren ska bort över en natt eller helg ställer hundvakten upp om hen kan och vill. Om hundägaren alltid är en kvart sen får tiderna omförhandlas så att det endera är den tiden som gäller, hundägaren betalar extra eller fixar någon annan som hämtar.

Jag får dock erkänna att de gånger hundägaren, eller jag som hundägare, frågat om det går bra att hunden stannar längre en viss dag (och fått ok) har jag aldrig ens tänkt på att ta/ge mer betalt. Men jag har aldrig fått eller gett betalt för en specificerad tid utan alltid det mer vaga konceptet "per dag" eller "per tillfälle".

Jag tycker också att det smidigaste konceptet är att hundvakten har nyckel och hämtar/lämnar hunden på de tider som passar, just för att slippa den typen av problem som TS beskriver.
 
När jag var hundvakt hade jag betalt/dag och även om det normalt sett var en viss tid så ville jag inte ha mer betalt om hunden stannade en timme eller två extra någon gång då och då om de frågade och det passade mig. Om jag skulle ha min daghund över helgen eller över natten så fick jag mer betalt däremot. Har du betalt per timme då eftersom du vill ha extra betalt? Eller hur ser ert avtal ut?

Jag tycker inte om det där att folk kräver att man ska hålla på och tacka hela tiden för att någon har ställt upp. Även om jag är enormt tacksam själv om någon ställer upp på mig och är väldigt noga med att verkligen tacka så räcker det med att tacka. Har någon ställt upp så räcker det med att man säger tack då när man bestämmer att det går bra att hunden är några timmar extra. Man behöver inte hålla på och älta det och tacka i all oändlighet och varje gång man träffas efteråt. Om du vill ha mer betalt för att du har hunden extra så får du ju säga det när de frågar om det går bra att du har hunden extra. Hur ska de annars kunna veta att du vill ha det? Det som är självklart för en är inte självklart för någon annan.

Jag tycker att du ska ta upp med de som alltid kommer försent vilken tid det är som gäller och isåfall omförhandla avtalet om de behöver den extra tiden titt som tätt och ev. ta mer betalt då. Det kan ju vara så att de faktiskt inte förstår att den där extratiden är ett problem för dig. För mig hade det inte varit ett problem om de hade hämtat hunden 15-20 minuter senare då och då och det kan ju vara så att de inte tror att det är något problem för dig heller om du inte säger något. Om jag skulle iväg direkt efter den normala hämtningstiden så hade jag sagt det senast på morgonen när hunden lämnades. Eller så får du helt enkelt säga ifrån att du inte kan ha hunden alls längre för att ditt liv inte går ihop om du ska ha hunden mer än den avtalade tiden så ofta.
 
Tror du missuppfattade tackandet:)
Det jag skrev var att den förstnämnda tackade flera gånger och frågade om det verkligen var säkert att hunden kunde stanna över, medans den andra inte sa tack ens en gång.
Nej jag brukar inte heller ta extra betalt för några timmar extra, men när jag själv hade hundvakt brukade jag ge en extra slant om hundvakten ställde upp på kortvarsel flera extra timmar.
Men alla är ju olika:)

Jag har sagt att jag jobbar kväll och bara kan fram till en viss tid, och hundägaren kommer sent trots det.
Ska säga till att det inte funkar för mig självklart, ville veta hur det brukar funka hos andra hundvakter/som har hundvakter.
 
Jaha! Förlåt! Självklart bör man tacka om någon ställer upp för en. Jag trodde att du menade att man borde vara tacksam i tid och evighet typ.

Självklart beror det ju på vad man har för relation med hundägaren och hur denne är i allmänhet och sedan beror det ju på hur många timmar det är. Det är en sak om det är två timmar extra som de frågar om någon vecka innan eller om det är 5-6 timmar extra som de ber om när hunden hämtas kvällen innan och knappt att de ens frågar om det går bra utan mer aviserar... Då är det ju nästan en hel arbetsdag och då ska man såklart ha extra betalt men jag tror att det är viktigt att man säger det för det är inte alla som inser det.

Jag tror att du får påminna dem om att du faktiskt arbetar kvällstid och att du inte kan passa deras hund så länge som de vill så antingen får de komma när det är sagt för annars fungerar inte ditt liv eller så får de se sig om efter någon annan hundvakt. Du ska ju inte behöva komma sent till ditt jobb för att andra människor inte kan komma i tid!
 
Vad tycker ni?
Tycker ni det är självklart att en privat hundvakt ska ställa upp extra tider osv?
Vore intressant med hur det ser ut hos era hundvakter?

Jag hade nog varit så fräck att jag sagt till hundägare nr 2 att de antingen fick skärpa sig eller så skulle hunden sluta vara välkommen. Ska jag vara dagmatte så ska det fungera problemfritt med ägare som passar tiderna, visar att de uppskattar hjälpen osv. Likadant om jag lämnar hund hos annan, då är jag superpetig med tiderna och att inte vara till besvär för hundvakten, just för att hundvakten ska vilja fortsätta ta hand om min hund.

Jag tycker inte det är självklart att någon ska vilja ta hand om mina hundar, än mindre ser jag det som självklart att en hundvakt då tar hand om hunden längre tid än vi kommit överens om osv. Inte ens när det är mina egna föräldrar som är hundvakter så slarvar jag med tiden. Jag berättar vilka tider jag behöver hundvakt, ser till att alltid ha mobilen påslagen för att vara nåbar om något händer samt hör av mig direkt(!) om jag misstänker att jag av någon anledning blir sen. Det enda som är självklart för mig är att jag tackar för hjälpen samt underlättar hundvaktens jobb i form av att lämna hunden när den fått motion och mat nog att vara lugn och nöjd, dessutom lämnar jag alltid hunden när den är nyrastad så att hundvakten inte ska behöva springa ut det första den gör (om vi inte kommit överens om annat förstås).
 
Jag har ingen erfarenhet än så länge, men söker dagmatte till ena hunden. För min del så kan det vara så att jag ibland måste jobba över och detta kommer jag ju säga till den blivande dagmatten/hussen när vi hittat rätt person. Blir man sen ringer man, vanligt hyfs liksom.

Kommer rasta hunden innan den kommer till dagmatten. Beroende på när jag börjar så kommer det antingen bli kortare rastning eller långtur.

När det gäller häst skriver man ju ibland kontrakt, ni som är eller har dagmatte/husse - har ni kontrakt?
 
Jag har aldrig haft kontrakt när jag haft eller varit hundvakt.
Bara träffats och känt om hundar och människor klickar och det känns bra.
 
Jag har aldrig haft kontrakt när jag haft eller varit hundvakt.
Bara träffats och känt om hundar och människor klickar och det känns bra.

Jag tycker att det kan vara bra att skriva ett kontrakt. Framförallt om vem som står för vad ifall hunden skadar sig när hundvakten har hunden, om det finns speciella regler som hundvakten måste följa till exempel ej släppa hunden lös kan det vara bra att ha det på papper, om mot förmodan hundvakten inte skulle sköta sig. Även överenskommelse om betalning tycker jag att man kan skriva ner.

Det är inget måste, men en säkerhet för båda tycker jag och man kan slippa en del konflikter som kan uppstå.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Vi har en tik på 3 år med diverse hälsoproblem, men som står stadigt på sina mediciner. Hon är, sina problem till trots, ändå...
Svar
18
· Visningar
851
Senast: Myrten
·
Övr. Hund Hej! Eftersom jag är både en klant och ganska godtrogen blev jag pålurad en omplaceringshund som har orsakat mig mycket bekymmer. Det är...
Svar
16
· Visningar
1 525
Senast: YlvaG
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
27 170
Senast: Snurrfian
·
Övr. Hund Jag har levt med pälsdjursallergi & astma sedan barnsben, har trots detta haft hund hemma under tonåren och inte reagerat nämnvärt på...
2
Svar
22
· Visningar
3 218
Senast: AnneB
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Köpa toalett
  • Vad gör vi? Del CXCV
  • Vi som pluggar del VII

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Ridskoleryttare
  • Annonsera mera VII
  • Betäckningar 2023 och föl 2024

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp