Hur sitter ni upp på hästen?

Anna37

Trådstartare
Då tänker jag i första hand på åt vilket håll ni sätter första foten i stigbygeln? Bakåt, framåt eller inåt mot hästen?
Jag tittade nämligen på ett avsnitt av Ponnyakuten där Maria Gretzer var med, och hon påpekade att man ska stå långt fram vid hästen och sätta i foten så det pekar mot hästens bakdel.
Jag sätter alltid foten framåt, så jag inte riskerar att peta hästen i sidan med tån, men det är ju då fel..
Nu vill jag gärna veta hur ni andra gör? Det är ju en ganska enkel fråga:)
 
Sv: Hur sitter ni upp på hästen?

Egentligen ska man sätta foten "bakåt" och sedan "hoppa runt" innan man sitter upp (du snurrar alltså tån framåt utan att peta hästen i sidan), dels för att man får bättre fart och lättare att komma upp i sadeln och sen är chansen mindre att du petar in foten i hästens "ljumske". Sedan ska man alltid sätta andra foten i stigbygeln innan man sätter sig ner i sadeln (om man sitter på en unghäst är det extra viktigt då tyngden från ryttaren kan få den att ta ett steg eller skutt och då har man dåligare balans om man inte redan har båda fötterna i stigbyglarna).


Eftersom jag 95% av gångerna använder pall så sätter jag då tårna framåt med en gång eftersom man sitter upp "rakare" och inte rör skänkeln lika mkt. Försöker att alltid fatta båda stigbyglarna innan jag sätter mig ner.

Använder jag inte pall så försöker jag göra som man ska då det är enklare, sen beror det på hur stor hästen är också.
 
Sv: Hur sitter ni upp på hästen?

jag står vid bogen ungefär, tån pekar bakåt. Jag tycker man får bäst fart på det sättet:)
 
Sv: Hur sitter ni upp på hästen?

Jag sitter upp i fartriktningen, dvs tån pekar framåt.
Jag tycker inte att jag får mer fart när jag hoppar omkring på ett ben på det andra sättet.
 
Sv: Hur sitter ni upp på hästen?

Från backen sätter jag i foten riktad bakåt och svingar mig sen upp.
Från pall sätter jag foten mer frammåt och sätter mig sen över hästen.
Jag sitter dock ner och sen tar jag andra stigbygeln, ska prova att fiska upp den andra bygeln innan jag sätter mig nästa gång...
 
Sv: Hur sitter ni upp på hästen?

Till TS:

Vad fick du lara dig nar du borjade rida? Rider man engelsk ar det bara en vag, man star med ryggen till hastens huvud vander stigbygeln runt och sen hoppar runt medans man hoppar upp.. Sitter ner och har hogersida bygel neddragen for att kunna satta foten i.

Rider man western star man i hastens riktning och har bygeln framat.

Sen kan man se det fran en annan sida.. Varfor sitter du UPP? varfor inte sitta NER pa hasten fran pall varvid du sparar pa lader och hastens rygg..

Och din egen rygg ocksa.. Men det basta ar val att du laser i hastbocker dar det mesta fallen finns bra bilder att titta pa.
 
Sv: Hur sitter ni upp på hästen?

Jag började rida på 70-talet, och jag kommer ärligt talat inte ihåg hur jag lärde mig från början :crazy: Förhoppningsvis lärde jag mig på rätt sätt...

Jag brukar använda pall, när det finns en sådan i närheten. Nuförtiden rider jag dock på ridskola, och det är inte alltid man står och väntar på pallen.
Nästa gång ska jag peka med tån bakåt och försöka göra en korrekt uppsittning :)
 
Sv: Hur sitter ni upp på hästen?

Från en pall klänger jag mig upp. Sitta upp är fel beskrivning för mig för jag är inte så smidig och livrädd att trilla av när hon börjar gå så jag böjer mig framåt och kravlar över. Fiskar upp stigbygeln när jag väl är uppe. Nu har jag rätt korta ben också så ibland blir det högt för mig!

Jag borde träna att kliva upp från "fel" sida också. Gjorde det en gång och det var fullständigt bakvänt och jättesvårt att komma över hästen, inte blev det bättre av att hon då gick i väg som vanligt :)

Hur sitter ni av? Jag tar ut fötterna ur stigbyglarna, lägger mig över sadeln mot halsen och klappar henne massor och glider sedan av. Blir nästan ett hopp ner på marken! Det har hänt att jag satt mig på rumpan när jag kommit ner! Jag har inte ens en häst som kan betecknas hög!!!! Hon är väl runt 155 i mkh och jag är 157 cm lång. Det händer dock inte speciellt ofta numer så det var nog en träningssak! :p JAg har försökt att ha foten i stigbygeln och kliva av så, men jag kan inte vinkla benet så mycket! :o Benen är för korta helt enkelt!
 
Sv: Hur sitter ni upp på hästen?

Jag släpper båda stigbyglarna, håller i mig, slänger över benet och hoppar ner på backen.

Tror inte på att ha kvar foten i ena stigbygeln. Om hästen blir rädd för något och sticker så är det bra mkt bättre att inte sitta fast alls än att sitta fast med ena foten, ramla och bli hängandes efter.
 
Sv: Hur sitter ni upp på hästen?

Jag sitter enbart upp från pall. Om det inte skulle finnas en pall tillgänglig skulle jag stå med tån pekande mot hästens rumpa, alltså bakåt, och sedan hoppa runt.
 
Sv: Hur sitter ni upp på hästen?

Sitter enbart upp från pall, snöhög, sten eller vad som helst. Från marken borde vara olagligt.
Sen sitter jag upp varannan gång från vänster och varannan gång från höger.
 
Sv: Hur sitter ni upp på hästen?

Då tänker jag i första hand på åt vilket håll ni sätter första foten i stigbygeln? Bakåt, framåt eller inåt mot hästen?
Jag tittade nämligen på ett avsnitt av Ponnyakuten där Maria Gretzer var med, och hon påpekade att man ska stå långt fram vid hästen och sätta i foten så det pekar mot hästens bakdel.
Jag sätter alltid foten framåt, så jag inte riskerar att peta hästen i sidan med tån, men det är ju då fel..
Nu vill jag gärna veta hur ni andra gör? Det är ju en ganska enkel fråga:)

Jag är westernryttare och precis som moholmarabs säger så sitter vi upp med tårna mot hästens huvud. Vid avsittning kliver vi av med en fot i stigbygeln. Jag nyttjar gärna en pall, stubbe, sten, kofångaren på bilen o.s.v. för att ytterligare skona hästen.
 
Sv: Hur sitter ni upp på hästen?

Foten framåt för att ha uppsikt över hästen. Använder alltid pall för att spara på hästen, sadeln och mig själv.

Avsittning: Lägger över benet (bakåt) och släpper stigbygeln när jag har båda benen på samma sida. (Väldigt luddigt, hoppas att ni hajar ändå...)
 
Senast ändrad:
Sv: Hur sitter ni upp på hästen?

Jag har fått lära mig för många år sedan att man ska stå med ryggen mot hästens huvud och stå nära hästen. Detta för att kunna få stopp på hästen lättare om den börjar gå framåt.
Själv står jag nog mer med sidan mot hästens huvud. Foten hamnar nog in mot hästen.
När jag hoppar av släpper jag båda stigbyglarna, lutar mig framåt och liksom glider längs med sidan på hästen.
 
Sv: Hur sitter ni upp på hästen?

Jag sitter alltid upp med pall och då har jag foten mot hästens huvud och hur gör jag gör när jag sitter upp utan pall kommer jag knappt ihåg för det var så länge sen x) men jag har nog foten mot höstens rumpa då. När jag sitter av så släpper jag båda stigbyglarna, svingar med båda benen, lutar mig framåt på hästens hals och svingar benet över bakvalvet på sadeln och hoppar sen ner. Att stå kvar i stigbygeln tycker jag är hemsk för det blir ju sånt tryck på hästens ena sida, det är därför jag oxå sitter upp med pall. :)
 
Sv: Hur sitter ni upp på hästen?

Eftersom jag rider barbacka 99% av tiden, så sitter jag upp från pall (läs:kravlar mig upp på enklast möjliga vis). Vilken sida det blir från varierar..

Med sadel sitter jag upp med foten framåt ev. in mot hästen. Om jag har så dålig koll på hästen att jag misstänker att den börjar promenera iväg fast jag inte bett den, så är det inte ridning jag jobbar med, utan grundlydnad.

/Migo
 
Sv: Hur sitter ni upp på hästen?

Jag gör precis som du vid både upp- och avsittning :)
 
Sv: Hur sitter ni upp på hästen?

Jag använder alltid pall men skulle jag inte göra det så står jag i hästens färdriktning och sen brukar jag variera att hoppa upp från vänster eller höger.
Lättast är det från höger för hennes man ligger till vänster så det är bra att hålla i.:angel:
Skickar en bild från min uppsittarepall, eller "Mount Everhäst"...:bump:

 
Sv: Hur sitter ni upp på hästen?

Jag som har lika god fysik som ett kassaskåp använder allt jag kan hitta att stå på när jag går upp. Tån pekar i hästens nosriktning. Växlar sida allt som oftast. Skulle jag mot förmodan inte ha nått att stå på så pekar tån fortfarande fram. Fick lära mig på ridskolan att man ska stå med ryggen mot huvudet precis som MG ville ha det men det funkar inte för mig, då blir jag ännu osmidigare.
När jag kliver av släpper jag bägge fötterna och hasar mig ner från hästen. Stackars märr.. vad hon får stå ut med.. Hennes mamma är ganska klängig och otymplig. :crazy:
 

Liknande trådar

Anläggning Kortversion: Vad har ni för erfarenhet av kaniner som tillfälligt sällskap till häst? Bra, dåligt, ingen effekt alls? Stressad kanin...
2
Svar
28
· Visningar
2 881
Senast: tanten
·
Hästhantering Hej! Jag har en medryttarhäst som jag haft nu i 2 år. Han är en rätt kraftig connemara, 10 år och importerad från Irland. Jag tror att...
Svar
15
· Visningar
2 754
Senast: Sel
·
Ridning Först. En varning för risk för långt och kanske svamligt inlägg. Men nu undrar jag igen om det är dags att kasta in handduken, sälja...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
10 354
Senast: Sixten
·
Hästhantering Hej! Jag behöver er hjälp med ett problem som har uppstått från ingenstans. Jag rider en häst till försäljning som helt plötsligt har...
Svar
11
· Visningar
2 888
Senast: Liten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Bra och smakligt blötfoder?
  • Brexz
  • Ingen fart på agilitytävling

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp