Hur sitter ni upp på hästen?

Sv: Hur sitter ni upp på hästen?

Ser att det var ett par år sedan den här diskussionen pågick, men jag testar att göra ett inlägg här :) Jag har googlat lite på hur man ska sitta upp på hästen och det finns ju olika åsikter om vad som är rätt och fel. Jag har ett stort problem, för jag får inte till det där avstampet på något bra sätt när jag ska upp, det blir mer att jag häver mig upp och det är ju såklart inte bra. Jag red islänningar länge och har ridit storhäst ett tag och nu börjat med storhäst igen. Tycker det är så pinsamt när jag ser så otroligt osmidig ut…jag blir nervös inför varje gång vi ska sitta upp för jag är rädd att se dum ut. De flesta andra slänger sig upp hur smidigt som helst, och jag förstår inte att det ska vara så svårt :( Tror det är mest att jag bara inte får till rätt teknik, jag är ingen fjäder men inte överviktig heller…Tips, någon?
 
Sv: Hur sitter ni upp på hästen?

använd pall.

Jag rider ponny och har pall, står på pallen och lägger över ena benet. skonsammare mot hästens rygg + sadel än att ha en vuxen människa hängandes i ena sidan. :)
 
Sv: Hur sitter ni upp på hästen?

Hoppar alltid upp från pall/sten/stubbe, och sätter mig på hästen innan jag tar stigbyglarna :)
 
Sv: Hur sitter ni upp på hästen?

Kl

Jag hoppar upp med pall utan att sätta några fötter i stigbyglarna. Har faktiskt aldrig testat att hoppa upp direkt från marken med nya hästen så har ingen aning om hur han skulle reagera. Får kanske testa en gång iaf. Bra om man inte hittar en sten eller stubbe när man är ute och rider.
 
Sv: Hur sitter ni upp på hästen?

Kl
Jag satt upp via pall (då med fot i stigbygel) och sen satt mig ner. Tills jag fick skäll av en tränare i Frankrike :D
 
Sv: Hur sitter ni upp på hästen?

Kl
Jag har pall/stor sten och ena foten i stigbygeln, när jag hoppar upp från marken så tar jag ena handen i manen, andra på sadeln och foten pekar mot hästens rumpa. I uppsvinget så pressar knäet mot sadeln så att man inte trycker in tårna i hästens sida.

Men jag måste verkligen öva på uppsättningen, när jag försökte ta mig upp i dressyrsadeln sist utan pall så kände håg mig verkligen som ett kylskåp. Skyller på säkerhetsvästen, långa chaps, vinterjacka och vintervila :p
 
Sv: Hur sitter ni upp på hästen?

Jag försöker att använda pall eller liknande alltid. Både för att skona hästen och för att jag har ganska mycket problem med att ta mig upp på en häst som är 1 dm högre än vad jag är. När jag har pall ställer jag mig på vänster sida av hästen och sätter i ena foten med tån mot huvudet.
Tyvärr har mitt odjur gått in i en period där allting är livsfarligt så länge inte jag sitter på ryggen på honom och räddar honom från alla hemska pallar, grässtrån osv. Så att stå still i närheten av någonting alls är bara att glömma. Jag brukar försöka med det vanliga. Ryggen mot hästens huvud och tån mot baken och svinga sig upp. När han är på tönthumör kan det därimot bli tån mot huvudet, hoppandes, hästen springande på bakbenen och försöka svinga sig upp i farten. Mycket spännande. ;)
 
Sv: Hur sitter ni upp på hästen?

Jag rider mest barbacka men även med sadel sitter jag upp från pall. Vill inte sitta upp från marken, för hästens skull.
 
Sv: Hur sitter ni upp på hästen?

Jag började rida på 70-talet, och jag kommer ärligt talat inte ihåg hur jag lärde mig från början :crazy: Förhoppningsvis lärde jag mig på rätt sätt...

Brandfackla.

Vad då "rätt sätt"?

Jag köper resonemanget (möjligen) om att ha fötter i båda stigbyglar innan man landar på hästens rygg.

Men annars?

Så länge man på ett skapligt smidigt sätt kommer upp på hästens rygg må det ju kvitta.

Själv är jag för osmidig för att se det charmiga i att stå med ryggen mot hästens näsa, vrida om stigbygel och stigläder så jag får in foten med tån mot hästens bakdel, sedan hoppa runt för att komma åt det håll det är meningen att jag ska sitta.

Så jag står som regel med min näsa mot hästens hals, sätter in lämplig fot i lämplig stigbygel med tårna riktade i hästens framåtriktning och tar mig upp.

Med lämplig fot menar jag att när jag sitter upp från hästens vänstersida så är det lämpligen vänster fot, när jag sitter upp från hästens högersida så väljer jag höger fot.

Jag inbillar mig att det belastningsmässigt kan vara lämpligt att växla sida.

Jag har små hästar (huvudsakligen D-ponnyer) och därmed inget behov av pall.
 
Sv: Hur sitter ni upp på hästen?

Alltid pall, men skulle behöva en högre pall då det känns som att det ändå sliter på ryggen/sadeln då hästen är en 3.5-åring på 186 cm(växer), så jag som inte är så lång får träna min vighet varje gång iallafall :p
Ställer pallen framför hästen och höjer handen, då vet han att han ska "parkera" och flytta i framåt i sidled intill mig så jag kan hoppa upp :)
 
Sv: Hur sitter ni upp på hästen?

Hur hittar du stallplats till en sån bjässe?

Jag rider vanligen i westernsadel hemma och på ridskolan blir det vanlgien pall så numera sitter jag alltid upp med tån i färdriktningen. Jag tar aldrig den andra stigbygeln innan jag sätter mig ner då det bara skulle resultera i en tåspets in i sidan på hästen. Det här att leta stigbygel har gått bra även på min unghäst.
 
Sv: Hur sitter ni upp på hästen?

KL
Jag använder pall, har en c-ponny på ca 137-138 cm. Lägger benet över ryggen och i med fötterna i stigbyglarna när jag väl sitter.
 
Sv: Hur sitter ni upp på hästen?

Hur stor box behöver en sån bjässe ha? Är den en 12 kvadratare eller mer?
 

Liknande trådar

Anläggning Kortversion: Vad har ni för erfarenhet av kaniner som tillfälligt sällskap till häst? Bra, dåligt, ingen effekt alls? Stressad kanin...
2
Svar
28
· Visningar
2 888
Senast: tanten
·
Hästhantering Hej! Jag har en medryttarhäst som jag haft nu i 2 år. Han är en rätt kraftig connemara, 10 år och importerad från Irland. Jag tror att...
Svar
15
· Visningar
2 763
Senast: Sel
·
Ridning Först. En varning för risk för långt och kanske svamligt inlägg. Men nu undrar jag igen om det är dags att kasta in handduken, sälja...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
10 364
Senast: Sixten
·
Hästhantering Hej! Jag behöver er hjälp med ett problem som har uppstått från ingenstans. Jag rider en häst till försäljning som helt plötsligt har...
Svar
11
· Visningar
2 889
Senast: Liten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Tälta med hund
  • Bra och smakligt blötfoder?

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp