Hur ska man börja klickerträna??

B

**BORTTAGEN**

Jag har beställt ett klicker paket men vill ju börja nu.
Har en klicker men vet inte hur jag ska börja.

Kan nån ge mig förslag på enkla nybörjar övningar???
:bump:
 
Du har hästen i boxen, du står utanför, ett snöre vid "dörrhålet" så hästen inte går ut.
Håll upp en liten "kon", petflaska eller dyligt, du står alltså och håller den framför dörrhålet och har godiset i fickan (ingen hand i fickan!). Så fort hästen råkar stöta till "föremålet" så klickar du och ger godis.
Gör det några ggr tills du fått hästens intresse. Sedan börjar du med att flytta föremålet åt ex vänster och lite längre ner klickar då hon puttar till den etc .
Tillslut kan du klicka då hon sätter läpparna runt föremålet, som du ställt på golvet(petflaska med lite vatten i, annars ramlar den bara)och då hon fattat det så klickar du då hon lyfter den lite etc . Till slut ger hon dig föremålet och du klickar.
Det här är det sättet man kan börja på för att få hästen att förstå vad klicket betyder och att man vill att den ska utföra något, de börjar tänka :D
Måste bara säga att det är roligt när man tar med sig klicker på hästryggen. Jag tränade galoppskänkeln med min Tinker och så fort hon galopperade så klickade jag ,hon stannade direkt för att få godis och varje gång höll jag på och flyga över halsen :rofl: :rofl:
Jag lärde henne side pass och att kröka sådär snyggt med nacken(bara för det var roligt),framdels och bakdelsvändning etc etc
 
Innan du börjar med övningarna så måste du lära hästen vad klicket är.
Det gör du genom att ge hästen en godis och samtidigt som hästen tar det klickar du en gång. Sedan gör du samma sak igen. Efter några ggr klickar du lite innan hästen tar godisen och till slut kan du klicka och sen ge hästen godis. Du kommer att märka att hästen snart kommer att vänta på klicket och reagera så fort den här det med att spetsa öronen/sträcka fram huvudet eller liknande.

När hästen vet vad klicket är kan du börja be hästen göra något för att få det. Det som jag tycker är enklast är att hålla upp ett spö eller annat(helst långt) föremål framför hästen. Hästen kommer då att sträcka fram huvudet och nosa på spöet(om den inte nuddar spöet så lägg det då emot mulen på den så att den känner det, detta för att hästen ska veta exakt vad den ska göra). Då klickar du, tar genast undan spöet(så att hästen vet att alla krav är borta) och ger godis. Efter några ggr vet hästen att klicket kommer när den lägger mulen mot spöet, då kan du prova att hålla det högre upp, på sidan etc. Tänk på att inte klicka om hästen inte nuddar spöet. Inget fusk. ;) Låt hästen ta tid på sig att fundera på vad den ska göra om det behövs. Stå bara helt still och vänta tills den gör rätt.
Till slut kan du även använda det till att lära hästen följa efter dig eller flytta sig åt olika håll.

Tänk på att bara klicka en stund. Håll inte på i 30 minuter första gången utan börja med 5-10 minuter/dag och sen kan man öka efterhand. Gå inte för fort fram och repetera alltid det du gjort tidigare så att hästen börjar med sånt som den kan och avsluta sen likadant.
 

Liknande trådar

Träning Eftersom jag ska genomgå en operation så kommer jag för det första ha lite tid då jag inte kan rida utan lämpligen får ägna mig åt...
Svar
16
· Visningar
907
Senast: Valle
·
Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
33
· Visningar
2 969
Senast: iNHALE
·
Hundträning Är det någon som har förslag på övningar eller tricks att träna på inomhus? Jag är nyligen ryggopererad och ska ta det lugnt nu några...
Svar
15
· Visningar
871
Senast: Nepenthe
·
IT & mobiler Har fått ett mail om att facebook mottagit en begäran om att återställa mitt lösenord, och en kod i mailet. Jag har ju som ni kanske kan...
Svar
12
· Visningar
532
Senast: tgd
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Senast tagna bilden XV
  • Sojasås + katter

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp