Hur ska vi praktiskt få till ett jämställt samhälle

landsbygdsbo

Trådstartare
Man vill avskaffa det patriarkala samhället.
När jag frågar vad man vill ha och hur man vill få till det så blir svaret bara -ett jämställt samhället.
Fine, men hur rent praktiskt? det är frågan, det är ju som bekant lättare att saga tulipanoros än göra en...
 
Normlöst betyder inte nödvändigtvis laglöst.

Nej, men många av våra lagar bygger på normer.

Normer handlar om väldigt mycket annat och mer än just "könsroller".

Kanske vi skulle ÖKA normernas betydelse i samhället men fokusera på typ, tio Guds bud? Jag är inte religiös, men om vi plockar bort budet om "avgudar" (som kanske också är sunt; vi kanske inte ska ha avgudar som gör att vi går vilse... avgudar i form av idrottsstjärnor eller andra "kändisar" som knarkar, beter sig illa osv) så är ju resten av Guds bud ganska bra grund för samhället!
Med en liten korrektion, förstås, gällande att "ha lust till sin nästas hustru" osv, dvs inte ha lust till sin nästas partner utan hålla sig till en i taget för att avstå från svek...
 
Normlöst betyder inte nödvändigtvis laglöst.
Klipper in definitionen av "sociala normer" (Wikipedia, men just här känns det rätt tillförlitligt):
Sociala normer, eller bara normer, är ett sociologiskt begrepp för intersubjektiva, allmänt delade, men många gånger underförstådda, regler och förväntningar på beteende som gäller inom en mindre social gemenskap eller i samhället i stort. Med normer menas ett riktmärke (mönster) för hur man ska utföra något eller hur man ska uppträda mot varandra. För att sociala djur ska kunna fungera tillsammans krävs det regler för hur individerna ska bete sig mot varandra. Hos lägre djur styrs normer av nedärvda instinkter, men hos människor finns ett stort spelrum för inlärd variation. När människor interagerar med varandra skapas mönster för hur man ska bete sig mot varandra inom familjer, företag, föreningar etc och samhället i stort. Normer gäller även mellan organisationer, mellan företag och mellan stater.

respektive "normer" (samma källa):
  • Social norm – ett sociologiskt begrepp för intersubjektiva, allmänt delade, men många gånger underförstådda, regler och förväntningar på beteende som gäller inom en mindre social gemenskap eller i samhället i stort
  • Normer kan kallas för oskrivna regler, det finns normer i alla sociala konstruktioner
 
Klipper in definitionen av "sociala normer" (Wikipedia, men just här känns det rätt tillförlitligt):
Sociala normer, eller bara normer, är ett sociologiskt begrepp för intersubjektiva, allmänt delade, men många gånger underförstådda, regler och förväntningar på beteende som gäller inom en mindre social gemenskap eller i samhället i stort. Med normer menas ett riktmärke (mönster) för hur man ska utföra något eller hur man ska uppträda mot varandra. För att sociala djur ska kunna fungera tillsammans krävs det regler för hur individerna ska bete sig mot varandra. Hos lägre djur styrs normer av nedärvda instinkter, men hos människor finns ett stort spelrum för inlärd variation. När människor interagerar med varandra skapas mönster för hur man ska bete sig mot varandra inom familjer, företag, föreningar etc och samhället i stort. Normer gäller även mellan organisationer, mellan företag och mellan stater.

respektive "normer" (samma källa):
  • Social norm – ett sociologiskt begrepp för intersubjektiva, allmänt delade, men många gånger underförstådda, regler och förväntningar på beteende som gäller inom en mindre social gemenskap eller i samhället i stort
  • Normer kan kallas för oskrivna regler, det finns normer i alla sociala konstruktioner
Tror alldeles säkert du -egentligen- fattade vad Luff var ute efter. Istället för att gå ot redan på första sidan i en diskussion ...
 
Patriarkat och normer går hand i hand så jag vill påstå att @Luff var spot on redan från början.

Jag vill fortfarande påstå att normlöst är farligt.

Men om man väljer att specificera vissa områden, och gärna då konkret, så kan jag antagligen börja hålla med.
Framför allt om vi kan tänka oss att hitta på vettiga påföljder för dem som inte följer gällande regler (låt oss kalla det regler i stället för normer; det är INTE norm i Sverige att det är OK med sexuella övergrepp eller liknande).
 
Jag vill fortfarande påstå att normlöst är farligt.

Men om man väljer att specificera vissa områden, och gärna då konkret, så kan jag antagligen börja hålla med.
Framför allt om vi kan tänka oss att hitta på vettiga påföljder för dem som inte följer gällande regler (låt oss kalla det regler i stället för normer; det är INTE norm i Sverige att det är OK med sexuella övergrepp eller liknande).

Men ALLA måste ju förstått att TS menade könsnormlöst :banghead:
 
Sedan jag fick reda på mer om hur stor skillnad det verkar vara på den generella förhållningen till redan bebisar utifrån kön så känner jag verkligen att @Luff är något viktigt på spåren. Det handlar inte så mycket om rosa o blått utan om hur barnen bemöts när de är ledsna eller arga tex. Hur de uppmuntras att leka, hur de hanteras när de är stökiga, hur mycket hjälp de får i olika situationer. Jag är inte superinsatt så har inga bra källor att dela så hoppas någon mer kan detta bättre. Annars kan man ju likväl som mig googla om man är intresserad.
 
Jag tycker att en stor vinst vore att könsroller åtminstone minskar eller försvinner så tex småpojkar får vara ledsna och tjejer får vara hårda, och tonårskillar inte tror de måste vara hårda och manliga etc.

Sen tycker jag det är viktigt att inte kvinnor alltid förväntas vara familjens projektledare. Det är problematiskt på många plan.

För ett tag sen läste jag en undersökning om att en stor del av männen inte har en enda vän. Så sorgligt! Samma sak med Kamratpostens undersökning om vem som barnen helst går till när de är ledsna. Pappa kom långt ner i listan.
Tänk vilken vinst för männen om slipper vara hårda och istället uppmuntras att prata och öva sig i det sociala.
 
@LenaH eller moderator

Tror något blivit fel. I min avisering kan jag läsa början på en trådstart men för mig börjar denna tråden med @Luff s svar "uppfostra normlöst". Eller har de bara blivit fel för mig?
 
Men ALLA måste ju förstått att TS menade könsnormlöst :banghead:
Ska vi då avskaffa alla regler om att ex AB ska ha en viss andel kvinnor i styrelserna, eller liknande för nämnder o dylikt...för det är ju könsnormer?
Men för att återgå till frågan. Hur, rent praktiskt..
Hur avskaffar man könsnormer?
Uppfostran?
Ett par bekanta till mig fick barn ett par grabbar och en tjej. Mor i huset förbjöd allt vad vapen hette i leksakslådan. Kom dit en kväll och möttes av två grabbar som lekte krig med pistoler i nävarna..Pistolerna var dock barbiedockor som riktades mot motståndaren under ljudligt pangande.....
 
Senast ändrad:
Sedan jag fick reda på mer om hur stor skillnad det verkar vara på den generella förhållningen till redan bebisar utifrån kön så känner jag verkligen att @Luff är något viktigt på spåren. Det handlar inte så mycket om rosa o blått utan om hur barnen bemöts när de är ledsna eller arga tex. Hur de uppmuntras att leka, hur de hanteras när de är stökiga, hur mycket hjälp de får i olika situationer. Jag är inte superinsatt så har inga bra källor att dela så hoppas någon mer kan detta bättre. Annars kan man ju likväl som mig googla om man är intresserad.


Hade jag haft min kopia av "Lean in" till hands sa hade jag kunnat referera den forskning de hanvisar till, dar de visar att mammor (foraldrar?) till pojkbebisar i snitt OVERSKATTAR deras krypformaga, medans foraldrarna till flickbebisarna i snitt underskattar deras formaga.

Ett litet enkelt, men illustrativt, exempel om hur vi har konsnormer djupt forankrade i formodligen det undermedvetna.
 
Ett par bekanta till mig fick barn ett par grabbar och en tjej. Mor i huset förbjöd allt vad vapen hette i leksakslådan. Kom dit en kväll och möttes av två grabbar som lekte krig med pistoler i nävarna..Pistolerna var dock barbiedockor som riktades mot motståndaren under ljudligt pangande.....
Påminner lite grann om en händelse på den glada kollektivtiden på sjuttiotalet. Föräldrarna var överens om att de skulle uppfostra sina barn helt utan ett kapitalistiskt tänk, så de ansträngde sig över övan för att utrota ord som 'mitt' och 'ditt' ur sitt språk. Alla saker var gemensamma, de var 'våra'.

Det gick förvånansvärt bra, fram till det ögonblick två barn började slåss i sandlådan om en hink. Den ene dunkade den andra i huvet, och skrek "DET ÄR VÅÅÅR HINK"
 
Påminner lite grann om en händelse på den glada kollektivtiden på sjuttiotalet. Föräldrarna var överens om att de skulle uppfostra sina barn helt utan ett kapitalistiskt tänk, så de ansträngde sig över övan för att utrota ord som 'mitt' och 'ditt' ur sitt språk. Alla saker var gemensamma, de var 'våra'.

Det gick förvånansvärt bra, fram till det ögonblick två barn började slåss i sandlådan om en hink. Den ene dunkade den andra i huvet, och skrek "DET ÄR VÅÅÅR HINK"
:D
 

Liknande trådar

Samhälle Spinoff på tråden om att det kan bli krig i Sverige. Kanske en luddigt ställd fråga, men... Hur lever man, rent praktiskt, i ett land i...
Svar
11
· Visningar
1 014
Senast: Mineur
·
Samhälle I tråden om religion togs det upp att det var fel att vården erbjöd samtalsstöd till patienter hos en präst när kurator hade semester...
11 12 13
Svar
258
· Visningar
10 189
Senast: Enya
·
Fordon Numera händer det att polisen bötfäller personer som spelar extrem hög musik i bilar i städer/samhällen så att folk inte kan sova. Nu...
Svar
0
· Visningar
437
Senast: Smoothi
·
Mat Hur är det nu med den. Är en osthyvel en fördel eller kladdar det bara för mycket för att man ska ha nytta av den? Jag vet att makens...
Svar
9
· Visningar
706
Senast: hastflicka
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Ännu en tråd om hundfoder
  • Black & tan?

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp