Hur sköter jag mina tomatplantor?

Flash5

Trådstartare
Sambons morbrors fru som är en riktig hemmafru har gett mig 4 stycken tomatplantor.

Hon har stuckit ner lappar i jorden med namnen och det är:
*Balcony röd
*San Marzano
*Principe Burghese
*Ailsa Craig

Kan vara fel då det var väldigt svårt att se vad det stod på lapparna..

Hur sköter jag dessa? Den sistnämnda är jättehög och växer så det knakar medan den förstnämna är liter och frodig och jag kan redan se några små tomater.

Dom står i solen och får vatten nästan varje dag, skall man göra något mer? Grannen pratade om att knoppa av dom, hur/vad gör man då?


/Flash5 som inte är det minsta pysslig.... ;)
 
Sv: Hur sköter jag mina tomatplantor?

Det kommer skott mellan stammen och bladen/tomatkvistarna. De ska bort direkt annars tar de kraft från plantan. Syns lite på denna bilden: http://www.google.se/imgres?imgurl=...page=1&ndsp=11&ved=1t:429,r:6,s:0&tx=33&ty=76 som små blad intill stammen där de stora bladen vuxit ut. Dessa blir snabbt jättestora och tar kraft från plantan.

När plantan är såpass stor man vill ha den så plockar man bort toppen så den slutar växa på höjden/få mer bär och lägger kraften på att låta bären mogna i stället. Kanske var det du blev tipsad om?

Hoppas det blev rätt nu, det är inte jag som sköter plantorna här hemma men lite lär man ju sig ändå :D
 
Sv: Hur sköter jag mina tomatplantor?

Balcony behöver man inte tjuva om jag minns rätt. De andra känner jag inte till.

Tilläggsfraga om tjuvning: Förlossning + en vecka pa neo gjorde att vi inte riktigt koncentrarade oss pa tomaterna här hemma och de är alltsa nte tjuvade. Självklart var det stralande tomatväder under tiden och nu har alla extraskott vuxit sig riktigt stora och starka. :-/

Jag är rädd att skada plantorn aom jag knipsar dem nu - vad är bäst egentligen, att lata skotten vara kvar eller att tjuva för tjocka grenar? Sma tomater har de gott om.
 
Senast ändrad:
Sv: Hur sköter jag mina tomatplantor?

min har också en massa tjuvar, säkert därför den inte ger tomater längre?
hur vet jag vilka jag vågar klippa? eller är det bara att kapa på?
 
Sv: Hur sköter jag mina tomatplantor?

Tjuvar, är det så man säger :D

Enda gången vi (jag knipsar det pojkvännen visar :p) inte knipsat av tjuvarna är när vi skötte grannens (de visste inte vilka som skulle bort....) och det var en jättejättestor förstet än toppen. Men då var det nog snarare för att vi var rädda att de skulle bli ledsna att vi klippt av deras planta, inte av hänsyn till plantan i sig.

Så jag säger knipsa på!

Lärde mig dessutom i veckan att man ska ta dem direkt, även om de är jättesmå. För när de är nya så tar det massa kraft och skuter ju i höjden jättefort - inte bra. Synd, för det är roligare att ta dem när de blir stora tycker jag ;)
 
Sv: Hur sköter jag mina tomatplantor?

Vatten!

Jag har fått lära mig att tomater ska ha "så mycket vatten man tror och så lika mycket till"

Det är eg det enda man behöver hålla koll på.
- tjuva dem som ska tjuvas
- vattna vattna vattna
 
Sv: Hur sköter jag mina tomatplantor?

Balcony behöver man inte tjuva om jag minns rätt. De andra känner jag inte till.

Jag tycker det är bra om man tjuvar alla sorter, blir väl tät o vildvuxen även om det är sådana sorter som menas inte behöva tjuvas.
 
Sv: Hur sköter jag mina tomatplantor?

*knapplån*

Jag har två frågor.

Den här är långt ifrån färdig, men jag undrar; när den är färdig, skulle ni då ta bort bara den översta delen som går rakt upp eller skulle ni ta även den precis bredvid?


Längst ner på växten är bladen mindre glada. Ska jag ta bort dem?
 
Sv: Hur sköter jag mina tomatplantor?

Är inte riktigt med hur du menar med den som går brevid..?

Men de dåliga blad där nere kan du ta bort.
 
Sv: Hur sköter jag mina tomatplantor?

Jag skulle dessutom fylla på med jord så det bara är 1-2 cm till kanten.

Jag skulle spara ett blad ovanför översta blomklasen.

Till nästa år bör du tänka på att plantera plantorna djupt. Jag brukar lägga ca 5-10 cm jord i botten på en 10 liters hink, ställa i plantan o fylla på jord. Plantan blir mycket kraftigare o bär mer frukt om man gör så.
 
Sv: Hur sköter jag mina tomatplantor?

De är på bilderna precis omplanterade. Hinkarna är rätt djupa. Hade tänkt plantera i andra hinkar, men de var slut i affären.

Varför bör jag fylla upp?
 
Sv: Hur sköter jag mina tomatplantor?

det kommer bildas mer rötter på stammen och då blir plantan stabilare samt kan ta upp mer vatten och näring
 
Sv: Hur sköter jag mina tomatplantor?

Okej. Jag har visserligen redan "sänkt" plantorna några cm jämfört med hur de stod när jag fick dem, men det är ju inte så värst avancerat att lägga på lite mer jord, så det får bli så ändå. :)
 
Sv: Hur sköter jag mina tomatplantor?

Nu svarade ju lillkillen men sista raden i mitt ovanstående inlägg talar ju om varför ;)
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp