Hur skulle du rida den här?

AgentCarter

Trådstartare
Kallblodstravare, mycket energi och har tidigare lyckats dra iväg med ryttare.
Vid trav på rakt spår är inget som har provats då det går fort, fortare....
Ett varv i skritt på fyrkanten har gått bra, sedan samma tendenser i som i traven.
Arbetsvillig, men så mycket energi att det måste "travas ur" innan det går att tänka. Vänster sida är i dagsläget mycket stelare än höger. Gått med gummisnodd så kröker med nacken ibland= mer lätt styrt (något som är väldigt tacksamt)
Att lägga på några skänklar rekommenderas ej förrns det gått någon halvtimme in på ridpassat, pga hastighetsökning och det leder till stress.

Häst är självklart genom kollad av vet och massör, går regelbundet till massör och stretchas efter varje ridpass.

Hur skulle du rida denna? Tänk? Övningar?

(jag har en metod, vill kolla om jag tänker rätt)
 
Sv: Hur skulle du rida den här?

Jag förstår inte riktigt, ska man bara sitta och åka runt en halvtimme?

Jag hade hur som helst ridit den mycket på volt i båda varven, flyttat åt sidan, ställt igenom noga. Först i skritt och sedan i trav. Även mycket halter, tempoväxlingar, igångsättningar. Helt enkelt grundläggande lydnadsarbete.
 
Sv: Hur skulle du rida den här?

Nej, menade att det är svårt att få till något arbete i bra tempo. Att vid minsta lilla så går det upp i varv och hastighet.
Men efter ca en halvtimme så går det att få till mera arbete, nästen som att innan har det varit för mycket energi för att kunna tänka, existera.
Ska bli intressant att rida idag då han gick igår, hoppas på att ha en häst som är lite mera avslappnad.
 
Sv: Hur skulle du rida den här?

Övningar över bommar, exempelvis en 2x2meters "bomfyrkant" och svänga mycket.
Låta hästen tänka.
Serpentiner, volter, åttor, byta vägar.

Fånga hästens fokus torde vara nödvändigt.
 
Sv: Hur skulle du rida den här?

Ingen broms alls utan bara mycket övergångar till olika övningar som avlöser varandra, t ex skritt, Trav volt, skritt 3 steg sen skänkelvikning lite hit och dit. Sen galopp en långsida och tillbaka till skritt övningar med mycket aktivitet, mycket böjande och formande runt skänkeln.

Farten får va som den vill bara takten är jämn och går att arbeta i.
 
Sv: Hur skulle du rida den här?

När jag höll på att utbilda min kbl-travare i ridningen var även han hetsig och pigg, alla skänklar betydde spring fort som f-n osv. Bland det första jag fick inse var att jag måste våga släppa på tyglarna. När jag instinktivt försökte bromsa honom med förhållande hjälper i tygel sprang han bara fortare. Tror jag red i alla gångarter på halvlång tygel det första året eller så (men då gick iofs fyra månader bort med igångsättning från skada, så blev väl totalt 8 månader).

Sitsen var alltid A och O i alla lägen. Jag jobbade med halvhalter med sitsen, serpentiner och övningar som tvingade honom att hejda sig och tänka, avvakta på min nästa hjälp. Tankenötter, övningar där han var tvungen att hålla koll på var han satte hovarna m.m. Mkt ställande och böjande för att få loss honom i sidorna samt stor variation i ridpassen för att han inte skulle kunna räkna ut vad vi skulle göra härnäst och börja med sina egna patent. Alla dessa saker fick jag återbesöka med rätt jämna mellanrum då han hade energi och go! i princip till den dagen då han togs bort pga artros, 11 år senare.

Jag har aldrig jobbat med en roligare häst och har nog aldrig lärt mig själv så mycket som under tiden med honom :)
 
Sv: Hur skulle du rida den här?

En uppställning som jag använder mig av ganska ofta är 5 - 7 hinderstöd (koner går också men respekteras inte lika bra av hästen) uppställda i "ring" med ett av dem i mitten. Avståndet mellan dem ca 2-3 hästlängder. Dessa kan man sedan kryssa mellan och volta runt på olika sätt. Så småningom rider man sidvärtsrörelser mellan också, men det låter lite tidigt för en så pass stressad häst, den behöver koncentrera sig lugnt först. Ställer man cirkeln mitt i ena volten kan man lätt kombinera med ridning på spåret också.

På den andra halvan av ridbanan kan man lägga ut bommar, lägger man dem i mitten på andra volten kan man tex lägga ut en skrittserie på ena "diagonalen" så kan man skritta mellan bommarna på andra "diagonalen".

Tänk på att svängar bromsar och det gäller att vara rädd om framåtbjudningen även på en stressad häst, så kombinera hellre få svängar med korta raksträckor om och om igen än att göra för många svängar efter varandra. Gymnasticeringen hästen behöver får du genom att växla mellan böjning och uträtning, använd så långa tyglar det går utan att hästen missförstår dig. När hästen är uppmärksam kan man lägga in travsträckor, antingen på korta raksträckor eller i andra halvan av en längre.
 
Sv: Hur skulle du rida den här?

Jag har en varmblodstravare som till en början tolkade skänkel mot sidan som "fortare". Eftersom jag instinktivt höll ut mina skänklar så tolkade hon det som "fortare" varje gång en skänkel nuddade hennes sida. Jag fick då rådet att låta skänklarna ligga an mot hästen hela tiden, alltså varken klämma med dem eller hålla ut dem från hästen (om du förstår hur jag menar). Istället för att försöka hålla in hästen med båda tyglarna fick jag varje gång hon ökade lägga en liten volt, i början blev det mer volt än rakt, men med tiden förstod hon att det inte var "fortare" jag ville att hon skulle gå hela tiden. Hon blev till slut väldigt reglerbar.
 
Sv: Hur skulle du rida den här?

Ja slalom och volter runt hinderstöd är bra, min häst var också en sån som gick fortare och fortare. Blev då att jag ofta fick nog av att traggla på spåret och körde lite "barrel race" i skritt typ ;) dvs långa tyglar snäva svängar runt hinderstöden och krävde att hästen var med och framför skänkeln hela tiden lite rakriktning och ökad skritt, sen snävt några varv runt ett par hinderstöd där hästen fick sakta in självmant. Sen rakriktning igen till nästa.

Roligt för hästen som får tänka själv, och ryttaren får också en framåtkänska och inte hela tiden tänker "lugn, lugn, långsammare, sakta" osv.
Resultatet blir en glad häst som är uppmärksam och mjukare i kroppen redo för mer tankenötter och utmaningar.
 
Sv: Hur skulle du rida den här?

Om den har så mycket energi så hade jag definitivt inlett varje ridpass med longering. Särskilt om den inte har gått dagen innan. Sen hade jag fortsatt med markarbete en stund tills jag och hästen hade fått en bra kontakt och sen suttit upp och försökt göra något positivt av varje ridpass även om det inte hade blivit så långa ridpass i början. Sen är många övningar som du har fått förslag på här jättebra, att jobba hästen så att den får tänka och variera sig hela tiden.
 
Sv: Hur skulle du rida den här?

Kl

Sådana hästar som stressar upp sig av arbete får man känna av lite. På vissa är det jättebra att börja med longering medan andra blir väldigt stressade av det. Samma sak med skritt - trav övningar, vissa blir bara ännu mer stressade av det. Skritt på väldigt liten volt brukar vara dämpande. Då kan man hålla på och byta varv ofta så hästen blir lösgjord. Blir dom lösgjorda kroppsligt så brukar huvudet också hänga med.

Sedan är det ofta (dock självklar inte alltid) så att det som inte fungerar i skritt fungerar inte i trav heller. Så är hästen inte lösgjord i skritt så lär den inte bli lösgjord i trav heller. Sen har jag haft hästar som man får galoppera på lite i några varv åt varje håll innan man kan börja jobba dom. Men dessa hästar har snarare varit pigga än stressade.

Att hålla på och krångla med en stressad häst brukar inte ge så mycket så tar den inte en förhållning så styr jag helt enkelt mot staketet eller ett hörn. Ibland har jag fått hålla på och rida i 45 minuter i skritt på en liten volt i ett hörn för att hästen har stressat upp sig så fort man kommit upp på rakt spår.

Däremot så använder jag skänklarna från första sekund jag sitter på hästen. Det skapar bara dåliga ovanor annars.

Det viktiga är att man gör allt med ett inre lugn. Använder man tex staketet som en förstärkande förhållning så måste man göra det utan att slita i hästen och man måste göra det så fort man känner att hästen inte lyssnar. Alltså inte vänta tills hästen redan är högt upp på stresskalan.
 
Sv: Hur skulle du rida den här?

Kl

Var medryttare på en häst som liknar din för nått år sedan, äger nu hästen och genom mycket arbete är han riktigt trevlig. Var väldigt stressad, ville springa fort hela tiden om man travade eller galopperade, skritten gick dock att hålla ok hastighet i, tygeltag resulterade bara i en mer stressad och springig pålle... Precis som andra har skrivit tidigare, så gäller det att släppa tygeln och släppa på handbromsen tills hästen inser att du inte kommer dra den i munnen. Mycket sätesridning! Halvhalt på halvhalt på halvhalt.

Försöka få hästen att tänka, variera mellan olika övningar mycket, och om det är en lättlärd häst så hitta på nya sätt att rida serpentingbågarna, volterna etc, annars är det så lätt att autopiloten kopplas in.

Hjälper det din häst så kanske försöka tömma ur lite energi innan du sitter upp. Det är så olika från häst till häst om detta ger resultat, min blir bara ännu mer stressad, och springer ännu mer. Jag kunde vissa dagar behöva skritta en timma i paddocken för att få honom att kunna gå någorlunda avslappnat längs staketet utan att kasta sig åt sidan för att han såg något spöke. Så tålamod är a och o.

Jag tycker att det viktigaste är att få en avslappnad häst som litar på sin ryttare, efter detta kan man ta tag i lösgjordheten. Hästen kommer aldrig gå i en bra form om den är så stressad som din verkar. Dessutom, mycket viktigt att du är helt lugn hela tiden, andas genom hela kroppen om och om igen. Kan mäta löjligt men på min gjorde det jätteskillnad!

Du har antagligen ett jättearbete framför dig, och kanske känna att du vill ge upp vissa dagar, men när du väl börjar märka skillnad blir det en sån boost att man blir helt salig! Lycka till!
 
Sv: Hur skulle du rida den här?

Vad äter hästen?

Givetvis måste vettig ridning till men att öht ge någon form av extra energi till en sån häst är ju att ge sig själv problem.
Har mött många som inte förstår att betfor är ren energi, ger hästen ett kilo om dagen och undrar varför dom knappt kan sitta kvar O_o
 
Sv: Hur skulle du rida den här?

Blev mycket lättare när han blev mer riden i några dagar, i slutet av förra passet kunde skänklarna kunna börja användas. Inte världens förståelse för dem men är bara att traggla.
Longering ser jag mest som att det skulle vara för uppstressande innan, försöker rida för att hitta lugn. Lugn belönas väldigt.
Dock ger inte de halvlånga tyglarna något mer än en häst som säger "yes, nu springer vi!" Dock går det att ge eftergift osv utan problem och vid de lugnare stunderna går arbetet med längre tyglar och mer arbete nedåt bra.

Att rida på en liten 8-volt är typ världens mest effektiva sak för då måste det tänkas, lyssnas och jobbas.

Men jag tycker det är framsteg hela tiden, mycket rolig häst som älskar det dessutom.

Och nej, inga kilon betfor:p
 
Sv: Hur skulle du rida den här?

Sätet: Sadeln är inte optimal för det, då den skjuter än framåt. Men jag märker att sätet lyssnar han tydligt på. Ny sadel ska kollas i helgen.
 
Sv: Hur skulle du rida den här?

Den väldigt stressade kallblodstravaren jag medryttade på funkade bäst m följande:
1. Se till att hon nyss hade ätit. Hon hade behövt mycket mer grovfoder jämnt, men det kunde jag inte styra över, men jag kunde åtminstone ge henne 2kg innan ridturen.
2. Skritta. Skritta skritta skritta skritta. Och om hon taktade så fick det vara så, men det skulle ändå inte gå fortare än skritt. Vid några tillfällen råkade det bli tölt och grisepass när hon taggade till, men som sagt, jag bestämde hastigheten och så fick hon själv välja hur hon ville röra benen. Till sist valde hon skritten oftare och oftare, och sen kunde jag börja skritta på långa tyglar.
3. Halvhalter och snabba eftergifter. Hårt konstant drag i båda tyglar = förknippas med travet = springa fort.
4. Sidvärtes. Att korsa bakbenen har en lugnande effekt, och dessutom så ger det hjärnan lite att jobba med.
5. Rama in/håll om med skänklarna. Annars blev det en explosion när jag väl la på skänkeln.
6. Låta henne "blåsa" ut med ett rejält trav/galopp-pass ute i skogen emellanåt.
7. Tränade in one-rein-stop. Nödvändig säkerhetsåtgärd och jag var väldigt glad åt att ha den vid flera tillfällen.
8. I traven, styra takten med min lättridning och min andning. Kom tendens till att dra iväg så var det "skritt-straff" som gällde. Alltså att sakta av, skritta en bit. Sen prova traven igen, sakta av så fort som hon försökte öka på.
 
Senast ändrad:
Sv: Hur skulle du rida den här?

Håller med om mycket här, liknande detta fick jag arbeta min fd gallopör och fortfarande ibland om han är extra taggad
Den väldigt stressade kallblodstravaren jag medryttade på funkade bäst m följande:
.....
2. Skritta. Skritta skritta skritta skritta. Och om hon taktade så fick det vara så, men det skulle ändå inte gå fortare än skritt. Vid några tillfällen råkade det bli tölt och grisepass när hon taggade till, men som sagt, jag bestämde hastigheten och så fick hon själv välja hur hon ville röra benen. Till sist valde hon skritten oftare och oftare, och sen kunde jag börja skritta på långa tyglar.
3. Halvhalter och snabba eftergifter. Hårt konstant drag i båda tyglar = förknippas med travet = springa fort.
.....
5. Rama in/håll om med skänklarna. Annars blev det en explosion när jag väl la på skänkeln.
6. Låta henne "blåsa" ut med ett rejält trav/galopp-pass ute i skogen emellanåt.
....
8. I traven, styra takten med min lättridning och min andning. Kom tendens till att dra iväg så var det "skritt-straff" som gällde. Alltså att sakta av, skritta en bit. Sen prova traven igen, sakta av så fort som hon försökte öka på.

Håller med om ovan punkter, värt att prova, ang punkt 6 så löshoppar jag hellre för att låta honom göra av med överskottsenergi.
Framförallt punkt 3 och 5 är viktiga på min häst
 
Sv: Hur skulle du rida den här?

Min och medryttarhästens debut i ridhus var katastrof. Han är också kallblodstravare och han drog upp huvudet och sprang bara. Vi testade samma metod som man kan testa på andra hästar ibland, dvs låta honom rusa av sig det värsta. Efter 45 minuters full trav, totalt slut ryttare och inte minsta lilla ansats till att lugna sig insåg jag att det var en dum plan.

Jag åkte på en lektion hos en riktigt duktig hästmänniska och fick lugnande verktyg. Det absolut bästa jag fick lära mig var att så fort traven ökas så går vi in på minimal volt. Nu menar jag inte en volt där man fortsätter rida runt, utan en liten volt som minskas tills hästen inte längre kan springa. I början blev det många volter, men till slut fattade han att det inte var någon idé att dumma sig så på slutet av passet räckte det med att påbörja styrningen in på lilla volten så lugnade han sig. Då blev det inga dragkamper, bara svänga in på minivolt så fort jag kände att han började ta över takten.

Nu några månader senare behöver jag nästan aldrig använda mig av volt längre. Vi har kunnat börja träna övergångar utan dragkamper. Mycket skritt-halt-skritt-trav-skritt-halt. Halterna var skitjobbiga för honom först men vi var konsekventa med att han inte får börja gå förrän han står still.

Det är enorm skillnad på honom nu, han är mycket mer lyhörd och lydig. Jag behöver aldrig låta honom "rusa av sig" längre och han är inte sjöblöt av stress. Minivolterna är helt klart det som funkat allra bäst för oss. Jag använder dom ute också när han börjar trippa och inte vill lyssna.
 
Sv: Hur skulle du rida den här?

Det är i princip det som one-rein-stop är :). Fast med den skillnaden att med tiden så ska hästen vara inlärd på att dras det rejält i bara ena tygeln så är det stopp som gäller. Finns många bra you-tube-filmer om det :).
 

Liknande trådar

Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 116
Senast: AbCdE
·
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
10 538
Hästvård Uppgiven var nog ordet och efter att sökt och letat efter liknande problem ger jag upp. Veterinärerna kliar sig i huvudet och jag vet...
2
Svar
35
· Visningar
5 016
Senast: Josofinito
·
Distans Min häst älskar nya ridvägar och långa rundor och vill att vi startar distans 😁 Jag har en kallblodstravare som jag rider p hackamore...
Svar
8
· Visningar
2 987
Senast: Sesca
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp